We hebben het jaarwisselings-drama weer overleefd. Naarmate we dichter bij de jaarwisseling kwamen ging de oude garde (Diesel, Pepe en Cayok) 's avonds steeds vaker onder de bank liggen, maar Onyx had bij harde knallen juist de neiging om naar het kattenluik te lopen en even zijn kop naar buiten te steken. Hij lijkt wat dat betreft toch een mate van waakzaamheid te hebben.
Onyx lag al maanden onder een restaurant-fauteuil die als krabpaal wordt gebruikt, maar waarvan hij de voering aan de onderkant had losgerukt. Toen ik een fleece-trui van mij op die stoel had gelegd was Nene daar plotseling gaan liggen, dus die stoel werd druk gebruikt.
Op oudjaarsdag was hij net als vorig jaar weer heel geirriteerd dat ik de kattenluiken had afgesloten, en hij is een uur bezig vergeefs geweest om toch naar buiten te komen, daarna berustte hij ering. Toen mijn broer en ik aten is hij plotseling op de rugleuning van die stoel gaan liggen, en daarna op de fleece-trui; dat is daarna zijn vaste plekje geworden. Dat is de eerste keer dat hij spontaan van slaapplaats is veranderd, de vorige keren was het altijd omdat er een andere kat op "zijn" plekje was gaan liggen.
Zijn nieuwste slaapplekje had nog een ander gevolg, iets wat ik helemaal niet verwacht had, maar waar ik heel erg blij mee ben :
![DieselOnyxStoel.jpg]()
Onyx is een rustig-sociale kat, alleen met Nene gaat hij wel eens ravotten, maar hij heeft me nooit het idee gegeven zoveel contact met een andere kat te kunnen waarderen. Ik heb ook geen idee wie van de twee er als eerste lag, de positie suggereert dat Onyx bij Diesel is gaan liggen, in plaats van naar een andere plek uit te wijken (zoals de onderkant van de stoel). Hij had natuurlijk in oktober al een keer met Pepe samen op het plankje bij de tuindeur gelegen, maar dat was meer dat ze samen op een uitkijk-post lagen, terwijl dit echt samen slapen was. Leuk om het jaar mee te beginnen.
Verder is Onyx steeds meer aan het wennen aan "lieve" aanrakingen, ik kan hem nu ook bij zijn staartwortel krabbelen zonder dat hij direct op zijn rug rolt om mijn hand als prooi te behandelen. Het bevestigt mijn idee dat hij in zijn eerdere leven een werkplaats-kat was waar alleen maar ruw mee werd gespeeld, zonder ooit rustig aangehaald te worden.
Octo heeft ook de jaarwisseling zonder veel problemen doorstaan, op nieuwjaarsdag kwam hij 's middags al even langs, en werd door Onyx netjes begroet.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.