abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202740102
hallo wie weet raad een aantal jaren geleden heb ik zonnepanelen gekregen. daar bij moest de meterkast gereviceerd worden. en dat is gedaan.
de garage zit op een aparte groep.
ik had altijd dat de stop er uit knalde als ik wou lassen
nu het oude las apparaat gesloopt omdat ik het niet kon vinden.
nu een nieuw lasapparaat gekocht met de twede keer dat ik wil gaan lassen vliegt de stop er uit.
als ik een verleng snoer naar de keuken doe ,dat blijft de stop er in.
in de garage alle stroom af gesloten , en de kabel van de garage gezocht in een doos, daar de grondkabel af gesloten, om uit te sluiten dan het in de grondkabel zit.
waar ik de kabel heb afgesloten tijdelijk een stopcontakt op aan gesloten. ook nu vliegt de stop er uit met lassen.
als ik de draden die aan de automatische stop zitten verwissel , zodat de garage op de stop van boven zit en boven op de stop van de garage. vliegt nog de stop er uit.
alleen als ik een verlengkabel in de keuken of badkamer aan sluit en dan las blijft de stop er in.
wie weet wat hier aan de hand is. het las apparat is splinter nieuw en kan niks mee wezen omdat die wel wil las via de keuken en badkamer ik vind dit erg vreemd. wie heeft een vermoeden
pi_202740244
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 18:29 schreef annfra het volgende:
alleen als ik een verlengkabel in de keuken of badkamer aan sluit en dan las blijft de stop er in.
Heb je diezelfde verlengsnoer al eens in de garage aangesloten? Of probeer je het in de garage alleen zonder verlengsnoer?
pi_202740372
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 18:39 schreef XanderH het volgende:

[..]
Heb je diezelfde verlengsnoer al eens in de garage aangesloten? Of probeer je het in de garage alleen zonder verlengsnoer?
in de garage gebruikte ik geen verleng snoer de stekker van het las apparaat in verschillende stopcontakten gehad.nu is alles afgesloten in de garage . en rechtstreeks een stopcontakt op de grondkabel gezet en nog knald de stop er uit
pi_202740723
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 18:48 schreef annfra het volgende:

[..]
in de garage gebruikte ik geen verleng snoer de stekker van het las apparaat in verschillende stopcontakten gehad.nu is alles afgesloten in de garage . en rechtstreeks een stopcontakt op de grondkabel gezet en nog knald de stop er uit
Slaat je stop of aardlek er uit?

Kan het zijn dat je lasapparaat tegen de max van je stop aan zit en dat net de piekspanning genoeg is om je stop te triggeren?

Als je het via de verlengkabel doet kan de weerstand van je kabel net genoeg zijn om die piek uit te vlakken, ofterwijl probeer het eens via de verlengkabel (niet opgerolt laten maar helemaal uitleggen anders krijg je inductie)
pi_202740899
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:12 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Slaat je stop of aardlek er uit?

Kan het zijn dat je lasapparaat tegen de max van je stop aan zit en dat net de piekspanning genoeg is om je stop te triggeren?

Als je het via de verlengkabel doet kan de weerstand van je kabel net genoeg zijn om die piek uit te vlakken, ofterwijl probeer het eens via de verlengkabel (niet opgerolt laten maar helemaal uitleggen anders krijg je inductie)
ik denk dat dat niet helpt. ik had de kabel van de garage in de meterkast af gesloten en daar een tijdelijke stopcontakt op gezet en toen de verlengkabel er in naar de garage. en toen vloog die er ook uit
  Moderator dinsdag 21 december 2021 @ 19:58:52 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202741555
Gaat de zekering er door of schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit ? :?

Wat voor merk en type lasapparaat heb je ? Vermoedelijk is de inschakelstroom te hoog van het lasapparaat; door het gebruik van een verlengsnoer kun je die stroom iets beperken waardoor het bijvoorbeeld net kan functioneren.
pi_202741894
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:58 schreef Vonkenboer het volgende:

Wat voor merk en type lasapparaat heb je ? Vermoedelijk is de inschakelstroom te hoog van het lasapparaat; door het gebruik van een verlengsnoer kun je die stroom iets beperken waardoor het bijvoorbeeld net kan functioneren.
dit is het lasapparaat
https://www.hbm-machines.(...)oGlw5lIaAoz-EALw_wcB
pi_202742061
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:58 schreef Vonkenboer het volgende:

de aardlekscakelaar blijft er in maar de automatiche schakelaar van de groep gaat er uit
pi_202744861
Is de keuken toevallig geen zwaardere automaat?

Best kans dat er met de opstart meer stroom wordt getrokken dan wat toelaatbaar is op een normale 16a automaat.

Pompen die wij gebruiken in de offshore trekken al zo 7x inominaal. Geen idee hoe het met huisinstallaties zit, maar met dit soort apparatuur zal dat ook wel voorkomen.

Kan je de automaat niet borgen dat ie niet afslaat, dan je lasapparaat opstarten, en als ie opgestart is kijken of de automaat nog steeds afslaat.

Of als je multimeter het aankan de ampère meten tijdens opstart, trekt ie meer dan waar je automaat op afslaat heb je ook je antwoord.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Moderator dinsdag 21 december 2021 @ 22:36:22 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_202746048
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:50 schreef spierbal het volgende:
Kan je de automaat niet borgen dat ie niet afslaat, dan je lasapparaat opstarten, en als ie opgestart is kijken of de automaat nog steeds afslaat.
Ook als je mechanisch de schakelaar blokkeert; zal hij intern afschakelen.
Beveiligingen moet je ook niet zomaar elektrisch of mechanisch gaan zitten blokkeren of overbruggen, ze zitten er met gegronde redenen.

quote:
Automaten in doorsnee Nederlandse huisinstallaties zijn altijd 16 ampere automaten met een B-karakteristiek.

quote:
Best kans dat er met de opstart meer stroom wordt getrokken dan wat toelaatbaar is op een normale 16a automaat.
Dat is hier dan ook het geval ^O^

quote:
Zou er niet zomaar een C automaat instoppen; alleen wanneer je een geheel eigen groep ergens voor hebt (waar dus geen andere zaken op zitten behalve dat ene apparaat of toestel) dan zou ik er voor kiezen om de automaat om te zetten van een B naar een C karakteristiek.

pi_202746929
quote:
welke moet je hier hebben zie door de bomen het bos niet .heb nu allemaal 16ampere
pi_202747072
quote:

Pompen die wij gebruiken in de offshore trekken al zo 7x inominaal. Geen idee hoe het met huisinstallaties zit, maar met dit soort apparatuur zal dat ook wel voorkomen.

Of als je multimeter het aankan de ampère meten tijdens opstart, trekt ie meer dan waar je automaat op afslaat heb je ook je antwoord.
nee alles is 16ampere
pi_202747172
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 22:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Beveiligingen moet je ook niet zomaar elektrisch of mechanisch gaan zitten blokkeren of overbruggen, ze zitten er met gegronde redenen.
[..]
Automaten in doorsnee Nederlandse huisinstallaties zijn altijd 16 ampere automaten met een B-karakteristiek.
[..]
[..]
Zou er niet zomaar een C automaat instoppen; alleen wanneer je een geheel eigen groep ergens voor hebt (waar dus geen andere zaken op zitten behalve dat ene apparaat of toestel) dan zou ik er voor kiezen om de automaat om te zetten van een B naar een C karakteristiek.

[ afbeelding ]
moet ik dan zwaarder dan 16ampere hebben
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 07:28:31 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_202748422
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 23:19 schreef annfra het volgende:

[..]
nee alles is 16ampere
Een automaat met een C karakteristiek. Maar zoals gezegd zou ik niet klakkeloos een automaat van B naar C veranderen als dit geen aparte eindgroep is waar in de schuur een apart stopcontact achter zit.

Groepen met een combinatie van verlichting en stopcontacten mag je niet afzekeren met een C karakteristiek automaat.
pi_202756294
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 22:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]

[ afbeelding ]
Aaah okay. Ik dacht dat 25a ook gebruikt werd.
pi_202756902
Ja. Als hoofdzekering van de beheerder.
Laat die handjes wapperen!
pi_202757593
Automatische stoppen slijten. Als deze er al vaker uit gevlogen is heb je kans dat je hem moet vervangen. Ik meen dat deze maar een keer of 8 eruit kunnen vliegen voordat de werking vermindert, maar dat kun je wel in de documentatie van je zekering vinden.
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 19:35:29 #19
92034 crew  Vonkenboer
pi_202757658
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 18:09 schreef spierbal het volgende:

[..]
Aaah okay. Ik dacht dat 25a ook gebruikt werd.
Als voeding in je meterkast is de hoofdzekering vaak 1 x 25A of 1 x 35A.
Driefasenwisselspanning is vaak afgezekerd op 3x25A :)
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 19:36:55 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_202757684
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 19:33 schreef Debuteer het volgende:
Automatische stoppen slijten. Als deze er al vaker uit gevlogen is heb je kans dat je hem moet vervangen. Ik meen dat deze maar een keer of 8 eruit kunnen vliegen voordat de werking vermindert, maar dat kun je wel in de documentatie van je zekering vinden.
Dit soort dingen bedoel je dan ? https://www.bol.com/nl/nl(...)mp/9200000115170543/
pi_202758389
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dit soort dingen bedoel je dan ? https://www.bol.com/nl/nl(...)mp/9200000115170543/
Nee een installatieautomaat
pi_202759933
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Als voeding in je meterkast is de hoofdzekering vaak 1 x 25A of 1 x 35A.
Driefasenwisselspanning is vaak afgezekerd op 3x25A :)
Aha, dat is dus in de box die verzegeld is? Dus als mijn automaat niet meer werkt en niet afslaat, dan hebben we de hoofdzekering nog, en als die doorbrand/afslaat dan moet de netbeheerder komen om die te vervangen en daar kan je dan pegels voor neer leggen.
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 22:14:35 #23
92034 crew  Vonkenboer
pi_202761489
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 21:09 schreef spierbal het volgende:

[..]
Aha, dat is dus in de box die verzegeld is? Dus als mijn automaat niet meer werkt en niet afslaat, dan hebben we de hoofdzekering nog, en als die doorbrand/afslaat dan moet de netbeheerder komen om die te vervangen en daar kan je dan pegels voor neer leggen.
Ja, dat is inderdaad je hoofdzekering. Die beveiligd feitelijk niet jou installatie, maar beveiligd de kabel die je huis binnenkomt.

Soms zijn die kasten doorzichtig en zitten er gewone smeltpatronen in, zoals dit

Die zijn vaak verzegeld; daar kun je dus zelf niet bij.

In modernere installaties zijn dit soms al automaten. Soms zijn die bereikbaar; soms ook niet :P

In beide gevallen zijn dit trouwens twee afbeeldingen van een driefase (huis)aansluiting.
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 22:17:55 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_202761597
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 20:08 schreef Debuteer het volgende:

[..]
Nee een installatieautomaat
Moet je mij toch eens vertellen welk merk installatieautomaat naar 100x in en uitschakelen stuk gaat; daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Wel dat dit soort automatische zekering die je kunt plaatsen in plaats van een smeltpatroon onbetrouwbaar kunnen worden.
pi_202765629
Die automatische zekeringen zijn illegaal tegenwoordig toch, brandgevaar.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')