Vandaar het spreekwoord.quote:Op woensdag 22 december 2021 09:07 schreef Leonos het volgende:
verkeerde vriendje gekozen, maar natuurlijk niet haar schuld
Ik vind de tekst juist veruit het slechtst van het hele liedje. Voor mij hoeft muziek niet per se extreem gecompliceerd te zijn of heel innovatieve akkoordenschema's te hebben. Een goed geschreven tekst die je raakt op een vrij eenvoudig akkoordenschema werkt ook. Maar deze tekst, man, wat een verschrikking.quote:Op woensdag 22 december 2021 11:24 schreef DJ11 het volgende:
Het zegt zo veel over de muziekcultuur in Nederland en de heersende smaak dat dit liedje wordt omarmd als iets geniaals. Het is zelfs op #1298 in de Top 2000 binnengekomen: de lijst met de beste muziek ooit gemaakt.
Met een beetje goede wil kun je de tekst van het liedje goed, aangrijpend of treffend vinden. Maar verder? Ik hoor een matige zangeres, die in verschrikkelijk irritant Polder-Nederlands (jai, in plaats van jij) zingt over een setje generieke akkoorden dat al 438.912 keer in liedjes is gebruikt.
Maar een kinderhand is snel gevuld, dus staat dit matige liedje zo'n beetje bovenaan in de hitlijsten.
De tekst is inderdaad een verschrikking en zet totaal niet het punt neer wat het zou móeten neerzetten.quote:Op woensdag 22 december 2021 11:40 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik vind de tekst juist veruit het slechtst van het hele liedje. Voor mij hoeft muziek niet per se extreem gecompliceerd te zijn of heel innovatieve akkoordenschema's te hebben. Een goed geschreven tekst die je raakt op een vrij eenvoudig akkoordenschema werkt ook. Maar deze tekst, man, wat een verschrikking.![]()
Het luisteren naar dit liedje cultiveert een slachtoffermentaliteit in combinatie met fatalisme en een totaal gebrek aan zelfkritiek. De zinsneden 'dat gaat nooit meer weg' en 'dat heb jij gedaan' zeggen een heleboel over de onwil om daadwerkelijk stappen vooruit te zetten in het leven, zowel van de zangeres als van de luisteraars die hiermee weglopen. Het is low-key een ontzettend duister lied dat tegelijkertijd vrouwen die oprecht slachtoffer zijn geworden van een foute man gevangen houdt in hun eigen gedachten, en daarnaast vrouwen die het zelf op wat voor manier dan ook verkloot hebben ten onrechte een rechtvaardiging geeft voor hun gedrag.
Dit nummer is hard op weg mijn meest gehate plaat aller tijden te worden.
Ik vind het ook een gedrocht van een nummer. Voor de goede orde: ik schreef niet dat ik de tekst persoonlijk goed vind, ik schreef bewust dat je met een beetje goede wil de tekst van het liedje goed, aangrijpend of treffend zou kunnen vinden.quote:Op woensdag 22 december 2021 11:40 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik vind de tekst juist veruit het slechtst van het hele liedje. Voor mij hoeft muziek niet per se extreem gecompliceerd te zijn of heel innovatieve akkoordenschema's te hebben. Een goed geschreven tekst die je raakt op een vrij eenvoudig akkoordenschema werkt ook. Maar deze tekst, man, wat een verschrikking.![]()
Het luisteren naar dit liedje cultiveert een slachtoffermentaliteit in combinatie met fatalisme en een totaal gebrek aan zelfkritiek. De zinsneden 'dat gaat nooit meer weg' en 'dat heb jij gedaan' zeggen een heleboel over de onwil om daadwerkelijk stappen vooruit te zetten in het leven, zowel van de zangeres als van de luisteraars die hiermee weglopen. Het is low-key een ontzettend duister lied dat tegelijkertijd vrouwen die oprecht slachtoffer zijn geworden van een foute man gevangen houdt in hun eigen gedachten, en daarnaast vrouwen die het zelf op wat voor manier dan ook verkloot hebben ten onrechte een rechtvaardiging geeft voor hun gedrag.
Dit nummer is hard op weg mijn meest gehate plaat aller tijden te worden.
En ik leg uit waarom ik het daarmee oneens benquote:Op woensdag 22 december 2021 12:12 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ik vind het ook een gedrocht van een nummer. Voor de goede orde: ik schreef niet dat ik de tekst persoonlijk goed vind, ik schreef bewust dat je met een beetje goede wil de tekst van het liedje goed, aangrijpend of treffend zou kunnen vinden.
Dat sowiesoquote:Op woensdag 22 december 2021 12:12 schreef DJ11 het volgende:
Over 2-3 jaar is iedereen dit liedje allang weer vergeten, denk ik.
Je noemt wel meteen de plaat die al jaren mijn absolute nummer 1 is op mijn lijst met meest gehate nummers.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:16 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik snap de #ophef niet.
