abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211241359
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik werk voor een Duitse multinational en heb teams in heel EMEA. Fransen, Spanjaarden en Italianen spreken vaak nauwelijks verstaanbaar Engels, met hier en daar een uitzondering in het management in Frankrijk. In D heb ik Kroaten, Roemenen, Singaporese, Hongaren werken, en die spreken goed Duits. Maar de solicitanten die ik de laatste tijd had, is het met Duits niet goed, en met de Duitsers moet ik helaas zeggen dat als ze wat ouder zijn, ingenieur of Herr Doktor (en zo wensen te worden aangesproken) dan is het met hun Engels over het algemeen slecht gesteld. We kunnen absoluut de support niet in het Engels gaan aanbieden, dan kunnen we net zo goed geen support aanbieden.
Het is ook niet zo verbazingwekkend, als je als Duitser in D opgegroeid bent, dan heb je nooit Engelstalige TV series gezien. Net als Fransen of Italianen trouwens. Kroaten, Roemenen, en andere landen die zich geen nasynchronisatie konden permitteren maar met ondertitels werkten, is hun Engels merkbaar beter.
Ik weet dat ik mijn Engels en Duits heb geleerd van TV, in mijn kindertijd waren er alleen op woensdagmiddag kinderprogramma's op de NL buis, dus keek ik naar ARD en ZDF, en sprak als kind al redelijk goed Duits.
Precies, spijker en kop!
Maar wat ik eigenlijk nog "erger" vind is dat mijn generatie (30-35) het ook vertikt Engelse TV/Series te kijken.
De vriendengroep van mijn vriendin (allemaal Duits dus) kijken alle films en series (op Netflix, waar je dus de keuze hebt) nog in het Duits want "dan hoef ik niet na te denken". Ja dan blijf je dom natuurlijk. :')
Regelmatig ook gedoe als ze een filmavondje of avondje bioscoop voorstellen. Ik vertik het om naar de Duitse versies te kijken/luisteren.

quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:05 schreef Erasmus het volgende:
Vers van de pers: https://www.tagesschau.de(...)ostenlos-eu-100.html

[ twitter ]

Mijn gebeden zijn verhoord _O_
Hahaha, ik zie het net in mijn Google Feed langskomen en dacht meteen: Fok openen en @Erasmus taggen! Kom ik hier, zie ik jouw post. :D
Ik wel echter wel bang dat dit nog eventjes gaat duren. Eurolidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren, dan moet alles eerst in werking worden gezet. Zul je zien dat dit pas over 3 jaar beschikbaar komt.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211241370
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:50 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik word al heel erg blij van hun online banking! Lijkt sprekend op de Nederlandse. w/

Alleen dit wordt dan nog de grootste uitdaging denk ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:+
Enige wat ik wel een tikkeltje jammer vind is dat na het inloggen de verschillende profielen (bij mij Gezamenlijk vs Privé) gescheiden zijn en je via het menu moet switchen van profiel.
Is dat in de Nederlandse app ook zo?

Weet van ABN Amro dat zowel de gezamenlijke als de privérekening in één compleet overzicht werden weergegeven.
pi_211241417
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:03 schreef Hojdhopper het volgende:
Precies, spijker en kop!
Maar wat ik eigenlijk nog "erger" vind is dat mijn generatie (30-35) het ook vertikt Engelse TV/Series te kijken.
De vriendengroep van mijn vriendin (allemaal Duits dus) kijken alle films en series (op Netflix, waar je dus de keuze hebt) nog in het Duits want "dan hoef ik niet na te denken". Ja dan blijf je dom natuurlijk.
Regelmatig ook gedoe als ze een filmavondje of avondje bioscoop voorstellen. Ik vertik het om naar de Duitse versies te kijken/luisteren.

Zowel jouw ervaring als die van @Jan_Onderwater zijn heel erg herkenbaar.

Ik heb recentelijk een Duitse vriendin over de vloer gehad die bij mij kwam netflixen (het is immers kutweer). Ik stelde voor om een film te kijken. Dat doe ik in het Engels met Engelse ondertiteling (buiten Nederlandse films om doe ik nooit NL ondertiteling), maar dat ging veel te snel! Het was veel te moeilijk!
Toen stelde ik Duitse ondertiteling voor, ook veel te snel en ook niet goed! Doe maar gewoon helemaal geen Nachsynchronisierung.. Mijn huis, mijn regels w/

Uiteindelijk ging ze akkoord met Engelse audio en Duitse UT, lol.

Tot zo ver hun "Ai ken spiek werrie gut Englisch" met de dikste accent ever.

Daarnaast schijnen ze stemacteurs ook zo ontzettend belangrijk te vinden... wie geeft daar een neuk om buiten Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Iedere Hollywoodacteur heeft blijkbaar zijn vaste stemacteur in D :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 09-11-2023 10:17:29 ]
pi_211241433
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:04 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Enige wat ik wel een tikkeltje jammer vind is dat na het inloggen de verschillende profielen (bij mij Gezamenlijk vs Privé) gescheiden zijn en je via het menu moet switchen van profiel.
Is dat in de Nederlandse app ook zo?

Weet van ABN Amro dat zowel de gezamenlijke als de privérekening in één compleet overzicht werden weergegeven.
Daar heb ik niet opgelet. In de Nederlandse app staat alles op een rijtje in 1 overzicht. Je meerdere betaalrekeningen (zowel privé als gezamenlijk), al je spaarrekeningen/potjes, en ook je beleggingsrekening.

Heb je meerdere rekeningen bij ING DE lopen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 09-11-2023 10:19:20 ]
pi_211242159
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:15 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Daar heb ik niet opgelet. In de Nederlandse app staat alles op een rijtje in 1 overzicht. Je meerdere betaalrekeningen (zowel privé als gezamenlijk), al je spaarrekeningen/potjes, en ook je beleggingsrekening.

Heb je meerdere rekeningen bij ING DE lopen?
Ja, sinds 3 jaar een gezamenlijke en nu sinds 2 maanden ook een eigen rekening daar (ipv Sparkasse dus). Maar beide rekeningen staan dus niet in één overzicht maar je moet wisselen tussen rekeningen zeg maar.

Nou ja, verder geen drama.
  donderdag 9 november 2023 @ 12:27:56 #231
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_211242453
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:12 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Zowel jouw ervaring als die van @:Jan_Onderwater zijn heel erg herkenbaar.

Ik heb recentelijk een Duitse vriendin over de vloer gehad die bij mij kwam netflixen (het is immers kutweer). Ik stelde voor om een film te kijken. Dat doe ik in het Engels met Engelse ondertiteling (buiten Nederlandse films om doe ik nooit NL ondertiteling), maar dat ging veel te snel! Het was veel te moeilijk!
Toen stelde ik Duitse ondertiteling voor, ook veel te snel en ook niet goed! Doe maar gewoon helemaal geen Nachsynchronisierung.. Mijn huis, mijn regels w/

Daarnaast schijnen ze stemacteurs ook zo ontzettend belangrijk te vinden... wie geeft daar een neuk om buiten Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Iedere Hollywoodacteur heeft blijkbaar zijn vaste stemacteur in D :')
ah altijd fijn die nazichronisatie :+
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  donderdag 9 november 2023 @ 12:32:07 #232
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211242484
quote:

[..]
Zowel jouw ervaring als die van @:Jan_Onderwater zijn heel erg herkenbaar.

niet alleen dit, maar ook de moeite niet willen doen om het te leren. Wel een engels cursus doen, maar niet dan ook films en series in het engels te kijken, voor mijn part met ondertitels. Heb hier ook medewerkers die op kosten van de firma Engels cursus volgen, maar als ik dan zeg ook series in het Engels te kijken, dan kijken ze je aan alsof je gek bent.
pi_211242583
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
niet alleen dit, maar ook de moeite niet willen doen om het te leren. Wel een engels cursus doen, maar niet dan ook films en series in het engels te kijken, voor mijn part met ondertitels. Heb hier ook medewerkers die op kosten van de firma Engels cursus volgen, maar als ik dan zeg ook series in het Engels te kijken, dan kijken ze je aan alsof je gek bent.
Vooral het argument dat ondertiteling zogenaamd te snel gaat blijft nieuw voor mij. Toen vroeg ik mij af of het niet gewoon aan dat persoon lag en of dat diegene misschien dyslexie had (maar zo'n unhöffliche vraag ga ik natuurlijk niet stellen).

Toen kwam dat argument vaker en vaker voorbij tot inderdaad dit recente bezoek alweer.. onbegrijpelijk als zelfs Duitse UT te snel voor je gaat. :D

Ik heb een klein tijdje in Parijs gewoond en dit gedrag zag ik alleen bij de oudere generaties. De jonge Franse generaties (vanaf de Millennials naar mijn observatie) doen dat juist andersom: alle Franse dubbing willen ze juist vermijden en in de bios kiezen ze ook altijd voor VO (version originale). Dat zie ik helaas weinig hier, ondanks de interesse om Engels te "leren".

