abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202640190
Zeer zware orkaan voor de Filipijnen

Typhoon RAI is uitgegroeid tot een categorie 4 en is op weg naar de Filipijnen.
De verwachting is dat de kracht nog verder zal toenemen en dat deze een categorie 5 zal worden.
quote:
Categorie 5 (rampzalige schade zal optreden)

Categorie 5 is de hoogste categorie die een tropische cycloon kan krijgen op de Saffir-Simpson-schaal. Deze stormen veroorzaken totale dakbeschadiging op heel veel huizen en industriële gebouwen. Soms worden complete gebouwen al dan niet met utiliteitsvoorzieningen weg- of omvergeblazen. Instorting van grote daken en muren, vooral als ze weinig of geen interne ondersteuning hebben is gebruikelijk. Zeer zware en onherstelbare schade aan houtconstructies en totale vernietiging van mobiele en van plaatmateriaal gemaakte huizen is alom aanwezig. Slechts enkele gebouwtypen zijn in staat om intact te overleven en dan alleen maar als ze minstens 4 à 8 kilometer in het binnenland staan. Daartoe behoren kantoren, rijtjeshuizen, appartementencomplexen en hotels die gebouwd zijn van beton of staal. Tevens kunnen publieke hoge betonnen parkeergarages met meerdere verdiepingen en huizen gemaakt van versterkte stenen of cementblokken met daken met een hoek minder dan 35 graden en geen enkel overhangend stuk de storm doorstaan (mits de ramen zijn gemaakt van orkaanbestendig veiligheidsglas of afgesloten zijn met rolluiken).

De stormvloedgolf veroorzaakt belangrijke schade aan de onderste verdiepingen van alle objecten langs de kust en veel kustobjecten kunnen compleet met de grond gelijk gemaakt worden of gewoonweg weggespoeld worden door de vloed. Stormvloedschade kan ontstaan tot 2 à 3 kilometer in het binnenland met vloedgolven, afhankelijk van het terrein, tot 3 à 4 kilometer landinwaarts. Volledige evacuatie van bewoonde gebieden kan nodig zijn als de orkaan dichtbevolkte gebieden bedreigt.

Orkanen met deze intensiteit kunnen alom verwoestend zijn.

De koers van RAI...recht door het midden van de Filipijnen.

pi_202640297
Het moment van landfall. Categorie 5

pi_202640504
Zorgwekkend wel deze orkaan. Is heel snel gegaan, wat ook duidelijk te zien is aan het zeer smalle oog (pinhole eye).
pi_202642520
pi_202642632
De eerste landfall is inmiddels een feit. Kracht is iets afgenomen, maar nog steeds extreem gevaarlijk.

pi_202642653
quote:
Tens of thousands of people have evacuated their homes in the Philippines as the archipelago braces for Super Typhoon Rai, known locally as Odette, which is expected to pass through the southern and central portions of the country on Thursday afternoon.

The storm rapidly intensified on Thursday morning and was upgraded from a typhoon to a super typhoon, reaching sustained winds of 260 kilometers per hour (160 miles per hour) with gusts over 300 kilometers per hour (185 miles per hour) -- equivalent to a Category 5 hurricane in the Atlantic.
Parts of the Philippines already began receiving torrential rainfall early in the week; in central Misamis Oriental province, the Agay-ayan River overflowed on Tuesday, flooding streets and homes with muddy brown water.
Thousands of villages in the storm's projected path are at high risk of flooding and landslide, with the region's soil already saturated and unsteady from the week's heavy rain, according to the country's Mines and Geosciences Bureau, which urged local authorities to prepare evacuation plans.
The center of the storm is expected to make landfall in the country's central and southern regions. Some of the worst conditions are expected in Surigao Province, which lies on the northern tip of Mindanao, one of the country's major islands.
The storm is also expected to hit a number of provinces in the country's central Visayas region, including Samar province. More than 20 million people live in the Visayas, according to 2020 official figures.
https://edition.cnn.com/2(...)-intl-hnk/index.html
pi_202643922
Mijn vrouw komt uit het deel dat als eerste geraakt is (Het oog is deze keer wel langs hen heen gegaan). We hebben een tijd geleden hier op FOK! een inzamelings-actie gehouden voor de gevolgen van een eerdere typhoon daar.

Het contact met haar familie is momenteel weggevallen, maar gelukkig is het huis wat zij voor hen heeft laten bouwen wel echt super sterk. Er zijn ook veel mensen geëvacueerd naar speciale centra, misschien dat ze daar naar toe zijn gegaan. Het huis is helaas gelijkvloers gebouwd en is dus wel erg gevoelig voor overstromingen.
Ze heeft met 1 vriendin die daar woont nog wel internet-contact nu, dus de communicatie-onderbreking met haar familie lijkt niet aan het wegvallen van signaal te liggen. (Maar misschien andere providers, dat bij de één de zendmast wel kapot is en de ander niet of zo? Geen idee.)

De storm buigt nu af naar Cebu, waar mensen nog doodleuk aan het surfen zijn omdat die golven nu zo lekker hoog zijn. Er wordt op social media geroepen die mensen te waarschuwen.
pi_202643962
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:25 schreef ToT het volgende:
Mijn vrouw komt uit het deel dat als eerste geraakt is (Het oog is deze keer wel langs hen heen gegaan). We hebben een tijd geleden hier op FOK! een inzamelings-actie gehouden voor de gevolgen van een eerdere typhoon daar.

Het contact met haar familie is momenteel weggevallen, maar gelukkig is het huis wat zij voor hen heeft laten bouwen wel echt super sterk. Er zijn ook veel mensen geëvacueerd naar speciale centra, misschien dat ze daar naar toe zijn gegaan. Het huis is helaas gelijkvloers gebouwd en is dus wel erg gevoelig voor overstromingen.
Ze heeft met 1 vriendin die daar woont nog wel internet-contact nu, dus de communicatie-onderbreking met haar familie lijkt niet aan het wegvallen van signaal te liggen. (Maar misschien andere providers, dat bij de één de zendmast wel kapot is en de ander niet of zo? Geen idee.)

De storm buigt nu af naar Cebu, waar mensen nog doodleuk aan het surfen zijn omdat die golven nu zo lekker hoog zijn. Er wordt op social media geroepen die mensen te waarschuwen.
Deze zat iets meer naar het zuiden. Was ook verwoestend.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tyfoon_Haiyan
pi_202643972
Wel een geluk: dankzij typhoon Yolanda /Haiyan was al enorm veel verwoest wat nu veel sterker herbouwd is. Zo min mogelijk meer met hout (al die houten hutten die daarna gebouwd zijn, zijn nu stuk voor stuk al weggewaaid) en zo veel mogelijk beton, wat volgens de vriendin van mijn vrouw gelukkig stand houdt nu.

De mensen in Cebu worden voor gek verklaard door de Haiyan-slachtoffers die het overleefd hebben: "Wij weten wat jullie straks gaan krijgen! Zoek een schuilkelder op!"
Sommige oud-stadsgenoten van mijn vrouw schuilen nu in een kleine grot waar zijzelf toentertijd ook heeft moeten schuilen.
pi_202644004
quote:
4s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:29 schreef aloa het volgende:

[..]
Deze zat iets meer naar het zuiden. Was ook verwoestend.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tyfoon_Haiyan
Daar is mijn vrouw toentertijd dus dakloos door geraakt. Heeft in een grot en een varkensstal moeten slapen, en in een klein houten hokje met 9 man in totaal. De regen sloeg zo naar binnen.
Ik krijg nu te horen over al die doden die ze toen gezien heeft. -O-
pi_202644212
Die orkanen schijnen er nogal een handje van te hebben om ineens weer om te keren.
Het huis van de vriendin van mijn vrouw dreigt het dak nu op dit moment te verliezen. De orkaan is nog niet weg (ergste deel wel), maar verwachtingen zijn dat het dak binnen een uur weg zal zijn.
Als de orkaan zich omkeert zal de schade in dat gebied natuurlijk aanzienlijk groter worden.

Sommige vissers laten hun boten bewust zinken omdat ze onder water veiliger zijn dan er op. Anderen binden de boten aan hun huis vast.
Er wordt zo veel mogelijk voedsel naar binnen gehaald, want dat waait sowieso allemaal weg.

In dat gebied zijn door Yolanda al veel bananen- en kokosbomen verwoest en die zijn net weer terug aan het groeien.
pi_202644310
Ja, de geboortestad van mijn vrouw heeft nu met de eerste overstromingen te kampen. Gelukkig is het nog wel vrij ver van het huis van de familie van mijn vrouw.
Cebu gaat het veel erger krijgen straks.

Ik zie nu een filmpje van een evacuatiecentrum in zuid-Leyte; de storm raast er dwars doorheen en de hekjes voor de raamopeningen klapperen gewoon in de wind mee. (Soort tralies dat de boel hoort te beschermen.)

