abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202869075

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_202871571
Net een update van Collin inzake project Le beau.
Wat ik mij nog kan herinneren is dat ze hier veel te laat achter aan zijn gegaan, terwijl er al tekenen waren.
Nu is het afgeboekt vanwege de te hoge schulden en teveel tijd en kosten. Ook toevallig wanneer daarvoor werd gemaild dat alle achterstanden van +365 dagen worden afgeboekt. Hiervoor weinig tot geen communicatie.
Wat mij betreft een minpunt voor collin.

Het zijn wel projecten vanuit mijn beginfase. Hier ga ik ook niet vrijuit.
pi_202872290
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:40 schreef Gijsbertus het volgende:
Net een update van Collin inzake project Le beau.
Wat ik mij nog kan herinneren is dat ze hier veel te laat achter aan zijn gegaan, terwijl er al tekenen waren.
Nu is het afgeboekt vanwege de te hoge schulden en teveel tijd en kosten. Ook toevallig wanneer daarvoor werd gemaild dat alle achterstanden van +365 dagen worden afgeboekt. Hiervoor weinig tot geen communicatie.
Wat mij betreft een minpunt voor collin.

Het zijn wel projecten vanuit mijn beginfase. Hier ga ik ook niet vrijuit.
SPOILER
  dinsdag 28 december 2021 @ 18:39:10 #5
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202873472
quote:
Dan maar niet dansen bij janssen. MAAR ook niet bij een ander.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202878892
In het kader van platformspreiding ben ik me aan het oriënteren op Max Crowdfund, maar ben toch wel wat huiverig. Rentes zijn erg hoog, maar zekerheden lijken redelijk goed (al blijft het lastig inschatten voor me of die Rotterdammers zou zo makkelijk zekerheden kunnen uitwinnen op Britten of Duitsers). Verder ben ik ook ontzettend sceptisch over dat aandeelcertificatenverhaal, wat me eerlijk gezegd vooral een hoop gebakken lucht lijkt, laat staan hun Max Crow Fund token blablah. Kortom, wat voor tent is dit en wat zijn jullie ervaringen?

Overigens: het project dat nu openstaat heeft nog vier daagjes te gaan maar staat nog voor een fors bedrag open...
pi_202879056
Collin
Het doek is ook definitef gevallen voor Tuincentr*m Den Dung*n
SPOILER
pi_202882928
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 21:15 schreef zeeland6 het volgende:
Collin
Het doek is ook definitef gevallen voor Tuincentr*m Den Dung*n
SPOILER
Volgens mij was dat al duidelijk na de inval.
pi_202883415
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 22:58 schreef Cernydul het volgende:

[..]
Volgens mij was dat al duidelijk na de inval.
Stonden er ook bijzondere planten tussen de planten :)
Pecunia non olet
pi_202884311
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 23:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Stonden er ook bijzondere planten tussen de planten :)
https://www.bd.nl/meierij(...)ngetroffen~a0ed429c/
pi_202885035
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 21:10 schreef dbrmnn het volgende:
In het kader van platformspreiding ben ik me aan het oriënteren op Max Crowdfund, maar ben toch wel wat huiverig. Rentes zijn erg hoog, maar zekerheden lijken redelijk goed (al blijft het lastig inschatten voor me of die Rotterdammers zou zo makkelijk zekerheden kunnen uitwinnen op Britten of Duitsers). Verder ben ik ook ontzettend sceptisch over dat aandeelcertificatenverhaal, wat me eerlijk gezegd vooral een hoop gebakken lucht lijkt, laat staan hun Max Crow Fund token blablah. Kortom, wat voor tent is dit en wat zijn jullie ervaringen?

Overigens: het project dat nu openstaat heeft nog vier daagjes te gaan maar staat nog voor een fors bedrag open...
Dat project is momenteel nog te groot voor dit platform. Heb deze bewust links laten liggen.

Ondertussen zijn er tenminste 10 andere projecten wel volledig gefinancierd. Doe nu zelf een paar maanden mee. Gaat soepeltjes. Ik heb de ambitie om circa 20% van mijn crowdfunding saldo bij MAX onder te brengen. Zit nu op circa 8%. Als je risico’s wilt spreiden dan opletten waarin je je geld steekt. Er zijn partijen met meerdere panden en leningen. In dat opzicht is het net SIG.

10% op jaarbasis is 8,8% op jaarbasis na kosten. Als project vol dan is het ook gauw rente dragend. Mag ook wel als de looptijden vaak 6 of 9 maanden zijn. Als je daar je rendement nog op gaat corrigeren, houd je ergens tussen de 7,5 en 8% over. Nog steeds beter dan andere platforms maar niet zo extreem als de 10% lijkt.

Enige tip die ik heb: stort tijdig geld als je met een klein project meedoet. Duurt soms een kwartiertje voordat je geld op je MAX CF rekening staat. Ze hebben aangegeven dat ze er mee bezig zijn dit sneller te maken.

Ik doe niet mee met de tokens. Heb geen gevoel bij. En heb geen zin om me hierin te verdiepen. Wordt het top dan zal ik spijt hebben.
  woensdag 29 december 2021 @ 06:11:08 #12
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202886746
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 00:20 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Dat project is momenteel nog te groot voor dit platform. Heb deze bewust links laten liggen.

Ondertussen zijn er tenminste 10 andere projecten wel volledig gefinancierd. Doe nu zelf een paar maanden mee. Gaat soepeltjes. Ik heb de ambitie om circa 20% van mijn crowdfunding saldo bij MAX onder te brengen. Zit nu op circa 8%. Als je risico’s wilt spreiden dan opletten waarin je je geld steekt. Er zijn partijen met meerdere panden en leningen. In dat opzicht is het net SIG.

10% op jaarbasis is 8,8% op jaarbasis na kosten. Als project vol dan is het ook gauw rente dragend. Mag ook wel als de looptijden vaak 6 of 9 maanden zijn. Als je daar je rendement nog op gaat corrigeren, houd je ergens tussen de 7,5 en 8% over. Nog steeds beter dan andere platforms maar niet zo extreem als de 10% lijkt.

Enige tip die ik heb: stort tijdig geld als je met een klein project meedoet. Duurt soms een kwartiertje voordat je geld op je MAX CF rekening staat. Ze hebben aangegeven dat ze er mee bezig zijn dit sneller te maken.

Ik doe niet mee met de tokens. Heb geen gevoel bij. En heb geen zin om me hierin te verdiepen. Wordt het top dan zal ik spijt hebben.
Heb contact gehad met ze. Er komt op termijn ook een mogelijkheid automatisch investeren in te stellen.

Dat scheelt dan weer. Heb ook nog een werkgever. En daar gaat best veel vrije tijd in zitten.
pi_202891037
aankoop bedrijfspand voor verhuur new york pizza
https://www.collincrowdfu(...)m-s-poppelier-box-3/
1e hypotheek met (schrik niet) 4,9% rente :r
pi_202891076
2 binnenvaartschepen
https://www.collincrowdfund.nl/jogo-invest-b-v-i-o/
2x 1e hypotheek

Sweetness wordt na 'verbouwing' flink meer waard
  woensdag 29 december 2021 @ 11:44:17 #15
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202891563
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Blijft 3,7% over.

Koop wel een mooie fles dan heb ik 38% of 40%
pi_202891900
Ivm
quote:
Zoals wij u eerder hebben gemeld heeft de ondernemer met succes een beroep gedaan op de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) bij de Rechtbank Limburg. De rechtbank heeft een afkoelingsperiode van 4 maanden toegekend. In deze periode dient de ondernemer in gesprek te gaan met schuldeisers en een (aangepast) voorstel voor te leggen.