"dat heb jij gedaan" is toch een standaardreactie als vrouwen hun verantwoordelijkheid ontkennen/niet willen nemen?
Sinds wanneer is de Top2000 een lijst van BESTE platen?
Het is een beperkte lijst van algemeen tolereerbare muziek.
Ik bedoel, toen vorig jaar 'De Regenboog' van Paul de L. voorbij kwam (plek 18xx ofzo) heb ik de boel maar afgezet. Beste platen...
Haha. Ik vond het een sprekend voorbeeld van een kutplaat in een warrige kutlijst. Ik bedoel, Ramses Shaffy etc...pfff. Af en toe wat hardere rocknummers, prima. Maar dan komt Coldplay de boel wel weer verzieken...quote:Op woensdag 22 december 2021 15:44 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Je noemt wel meteen de plaat die al jaren mijn absolute nummer 1 is op mijn lijst met meest gehate nummers.
Alleen dit jaar krijgt hij dus concurrentie.
Coldplay vind ik tof, heb de haat daarop op dit forum nooit zo begrepen. Waarschijnlijk is het 'te simpel' ofzo, maar het is gewoon een bepaalde categorie muziek. Niet al te gecompliceerde poprock / limestone rock (zo noemen ze het zelf), weinig mis mee.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:56 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Haha. Ik vond het een sprekend voorbeeld van een kutplaat in een warrige kutlijst. Ik bedoel, Ramses Shaffy etc...pfff. Af en toe wat hardere rocknummers, prima. Maar dan komt Coldplay de boel wel weer verzieken...
Volgend jaar graag een actie om die hele lijst vol te pleuren met Frenchcore, Grunting-songs, timbaalklanken en rauwe 90's techno. Puur om m'n broer te zieken.
OK, mijn 'haat' jegens Coldplay is niet helemaal terecht. Mijn broer zegt altijd: Voor iedere situatie is er een Coldplay-song. En de populaire Top40 Coldplay-nummers zijn echt niet slecht, prima uit te houden op de werkvloer.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:10 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Coldplay vind ik tof, heb de haat daarop op dit forum nooit zo begrepen. Waarschijnlijk is het 'te simpel' ofzo, maar het is gewoon een bepaalde categorie muziek. Niet al te gecompliceerde poprock / limestone rock (zo noemen ze het zelf), weinig mis mee.
Ik denk het tegendeel, veel grotere kans dat Dat Heb Jij Gedaan net zo'n evergreenstatus krijgt als bijvoorbeeld een Abel - Onderwegquote:Op woensdag 22 december 2021 12:12 schreef DJ11 het volgende:
Over 2-3 jaar is iedereen dit liedje allang weer vergeten, denk ik.
In tegenstelling tot dat generieke MEAU-gedrocht, is "Onderweg" muzikaal / melodisch echt een mooi liedje met eigenheid.quote:Op woensdag 22 december 2021 17:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik denk het tegendeel, veel grotere kans dat Dat Heb Jij Gedaan net zo'n evergreenstatus krijgt als bijvoorbeeld een Abel - Onderweg
Enkel jammer dat figuren als De Breij en Miss Montreal nog veel hoger in de lijst staan.
quote:Op woensdag 22 december 2021 17:42 schreef Gretzl het volgende:
Dit hele topicOntleden jullie altijd op deze manier songteksten?
Het mag mijns inziens voor zich spreken dat artiesten zich regelmatig in hyperbolen of andere stijlfiguren uitspreken. Om een boodschap bijvoorbeeld kracht bij te zetten. Je hoeft niet elke regel die MEAU zingt letterlijk te nemen. Het gaat ook veel te ver om er een diepere betekenis in te zien van vrouwen die in een relatie van mening zijn dat hun partner de schuld is van alles en zich in een slachtofferrol zouden verplaatsen.
Dat Heb Jij Gedaan gaat gewoon over één ex-relatie waar niet op een heel fijne manier een eind aan is gekomen. Zeer waarschijnlijk een ex-vriend die een alcoholverslaving had en vervolgens losse handjes kreeg. Betekent verder niet dat we alles moeten generaliseren he.
Feit blijft dat ontzettend veel mensen zich op de een of andere manier in haar verhaal kunnen herkennen. Man of vrouw, jong en oud. Knap dat een beginnende artiest zo opeens zoveel luisteraars kan raken. Toen ik de single op de dag van de release luisterde hoorde ik meteen veel potentie in, maar het is natuurlijk ongekend hoe hard het succes is gegaan sinds half november. Twee maanden eerder kende nog bijna niemand haar. En hoge bomen vallen altijd veel wind. Ik kan haar eerdere EP van harte aanraden aan muziekliefhebbers die bijv. Eefje de Visser ook goed vinden.
(Ik ben uiteraard niet geheel objectief in deze, maar dat krijg je als je een artiest al vanaf het prille begin volgt.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |