abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 december 2021 @ 09:53:12 #1
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_202919631
Een van de leukste dingen om te doen op gebied van tekenen en schilderen vind ik mixed media. Mixed media is, zoals de naam al een beetje verklapt: een mengvorm van verschillende materialen op één ondergrond.

Die ondergrond kan van alles zijn: papier, canvas, hout, etc. Zelf gebruik ik het veel in art journals, maar ik heb er ook wel canvasdoeken mee gevuld.

Het fijne is: zo'n beetje alles kan en alles mag. Knippen, plakken, schilderen, tekenen, het verwerken van voorwerpen in je kunstwerk etc. etc. In dit blog staan enkele voorbeelden van kunstenaars die mixed media toepassen/toepasten.

Ik hoop dat hier ook een aantal fans zijn van deze techniek. Je kunt er zoveel in kwijt!

Dit is een albumhoes die ik in opdracht maakte - beide kanten zijn op canvas gemaakt:

In bovenstaand voorbeeld is veel geschilderd (al dan niet met sjablonen), met poscapennen/acrylverfpennen getekend en het hart is getekend op met gesso bewerkte bladmuziek en er later opgeplakt. Er zit verder o.a. geld in verwerkt en een postzegel. Een en ander had te maken met de songteksten ;)

Dit komt uit mijn kleine art journal:

Ook hierin zit bladmuziek, maar ook plaatjes uit tijdschriften, stempels, oude tickets (ephemera) etc. Er is maar weinig zelf getekend, alleen het hoofd van Erik (Spinvis), op een met gesso bewerkt artikel over Spinvis en de herfstkleuren op de achtergrond zijn losjes geschilderd met acrylverf.

Dit is een voorbeeld van minimale mixed media. De achtergrond is gemaakt met behulp van een gelpress met acrylverf. De kauw en boomstam heb ik geschilderd met acrylverf en deels getekend met poscapennen. Er zitten nog wat wasco-details in, maar dat zie je niet echt terug op de foto.

Als je niet heel gedetailleerd kunt tekenen, maar wel van creatief bezig zijn houdt, dan is dit misschien een leuk voorbeeld:

De vrouw is een foto, die ik heb 'versierd' met poscapennen. De figuurtjes eromheen zijn niet heel moeilijk, maar met wat kleur, lijkt het al gauw heel wat ;)

Ook dit is een voorbeeld waarin ik weinig zelf heb getekend:

Alleen het grootste hert is een soort van zelf geschilderd, alleen niet met verf, maar met papiersnippers. De rest is geplakt, gestempeld, geknipt etc. En dan met witte pen nog wat versierselen getekend - daarvoor hoef je geen tekenwonder te zijn.

En tot slot nog deze kleurrijke, ook uit een art journal, deels getekend, deels geplakt, deels met gelpress gewerkt.

Ik ben benieuwd wie hier ook mee werkt, laten we elkaar inspireren!
pi_202920126
De teksten hoeven van mij niet zo.
  donderdag 30 december 2021 @ 10:33:21 #3
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_202920417
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 10:20 schreef dexamfetamine het volgende:
De teksten hoeven van mij niet zo.
Je bedoelt bij de laatste twee? Dat is een art journal/ soort dagboek. ;)
pi_202939685
Wat leuk dit. Heb jij deze allemaal gemaakt Tan?
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  donderdag 30 december 2021 @ 21:37:45 #5
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_202941127
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:01 schreef Dotteke het volgende:
Wat leuk dit. Heb jij deze allemaal gemaakt Tan?
Klopt ja, deze zijn dit en vorig jaar door mij gemaakt.
pi_202942056
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:37 schreef Tan het volgende:

[..]
Klopt ja, deze zijn dit en vorig jaar door mij gemaakt.
Mooi, lijkt net of je alles getekend/ geschilderd hebt
  vrijdag 31 december 2021 @ 07:19:47 #7
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_202950686
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 21:59 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Mooi, lijkt net of je alles getekend/ geschilderd hebt
Nee, niet alles. De vogel bijvoorbeeld wel, maar de vrouw is een bewerkte foto.
pi_202950752
Doet me denken aan lessen handvaardigheid /tekenen op de basisschool. Beetje vermicelli op een pak melk proberen te plakken met een likkie ecoline.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_202950784
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 07:36 schreef Het_Bokje het volgende:
Doet me denken aan lessen handvaardigheid /tekenen op de basisschool. Beetje vermicelli op een pak melk proberen te plakken met een likkie ecoline.
IK denk dat dit wel iets meer werk is dan dat :D
pi_202950897
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 07:42 schreef Dotteke het volgende:

[..]
IK denk dat dit wel iets meer werk is dan dat :D
Oh ja, nu ik wat meer wakkerderder ben.... En op normaal scherm bekijk....

Wauw! @Tan Wat mooi!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 31 december 2021 @ 09:11:26 #11
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_202951713
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 december 2021 07:36 schreef Het_Bokje het volgende:
Bijna hetzelfde inderdaad :D Maar je hebt gelijk, ook dat is mixed media (al dekt ecoline niet op een melkpak ;) ). Sommige artiesten plakken van alles op hun werk (tandwielen, takjes, kunstbloemen, etc. en spuiten dat over met verf. Het geeft best een tof effect.
  vrijdag 31 december 2021 @ 18:34:56 #12
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_202965395
Hier nog speciaal een mixed media 'Dag 2021 - Welkom 2022'

• De Remember komt van een servet
• Het Capitool en de vulkaan zijn beiden getekend met Posca
• Peter is getekend met Uni Pin Brushpen
• Het vaccin is getekend op een vaccinatiebewijs met Uni Pin 0.03 en uitgeknipt.
• Achtergrond is met roller en acrylverf, een sjabloon, spetters met verdunde acrylverf en posca (moest een beetje watereffect zijn van watersnoodramp, maar dat kwam niet helemaal tot zijn recht)
• Virusdeeltjes zijn cirkels uit tijdschriften, bewerkt met posca
• Streepjes op achtergrond zijn stempels
• 2022 is geknipt uit foto's
• De rest komt ook uit tijdschriften

pi_203065102
Mooie dingen maak je O+

Zelf begonnen met een cursusjaar bij The Willowing en helemaal verslaafd. Geen talent, veel plezier ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:17:04 #14
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_203090707
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mooie dingen maak je O+

Zelf begonnen met een cursusjaar bij The Willowing en helemaal verslaafd. Geen talent, veel plezier ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen talent zegt ze dan! Ik vind het supermooi wat je hebt gemaakt, vooral die tweede O+

The Willowing ken ik van naam en een keer gekeken op de website. Volgens mij volg ik haar ook op instagram. Maar de cursussen zijn in het Engels en dan haak ik toch af geloof ik. Wel jammer, want er zijn nog heel veel technieken die ik niet ken.
  Moderator zaterdag 8 januari 2022 @ 10:26:44 #15
388664 crew  Dotteke
pi_203090858
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mooie dingen maak je O+

SPOILER
ZIet er toch heel goed uit, echt mooi hoor, vooral die eerst _O_
pi_203091307
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:17 schreef Tan het volgende:

[..]
Geen talent zegt ze dan! Ik vind het supermooi wat je hebt gemaakt, vooral die tweede O+

The Willowing ken ik van naam en een keer gekeken op de website. Volgens mij volg ik haar ook op instagram. Maar de cursussen zijn in het Engels en dan haak ik toch af geloof ik. Wel jammer, want er zijn nog heel veel technieken die ik niet ken.
Dank je wel! Die tweede was mijn eerste mixed art poging ooit :@ (en die gele nummer twee). Nummer drie ligt te drogen. Het is echt aapje ziet aapje doet

Ik snap het! En het is duur voor een cursus waar je niet helemaal gelukkig mee bent.
Maar je hebt dit topic geopend, dus dan kunnen we elkaar helpen toch! Ik ben enorm fan van je werk! Dat ga ik echt nooit voor elkaar krijgen. Be Proud! Die cursus heb je niet nodig ;) :*

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:26 schreef Dotteke het volgende:

[..]
ZIet er toch heel goed uit, echt mooi hoor, vooral die eerst _O_
Dank je wel :*
  zaterdag 8 januari 2022 @ 11:36:29 #17
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_203091551
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:12 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dank je wel! Die tweede was mijn eerste mixed art poging ooit :@ (en die gele nummer twee). Nummer drie ligt te drogen. Het is echt aapje ziet aapje doet

Ik snap het! En het is duur voor een cursus waar je niet helemaal gelukkig mee bent.
Maar je hebt dit topic geopend, dus dan kunnen we elkaar helpen toch! Ik ben enorm fan van je werk! Dat ga ik echt nooit voor elkaar krijgen. Be Proud! Die cursus heb je niet nodig ;) :*

Grappig dat ik juist de tweede het leukst vind en @dottteke de eerste. Zeker als je bedenkt dat dit je eerste twee pogingen zijn dan ziet het er al heel ervaren uit.

En cursussen en workshops zijn vooral handig om materialen en mogelijkheden te verkennen. Ik ben aardig thuis met acryl, maar er is ook zoiets als alcohol ink en distress ink etc. Geen idee wat daar allemaal mee kan en ook met gewoon waterverf/aquarel of ecoline kan ik niet goed uit de voeten.
pi_203091771
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:36 schreef Tan het volgende:

[..]
Grappig dat ik juist de tweede het leukst vind en @:Dottteke de eerste. Zeker als je bedenkt dat dit je eerste twee pogingen zijn dan ziet het er al heel ervaren uit.

En cursussen en workshops zijn vooral handig om materialen en mogelijkheden te verkennen. Ik ben aardig thuis met acryl, maar er is ook zoiets als alcohol ink en distress ink etc. Geen idee wat daar allemaal mee kan en ook met gewoon waterverf/aquarel of ecoline kan ik niet goed uit de voeten.
Hahaha ja, dan worden ze beide iig gewaardeerd ;)

Ja klopt en tekenen is ook wel handig om te leren ;) Wel grappig dat jij van de acryl bent, daar ben ik geen vriendjes mee. Juist waterverf gebruik ik en neocolor II. Ook gebruik ik veel pastelpotloden. Wel leuk dat we zulke tegenovergestelden zijn op dit gebied. We kunnen leren van elkaar O+ Alcohol inkt en distress heb ik wel eens gebruikt voor andere dingen, maar het is niet zo aan me besteedt. Als het oplost in water ben ik er blij mee ;) andere media vind ik heel erg moeilijk
pi_203119648
Het meest lastige aan mixed media (halve wanneer je halverwege bent en alles ziet er lelijk uit) is doorgaan nadat je een mislukkig hebt gemaakt... maar goed, nieuwe dag, vers verfwater en weer bezig
pi_203699458
Wauw echt hele mooie mixed media.

Ga ik ook eens proberen ondanks mijn beperking.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
  Moderator dinsdag 3 februari 2026 @ 15:25:42 #21
388664 crew  Dotteke
pi_219993684
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:25 schreef Pinnenmutske het volgende:
Wauw echt hele mooie mixed media.

Ga ik ook eens proberen ondanks mijn beperking.
Heb je het al eens geprobeerd Mutske?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')