Een maand lang is de TL nu stabiel op circa 15 TL voor een euro. Dat zegt nog niet erg veel, bovendien gaat de rente op de dollar verhoogd worden in stappen vanaf maart. De ECB volgt niet wat betekent dat er grote kans is dat de euro verder verzwakt t.o.v. de US$. Ik acht pariteit euro/dollar binnen een jaar of 2 waarschijnlijk.quote:
quote:Turkish Budget Caps Annual Deficit With Record Gap in December
Turkey’s central government budget swung into a record deficit in December following the most tumultuous month in decades for the lira.
The monthly shortfall jumped 237.1% on a year ago to reach 145.7 billion lira ($10.8 billion), bringing the deficit for 2021 to 192.2 billion liras. That compares with a deficit of 43.3 billion liras in December 2020 and an annual gap of 175.3 billion liras in the whole of that year.
Dat scenario krijg je alleen als het gehele volk unaniem een leider niet meer als leider ziet. In het scenario wat je schetst kan het in Turkije eigenlijk alleen maar tot een burgeroorlog leiden want dan zit de seculiere kant erachter.quote:Op zondag 30 januari 2022 10:14 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad ook niets tegen de gewone Turken in Turkije. Die hebben wel domme keuzes gemaakt in het kieshokje, maar zonder de diaspora was Erdo al weg.
Als het echt echt fout gaat kan de pijn ook nog bij Erdo en zijn familie komen te liggen, gelyncht en opgehangen aan een tankstation bijv..
In Lira niet nee, dt snap ikquote:Op zaterdag 8 januari 2022 15:58 schreef WammesWaggel het volgende:
En toch doet de Turkse beurs het zo slecht nog niet.
Trump was ook al een heel eind om een tweede Poetin te wordenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 22:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat scenario krijg je alleen als het gehele volk unaniem een leider niet meer als leider ziet. In het scenario wat je schetst kan het in Turkije eigenlijk alleen maar tot een burgeroorlog leiden want dan zit de seculiere kant erachter.
Erdogan lijkt zich met name dieper met de religieuze kant te verenigen en zijn positie als autocraat te verstevigen.
Het zal echt van de verkiezingen moeten komen, wil hij weggestemd worden. Maar de man heeft langer aan het afbreken van de democratie kunnen werken dan Trump.
De schuld bestaat voor 66% uit FX verplichtingen en hieruit blijkt wel dat niet alleen het bedrijfsleven een schuldenberg in FX heeft maar ook de centrale overheid.quote:Turkish central government gross debt stock hits $211.5B in 2021
The Turkish central government's gross debt stock amounted to 2.75 trillion Turkish liras ($211.5 billion) at the end of 2021, official figures showed on Thursday.
The Treasury and Finance Ministry's data showed that the figure was up by 51.6% versus the end of 2020.
The gross debt stock includes the outstanding debt of public sector institutions, the central bank, private companies, and households.
Some 33.96% of the debt stock is denominated in Turkiye’s local currency, while the rest is in foreign currency.
While 1.32 trillion Turkish liras ($101.5 billion) of the debt was domestic,] some 1.42 trillion liras ($109.7 billion) was external, it added.
Data also showed that as of Dec. 31, the stock of Treasury receivables totaled 20.7 billion liras ($1.6 billion).
The US dollar/Turkish lira exchange rate was around 13 at the end of 2021.
neuquote:Op dinsdag 1 februari 2022 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Trump was ook al een heel eind om een tweede Poetin te worden
Trump komt terug en dan gaat ie de mensen van de Capitoolaanval amnestie verlenen en bedanken voor hun steunquote:Op woensdag 2 februari 2022 22:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
neu
Trump was te lui voor zn dagelijkse taken. Die heeft het zelfs als dictator verprutst.
De val van de lira t.o.v. de US$ is afgeremd maar de inflatie is er niet minder door geworden inderdaad.quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
nog een artikel van cnbc
https://www.cnbc.com/2022(...)in-two-decades-.html
Turkey’s inflation hits nearly 50%, highest in two decades
Wie o wie gaat Ome Erdo nu ontslaan.
quote:Turkse inflatie stijgt naar 48,7 procent, het hoogste niveau in twintig jaar
Het leven in Turkije was in januari 48,7 procent duurder dan in januari vorig jaar, meldt het Turkse statistiekbureau TUIK donderdag. Dat is het hoogste inflatieniveau in twintig jaar tijd. De inflatie in Turkije stijgt al geruime tijd fors door het onorthodoxe rentebeleid van president Recep Tayyip Erdogan.
De stijging van de levenskosten is groter dan verwacht. Analisten hadden gerekend op 46,7 procent. In vergelijking met december steeg de inflatie 11,1 procent. In de laatste maand van vorig jaar bedroeg de Turkse inflatie 36,1 procent.
zolang het rente verschil inderdaad gecompenseerd wordt zal de zaak wel stabiel blijven , maar dat kan de turkse staat nooit volhouden en dan gaan ze monetair financierenquote:Op donderdag 3 februari 2022 16:03 schreef nixxx het volgende:
Ik blijf het toch vreemd vinden, de koers tegen de dollar is toch al bijna een maand vrij stabiel. Is er een of andere trigger nodig? En zou dat intern of van buiten Turkije moeten komen, leningen aflossen ofzo.
*hoest* 15,51 *hoest*quote:Op donderdag 3 februari 2022 18:12 schreef Elbosia het volgende:
[..]
Vandaag nog iets opvallends gezien?
3 Euroquote:Op donderdag 3 februari 2022 15:09 schreef HiZ het volgende:
Verbaast me niks. Net een koffie met een gebakje in simit sarayı. ₺46,50.
Gebakje niet opgegeten overigens, want was echt oneetbaar.
Een mogelijke trigger zijn sowieso de renteverhogingen en tapering die vanaf maart van start gaan door de US Fed.quote:Op donderdag 3 februari 2022 16:03 schreef nixxx het volgende:
Ik blijf het toch vreemd vinden, de koers tegen de dollar is toch al bijna een maand vrij stabiel. Is er een of andere trigger nodig? En zou dat intern of van buiten Turkije moeten komen, leningen aflossen ofzo.
Best opvallend vond ik. Kolderturk vond t vandaag wss niet opvallend.quote:
Ja als je ¤ aan de inkomsten kant hebt is het ¤3. Maar de meeste locals verdienen ₺. En voor hun voelt het als ¤20. Wat waarschijnlijk ook verklaart waarom het gebak oudbakken was en eigenlijk niet te vreten. Na de eerste hap heb ik het laten staan.quote:
Dat begrijp ik, ik bedoelde dat het ook voor toeristen geen koopje is.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja als je ¤ aan de inkomsten kant hebt is het ¤3. Maar de meeste locals verdienen ₺. En voor hun voelt het als ¤20. Wat waarschijnlijk ook verklaart waarom het gebak oudbakken was en eigenlijk niet te vreten. Na de eerste hap heb ik het laten staan.
Juist als het duur is zou je het niet moeten laten staanquote:Op donderdag 3 februari 2022 23:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja als je ¤ aan de inkomsten kant hebt is het ¤3. Maar de meeste locals verdienen ₺. En voor hun voelt het als ¤20. Wat waarschijnlijk ook verklaart waarom het gebak oudbakken was en eigenlijk niet te vreten. Na de eerste hap heb ik het laten staan.
Hehe. Ik heb tegenwoordig de regel dat ongezond eten wel lekker moet zijn. Anders is het dubbel zonde.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 08:41 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Juist als het duur is zou je het niet moeten laten staan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |