abonnement Unibet Coolblue
pi_202902886
Dat is eigenlijk de enig mogelijke conclusie, uiteraard imo, maar ik zal het zo uitgebreid mogelijk onderbouwen.

Om te beginnen met Denemarken. Nu een maand behept met Omicron, en tienduizenden besmettingen verder is er sprake van 51 Omicron ziekenhuisopnames* en <5 IC opnames*.
*de helft van deze gevallen betreft incidental findings; ze kwamen in het ziekenhuis voor iets compleet anders, werden standaard getest en bleken Omicron besmet, en worden daarom ook als Omicron opname geteld (dus eigenlijk 26 zkn en 2 IC) .
Dat is BTW ook in ZA zo, daar betrof het aantal incidental findings 70%.

Denemarken:

twitter


To top heden geen Omicron doden in Denemarken.

Zuid Afrika, de uitbraak begon in Gauteng (12 miljoen inwoners), waar na 3 weken de ziekenhuispiek (waarvan 70% incidental findings betreft) alweer voorbij is, en eind deze week zal uitkomen op plusminus, 1200:



De covid curves van Zuid Afrika, Omicron al volledig op z'n retour binnen 3-4 weken:



Omicron slachtoffers (door danwel met Omicron), vergeleken met vorige golven:



Men vindt soms dat er geen vergelijking gemaakt kan worden tussen Zuid Afrika en het westen, want jongere bevolking etc.
Op het overzicht van Gauteng is te zien dat het merendeel 50-60-70 plus was, wat in de ziekenhuizen terecht kwam in ZA.
Ook daar kent men veel obesitas en mensen met (onbehandeld onderliggend lijden) en bovendien slechts 25% gevaccineerd.

Dan naar de UK.
Ik hoorde gisteren Dr John Campbell verklaren (video stukje naar onderen) dat in de UK van de 8000 Covid opgenomen patiënten daarvan 407 Omicron gevallen zijn (50% incidental findings zie zijn vorige video, dus in feite 204 gevallen met symptomatische Omicron op 8000 Covid opnames in de UK). Met een massief aantal besmettingen van 30.000 naar heden rond de 120.000 (dus nog even afwachten), maar Omicron gaat in de UK al even rond, zie hieronder:



En ondanks de enorme besmettingspiek, ziet het aantal opnames er stabiel uit, vooral gezien 50% van de Omicron opnames volgens Dr. Campbell incidental findings zijn, volgens een Britse krant zelfs tweederde, zo bezien is het werkelijk aantal symptomatische Covid opnames dan in werkelijkheid juist flink aan het afnemen:



De eerder genoemde video van David Campbell, kijk svp:


De, afgelopen dagen zagen we wereldwijd het hoogst aantal besmettingen ooit, 1.000.000 per dag, met het laagst aantal slachtoffers (plusminus 5000) vergelijkbaar met de zomer van 2020).

Een ander belangrijk signaal, Israël zou op 26 december starten met de 4e prik, maar stelt dat vooralsnog, vanwege de klaarblijkelijke mildheid van Omicron voorlopig uit:

twitter



Waarschijnlijk zullen in no time de besmettingen in de VS en sommige Europese landen nog even gigantisch oplopen, zonder dat dat zich zal vertalen in overvolle ziekenhuizen. En dan pakweg over 2-4 weken donderen de curves omlaag.

De zwakke variant zal Delta hebben verdreven, en gezien de enorme replicatie zichzelf kapot muteren tot een variant van generlei betekenis.
Imo is op 20 maart 2022 de Covid pandemie ten einde.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 18:50:24 #2
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_202903295
De schatting was volgens mij dat Omicron 30-50% milder was dan Delta (zullen vast ook nog meerdere onderzoeken en schattingen bestaan). Maar of dat nou het einde betekend van deze pandemie . Als in Nederland de instroom in het ziekenhuis ook 40% minder zou zijn, zijn we nog niet meteen van de pandemie af. Ik hoop ik natuurlijk heel hard mee dat dit wel de genadeslag zou zijn.
pi_202903311
Goede OP, Za.
Tot 20 maart
Go hard or go home
pi_202903317
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 18:37 schreef Za het volgende:
De zwakke variant zal Delta hebben verdreven, en gezien de enorme replicatie zichzelf kapot muteren tot een variant van generlei betekenis.
Imo is op 20 maart 2022 de Covid pandemie ten einde.
het eerste ZA topic waar ik me in kan vinden, behalve de eind conclusie, vooralsnog zijn de tekenen gunstig, laten we hopen dat het zo blijft, echter kan er zo maar een agressieve zulu (of whatever) variant achteraan komen. it aint over till the fat lady sings
pi_202903360
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 18:50 schreef Momo het volgende:
De schatting was volgens mij dat Omicron 30-50% milder was dan Delta (zullen vast ook nog meerdere onderzoeken en schattingen bestaan). Maar of dat nou het einde betekend van deze pandemie . Als in Nederland de instroom in het ziekenhuis ook 40% zou zijn, zijn we nog niet meteen van de pandemie af. Ik hoop ik natuurlijk heel hard mee dat dit wel de genadeslag zou zijn.
Jij schreef dat Campbell een verpleegkundige was maar hij is wel meer dan dat, als ik zn cv bekijk.
Go hard or go home
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 18:55:00 #6
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_202903445
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 18:52 schreef Noek het volgende:

[..]
Jij schreef dat Campbell een verpleegkundige was maar hij is wel meer dan dat, als ik zn cv bekijk.
quote:
John L. Campbell is a British YouTuber, retired nurse educator and author of nursing textbooks who has posted a number of widely-viewed YouTube videos on his "Dr. John Campbell" channel commenting on the COVID-19 pandemic.
Dit is wat wikipedia zegt. Hij is ook geen koekenbakker, prima filmpjes volgens mij.
pi_202903664
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 18:55 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
Dit is wat wikipedia zegt. Hij is ook geen koekenbakker, prima filmpjes volgens mij.
Early life and education Edit

Campbell received a diploma in nursing from the University of London and Bachelor of Science in biology from the Open University. He subsequently earned a Master of Science in health science from the University of Lancaster and a Ph.D. in nursing education from the University of Bolton.[citation needed]

-Wikipedia
Go hard or go home
pi_202903743
Ik denk het niet. Vergeet niet dat wij 2 clowns aan het roer hebben die sinds een paar weken uit overcompensatie ineens in de to-ta-le paniekstand zijn geschoten en daar om gezichtsverlies te voorkomen voorlopig niet uit zullen stappen.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 19:05:32 #9
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_202903774
Ik lees de OP vanavond even helemaal. Ik wil wel alvast zeggen dat ik het ontzettend waardeer hoeveel moeite je hierin gestopt hebt.

Heb je je teller er nog in gezet? :)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_202903816
Denk eerder 20 maart 2024.
pi_202903949
Nog maar 2 weken!
pi_202904411
Nou die oorspronkelijke Alpha variant is toch nu wel zo'n beetje de nek omgedraaid, Delta begint te vervagen maar ja nu dus Omikron
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 29 december 2021 @ 19:36:12 #13
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_202904804
Dit gaat nooit meer weg. Er zullen telkens nieuwe varianten opduiken. Wat ik je brom
pi_202904958
Het eind van covid-19 is in zicht zodra we vaccinpleisters kunnen krijgen.

Plakken, klaar!

Lang leve de vaccinpleister!
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 19:46:00 #15
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_202905203
quote:
WHO-baas optimistisch over 2022

De Wereldgezondheidsorganisatie is hoopvol dat het ergste van de coronapandemie in 2022 achter de rug zal zijn. WHO-baas Tedros Adhanom Ghebreyesus zei in een persbijeenkomst optimistisch te zijn dat volgend jaar het jaar kan zijn waarin de acute fase van de pandemie over kan zijn.

De WHO maakt zich nog wel zorgen over de omikronvariant die wereldwijd steeds meer om zich heen grijpt. Gecombineerd met de deltavariant kan omikron voor een golf aan besmettingen zorgen, zei Tedros. Ook benadrukte de WHO-baas nogmaals dat het eerlijk verdelen van vaccins over landen wereldwijd de sleutel tot het einde van de pandemie blijft.

Landen hebben volgens hem de doelstellingen van het aantal te doneren vaccins aan armere landen grotendeels niet gehaald. Als er al gedoneerde vaccins aankwamen, waren ze bijna over de datum, zegt Tedros. Dat het doel om 40 procent van de wereldbevolking dit jaar te vaccineren niet is gehaald, is volgens hem een schande. "Het kost levens en het geeft het virus de kans om ongecontroleerd te blijven circuleren en muteren."
  woensdag 29 december 2021 @ 21:30:51 #16
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_202909678
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik ben bang van niet. Ik hoorde net op de radio dat er gesproken wordt over nog drie boosterprikken, twee in 2022 en een in 2023. Dus in Nederland zitten we er nog wel even mee, denk ik. Vooral ook dankzij dat vooruitstrevende beleid van dit fantastische kabinet. En ja, dat is sarcasme.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_202913103
Het blijft eeuwig zo, accepteer maar dat je 3 - 4x per jaar verplicht geprikt zal moeten worden.
Enige uitweg is de mens flink uitdunnen en een nieuwe start maken, bevolking van 7 miljard naar 2 miljard en leren van de fouten wat we gedaan hebben.
Interessant he ?
pi_202918393
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 19:04 schreef Modus het volgende:
Ik denk het niet. Vergeet niet dat wij 2 clowns aan het roer hebben die sinds een paar weken uit overcompensatie ineens in de to-ta-le paniekstand zijn geschoten en daar om gezichtsverlies te voorkomen voorlopig niet uit zullen stappen.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 19:04 schreef Modus het volgende:
Ik denk het niet. Vergeet niet dat wij 2 clowns aan het roer hebben die sinds een paar weken uit overcompensatie ineens in de to-ta-le paniekstand zijn geschoten en daar om gezichtsverlies te voorkomen voorlopig niet uit zullen stappen.
Het zou toch de ultieme ironie zijn als ze het gewoon WEER mis hebben. Eerst telkens afwachten tot het bijna code zwart is en nu alles meteen dichtgejeppert voor een verkoudheid.
  donderdag 30 december 2021 @ 08:52:57 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_202918755
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 23:07 schreef Zwolsboy het volgende:
Het blijft eeuwig zo, accepteer maar dat je 3 - 4x per jaar verplicht geprikt zal moeten worden.
Enige uitweg is de mens flink uitdunnen en een nieuwe start maken, bevolking van 7 miljard naar 2 miljard en leren van de fouten wat we gedaan hebben.
d.m.v. een loterij of zo?
  donderdag 30 december 2021 @ 10:56:56 #21
3542 Gia
User under construction
pi_202920925
Ik denk dat het virus zichzelf aan het verzwakken is. Steeds meer mensen hebben het al gehad, dus steeds minder gastheren. Dan moet het besmettelijker, maar minder ziekmakend worden om zelf te kunnen overleven.
pi_202921023
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 10:56 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat het virus zichzelf aan het verzwakken is. Steeds meer mensen hebben het al gehad, dus steeds minder gastheren. Dan moet het besmettelijker, maar minder ziekmakend worden om zelf te kunnen overleven.
Ja dit dus. Zo'n virus, een levend organisme, heeft een gastheer (de mens) nodig om zelf te overleven. Aan de mens uitroeien heeft het virus niks, zo overleeft het zelf niet. Kans zit er in dat er nog een mildere variant dan deze komt en het vervolgens uitdooft tot een endemie en later een "soort van verkoudheids-/griepvirus".

20 maart 2022 lijkt me te optimistisch, denk dat het altijd blijft, de komende jaren nog wel "actief" onder ons is (in met name het najaar steeds lichtere golven) maar dat we er steeds beter de controle over krijgen.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_202922727
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 11:01 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

[..]
Ja dit dus. Zo'n virus, een levend organisme, heeft een gastheer (de mens) nodig om zelf te overleven. Aan de mens uitroeien heeft het virus niks, zo overleeft het zelf niet. Kans zit er in dat er nog een mildere variant dan deze komt en het vervolgens uitdooft tot een endemie en later een "soort van verkoudheids-/griepvirus".

20 maart 2022 lijkt me te optimistisch, denk dat het altijd blijft, de komende jaren nog wel "actief" onder ons is (in met name het najaar steeds lichtere golven) maar dat we er steeds beter de controle over krijgen.
Volgens mij werkt niet zo, dat organisme, kopieert zichzelf gewoon, waar het 'fouten' maakt en veranderd. De slechte kopieën, hoor je niks van want die sterven uit, de sterkere (besmettelijker) neemt over. (Evolutie)

Het boeit niet zozeer of de gastheer dood gaat, of het virus zelf opruimt, mits het in die tijd gewoon genoeg mensen besmet. Bij een virus wat al overdraagbaar is voor er symptomen optreden, moet dat geen issue zijn.


Niet dat ik verwacht dat dat nu gaat gebeuren, en laten we vooral hopen dat we van t gezeik af zijn.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_202923626
twitter


Nog wat zeer positieve cijfers. Het lijkt er inderdaad op dat het einde in zicht is.
pi_203028430
twitter
pi_203034201
Maar daar is gelukkig alweer de volgende variant! _O_



quote:
In Zuid-Frankrijk is een nieuwe variant van het coronavirus ontdekt, die zich volgens een nieuwe studie in een kleine uitbraak heeft verspreid. De variant, voor nu genaamd B.1.640.2 volgens een recente studie die door de Franse regering wordt gesteund en die nog aan een peer-review moet worden onderworpen, is vermoedelijk van Kameroense oorsprong en heeft zich tot dusver verspreid onder 12 patiënten in Zuid-Frankrijk.

Deze nieuwe variant lijkt 46 nieuwe mutaties en 37 deleties te hebben. De man was onlangs in Kameroen geweest. De vaccinatiegraad is in deze regio erg laag, waardoor het gemakkelijker is varianten te ontwikkelen. Hij was gevaccineerd, maar testte half november positief op het virus, waarbij PCR-tests uitwezen dat het een “atypische combinatie” van mutaties had die in niets leken op de Delta-variant, die op dat moment dominant was.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_203036246
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:45 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Maar daar is gelukkig alweer de volgende variant! _O_

[ afbeelding ]
[..]

Die blijkt door Omikron uit het speelveld te worden geslagen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  woensdag 5 januari 2022 @ 00:47:05 #29
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203040118
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Za het volgende:
[ twitter ]
Ik weet niet wat je precies onder einde verstaat maar vergelijk het maar met de varkenspest. Die steekt ook om de zoveel tijd z'n kop op. Alleen staan de varkens niet zo wereldwijd in verbinding met elkaar als wij.
pi_203040249
Vergeet niet dat niemand in 2 jaar de griep heeft gehad. De griep zal in maart, als corona weg is, waarschijnlijk hard toeslaan. Dan krijgen we een grieplockdown.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 5 januari 2022 @ 08:59:55 #31
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_203041379
Zo lang we Afrika niet vaccineren, blijven daar varianten ontstaan die voor doorbraak infecties zorgen
Bij tijd en wijle aanwezig...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')