Tot op heden hebben wij nog steeds geen (aangepast) voorstel van de ondernemer ontvangen. Wij verwachten dit voorstel in januari te ontvangen omdat medio februari de afkoelingsperiode afloopt. Voorts heeft een bankbeslag op privé​ rekeningen geen doel getroffen en heeft het verhaalsonderzoek aangetoond​ dat er geen vermogen aanwezig is waar beslag op gelegd kan worden. Wij zijn in afwachting van het voorstel van ondernemers.
pi_202893339
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:25 schreef KrekelJapie het volgende:
2 binnenvaartschepen
2x 1e hypotheek

Aanschaf 95k
Kraan 180k
Waarde na verbouwing 260 k
Lijkt me niet onrealistisch.

Wat ik spannender vind is dat hij zijn boten verhuurt aan eigen toko (Jogo Logistics B.V.).
Ik zou wel wat meer info over de behaalde en geprognotiseerde resultaten van Jogo Logistics B.V. willen weten voordat ik zou willen instappen.
pi_202894228
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Aantrekkelijk pand op deze fraaie locatie vlakbij de haven..............
https://www.google.nl/map(...)aWuSAQpuaWdodF9jbHVi

Hier ga je geen slapeloze nachten van krijgen met dat 10 jarige huurcontract aan New York Pizza en de zwaar materiële HA, maar daar is de netto rente ook naar...veiligheid heeft een prijs.
Pecunia non olet
pi_202894494
Naar mijn idee maakt Collin zich er iets te gemakkelijk af door te zeggen geen communicatie meer tenzij er verandering is. Op zo'n manier komt deze schuld in de vergetelheid en kijkt niemand er meer naar om.
Mij lijkt beter om standaard in dit soort gevallen eens per jaar te informeren over de status van de schuld. Bij voorbeeld per 1 januari.
Mocht het te veel werk in eens zijn kan men ook eens per jaar nemen op de datum dat het project tot stand kwam.

Beste investeerder,
Wij hebben u op 29 juli 2021 voor het laatst geïnformeerd inzake Slagerij van Leijden. De gerechtsdeurwaarder heeft in opdracht van Collin loonbeslag gelegd. Rekening houdende met de beslagvrije voet en de beperkte inkomsten van de heer Van Leijden zijn er tot dusver slechts beperkte bedragen ingehouden op zijn salaris.
Hierdoor is er op korte termijn nog geen uitkering voor de investeerders te verwachten, doordat de gemaakte incassokosten ruim de ontvangsten overtreffen.
Aangezien er reeds een betalingsachterstand van meer dan 365 dagen is, is de vordering in uw portefeuille reeds volledig voorzien.
Voor zover wij kunnen overzien verwachten wij op korte termijn geen veranderingen in de huidige situatie. Vanaf dit moment zullen wij dan ook stoppen met verdere communicatie inzake dit dossier. Wij zullen het dossier afboeken in uw ‘Mijn Collin’ overzicht.
In het geval de deurwaarder positieve resultaten boekt in het kader van de aanwezige vordering en betalingen ontvangt, zullen wij u hierover informeren in het geval er alsnog tot een uitbetaling naar de investeerders overgegaan kan worden.
Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd. Helaas kunnen wij u niet beter berichten.
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
pi_202894635
Nieuwe van nlinvesteert staat open:

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Orga
pi_202894790
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:39 schreef Slijker het volgende:
Nieuwe van nlinvesteert staat open:

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Orga
Loopt nog niet zo hard. De preferred investeerders stopten er meteen 7 ton in en daarna 'gewone' investeerders nog langzaam 3.5 ton, toen ik voor het laatst keek. Dus nog 14.5 ton te gaan.