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 09-11-2023 12:49:25 ]
pi_211242978
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 17:25 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Snap ik maar al te goed.

Om toch maar even advocaat van de duivel te spelen, ik geloof dat die bureaucratie echt een probleem is van de grote, gevestigde bedrijven: Allianz, Sparkasse, Telekom, gemeentes, etc.

Ik heb zelf eens ontdekt (of misschien is het gewoon toeval en heb ik geluk) dat het bij de fintechs/startups echt een stuk beter geregeld is.

Verzekeringen via Getsafe
Telefoon via 1&1 en Freenet
Internet via M-Net (niet echt een startup maar ach)
Bank nu dus bij ING (ook geen fintech, maar wel een online bank)

Misschien heb je er nog wat aan.
GetSafe had ik ook voor m'n Haftpflichtversicherung, die heeft me nooit problemen opgeleverd maar anderzijds heb ik ze ook nodig gehad. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar DA Direkt omdat ik daar ook m'n autoverzekering heb. Dat is overigens een dochteronderneming van Zürich RE, dus wellicht helpt het mee dat ze de Zwitserse cultuur ingeprent hebben gekregen. Via m'n werk heb ik een private zorgverzekering bij Allianz, daar ben ik tot dusver wel dik tevreden over. Overigens zijn Sparkassen bepaald geen grote bedrijven, al zijn ze natuurlijk wel gevestigd. Het zijn (evenals de Volksbanken) in grote meerderheid miniscule banken, er zijn er dan ook meer dan 350 van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2023 13:34:41 ]
pi_211243022
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 18:43 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Duitsers klagen zelf ook steen en been over de alles verlammende bureaucratie, maar het wordt, mede door het totale gebrek aan digitalisering, alleen maar erger. De zestien jaar onder digibete Merkel hebben Duitsland duidelijk geen goed gedaan. Ik hoor m'n (Duitse) vriendin inmiddels steeds vaker verzuchten dat we misschien toch maar naar Nederland moeten verhuizen.
Het is niet alleen digitalisering, het zijn investeringen over het algemeen. Het spoor functioneert niet, (autosnel)wegen zijn slecht, digitale infrastructuur ligt jaren achter, overheidsgebouwen vallen van ellende uit elkaar... Ik moest laatst een keer in Leverkusen zijn, voor mijn gevoel was het enige moderne gebouw wat daar stond het stadion van Bayer Leverkusen. Wat een afgeleefde zooi, ik had op sommige plekken bijna het gevoel alsof ik door de oude DDR reed :{ Het roer moet grondig om, want op sommige gebieden glijdt Duitsland echt af naar het niveau van een ontwikkelingsland.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2023 13:33:03 ]
  donderdag 9 november 2023 @ 14:47:07 #236
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211243655
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:32 schreef J.B. het volgende:

[..]
Het is niet alleen digitalisering, het zijn investeringen over het algemeen. Het spoor functioneert niet, (autosnel)wegen zijn slecht, digitale infrastructuur ligt jaren achter, overheidsgebouwen vallen van ellende uit elkaar... Ik moest laatst een keer in Leverkusen zijn, voor mijn gevoel was het enige moderne gebouw wat daar stond het stadion van Bayer Leverkusen. Wat een afgeleefde zooi, ik had op sommige plekken bijna het gevoel alsof ik door de oude DDR reed :{ Het roer moet grondig om, want op sommige gebieden glijdt Duitsland echt af naar het niveau van een ontwikkelingsland.
Klopt.
Aan de andere kant wordt het vreselijk veel geld door de overheid uitgegeven. Bijna 900 miljard aan inkomsten plus een 101 Miljard lenen. (Bund, Lander en gemeenten samen de belastinginkomsten plus leningen van de Bund)
Dit is echter niet 1 op 1 met Nederland te vergelijken, want NL financiert daarmee ook zorgkosten en sociale lasten, in D betaal je bv via de Krankenkasse de zorg maar ook ziektegeld als je ziek bent.
  donderdag 9 november 2023 @ 17:15:30 #237
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_211244858
quote:

[..]
vergeet de fax niet. Er wordt mij nog steeds gevraagd per post te sturen of fax
Mail? nee
WhatsApp is al helemaal te vooruitstrevend :R
pi_211245261
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:15 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Mail? nee
Voordat ik bij Telekom zat had ik DSL-internet van O2. Daar was het gestuntel ook aan de orde van de dag, al moet ik zeggen dat op zich redelijk is opgelost en achteraf gezien (b)leek het meer de schuld van Telekom te zijn. Toen ik op een gegeven moment bij de helpdesk aangaf dat ik een klacht wilde indienen (ergens eind 2019) werd me verteld dat dit vanzelfsprekend mogelijk was en zelfs op twee manieren: per fax of per post een brief naar een adres in Nürnberg sturen :') _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2023 18:01:33 ]
  donderdag 9 november 2023 @ 18:55:15 #239
63722 z80
I fink you freaky
pi_211245746
quote:

