quote:'Prikspijt' Woord van het Jaar 2021 na oproep antivaxers op Twitter
'Prikspijt' is door woordenboekmaker Van Dale uitgeroepen tot het Woord van het Jaar 2021. Het woord kreeg 82,2 procent van de 49.000 stemmen die werden uitgebracht op de Van Dale-website.
"Dat is een overweldigende meerderheid", beaamt hoofdredacteur Ton den Boon van de Dikke Van Dale. Op Twitter werd veel opgeroepen om op dit woord te stemmen. "Dat gebeurde door mensen die zichzelf niet willen laten vaccineren. Het weerspiegelt de polarisatie die in de maatschappij leeft rond die vaccinatie en dat boosteren", aldus Den Boon in het NOS Radio 1 Journaal.
Maar is het dan wel het woord van het jaar, als er opgeroepen is om op dit woord te stemmen? "We hebben geconstateerd dat er geen 'bots' aan het werk zijn geweest, van die robots die automatisch een stem uitbrengen. Dat hebben we gecontroleerd. Maar we hebben op Twitter gezien, en dat kon iedereen zelf ook zien, dat er wel heel vaak werd opgeroepen om op dit woord te stemmen."
De hoofdredacteur ziet 'prikspijt' daarmee wel als het Woord van het Jaar en keurt de stemming niet af. "Het is het woord dat is gekozen door het volk. Maar je kunt je afvragen hoe breed dat volk is en in welke mate dit woord het idee weerspiegelt over wat het woord van het jaar is. Tegelijkertijd weerspiegelt het de polarisatie in de samenleving en daarom kan het wel een interessant woord zijn."
Betekenis
Prikspijt is de "spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte". "Het is een interessant woord, je vindt het de laatste tijd ook wel in de tegengestelde betekenis: dat je spijt hebt van je níet laten prikken", zegt de hoofdredacteur van de Dikke Van Dale.
Op ruime afstand eindigde 'woonprotest', het protest tegen de crisis op de woningmarkt, met 3,7 procent van de stemmen op de tweede plaats. Het woord 'wappiegeluid' werd derde, met 3,6 procent. Daarmee wordt de misleidende, niet op feiten of wetenschap gebaseerde mening over een maatschappelijke, kwestie bedoeld, bijvoorbeeld van complotdenkers.
Er kon tot gisteren 17.00 uur worden gestemd op vijftien genomineerde woorden. Vorig jaar werd 'anderhalvemetersamenleving' uitgeroepen tot Woord van het Jaar. Het jaar ervoor was het 'boomer'.
In België werd met 37,2 procent van de stemmen het woord 'knaldrang' tot Woord van het Jaar 2021 gekozen. Dat is het "sterke verlangen om uit de bol te gaan".
https://nos.nl/artikel/24(...)ntivaxers-op-twitter
-------------------------------------------------quote:De vijftien genomineerde woorden:
boosterprik
deltavariant
doorbraakinfectie
finfluencer
gevoeligheidslezer
grotsyndroom
intimiteitsvacuüm
memeaandeel
pandemocratie
prikpolarisatie
prikspijt
QR-samenleving
vaccinatievoordringer
wappiegeluid
woonprotest
Ohja die prik werkt zo goed neem nog een booster.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[..]
-------------------------------------------------
Prikspijt is als je op de IC ligt met een slang in je huig en denkt: "shit, had ik maar het prikje genomen"Prima woord van het jaar!
Slaat nergens op.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:27 schreef KroketBroodje het volgende:
Mooi woord omdat het ook toepasselijk voor de mensen die dachten vrijheid te kunnen kopen door een vaccine te nemen maar nu van een koude kermis terugkomen
Dat je daar verbaast over bent is juist zeer positief naar mijn mening.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:28 schreef silverhill het volgende:
Maar ik ben wel verbaasd over het woord zelf; ik heb dit hele woord nog nooit voorbij zien komen. Dan had ik bijvoorbeeld QR-samenleving veel logischer gevonden.
Ja precies zoveel beloftes van pipo de Jongetje maar eerlijk durft hij niet te zijnquote:
Ah op die manier. De eerste politicus die altijd beloftes nakomt moet nog geboren worden. Dat zou net zo iets zijn als de komst van de messias.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:31 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ja precies zoveel beloftes van pipo de Jongetje maar eerlijk durft hij niet te zijn
Ja ik prijs me gelukkig me niet in die bubbel te begeven.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat je daar verbaast over bent is juist zeer positief naar mijn mening.
Voor volgend jaar zal de Nederlandse versie daarvan wellicht zijn een Catharina-Amaliatje doen?quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:36 schreef PiyeReloaded het volgende:
Knaldrang is wel een stuk leuker.
Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderenquote:Op dinsdag 21 december 2021 10:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ah op die manier. De eerste politicus die altijd beloftes nakomt moet nog geboren worden. Dat zou net zo iets zijn als de komst van de messias.
Waar post ik dat ik corruptie normaal is?quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:45 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen
quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waar post ik dat ik corruptie normaal is?
quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
De eerste politicus die altijd beloftes nakomt moet nog geboren worden. Dat zou net zo iets zijn als de komst van de messias.
Ah ken jij een polticus die wel altijd alle beloftes nakomt die in zijn of haar partij programma staan dan?quote:
Nee dat is precies het probleem. Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen. En Hugo liegt gewoon keihard met de gezondheid van anderen op het spelquote:Op dinsdag 21 december 2021 10:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ah ken jij een polticus die wel altijd alle beloftes nakomt die in zijn of haar partij programma staan dan?
quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:50 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Nee dat is precies het probleem. Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen
Veel mensen vinden corruptie en dergelijke dingen normaal. En willen dat zelf ook. Vandaar dat er weer een kabinet Rutte IV is.quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:50 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Nee dat is precies het probleem. Als je corruptie als normaal ziet dan zal dat ook nooit veranderen. En Hugo liegt gewoon keihard met de gezondheid van anderen op het spel
Ah, Café Weltschmerz is ook weer wakker.quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Goed dat het even geduid wordt. Het is natuurlijk niet echt het woord van het jaar, waarom zouden normale verstandige mensen spijt hebben van een prik die ze niet beschermt tegen het virus, ze kwetsbaarder maakt voor nieuwe varianten, die ze een QR-controle over hun leven heeft bezorgd en waarna de in staatstoetstemming verandere vrijheid alsnog wordt afgepakt ondanks dat ze een levenslang abonnement op meer risico op ernstige bijwerkingen hebben genomen?
Welke Tweet?quote:Op dinsdag 21 december 2021 10:13 schreef Elan het volgende:
En dan die tweet van Hugod. Geeft nog maar eens aan wie de tweedeling in de maatschappij veroorzaken
Dat is in ieder geval een regelrechte leugen van je.quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
ze kwetsbaarder maakt voor nieuwe varianten,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |