abonnement Unibet Coolblue
pi_202663913
De titel zegt het al. Een vriend van mij met wie ik samen mijn opleiding heb afgerond een aantal jaar geleden staat sindsdien stil in het leven. Geen motivatie om te werken of om verder te studeren. Woont nog thuis en is naar mij erg onduidelijk hoe hij dan wel aan zijn geld komt. Valt ook niet te motiveren om hem weer aan het werk te krijgen of dat hij een inzicht krijgt dat hij niet aan zijn toekomst werkt. Hij vindt het daarnaast ook vervelend wanneer ik dit onderwerp opbreng.

Terwijl iedereen uit zijn sociale kring zover ik weet wel met iets bezig is. Zoiets moet je toch aan het denken zetten denk ik dan qua zelfreflectie.

Wat hij wil doet is sporten, gamen en blowen zover ik weet. Ook weet ik niet in hoeverre dit een onderwerp bij hem thuis is. Aan mij de taak hem toch gemotiveerd te krijgen of is dit maar zijn eigen proces?

[ Bericht 0% gewijzigd door sigurrosz op 17-12-2021 14:43:27 (typo) ]
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_202663918
Waarom zie jij dit als jouw taak?
pi_202663921
Zijn leven, zijn proces.

Tenzij hij signalen geeft dat hij wel wil, maar niet kan / niet weet hoe. Dan kun je 'm helpen.
pi_202663930
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Waarom zie jij dit als jouw taak?
als vriend wil je graag dat je vrienden ook iets maken van hun leven toch
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_202663968
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:43 schreef Piles het volgende:
Zijn leven, zijn proces.

Tenzij hij signalen geeft dat hij wel wil, maar niet kan / niet weet hoe. Dan kun je 'm helpen.
Yes. mee eens
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
  Spellchecker vrijdag 17 december 2021 @ 14:57:03 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202664105
Niet jouw taak ...

En dat hij sport is positief!
pi_202664118
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:42 schreef sigurrosz het volgende:
sporten, gamen en blowen
Hij heeft dus nergens zin meer in, blowen en sporten gaat niet lukken, blowen en gamen bijna nog net, hij heeft dus vooral zin om te blowen.
Er is meer aan de hand.
pi_202664157
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:57 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Hij heeft dus nergens zin meer in, blowen en sporten gaat niet lukken, blowen en gamen bijna nog net, hij heeft dus vooral zin om te blowen.
Er is meer aan de hand.
Ook mijn vermoeden. Blowen is sinds school al een dagelijkse bezigheid
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_202664214
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:44 schreef sigurrosz het volgende:

[..]
als vriend wil je graag dat je vrienden ook iets maken van hun leven toch
Als vriend wil ik vooral niet dingen doen die een vriend van me als vervelend ervaart en dat laat merken
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:42 schreef sigurrosz het volgende:
Hij vindt het daarnaast ook vervelend wanneer ik dit onderwerp opbreng.
Je kunt best bepaalde signalen aan hem geven dat je bereid bent hem te helpen als hij daar behoefte toe zou voelen, maar het komt uiteindelijk op hemzelf aan.
accepteer dat juist
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_202664233
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Als vriend wil ik vooral niet dingen doen die een vriend van me als vervelend ervaart en dat laat merken
[..]
Je kunt best bepaalde signalen aan hem geven dat je bereid bent hem te helpen als hij daar behoefte toe zou voelen, maar het komt uiteindelijk op hemzelf aan.
accepteer dat juist
Thanks. Noted
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_202664291
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:59 schreef sigurrosz het volgende:

[..]
Ook mijn vermoeden. Blowen is sinds school al een dagelijkse bezigheid
Herkenbaar, maar het belangrijkste dat ie moet weten, dat heel veel blowen, vooral veel geld kost maar ook weer niet zoveel zin heeft, ergens tussen 1 of 2 dikkejoints, is ongeveer het maximale hoe, ie stoned kan worden van wiet, veel stoneder dan, dat wordt je niet van wiet/hash. Dan moeten er andere middelen bij.

Zo hoeft ie niet al zijn geld op te maken aan wiet. Of kan ie wat weggeven. ;)
pi_202678652
Die kerel ditchen en doorgaan met je leven :Y
hardcoholic
pi_202678720
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 14:59 schreef sigurrosz het volgende:

[..]
Ook mijn vermoeden. Blowen is sinds school al een dagelijkse bezigheid
Drugsverslaafd dus
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202678746
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Als vriend wil ik vooral niet dingen doen die een vriend van me als vervelend ervaart en dat laat merken
[..]
Je kunt best bepaalde signalen aan hem geven dat je bereid bent hem te helpen als hij daar behoefte toe zou voelen, maar het komt uiteindelijk op hemzelf aan.
accepteer dat juist
Nee oneens, als je merkt dat een vriend destructief bezig is moet je soms even vervelend zijn. En dat lijkt mij hier wel het geval.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202678960
quote:
16s.gif Op zaterdag 18 december 2021 10:31 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee oneens, als je merkt dat een vriend destructief bezig is moet je soms even vervelend zijn. En dat lijkt mij hier wel het geval.
Verander je dan wat met een roep "ik-moet-hier-iets-tegen-doen"?

Of gaat het dan hooguit over je zelf-gevoel en maakt het je niet echt uit of er daadwerkelijk iets gebeurt?

Zolang de vriend niet zelf erkent dat hij wat moet veranderen en de stap zet zelf hulp te vragen en erover gaat praten, kom je nergens.

Daarom ook mijn advies, geef die vriend signalen dat als hij die eerste stap zet, je er 100% bent om hem te steunen.

Maar benadruk ook: HIJ moet die stap zetten en dat is zijn keuze.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_202679128
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2021 10:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Verander je dan wat met een roep "ik-moet-hier-iets-tegen-doen"?

Of gaat het dan hooguit over je zelf-gevoel en maakt het je niet echt uit of er daadwerkelijk iets gebeurt?

Zolang de vriend niet zelf erkent dat hij wat moet veranderen en de stap zet zelf hulp te vragen en erover gaat praten, kom je nergens.

Daarom ook mijn advies, geef die vriend signalen dat als hij die eerste stap zet, je er 100% bent om hem te steunen.

Maar benadruk ook: HIJ moet die stap zetten en dat is zijn keuze.
Nee het gaat erom dat je vrienden liever niet in de goot ziet eindigen als eoa verslaafde natuurlijk. Daarom is mijn advies juist geef je vriend signalen dat die zijn shit op orde moet krijgen!
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202680700
quote:
16s.gif Op zaterdag 18 december 2021 10:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee het gaat erom dat je vrienden liever niet in de goot ziet eindigen als eoa verslaafde natuurlijk. Daarom is mijn advies juist geef je vriend signalen dat die zijn shit op orde moet krijgen!
Aantal keer geprobeerd. Merk dat het een confronterend onderwerp voor hem is. Zowel het blowen als het niet productief zijn. Hij liever in zijn comfortabele leventje blijft hangen en het wellicht niet ziet als een probleem of het constant ontwijkt om actie te ondernemen

[ Bericht 1% gewijzigd door sigurrosz op 18-12-2021 12:33:07 (typo) ]
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_202680723
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 12:32 schreef sigurrosz het volgende:

[..]
Aantal keer geprobeerd. Merk dat het een confronterend onderwerp voor hem is. Zowel het blowen als het niet productief zijn. Hij liever in zijn comfortabele leventje blijft hangen en het wellicht niet ziet als een probleem of het constant ontwijkt om actie te ondernemen
Als het confronterend voor hem is, lijkt die er wel mee te zitten dus? Anders zou die wel zijn schouders ophalen en denken laat maar lullen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202681074
quote:
16s.gif Op zaterdag 18 december 2021 12:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Als het confronterend voor hem is, lijkt die er wel mee te zitten dus? Anders zou die wel zijn schouders ophalen en denken laat maar lullen?
Precies. Merk dat ik een drempel bij hem over ga wanneer ik er concreet over doorvraag dus heb het sinds de laatste keer maar los gelaten. Hij weet in ieder geval dat ik bereid ben hem te helpen maar dan moet het idd geen eenrichtingsverkeer zijn
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_202685472
Misschien moet je eens Vier Handen Op Een Buik kijken. Dan kom je erachter hoe mensen die geen cent hebben toch alles kunnen betalen
pi_202697973
Hij klinkt depressief en gebruikt drugs en gamen om de realiteit te ontvluchten.
pi_202698517
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 09:52 schreef Jaeger85 het volgende:
Hij klinkt depressief en gebruikt drugs en gamen om de realiteit te ontvluchten.
Ben bang van hetzelfde. hij weet in ieder geval waar die moet zijn als die er aan wil werken
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
pi_205221328
Update: Er is nog steeds geen progressie geboekt
Under the bridge, asleep in the shade.
All of the terrible choices that I made.
  zondag 3 juli 2022 @ 17:08:21 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205224309
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:57 schreef sigurrosz het volgende:
Update: Er is nog steeds geen progressie geboekt
Achter je laten, hij wil niet geholpen worden.
pi_205240470
TS, je klinkt als een goede betrokken vriend. De kunst voor jou is denk ik balans vinden tussen betrokkenheid en voldoende afstand bewaren, zodat het niet ten koste gaat van jezelf. Hem laten weten dat je er voor hem bent, maar het daarna ook bij hem te laten of hij daar gebruik van maakt of niet. Als jij meer inzit over zijn progressie dan hijzelf, dan slaat de balans naar de verkeerde kant door en leidt dat enkel tot frustratie bij jou.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')