[..]
Het tempo waarin hier aan de straten gewerkt wordt is verschrikkelijk. Hier in Kleve ligt de rondweg er uit. Al minimaal een jaar. Straten er rond om heen moeten nu om de haverklap met spoed gesaneerd worden, die zijn nooit berekend op al het extra verkeer.
Huizen die gebouwd worden net zo erg. Eerst grondwerk, maanden niets dan een modderpoel, dan een zooi beton wat een karkas moet worden, Weer maanden niets. En als de zooi eenmaal dicht zit duurt het nog een jaar voor oplevering.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_211245879
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:03 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Precies, spijker en kop!
De vriendengroep van mijn vriendin (allemaal Duits dus) kijken alle films en series (op Netflix, waar je dus de keuze hebt) nog in het Duits want "dan hoef ik niet na te denken". Ja dan blijf je dom natuurlijk. :')

[..]
M'n vriendin heeft een aantal jaren in London gewoond en gewerkt en bovendien wonen haar zus, neefje en nichtje in de VS, dus Engels is geen probleem. Films en series op Netflix worden hier dan ook nooit Duits nagesynchroniseerd gekeken.

quote:

[..]

[..]
Met het accent wat de meeste Nederlanders hebben wanneer ze Engels spreken zou je denken dat iedere Nederlander een tractor en een flinke veestapel heeft. Wanneer ik Engels spreek klink ik ook als een totale boer. En dat mag ook omdat ik op het platteland woon. :+

[ Bericht 25% gewijzigd door spicymchaggis op 09-11-2023 19:08:53 ]
pi_211246288
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:15 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Mail? nee
Ik heb van de week nog een brief met een wachtwoord ontvangen waarmee ik kan inloggen in een portaal zodat ik een formulier kan downloaden (die ik uitgeprint en ingevuld ook weer per post of fax moet terugsturen).

Ik wist even niet of ik geïrriteerd moest zijn of dat ik medelijden moet hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 09-11-2023 19:26:55 ]
pi_211253001
Even als aansluiter op de bureaucratie en non-digitalisering, net dit artikel op Tweakers gelezen:

CBS: Nederland bereikt EU-doel digitale basisvaardigheden, dus ruim voor 2030

Daarin zie je dat Nederland van alle Europese landen bovenaan staat qua digitale basisvaardigheden en Duitsland... tja, degradatieklasse zeg maar:

vrijdag 10 november 2023 @ 14:42:34 #243
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211253487
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 13:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Even als aansluiter op de bureaucratie en non-digitalisering, net dit artikel op Tweakers gelezen:

Daarin zie je dat Nederland van alle Europese landen bovenaan staat qua digitale basisvaardigheden en Duitsland... tja, degradatieklasse zeg maar:

[ afbeelding ]
Is natuurlijk ook zo dat het in NL min of meer wordt afgedwongen, en wordt gepromoot.
Van DigiID tot betalen met Pinpas, digitaal belasting aangifte doen, etc etc
De overheid is in NL voorrijder erin in veel gevallen. De Duitse mentaliteit is een heel andere. Krampachtig blijven vasthouden aan cash, het is pas sinds corona dat je op veel plaatsen met PIN kan betalen, maar nog steeds niet overal. In overheids instellingen is met hopeloos achter aan het lopen, mijn Man had zijn vorige firma onder Finanzamt Borken. Die eisten nog een aantal jaar geleden dat ALLE rekeningen op papier werden uitgedrukt en bewaard. Hele pallets vol met ordners met papieren administratie.
  vrijdag 10 november 2023 @ 14:44:07 #244
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211253502
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 19:24 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik heb van de week nog een brief met een wachtwoord ontvangen waarmee ik kan inloggen in een portaal zodat ik een formulier kan downloaden (die ik uitgeprint en ingevuld ook weer per post of fax moet terugsturen).

Ik wist even niet of ik geïrriteerd moest zijn of dat ik medelijden moet hebben.
jaaa
We hebben een digitaal formulier voor U
Dan krijg je een PDF dat een plaatje is, je kan het geeneens op de computer invullen, maar dat moet je met pen doen.
quote:

[..]

Een feest van herkenning.
  vrijdag 10 november 2023 @ 14:48:14 #245
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211253533
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:55 schreef z80 het volgende:

[..]
Het tempo waarin hier aan de straten gewerkt wordt is verschrikkelijk. Hier in Kleve ligt de rondweg er uit.
Bedoel je de weg over de Dijk? Dat is een dijksanering
quote:
Al minimaal een jaar. Straten er rond om heen moeten nu om de haverklap met spoed gesaneerd worden, die zijn nooit berekend op al het extra verkeer.
Huizen die gebouwd worden net zo erg. Eerst grondwerk, maanden niets dan een modderpoel, dan een zooi beton wat een karkas moet worden, Weer maanden niets. En als de zooi eenmaal dicht zit duurt het nog een jaar voor oplevering.
Jaja, net als de A3 bij Haminkeln. Die Baustelle staat er al eeuwig.
  vrijdag 10 november 2023 @ 14:53:12 #246
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211253572
Oh en als we dan toch aan het klagen zijn
Koffie
Als ik bij kennissen of vrienden hier ben, bij de meesten is de koffie niet te hachelen. Wat een gruwelijke troep hebben ze als filterkoffie. Smaak van verbrande twijgen, ronduit smerig, git zwart en slap tegelijk,
  vrijdag 10 november 2023 @ 15:57:16 #247
63722 z80
I fink you freaky
pi_211254034
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 14:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bedoel je de weg over de Dijk? Dat is een dijksanering
[..]
Jaja, net als de A3 bij Haminkeln. Die Baustelle staat er al eeuwig.
Nee ook dat is een meer jaren ramp. Die weg was klaar meer zit weer om onduidelijke redenen weer dicht. Net als het fietspad.
Ik bedoel de Römerstraße.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_211256406
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 13:50 schreef Hojdhopper het volgende:

[ afbeelding ]
Ronduit beschamend voor een land dat lang om zijn technische industrie bekend stond en waar bovendien veel industriële software ontwikkeld wordt. Vrijwel het gehele softwarelandschap bij mijn werkgever, van CPQ software tot het PLM pakket, is van Duitse softwareproducenten afkomstig. Maar er zelf daadwerkelijk mee werken gaat blijkbaar een brug te ver.
  zaterdag 11 november 2023 @ 12:34:23 #249
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_211261634
quote:

[..]

het is zo kansloos dat faxen
  maandag 13 november 2023 @ 10:10:03 #250
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211279556
Men is in D nogal van de "Datenschutz"
quote:
Storing met school iPads in Koblenz: Gymnasiasten verliezen lesnotities
Door een fout in het apparaatbeheer is de Goodnotes-app van de iPads van veel eindexamenleerlingen verwijderd - samen met al hun aantekeningen. Blijkbaar waren er geen back-ups.
Een speciaal soort A-level stress: A-level leerlingen van twee gymnasia in Koblenz zijn al hun digitale lesnotities op hun iPads kwijt. Een fout in het netwerk van de gemeentelijke school leidde tot de onbedoelde uitschrijving van enkele honderden iPads eind oktober, zoals gemeld door SWR. Blijkbaar was de Goodnotes app die door veel leerlingen werd gebruikt voor handgeschreven notities ook verwijderd van de beheerde tablets - samen met alle notities.

Geen cloud back-ups toegestaan

Volgens het rapport werkten veel leerlingen uitsluitend met de iPads van de school, wat betekende dat alle opnames, lesnotities en transcripties daar werden opgeslagen naast het lesmateriaal. Volgens het rapport waren 485 van de in totaal ongeveer 7.500 schoolapparaten in Koblenz getroffen.

Een bijkomend probleem bleek dat er geen back-ups waren van de Goodnotes-opnamen. Apple apparaten zoals iPads zijn ontworpen om automatisch back-ups te maken in iCloud na het inloggen met de Apple ID, maar dit was geblokkeerd op de iPads van de school. Deze maatregel was nodig omdat de "overgrote meerderheid van clouddiensten persoonlijke gegevens opslaat op servers in het buitenland", volgens de iPad-documenten van de stad Koblenz. De blokkering van iCloud kan worden uitgeschakeld op "verzoek van de schoolleiding aan de schooladministratie" - maar dat was hier duidelijk niet het geval.

Andere opties voor het beveiligen van iPad-gegevens waren "niet over de hele linie gecommuniceerd", gaf de stad ook toe aan SWR - dit was nu pas bekend. Goodnotes biedt ook de optie om gegevens handmatig lokaal op te slaan.
https://www.heise.de/news(...)notizen-9411897.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')