abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:09:04 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202732345
quote:
'Prikspijt' Woord van het Jaar 2021 na oproep antivaxers op Twitter

'Prikspijt' is door woordenboekmaker Van Dale uitgeroepen tot het Woord van het Jaar 2021. Het woord kreeg 82,2 procent van de 49.000 stemmen die werden uitgebracht op de Van Dale-website.

"Dat is een overweldigende meerderheid", beaamt hoofdredacteur Ton den Boon van de Dikke Van Dale. Op Twitter werd veel opgeroepen om op dit woord te stemmen. "Dat gebeurde door mensen die zichzelf niet willen laten vaccineren. Het weerspiegelt de polarisatie die in de maatschappij leeft rond die vaccinatie en dat boosteren", aldus Den Boon in het NOS Radio 1 Journaal.

Maar is het dan wel het woord van het jaar, als er opgeroepen is om op dit woord te stemmen? "We hebben geconstateerd dat er geen 'bots' aan het werk zijn geweest, van die robots die automatisch een stem uitbrengen. Dat hebben we gecontroleerd. Maar we hebben op Twitter gezien, en dat kon iedereen zelf ook zien, dat er wel heel vaak werd opgeroepen om op dit woord te stemmen."

De hoofdredacteur ziet 'prikspijt' daarmee wel als het Woord van het Jaar en keurt de stemming niet af. "Het is het woord dat is gekozen door het volk. Maar je kunt je afvragen hoe breed dat volk is en in welke mate dit woord het idee weerspiegelt over wat het woord van het jaar is. Tegelijkertijd weerspiegelt het de polarisatie in de samenleving en daarom kan het wel een interessant woord zijn."

Betekenis
Prikspijt is de "spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte". "Het is een interessant woord, je vindt het de laatste tijd ook wel in de tegengestelde betekenis: dat je spijt hebt van je níet laten prikken", zegt de hoofdredacteur van de Dikke Van Dale.

Op ruime afstand eindigde 'woonprotest', het protest tegen de crisis op de woningmarkt, met 3,7 procent van de stemmen op de tweede plaats. Het woord 'wappiegeluid' werd derde, met 3,6 procent. Daarmee wordt de misleidende, niet op feiten of wetenschap gebaseerde mening over een maatschappelijke, kwestie bedoeld, bijvoorbeeld van complotdenkers.

Er kon tot gisteren 17.00 uur worden gestemd op vijftien genomineerde woorden. Vorig jaar werd 'anderhalvemetersamenleving' uitgeroepen tot Woord van het Jaar. Het jaar ervoor was het 'boomer'.

In België werd met 37,2 procent van de stemmen het woord 'knaldrang' tot Woord van het Jaar 2021 gekozen. Dat is het "sterke verlangen om uit de bol te gaan".

https://nos.nl/artikel/24(...)ntivaxers-op-twitter
quote:
De vijftien genomineerde woorden:
boosterprik
deltavariant
doorbraakinfectie
finfluencer
gevoeligheidslezer
grotsyndroom
intimiteitsvacuüm
memeaandeel
pandemocratie
prikpolarisatie
prikspijt
QR-samenleving
vaccinatievoordringer
wappiegeluid
woonprotest
-------------------------------------------------

Prikspijt is als je op de IC ligt met een slang in je huig en denkt: "shit, had ik maar het prikje genomen" :D Prima woord van het jaar! :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202732402
En dan die tweet van Hugod. Geeft nog maar eens aan wie de tweedeling in de maatschappij veroorzaken
blablablabla
pi_202732566
Ik dacht eerst bij dit woord, zonder het bericht hierover gelezen te hebben, dat er werd gedoeld op mensen die zich niet hebben laten vaccineren en nu in het ziekenhuis liggen met veel ellende en dus spijt hebben dat zij zo ontzettend dom zijn geweest om zich niet te laten vaccineren.
pi_202732607
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[..]
-------------------------------------------------

Prikspijt is als je op de IC ligt met een slang in je huig en denkt: "shit, had ik maar het prikje genomen" :D Prima woord van het jaar! :D
Ohja die prik werkt zo goed neem nog een booster. :D
pi_202732617
Jammer dat het woord niet woonprotest is geworden, maar wel geinig hoe dit backfiret op de Engel-aanhangertjes. Dom volk.
pi_202732628
Mooi woord omdat het ook toepasselijk voor de mensen die dachten vrijheid te kunnen kopen door een vaccine te nemen maar nu van een koude kermis terugkomen
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_202732645
Ik ben niet zozeer verbaasd over dat een groep mensen zo'n verkiezing kaapt, dat is veel vaker gebeurd.

Maar ik ben wel verbaasd over het woord zelf; ik heb dit hele woord nog nooit voorbij zien komen. Dan had ik bijvoorbeeld QR-samenleving veel logischer gevonden.

Wel een sportieve en realistische reactie van de organisator.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:29:33 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202732668
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:27 schreef KroketBroodje het volgende:
Mooi woord omdat het ook toepasselijk voor de mensen die dachten vrijheid te kunnen kopen door een vaccine te nemen maar nu van een koude kermis terugkomen
Slaat nergens op.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:31:07 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202732692
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:28 schreef silverhill het volgende:
Maar ik ben wel verbaasd over het woord zelf; ik heb dit hele woord nog nooit voorbij zien komen. Dan had ik bijvoorbeeld QR-samenleving veel logischer gevonden.
Dat je daar verbaast over bent is juist zeer positief naar mijn mening. :)
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_202732694
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:29 schreef Megumi het volgende:

[..]
Slaat nergens op.
Ja precies zoveel beloftes van pipo de Jongetje maar eerlijk durft hij niet te zijn
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:32:46 #11
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_202732712
quote:
'Prikspijt' Woord van het Jaar 2021 na oproep antivaxers op Twitter
Nu al leesspijt.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:33:24 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202732723
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:31 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Ja precies zoveel beloftes van pipo de Jongetje maar eerlijk durft hij niet te zijn
Ah op die manier. De eerste politicus die altijd beloftes nakomt moet nog geboren worden. Dat zou net zo iets zijn als de komst van de messias.
pi_202732737
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:31 schreef Megumi het volgende:

[..]
Dat je daar verbaast over bent is juist zeer positief naar mijn mening. :)
Ja ik prijs me gelukkig me niet in die bubbel te begeven.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:36:35 #14
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_202732771
Knaldrang is wel een stuk leuker.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:40:01 #15
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_202732825
Alsof alleen de antivaxxers op dat woord hebben gestemd.
Zijn genoeg mensen die een prik hebben genomen omdat je dan er vanaf was.
De waarheid lag toch even iets anders.

En tja Hugo de Jonge , dat is toch wel de laatste die z'n bek open mag trekken.

Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:40:28 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202732840
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:36 schreef PiyeReloaded het volgende:
Knaldrang is wel een stuk leuker.
Voor volgend jaar zal de Nederlandse versie daarvan wellicht zijn een Catharina-Amaliatje doen?
pi_202732909
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:33 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ah op die manier. De eerste politicus die altijd beloftes nakomt moet nog geboren worden. Dat zou net zo iets zijn als de komst van de messias.
Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:15 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202732918
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:45 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen
Waar post ik dat ik corruptie normaal is?
pi_202732940
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Megumi het volgende:

[..]
Waar post ik dat ik corruptie normaal is?
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:33 schreef Megumi het volgende:

[..]
De eerste politicus die altijd beloftes nakomt moet nog geboren worden. Dat zou net zo iets zijn als de komst van de messias.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:48:55 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202732959
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:47 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
[..]

Ah ken jij een polticus die wel altijd alle beloftes nakomt die in zijn of haar partij programma staan dan?
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:49:23 #21
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202732968
Ik had dit woord tot vandaag nog nooit gehoord, dus fake news.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_202732992
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:48 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ah ken jij een polticus die wel altijd alle beloftes nakomt die in zijn of haar partij programma staan dan?
Nee dat is precies het probleem. Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen. En Hugo liegt gewoon keihard met de gezondheid van anderen op het spel
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:50:54 #23
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_202732996
Anderhalf jaar bezig met een gevecht voor de vrijheid, #rugrecht en nog van dat soort ongein en dan is je grootste overwinning een internetpolletje. De leegheid is nog verwonderlijker dan de domheid.
Put these foolish ambitions to rest.
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:06 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202733025
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:50 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Nee dat is precies het probleem. Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:50 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Nee dat is precies het probleem. Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen. En Hugo liegt gewoon keihard met de gezondheid van anderen op het spel
Veel mensen vinden corruptie en dergelijke dingen normaal. En willen dat zelf ook. Vandaar dat er weer een kabinet Rutte IV is.
pi_202733462
Goed dat het even geduid wordt. Het is natuurlijk niet echt het woord van het jaar, waarom zouden normale verstandige mensen spijt hebben van een prik die ze niet beschermt tegen het virus, ze kwetsbaarder maakt voor nieuwe varianten, die ze een QR-controle over hun leven heeft bezorgd en waarna de in staatstoetstemming verandere vrijheid alsnog wordt afgepakt ondanks dat ze een levenslang abonnement op meer risico op ernstige bijwerkingen hebben genomen?

Je hoeft geen spijt te hebben van de prik zelf, als je een dikke zestiger bent heb je het risico op ernstige ziekte door Delta wat verminderd. Maar je hebt je weldegelijk laat bedonderen en bent genaaid, en als je daar nu nog geen spijt van hebt dan ben je klaar om nog een keer bedonderd en genaaid te worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_202733469
Baudet is in zijn nopjes en deelt ook nog wat fakenews.

Een GGD-medewerker die het heeft over bangmakerij?

Iedereen kan doen alsof hij een bepaald nummer belt, door een naam te veranderen in een telefoonnummer...

twitter
pi_202733495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Goed dat het even geduid wordt. Het is natuurlijk niet echt het woord van het jaar, waarom zouden normale verstandige mensen spijt hebben van een prik die ze niet beschermt tegen het virus, ze kwetsbaarder maakt voor nieuwe varianten, die ze een QR-controle over hun leven heeft bezorgd en waarna de in staatstoetstemming verandere vrijheid alsnog wordt afgepakt ondanks dat ze een levenslang abonnement op meer risico op ernstige bijwerkingen hebben genomen?
Ah, Café Weltschmerz is ook weer wakker.
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:28:22 #28
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_202733515
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:13 schreef Elan het volgende:
En dan die tweet van Hugod. Geeft nog maar eens aan wie de tweedeling in de maatschappij veroorzaken
Welke Tweet?
Krekker is de bom!
pi_202733619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
ze kwetsbaarder maakt voor nieuwe varianten,
Dat is in ieder geval een regelrechte leugen van je.
pi_202734244
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:28 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Welke Tweet?
twitter
blablablabla
pi_202734314
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:22 schreef Elan het volgende:

[..]
[ twitter ]
Zelfs Hugo zegt nog wel eens wat zinnigs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')