Gisteren heb ik nog gebeld (2x, werd niet opgenomen) en gemaild (nooit beantwoord).
Dus ze stikken er maar in ~O>

Had toch wel wat lastige vraagjes over die 2e hypotheek en de rol van de bank, die zich terugtrekt.
Met aanzienlijke geactiveerde immateriële vaste activa is hun solvabiliteit een stuk minder dan het zo lijkt.
De DGA stopt(e) er wel veel eigen geld in.......
Pecunia non olet
pi_202895276
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aantrekkelijk pand op deze fraaie locatie vlakbij de haven..............
https://www.google.nl/map(...)aWuSAQpuaWdodF9jbHVi

Hier ga je geen slapeloze nachten van krijgen met dat 10 jarige huurcontract aan New York Pizza en de zwaar materiële HA, maar daar is de netto rente ook naar...veiligheid heeft een prijs.
Ze kopen het pand voor ¤204.000,- en op 20 augustus 2021 heeft het onderpand een marktwaarde van ¤340.000,-? Ik neem aan dat de verbouwing niet in deze waarde is meegenomen?
pi_202895553
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:58 schreef bubbels234 het volgende:
Ze kopen het pand voor ¤204.000,- en op 20 augustus 2021 heeft het onderpand een marktwaarde van ¤340.000,-? Ik neem aan dat de verbouwing niet in deze waarde is meegenomen?
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:58 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Kopen zonder huurcontract en taxeren met lucratief 10 jarig huurcontract, we hebben meen ik wel eens eerder in onze ogen bijzondere taxaties/waardestijgingen gezien puur op basis van aantoonbare verhuurwaarde (o.b.v. langdurig contract)
pi_202895699
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Naar mijn idee maakt Collin zich er iets te gemakkelijk af door te zeggen geen communicatie meer tenzij er verandering is. Op zo'n manier komt deze schuld in de vergetelheid en kijkt niemand er meer naar om.
Mij lijkt beter om standaard in dit soort gevallen eens per jaar te informeren over de status van de schuld. Bij voorbeeld per 1 januari.
Mocht het te veel werk in eens zijn kan men ook eens per jaar nemen op de datum dat het project tot stand kwam.

Beste investeerder,
Wij hebben u op 29 juli 2021 voor het laatst geïnformeerd inzake Slagerij van Leijden. De gerechtsdeurwaarder heeft in opdracht van Collin loonbeslag gelegd. Rekening houdende met de beslagvrije voet en de beperkte inkomsten van de heer Van Leijden zijn er tot dusver slechts beperkte bedragen ingehouden op zijn salaris.
Hierdoor is er op korte termijn nog geen uitkering voor de investeerders te verwachten, doordat de gemaakte incassokosten ruim de ontvangsten overtreffen.
Aangezien er reeds een betalingsachterstand van meer dan 365 dagen is, is de vordering in uw portefeuille reeds volledig voorzien.
Voor zover wij kunnen overzien verwachten wij op korte termijn geen veranderingen in de huidige situatie. Vanaf dit moment zullen wij dan ook stoppen met verdere communicatie inzake dit dossier. Wij zullen het dossier afboeken in uw ‘Mijn Collin’ overzicht.
In het geval de deurwaarder positieve resultaten boekt in het kader van de aanwezige vordering en betalingen ontvangt, zullen wij u hierover informeren in het geval er alsnog tot een uitbetaling naar de investeerders overgegaan kan worden.
Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd. Helaas kunnen wij u niet beter berichten.
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen

Dit is inderdaad véél te kort door de bocht! :R

Dat ze het openstaande bedrag administratief afboeken kan ik, ook belastingtechnisch, wel begrijpen en is wat mij betreft prima maar de totale communicatie stoppen is natuurlijk niet juist.

Eens per jaar door de deurwaarder even een kleine update laten schrijven en deze doorsturen naar de investeerders is toch wel het minste wat Collin voor haar gedupeerde investeerders kan doen?
pi_202896001
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 11:25 schreef KrekelJapie het volgende:
2 binnenvaartschepen
2x 1e hypotheek

Tja, dat is er 1 in de categorie "koop een goedkope auto, zet er een dure autoradio in, en je auto is het dubbele waard.
Ik denk dat er met de kraan wel in een bepaalde niche gedoken wordt waar de heer Joos goed over nagedacht heeft. Echter is de verhouding waarde schip - kosten kraan wel uit verhouding. Moet toch wel een heel speciaal kraantje zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')