SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
Smaakt weer prima. Ik ben net klaar met bakken. Beslag heeft alles bij elkaar zo'n 2 uur gerezen en heb ik een keer of 4 teruggeslagen.quote:
Gelijk wel een vraag hier. Hoe krijgen jullie mooie ronde bollen? De mijne zijn meestal een beetje rondig met uitsteeksels en platte kanten enzo.![]()
Da's nu juist de charme, allerlei leuke beestjesquote:Op vrijdag 31 december 2021 16:44 schreef qltel het volgende:
[..]
Smaakt weer prima. Ik ben net klaar met bakken. Beslag heeft alles bij elkaar zo'n 2 uur gerezen en heb ik een keer of 4 teruggeslagen.
Gelijk wel een vraag hier. Hoe krijgen jullie mooie ronde bollen? De mijne zijn meestal een beetje rondig met uitsteeksels en platte kanten enzo.![]()
![]()
https://www.bol.com/nl/nl(...)FNM-9200000116696834quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:44 schreef qltel het volgende:
[..]
Smaakt weer prima. Ik ben net klaar met bakken. Beslag heeft alles bij elkaar zo'n 2 uur gerezen en heb ik een keer of 4 teruggeslagen.
Ik ben wel beste stuurlui staan aan wal. Ik heb nog nooit van mijn leven een oliebol gebakken, wel toe staan kijken hoe iemand dat deed. Omdat het zou nou luistert allemaal, met de temperatuur en afdekken en zo, wist ik gelijk: dit is helemaal niks voor mij.
Wat me wel opviel is dat bakkerijen en kramen zuinig zijn met de krenten en rozijnen. Je moet ze soms echt zoeken. Ik ken iemand die maakt oliebollen zelf en die mikt er ruim doorheen, zodat je een smakelijk bolletje krijgt, zo kan het toch ook? Denk ik dan.![]()
![]()
Met krenten, blanke en donkere rozijnen, sukade, appel en citroen rasp. Laatste portie ook nog kaneel doorgeroerd![]()
![]()
Ik heb al jaren geen gekochte oliebollen meer gegeten, maar in de mijne gaat in elk geval genoeg.quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:56 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat me wel opviel is dat bakkerijen en kramen zuinig zijn met de krenten en rozijnen. Je moet ze soms echt zoeken. Ik ken iemand die maakt oliebollen zelf en die mikt er ruim doorheen, zodat je een smakelijk bolletje krijgt, zo kan het toch ook? Denk ik dan.
In 800 gram beslag (ongeveer) gaat 500 gram rozijnen.![]()
Duurste onderdeel van de bal, daar gaan ze met verkoop dus minder scheutig mee om dan thuisquote:Op vrijdag 31 december 2021 16:56 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ben wel beste stuurlui staan aan wal. Ik heb nog nooit van mijn leven een oliebol gebakken, wel toe staan kijken hoe iemand dat deed. Omdat het zou nou luistert allemaal, met de temperatuur en afdekken en zo, wist ik gelijk: dit is helemaal niks voor mij.
Wat me wel opviel is dat bakkerijen en kramen zuinig zijn met de krenten en rozijnen. Je moet ze soms echt zoeken. Ik ken iemand die maakt oliebollen zelf en die mikt er ruim doorheen, zodat je een smakelijk bolletje krijgt, zo kan het toch ook? Denk ik dan.![]()
Hm, dat is ook wel weer een goed punt inderdaad..quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:51 schreef cafca het volgende:
[..]
Da's nu juist de charme, allerlei leuke beestjes
[ afbeelding ]![]()
![]()
Och, dat het allemaal zo nauw luistert valt ook wel mee. Heb het gevoel dat ik een beetje aan rommel en krijg de heerlijkste oliebollen. Wel met veel rozijnenquote:Op vrijdag 31 december 2021 16:56 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat me wel opviel is dat bakkerijen en kramen zuinig zijn met de krenten en rozijnen. Je moet ze soms echt zoeken. Ik ken iemand die maakt oliebollen zelf en die mikt er ruim doorheen, zodat je een smakelijk bolletje krijgt, zo kan het toch ook? Denk ik dan.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."![]()
Oliebollen zijn weer erg goed gelukt, maar het rijzen duurde erg lang deze keer. Was het bier vergeten in eerste instantie. Na vier (!) uur rijzen voor de open haard zijn ze wel erg mooi geworden
Ingrediënten
- kilo bloem
- liter melk
- 2 eieren
- eetlepel honing
- zakje droge gist
- zout
- appel in stukjes
- zakje rozijnen (geweekt in water, afgegoten en daarna gemengd met rum)
- flinke scheut pilsGeen zorgen voor de dag van morgen.![]()
Ik koop ze ook niet meer, omdat ze zo tegenvallen. Het jammer dat het AD die test niet meer houdt door het gejammer en het geklaag van de professionele bakkers. Maar die test was echt wel nodig. Hetzelfde met haring. Ik koop bij verschillende winkels/kramen en het verschil is enorm! Ook hoe je wordt behandeld (soms op het boerse af). Die AD-test zorgde er tenminste voor dat leveranciers hun best deden.quote:Op vrijdag 31 december 2021 17:09 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik heb al jaren geen gekochte oliebollen meer gegeten, maar in de mijne gaat in elk geval genoeg.
In 800 gram beslag (ongeveer) gaat 500 gram rozijnen.![]()
![]()
Dit jaar zijn ze gemaakt met zelfgemalen meel. Voor het grootste deel biodynamische tarwe, maar ook met biologische einkorn en emmer (oude aan spelt verwante granen).
Ik heb biologische volle melk, biologische verse gist en een biologische roggenweizen gebruikt. Ook nog wat biologische ongeslagen slagroom toegevoegd aan het deeg. Geen boter. Wel zout, zonder zout is het niet lekker.
En dan krenten, 2 soorten rozijnen, appels van eigen boom en ik had nog een beetje marsepein over (55% amandel, 45% honing, tijd en verder niets). De krenten en rozijnen samen met rasp van 1 citroen 2 dagen in een paar goede kruidenbitters/obst-mixjes laten weken. Over de appels ten slot nog wat kaneel.
Alles bio, dan weet ik dat het puur en onbewerkt is.
Er zijn vast mensen die dat veel te veel moeite vinden. Of het moet "lekker hollands, doe maar gewoon", maar ik heb voor mezelf oliebollen weten te maken waar zo veel smaak aan zit, ik word daar heel erg blij van.![]()
Emmer, dat gebruikten wij vroeger altijd om het beslag in te doenquote:Op zondag 2 januari 2022 11:22 schreef djkoelkast het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dit jaar zijn ze gemaakt met zelfgemalen meel. Voor het grootste deel biodynamische tarwe, maar ook met biologische einkorn en emmer (oude aan spelt verwante granen).
Ik heb biologische volle melk, biologische verse gist en een biologische roggenweizen gebruikt. Ook nog wat biologische ongeslagen slagroom toegevoegd aan het deeg. Geen boter. Wel zout, zonder zout is het niet lekker.
En dan krenten, 2 soorten rozijnen, appels van eigen boom en ik had nog een beetje marsepein over (55% amandel, 45% honing, tijd en verder niets). De krenten en rozijnen samen met rasp van 1 citroen 2 dagen in een paar goede kruidenbitters/obst-mixjes laten weken. Over de appels ten slot nog wat kaneel.
Alles bio, dan weet ik dat het puur en onbewerkt is.
Er zijn vast mensen die dat veel te veel moeite vinden. Of het moet "lekker hollands, doe maar gewoon", maar ik heb voor mezelf oliebollen weten te maken waar zo veel smaak aan zit, ik word daar heel erg blij van.
Maar klinkt goed verder!![]()
![]()
Het is toch echt ook een graansoortquote:Op zondag 2 januari 2022 11:36 schreef cafca het volgende:
[..]
Emmer, dat gebruikten wij vroeger altijd om het beslag in te doen
Maar klinkt goed verder!![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Emmertarwe![]()
Bijna alle ingrediënten al in huis. Alleen wat flesjes ongefilterd witbier moet ik nog even halen.
De decemberbakkerij is al gestart vandaag met kniepertjes. Heb d'r weer zin in.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
In witbier zitten kruiden, ik zou een goeie Duitse Weizen nemen, ook een tarwebier, maar zonder kruiden (en met een zooi gist, zorgt voor extra smaak).quote:Op zondag 11 december 2022 16:46 schreef derLudolf het volgende:
Bijna alle ingrediënten al in huis. Alleen wat flesjes ongefilterd witbier moet ik nog even halen.
De decemberbakkerij is al gestart vandaag met kniepertjes. Heb d'r weer zin in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |