abonnement Unibet Coolblue
pi_202667281
Originele OP van @Rewimo

Ik heb in mijn jeugd (heel lang geleden dus :P ) twee beugels gehad. Allebei losse beugels. Mijn tanden hebben zich daarna jarenlang netjes gedragen maar sinds een paar jaar zijn mijn boventanden erg scheef gaan staan :'(

Omdat ik er last van krijg (één van mijn tanden staat helemaal naar binnen) heb ik mijn tandarts gevraagd wat ik daar het beste aan kon doen. Op naar de orthodontist dus.

Vorige week een eerste gesprek gehad. Er zijn digitale foto's gemaakt en we hebben verschillende mogelijkheden besproken. O.a. omdat ik nikkelallergie heb, maar dat schijnt in je mond niet zo'n probleem te zijn. Speeksel schijnt reacties op de beugel te voorkomen. Afijn, beste optie is een slotjesbeugel, zowel boven als onder. Alleen boven gaat niet werken omdat mijn boventanden dan verkeerd komen te staan ten opzichte van mijn ondertanden.

Inmiddels heb ik besloten dat ik het wel ga doen. Ik heb echt last van die scheve tanden. En dan bedoel ik niet zozeer hoe ze eruit zien, al zijn rechte tanden natuurlijk ook mooi meegenomen :) Maar die scheve, naar binnenstaande tand zit me in de weg. Het onding.

Binnenkort moet ik terugkomen om te "happen" (yikes, ik weet nog van vroeger hoe akelig ik dat vond :o ) en röntgenfoto's te maken. Aan de hand daarvan maken ze een behandelplan en dat gaan we een week later bespreken. Ik ga wel om keramieken slotjes vragen, voor zover mogelijk. Minder metaal is minder kans op een allergische reactie, lijkt me.

Zijn er meer mensen die op latere leeftijd nog aan een beugel zijn begonnen? Wat zijn je ervaringen? Hoe lang duurde de behandeling? Ik heb begrepen dat een beugel op latere leeftijd minder lang nodig is. Naderhand moet ik dan wel een draadje achter mijn tanden of een losse (nacht?)beugel om de boel ook recht te houden.
==========
Inmiddels heb ik mijn beugel nu ongeveer een half jaar. En het helpt! *)

Juli 2019


Augustus 2019


Oktober 2019


Januari 2020


[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 17-12-2021 18:16:35 ]
Resistance is futile.
pi_202667546
Ik heb dus sinds dinsdag een invisalign-beugel.
Dat is een invisable aligner. Of een onzichtbaar bitje, zo u wil.

Dit is de promo-foto, daarop kan je wel mooi zien hoe zo'n bitje eruit ziet:


Ze maken een hele zwik bitjes om van jouw individuele gebit een netjes standaardgebit te maken. Bij mij hebben ze daar maar liefst 50 bitjes voor nodig :')

En dit is mijn geplande begin/eindstand

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202667647
Goede vraag uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 18:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik ga mogelijk ook beugelen. Tanden onder staan scheef.

Wat is de beste aanvullende verzekering voor orthodontie voor volwassenen?
Resistance is futile.
pi_202667677
Maar om die onzichtbare bitjes goed vast te maken rond je gebit, plakken ze op een aantal tanden een bultig ding. Voor mij voelt het alsof er zeepokken om m'n tanden zitten.


Dit is een internetfoto'tje van iemand met een invisalign-bitje in:

Als je goed kijkt zie je bulten op de hoektanden en de tanden daarachter, dat zijn de zeepokken die ze op je tanden plakken en waar het bitje overheen/in klikt.

Alles goed en wel en ik wen er vast wel aan maaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrr het eerste ontbijt dat ik at, kwark met havermout, gaf vooral heel veel havermoutopstuwing rond de zeepokken. Wegpoetsen was vooral verplaatsing van havermoutpulp van de ene set pokken naar een andere. Zo had ik ook wel een slotjesbeugel kunnen nemen :')

Goed, ik heb dus mijzelf van de cadeaubon van de baas getrakteerd op een waterpik.

Die spuit dus water door je gebit en daarmee ben ik havermoutklonten en andere aanhangsels snel kwijt, waarna ik daarna dan normaal de boel kan poetsen.

Ik kocht een draagbare, zodat het ding met mij mee kan als ik een dag ergens anders ben dan thuis (zeg maar "op kantoor", ook al is dat nu een "thuiskantoor maar dan niet thuis"), en meekan naar het kerstdiner zodat ik tussen de gangen door even het gebit kan leegspoelen.

Andere beugelklantjes die ook zo'n ding hebben?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202667798
Ik heb een OrthoClear beugel sinds eind mei 2021. Eind november 2021 was ik boven klaar met de eerste serie.

Even een tussenstand:













Vandaag kreeg ik de simulatie voor de 2e serie boven. 4 aligners en dan zou dit het eindresultaat zijn (vergelijking met nu).



Resistance is futile.
pi_202667871
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:40 schreef Id_do_her het volgende:
Ik weet niet hoe het representatief is maar volgens mijn persoonlijke ervaringen zijn volwassen vrouwen met beugels in hun mond in plaats van in hun bh niet of nauwelijks te vertrouwen.
Hahaha.
Resistance is futile.
  vrijdag 17 december 2021 @ 18:55:52 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_202667909
quote:
9s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hahaha.
Niet representatief voor alle dames die dat doen, zo realistisch ben ik ook wel.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_202667934
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:38 schreef sigme het volgende:
Maar om die onzichtbare bitjes goed vast te maken rond je gebit, plakken ze op een aantal tanden een bultig ding. Voor mij voelt het alsof er zeepokken om m'n tanden zitten.
[ afbeelding ]

Dit is een internetfoto'tje van iemand met een invisalign-bitje in:
[ afbeelding ]
Als je goed kijkt zie je bulten op de hoektanden en de tanden daarachter, dat zijn de zeepokken die ze op je tanden plakken en waar het bitje overheen/in klikt.

Alles goed en wel en ik wen er vast wel aan maaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrr het eerste ontbijt dat ik at, kwark met havermout, gaf vooral heel veel havermoutopstuwing rond de zeepokken. Wegpoetsen was vooral verplaatsing van havermoutpulp van de ene set pokken naar een andere. Zo had ik ook wel een slotjesbeugel kunnen nemen :')

Goed, ik heb dus mijzelf van de cadeaubon van de baas getrakteerd op een waterpik.
[ afbeelding ]
Die spuit dus water door je gebit en daarmee ben ik havermoutklonten en andere aanhangsels snel kwijt, waarna ik daarna dan normaal de boel kan poetsen.

Ik kocht een draagbare, zodat het ding met mij mee kan als ik een dag ergens anders ben dan thuis (zeg maar "op kantoor", ook al is dat nu een "thuiskantoor maar dan niet thuis"), en meekan naar het kerstdiner zodat ik tussen de gangen door even het gebit kan leegspoelen.

Andere beugelklantjes die ook zo'n ding hebben?
Ooit gehad, ik vulde 'm met listerine! Maar niets zo effectief als deze:

Resistance is futile.
pi_202686719
@sigme ik had ook precies die waterpik
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 27 december 2021 @ 14:57:38 #10
485843 crew  Jippie
pi_202839813
Ik heb geen foto's meer om te illustreren, maar heb van mijn 24e t/m 26e een beugel gehad. Mijn tandarts gaf aan dat mijn kaken eigenlijk te krap waren waardoor mijn hoektanden naar voren werden gedrukt.

Twee kiezen eruit en een beugel erin.
Door een ongeplande zwangerschap, wel een jaar langer een beugel gedragen dan de bedoeling was.

Nadat de beugel eruit was, was ik ook van mijn regelmatige oorpijn/hoofdpijn af, die ws dus werd veroorzaakt door te veel 'druk' in mijn kaak, dus dat was een zeer prettige bijkomstigheid voor mij.
pi_202840017
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ooit gehad, ik vulde 'm met listerine! Maar niets zo effectief als deze:

[ afbeelding ]
Gebruik deze sinds kort ipv die interprox units. Met die laatste stak ik m’n tandvlees lek, met deze niet.
pi_203138897
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:58 schreef Seven. het volgende:
Ik kreeg ineens een rekening van de tandarts die de beugel gezet heeft voor het zetten van de beugel. Blijkt dat ik die factuur zelf moet betalen, en dat OrthoClear het dan aan mij terugbetaalt. Beetje wazige constructie, OrthoClear is dus de verkopende partij en de tandarts doet gewoon zijn normale werk, zeg maar. Overigens mijn geld direct terug gehad, dus geen probleem en ik hoefde dus ook niet voor te schieten. Het is verder ook heel duidelijk wat wel en niet inbegrepen is in het pakket.

Verder bevallen de aligners prima. Woensdag alweer de 2e, ik heb welgeteld 48 uur druk gevoeld maar weinig pijn. Het schoonmaken van de aligners is wel een dingetje trouwens :+ gehannes. Maar OK, het is maar 10 maanden.
Hi, zou je mij de naam van de tandarts willen dm'en?
  woensdag 12 januari 2022 @ 22:19:05 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203161955
M'n zoontje heeft vandaag vakkundig mijn aligner doormidden gebroken.

Ik zat op ruim een week met deze set, dus ik ga één keertje harder dan 2 weken. Anders stap terug en wachten op een nieuw bitje. En daar heb ik geen zin in :P .

[ Bericht 23% gewijzigd door Seven. op 12-01-2022 22:26:46 ]
Resistance is futile.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 januari 2022 @ 22:28:50 #14
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_203162168
Oeps :{ Ik heb Aligners als nachtbeugel en de onderste had ik ook in 2 weken al gescheurd. Gelukkig gratis een nieuwe gekregen, die ze iets minder strak hebben gemaakt. (De oude zat zowat vacuüm over mijn tanden.) Die draag ik nu al zeker een half jaar zonder problemen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 12 januari 2022 @ 22:43:53 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203162446
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:28 schreef Rewimo het volgende:
Oeps :{ Ik heb Aligners als nachtbeugel en de onderste had ik ook in 2 weken al gescheurd. Gelukkig gratis een nieuwe gekregen, die ze iets minder strak hebben gemaakt. (De oude zat zowat vacuüm over mijn tanden.) Die draag ik nu al zeker een half jaar zonder problemen.
Ben benieuwd, bij mij zit dat ook inbegrepen. Ik begreep dat de nachtbeugels wat steviger zijn dan de normale aligners.
Resistance is futile.
pi_203165005
Ik heb me aangemeld bij orthodontist.

Spannend
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_203166258
quote:
11s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:19 schreef Seven. het volgende:
M'n zoontje heeft vandaag vakkundig mijn aligner doormidden gebroken.

Ik zat op ruim een week met deze set, dus ik ga één keertje harder dan 2 weken. Anders stap terug en wachten op een nieuw bitje. En daar heb ik geen zin in :P .
Ik ben zodra het geen pijn meer deed met wisselen telkens een dag sneller gaan wisselen ;)

quote:
7s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ben benieuwd, bij mij zit dat ook inbegrepen. Ik begreep dat de nachtbeugels wat steviger zijn dan de normale aligners.
is bij die van mij ook, komen ook veel verder 'over' je tandvlees. vooral daar moest ik aan wennen Echt een gevoel van continue wat in je mond hebben..
pi_203208238
Ik krijg megagrote voortanden. _O- O+

quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 08:43 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik heb me aangemeld bij orthodontist.

Spannend
Tof! Wat was de reden?
pi_203208264
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 20:12 schreef zonnegloed het volgende:
Ik krijg megagrote voortanden. _O- O+
[..]
Tof! Wat was de reden?
De bovenste voortanden zijn bij mij lang

en de onderste voortanden staan nogal scheef
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_203214392
Hier een fan van Invisalign! Heb 2.5 jaar een beugel gehad voor een forse overbeet. Normaliter zou deze operatief gecorrigeerd worden, maar dat bleek met Invisalign gelukkig niet nodig. Wel een pittig traject gehad met attachments, elastiekjes, IPR en een aantal maal een nieuwe set bitjes. Ben nu ontzettend blij met mijn gebit en was alles het meer dan waard. Maar in het traject zelf heb ik mij meermaals afgevraagd waar ik aan begonnen was. :+

Verder geen ervaring met andere bedrijven, die waren nog niet zo bekend toen ik het traject in ging.
  zondag 16 januari 2022 @ 07:07:49 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203215385
Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe Invisalign en elastiekjes werkt?

For the record: bij OrthoClear worden behandelingen met elastiekjes niet aangeboden.
Resistance is futile.
  zondag 16 januari 2022 @ 07:09:10 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203215386
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 10:36 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
Ik ben zodra het geen pijn meer deed met wisselen telkens een dag sneller gaan wisselen ;)
[..]
is bij die van mij ook, komen ook veel verder 'over' je tandvlees. vooral daar moest ik aan wennen Echt een gevoel van continue wat in je mond hebben..
Draag je de nachtbeugel elke nacht? Ik wilde dagelijks typen :P .
Resistance is futile.
pi_203215464
quote:
7s.gif Op zondag 16 januari 2022 07:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Draag je de nachtbeugel elke nacht? Ik wilde dagelijks typen :P .
in het begin wel, maar vrij snel afgebouwd. Nu 1x per week ofzo, als ik het niet vergeet :@
pi_203215538
quote:
7s.gif Op zondag 16 januari 2022 07:07 schreef Seven. het volgende:
Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe Invisalign en elastiekjes werkt?

For the record: bij OrthoClear worden behandelingen met elastiekjes niet aangeboden.
Oh, ik ben afgelopen donderdag naar de otho geweest.
Die constateerden wat verdwenen hulpstukken, dus die zijn er weer opgeplakt. Waaronder het knopje voor het elastiekje rechts. Omdat de tandkleurige op waren heb ik daar nu een mooi metalen knop. Dat is op een kies in de onderkaak. Stiekje moet om dat knopje, en dan omhoog, naar de bovenhoektand, en daar zit een inkeping in het bitje. Dat stiekje kan je dan net om die inkeping heen spannen en dan zit het.

Is héél makkelijk, zei de orthodontiste, en ik geloof haar altijd op haar mooie ogen.


Eenmaal thuis denk ik dat ik het eerste elastiekje dat ik zelf probeerde in te zetten uiteindelijk wel zal hebben opgegeten. Maar daarna ging het beter en inmiddels ben ik er redelijk handig in. Lukt niet altijd in 1 keer, maar ik schiet geen stiekjes de wijde wereld in. Er moet viermaal daags een nieuwe gespannen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 16-01-2022 08:45:58 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 16 januari 2022 @ 08:38:20 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_203215635
Mijn eerste elastiekjes verdwenen ook in mijn maag :D bij mijn eerste lunch. Dus daarna toch maar even uit tijdens het eten.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')