abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202688408
quote:
OMT adviseert harde lockdown, vandaag spoedoverleg kabinet

Het Outbreak Management Team adviseert het kabinet een strenge lockdown in te stellen om de opmars van de omikronvariant af te remmen. De deskundigen willen dat vrijwel alles sluit: alleen de essentiële winkels zoals supermarkten zouden open mogen blijven, bevestigen Haagse bronnen.

Dat zou betekenen dat onder meer de horeca, niet-essentiële winkels en de cultuursector weer dicht moeten. Ook zouden alle scholen en andere onderwijsinstellingen wat de deskundigen betreft moeten sluiten.

Op vrijdag werd al duidelijk dat er bij het OMT grote zorgen zijn over de snelle verspreiding van de variant.

Of het kabinet het advies ook overneemt is nog niet duidelijk, maar het is wel de verwachting. Vandaag is er een spoedoverleg van het demissionaire kabinet naar aanleiding van het OMT-advies. De bewindslieden beslissen daar over mogelijke aanvullende maatregelen.

Het is waarschijnlijk dat er vandaag ook al een nieuwe persconferentie gehouden wordt om de nieuwe maatregelen bekend te maken, zeggen Haagse bronnen, en dat de nieuwe maatregelen al in het weekend ingaan, om een stormloop op winkels en restaurants voor te zijn.

profielfoto
Ron Fresen
@ronfresen

Advies OMT: volledige lockdown, alleen essentiële winkels blijven dan open. Verwachting is dat kabinet dit advies morgen overneemt. #OmikronVariant

9 uur geleden
Uit cijfers uit Amsterdam blijkt dat het aandeel van de omikronvariant in het totaal aantal besmettingen elke twee à drie dagen verdubbelt. Het is de verwachting dat de variant volgende week dominant zal zijn in de hoofdstad. Volgens het OMT is sprake van een race tegen de klok: gaat het toedienen van boosterprikken aan alle volwassenen de komende weken snel genoeg om de omikrongolf voor te zijn?

Het is volgens OMT-lid Marion Koopmans belangrijk zo snel mogelijk aanvullende maatregelen te nemen en door te prikken. Op die manier kan de verwachte impact van de besmettelijkere omikronvariant worden beperkt, tot er meer duidelijkheid is in hoeverre de variant wel of niet ziekmakender is.

Effect booster op ziekenhuisopnames
"Bij alle vaccins die in Nederland gebruikt worden zie je dat de aangemaakte antistoffen tegen omikron duidelijk lager zijn", zei Koopmans in talkshow Op1. Uit onderzoek is volgens haar inmiddels duidelijk dat de huidige vaccins veel minder goed werken om verspreiding van het virus te voorkomen.

"We verwachten nog wel effect van vaccinatie op de ziekenhuisopnames, zeker na de booster", zegt Koopmans. Ze verwacht dat er pas over een week of twee echt duidelijkheid is. "Maar als je tot dan wacht, zit je mogelijk al volop in een stijgende lijn." De viroloog adviseert mensen zich te laten testen voordat ze in de kerstperiode op bezoek gaan, en de kring van mensen waar je nauw contact mee hebt zo klein mogelijk te houden. "Het is heel verstandig om daar serieus rekening mee te houden."

De omikronvariant verspreidt zich twee tot drie keer zo snel als de deltavariant, liet OMT-voorzitter Jaap van Dissel woensdag al weten in een briefing aan de Tweede Kamer. Hij stelde dat de snelle verspreiding waarschijnlijk komt omdat mensen die al wat langer geleden zijn gevaccineerd onvoldoende beschermd zijn tegen de variant. Van Dissel dringt dan ook aan op het snel toedienen van boostervaccins.

Politiek verslaggever Ron Fresen over nieuwe maatregelen:
"Het is de verwachting dat het demissionaire kabinet dit ingrijpende advies gaat overnemen. Ze kunnen ook moeilijk anders, gezien de grote zorgen over hoe snel deze variant zich verspreidt. 'Het is alle hens aan dek', hoor je in kabinetskringen. Dit zou ook de eerste keer zijn dat ze al maatregelen nemen vóór er een nieuwe golf is.

Het wordt wel een lastige boodschap voor het kabinet, want er is natuurlijk een hoop moedeloosheid bij veel Nederlanders. Zij denken: we zijn een jaar verder sinds de vorige lockdown, veel mensen zijn inmiddels gevaccineerd. En dan zijn we toch weer terug bij af, vlak voor de feestdagen."

Maatregelen in andere landen
Eerder kondigden andere Europese landen ook al maatregelen aan vanwege de variant, of ze overwegen die te nemen. Zo wil Denemarken eerder starten met het toedienen van boosterprikken voor mensen van 40 jaar en ouder. Ook willen de Denen theaters, biscopen en musea sluiten.

De Britten willen eveneens de boostercampagne versnellen. Daar verdubbelt het aantal omikrongevallen iedere twee à drie dagen.

In Noorwegen worden over drie weken 90.000 tot 300.000 omikronbesmettingen per dag verwacht en vijftig tot honderd ziekenhuisopnames. Het land kondigde daarom onder meer aan dat er geen alcohol in bars en restaurants meer mag worden geschonken. Ook moeten mensen thuiswerken, tenzij dat echt niet anders kan.
https://nos.nl/artikel/24(...)spoedoverleg-kabinet
pi_202689503
Het praatje (nou ja, praat eigenlijk) van Van Dissel hadden ze niet moeten doen. Mensen haken af.
pi_202689626
Rutte:

"Ik denk dat Nederland begrijpt dat deze maatregelen nodig zijn."

"Ik denk dat Nederland dat snapt."

Hij moet niet denken.
pi_202690391
Jammer geen avondklok vanaf 20.00 ofzo
Ik zwaai naar dieren.
pi_202690546
Wie dit zootje clowns nog serieus neemt, moet eens beginnen dat beton voor zijn hoofd weg te kappen..

Echt, wat een minkunkels.

:') !
pi_202690586
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 20:39 schreef Toine51 het volgende:
Wie dit zootje clowns nog serieus neemt, moet eens beginnen dat beton voor zijn hoofd weg te kappen..

Echt, wat een minkunkels.

:') !
Het zou ze sieren eens te beginnen met; sorry, wij hebben het verkeerd ingeschat.
pi_202690746
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 19:06 schreef ToT het volgende:
En oh oh oh wat werken die vaccins toch goed he.
Vanaf 70% vaccinatiegraad of zo zou je al iets van kudde-immuniteit moeten hebben?

Dit vaccin voorkomt in verreweg de meeste gevallen dat je op de IC terecht komt, da's alles.
Voor Delta zou je 90 of 95% moeten halen voor groepsimmuniteit.

En anders zou je nog steeds maatregelen nodig hebben, bijvoorbeeld 's avonds sluiten van winkels en horeca.
pi_202690889
Er kwam niets zinnigs uit de mond van Disselmans.

Als je slechte cijfers in het model stopt, dan voorspelt het model een slecht scenario.

Als je goede cijfers in het model stopt, dan voorspelt het model een goed scenario.

Meer kwam er niet uit.
pi_202690972
Oom Hugo was ook weer lekker op dreef.

Oom Hugo: Het ziet er slecht uit! We gaan in een harde lockdown! Harde maatregelen zijn nodig! Dit is het ergste van wat we tot dusver hebben gehad!

Journalist: maar mogen we nog op vakantie?

Oom Hugo: natuurlijk! Ja, natuurlijk, geen enkel probleem. Vlieg lekker overal naar toe waar je zin hebt! Prima, prop je maar in de cabine! Maar wel handen wassen, hè? Basismaatregelen, weet je nog? Haha.
pi_202690980
Respect voor Ron Fresen _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_202692644
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 20:05 schreef Slumlord. het volgende:
Rutte:

Hij moet niet denken.
Zou Nederland zo vol zitten met idioten? Want met een gezond stel hersenen zie je dat werkelijk iedere logica ontbreekt!
pi_202692709
Hahahaha.... en daar gaan we weer.

Mijn kringspier is ondertussen onbestaand.
pi_202692721
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 20:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Voor Delta zou je 90 of 95% moeten halen voor groepsimmuniteit.

En anders zou je nog steeds maatregelen nodig hebben, bijvoorbeeld 's avonds sluiten van winkels en horeca.
Ja nog een geluk dat het virus overdag een stuk minder actief is! ^O^
pi_202692762
Dat wordt dus tijdelijk even de grens over voor een hapje en een drankje. Gelijk even boodschappen doen en de tank volgooien.
^ To je nesmysl ^
pi_202692783
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 20:05 schreef Slumlord. het volgende:
Rutte:

Hij moet niet denken.
Je mag nog maar met twee personen buiten sporten, met anderhalve meter afstand.

Meanwhile in Ally Pally:
pi_202692801
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:08 schreef TyVole het volgende:
Dat wordt dus tijdelijk even de grens over voor een hapje en een drankje. Gelijk even boodschappen doen en de tank volgooien.
Gaan wij hier ook doen. We hadden al voor met kerst een hotel in het buitenland geboekt, en met oudjaar gaan we in Duitsland een hapje eten.
pi_202693036
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Gaan wij hier ook doen. We hadden al voor met kerst een hotel in het buitenland geboekt, en met oudjaar gaan we in Duitsland een hapje eten.
Ik ga lachen als Duitsland ook op slot gaat, en helemaal als het voor Nederlandse toeristen is.
pi_202693096
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:17 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik ga lachen als Duitsland ook op slot gaat, en helemaal als het voor Nederlandse toeristen is.
Och hier is de grens met de eerste lockdown ook niet dicht gegaan. Net over de grens is ook heel lang toegestaan om zonder mondkapje op boodschappen te doen enzo.

Overigens zag ik hier vandaag in mijn woonplaats bij het winkelen een kassière zonder mondkapje, en niemand die er iets van zei.
pi_202693106
Maar fijn te zien dat je mensen een pleziertje gunt! ^O^
pi_202693167
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:20 schreef ToT het volgende:
Maar fijn te zien dat je mensen een pleziertje gunt! ^O^
Ik snap niet waarom jij op een internetforum moet pochen dat je je niets van corona aantrekt, geen vaccin wil nemen en lekker naar het buitenland gaat.

Ik ben een gezond persoon, voor mij zijn de risico's klein, maar door zulk gedrag zitten anderen wel met de problemen.
pi_202693198
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom jij op een internetforum moet pochen dat je je niets van corona aantrekt, geen vaccin wil nemen en lekker naar het buitenland gaat.

Ik ben een gezond persoon, voor mij zijn de risico's klein, maar door zulk gedrag zitten anderen wel met de problemen.
Ik heb braafjes m'n 2 prikjes gehad hoor.
pi_202693222
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:23 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb braafjes m'n 2 prikjes gehad hoor.
Alleen voor de QR-code toch? En nu wil je geen derde?
pi_202693283
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Alleen voor de QR-code toch? En nu wil je geen derde?
Och die derde komt heus wel, als de QR-code eenmaal gedeactiveerd is en je hem pas terug krijgt als je een booster of die ge-date versie voor Omikron neemt (en je nergens meer terecht kunt zonder QR-code).
En dan wacht ik wel weer tot-ie weer uitgeschakeld wordt en het verplicht is het volgende prikje weer te nemen....en de volgende....en weer een ge-update versie voor weer een nieuwe variant.
Ik word in de loop der jaren heus wel lekgeprikt hoor, maar ik ga echt niet vooraan in de rij staan om zo veel mogelijk prikjes te kunnen verzamelen.
pi_202693320
Vaccineren gaat ons uit de pandemie helpen!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202693375
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 22:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wie heeft jou dat wijs gemaakt.... Man wat triest allemaal. En dan een ander verantwoordelijk houden en beetje neerkijken op iemand die gewoon normaal gebruik maakt van zijn of haar vrijheden?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')