Windsnelheden van 300 km/u worden verwacht en diverse steden zijn al verwoest.

[ Bericht 15% gewijzigd door ToT op 16-12-2021 11:05:21 ]
pi_202644610
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:33 schreef ToT het volgende:

[..]
Daar is mijn vrouw toentertijd dus dakloos door geraakt. Heeft in een grot en een varkensstal moeten slapen, en in een klein houten hokje met 9 man in totaal. De regen sloeg zo naar binnen.
Ik krijg nu te horen over al die doden die ze toen gezien heeft. -O-
Die was ook heel extreem. Die filmpjes ook, waar je ziet hoe snel dat water stijgt. Bizar om te zien.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 16 december 2021 @ 11:22:14 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_202644631
Blijf vooral de updates geven als je ze hebt @ToT, wordt gewaardeerd. En hopelijk komt het allemaal in elk geval redelijk goed met haar familie.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_202645206
We zitten hier nu plannen te maken voor semi-korte termijn; als het dak van het huis van haar familie verwoest is, komt er alsnog een betonnen dak voor terug, en we zitten er aan te denken een opening in de muur te maken naar een soort schuiltorentje; iets wat een meter hoger dan de rest is of zo voor geval van overstroming, sterk genoeg aan de rest van het huis dat het niet door een orkaan verwoest wordt.

Probleem is dat sinds Haiyan/Jolanda de prijzen van materialen achterlijk hard gestegen zijn en lokaal hardhout niet meer gekapt mag worden omdat al zo veel bomen verwoest zijn.
Direct na Haiyan zijn de prijzen al verdubbeld en dat is daarna in de loop der tijd nog een keertje over de kop gegaan of zo. Zo'n schuiltorentje en een ander dak gaat bij elkaar vele duizenden euro's kosten.
De bouw van het huisje zelf heeft in de loop der tijd zeker 20 mille gekost terwijl we van 5 mille uit gingen, en men zegt nu dat we enorm gelukkig moeten zijn dat het nu in principe af is, want het zou nu dus nog meer kosten.

En dat terwijl het al zo'n ongelooflijk arm land is.
pi_202645305
Die floodings zijn in de eastern Visayans al aan de gang; dat is waar de familie van mijn vrouw woont. (Ze wonen ietsjes meer landinwaarts, maar ook niet zo heel gek ver; gewoon op loopafstand.)
Die zware golven zullen nog lang aanhouden en kunnen echt een probleem opleveren.
pi_202645659

Dit is het huis van haar familie. Dit heeft dus 20 mille gekost en zou eventueel met deze storm een overstroming kunnen krijgen. We zitten nu te kijken naar de mogelijkheden voor een soort torentje aan de voorkant.
Zelf denk ik dat het nuttiger is een muur er omheen te bouwen als een soort dijk, met 1 opening naar de voordeur toe die je dicht kunt maken. Eventueel luiken voor de ramen i.p.v. tralies.

Edit: Ik hoor net van mijn vrouw dat ze inmiddels filmpjes heeft gezien van huizen met zulke muren er omheen; dat helpt geen zak tegen overstromingen.

[ Bericht 8% gewijzigd door ToT op 16-12-2021 12:47:01 ]
pi_202646915
Hernani (Eastern Samar) is al aan het overstromen. Met Yolanda / Haiyan zijn daar zeer veel mensen omgekomen. Gelukkig zie ik op de beelden dat het water nog niet extreem hoog staat, maar het spoelt al wel met een stevige vaart door de straten.
Kwestie van tijd voor het in het stadje van mijn vrouw ook mis gaat nu. Die plaatsjes liggen 56 km uit elkaar, beiden aan de kust.

[ Bericht 8% gewijzigd door ToT op 16-12-2021 14:25:14 ]
pi_202648702

Cebu, een paar uur geleden.
pi_202661550
De familie van mijn vrouw is gelukkig veilig, en het huis is ook niet beschadigd geraakt. ^O^
pi_202678290
Zeker 18 doden en 7 vermisten in Filipijnen door orkaan Rai
Het dodental als gevolg van de orkaan Rai op de Filipijnen is opgelopen naar zeker 18. Nog eens zeven mensen zijn volgens officiële cijfers vermist. De orkaan heeft vooral in zuidelijke en centrale regio's een spoor van vernieling achtergelaten. Gebouwen zijn beschadigd, bomen zijn uit de grond gerukt en het elektriciteitsnetwerk is ontregeld. De Filipijnse autoriteiten sturen ruim 18.000 reddingswerkers naar gebieden die zwaar getroffen zijn.

Rai kwam donderdag aan land op Siargao, een oostelijk gelegen eiland. De orkaan bereikte windsnelheden tot 195 kilometer per uur gepaard met een grote hoeveelheid regen. Ruim 300.000 mensen moesten vanwege het noodweer hun huis verlaten. De orkaan, lokaal ook wel Odette genoemd, is inmiddels in kracht afgezwakt en trekt via het westelijke eiland Palawan richting Vietnam.

Het nationale crisisteam zegt dat de schade die Rai heeft veroorzaakt vooralsnog lijkt mee te vallen in vergelijking met eerdere orkanen. De Filipijnen liggen op een zogenoemde orkaangordel en worden doorgaans getroffen door ongeveer 20 stormen per jaar. De sterkste orkaan die de Filipijnen trof, was Haiyan in 2013, waarbij meer dan 6500 mensen omkwamen.

https://nos.nl/artikel/24(...)jnen-door-orkaan-rai
  Spellchecker zaterdag 18 december 2021 @ 14:56:08 #23
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202682951
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 11:47 schreef ToT het volgende:
De familie van mijn vrouw is gelukkig veilig, en het huis is ook niet beschadigd geraakt. ^O^
Opluchting!! ^O^
pi_202683425
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 december 2021 10:02 schreef aloa het volgende:
Zeker 18 doden en 7 vermisten in Filipijnen door orkaan Rai
Het dodental als gevolg van de orkaan Rai op de Filipijnen is opgelopen naar zeker 18. Nog eens zeven mensen zijn volgens officiële cijfers vermist. De orkaan heeft vooral in zuidelijke en centrale regio's een spoor van vernieling achtergelaten. Gebouwen zijn beschadigd, bomen zijn uit de grond gerukt en het elektriciteitsnetwerk is ontregeld. De Filipijnse autoriteiten sturen ruim 18.000 reddingswerkers naar gebieden die zwaar getroffen zijn.

Rai kwam donderdag aan land op Siargao, een oostelijk gelegen eiland. De orkaan bereikte windsnelheden tot 195 kilometer per uur gepaard met een grote hoeveelheid regen. Ruim 300.000 mensen moesten vanwege het noodweer hun huis verlaten. De orkaan, lokaal ook wel Odette genoemd, is inmiddels in kracht afgezwakt en trekt via het westelijke eiland Palawan richting Vietnam.

Het nationale crisisteam zegt dat de schade die Rai heeft veroorzaakt vooralsnog lijkt mee te vallen in vergelijking met eerdere orkanen. De Filipijnen liggen op een zogenoemde orkaangordel en worden doorgaans getroffen door ongeveer 20 stormen per jaar. De sterkste orkaan die de Filipijnen trof, was Haiyan in 2013, waarbij meer dan 6500 mensen omkwamen.

https://nos.nl/artikel/24(...)jnen-door-orkaan-rai
Ja vreselijk voor degenen die familieleden verloren hebben, maar gelukkig viel het relatief enorm mee. :)
pi_202684589
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 15:27 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja vreselijk voor degenen die familieleden verloren hebben, maar gelukkig viel het relatief enorm mee. :)
Zal waarschijnlijk nog verder oplopen. Dodental staat nu op 31. Schade is groot.
pi_202684620
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 december 2021 16:29 schreef aloa het volgende:

[..]
Zal waarschijnlijk nog verder oplopen. Dodental staat nu op 31. Schade is groot.
En dit is al de 15e orkaan dit jaar dat dat land treft?
Sowieso krijgen ze steeds vaker steeds zwaardere orkanen te verduren daar, naast aardbevingen, overstromingen en een incidentele vulkaanuitbarsting.
pi_202686404
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 16:31 schreef ToT het volgende:

[..]
En dit is al de 15e orkaan dit jaar dat dat land treft?
Sowieso krijgen ze steeds vaker steeds zwaardere orkanen te verduren daar, naast aardbevingen, overstromingen en een incidentele vulkaanuitbarsting.
Veel orkanen daar idd. Soms wel 20 per jaar.
  Moderator zondag 19 december 2021 @ 09:11:55 #28
8781 crew  Frutsel
pi_202697663
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 december 2021 16:29 schreef aloa het volgende:

[..]
Inmiddels 98 doden al
pi_202705077
En kan nog verder oplopen. Over een aantal dorpen is nog niks bekend :{

quote:
Het dodental als gevolg van de orkaan Rai op de Filipijnen is opgelopen tot meer dan honderd. De orkaan heeft grote verwoestingen aangericht en hulpverleners zijn nog aan het zoeken naar overlevenden.

Het dodental kan nog oplopen, zegt gouverneur Arthur Yap van het zwaar getroffen eiland Bohol. Hij heeft tot dusver met 33 van de 48 burgemeesters van het eiland contact kunnen leggen. Over het dodental in de rest van de gemeentes is nog niets bekend. Op het eiland, met een populatie van 1,2 miljoen mensen, zijn voor zover bekend 72 doden en 13 gewonden gevallen. Zeker tien mensen worden nog vermist.

Volgens het Rode Kruis is er grootschalige hulp nodig; honderdduizenden mensen zijn hun huizen kwijt, en dorpen in het oosten van het land zijn geheel weggevaagd. Reddingsteams zien dat huizen, scholen en ziekenhuizen "totaal zijn verwoest", zegt het hoofd van het Rode Kruis op de Filipijnen, Richard Gordon. "De inwoners van de Filipijnen zijn veerkrachtig, maar nu zij alles zijn verloren door de tyfoon, is er internationale steun nodig om honderdduizenden mensen te helpen om hun huis en hun leven weer op te bouwen."

Grote tekorten
Yap roept burgemeesters op om noodstroom te gebruiken om eten en drinken op te slaan; daar zijn in getroffen gebieden grote tekorten van. De orkaan, die lokaal ook Odette wordt genoemd, trok donderdag en vrijdag over het land. Inmiddels is de orkaan in kracht afgezwakt en trekt via het westelijke eiland Palawan richting Vietnam.
https://nos.nl/artikel/24(...)iekenhuizen-verwoest
pi_202705639
Na de Filipijnen is deze orkaan trouwens nog toegenomen in kracht en heeft het weer de categorie 5 sterkte gehaald. Vietnam heeft geluk gehad.

pi_202706264
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:56 schreef ToT het volgende:
Ja, de geboortestad van mijn vrouw heeft nu met de eerste overstromingen te kampen. Gelukkig is het nog wel vrij ver van het huis van de familie van mijn vrouw.
Cebu gaat het veel erger krijgen straks.

Ik zie nu een filmpje van een evacuatiecentrum in zuid-Leyte; de storm raast er dwars doorheen en de hekjes voor de raamopeningen klapperen gewoon in de wind mee. (Soort tralies dat de boel hoort te beschermen.)

Windsnelheden van 300 km/u worden verwacht en diverse steden zijn al verwoest.
Misschien een rare vraag, maar waarom gaan mensen daar eigenlijk wonen met zoveel risico? (Zelfde vraag voor St. Maarten). Ik heb me dat altijd afgevraagd. Zelfde vraag voor Nederland hoor, met al zijn overstromingen, terwijl er in Duitsland leefruimte zat is.
pi_202706402
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 18:12 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Misschien een rare vraag, maar waarom gaan mensen daar eigenlijk wonen met zoveel risico? (Zelfde vraag voor St. Maarten). Ik heb me dat altijd afgevraagd. Zelfde vraag voor Nederland hoor, met al zijn overstromingen, terwijl er in Duitsland leefruimte zat is.
Haha ik vroeg het me zelf ook al af, maar vele generaties geleden kwamen mensen uit Indonesië de omgeving verkennen en zijn daar gaan settlen. Nog steeds zie je typisch Indonesische kenmerken bij sommige mensen daar qua gezichtsbouw en oren enzo,
De familie van mijn vrouw heeft daar een groot stuk land, en ze hadden tot typhoon Haiyan ook een mooie stenen huis daar, Die is toen verwoest en toen heeft mijn vrouw er een houten woning laten bouwen. Toen ze eenmaal hier kwam wonen, heeft ze een betonnen huis laten bouwen.
Ik zei ook al dat die familie elders moest gaan wonen. Hoger gelegen i,v,m. overstromingen, meer beschut i.v.m. orkanen en dichter bij werkgelegenheid.
Maar ja, dan moet je helemaal de portefeuille trekken, want dan moet je weer land kopen. Daarbij is in hoger gelegen gebieden totaal niks qua inkomen te vinden.
Emigreren gaf ik ook als optie aan, maar dat is NÓG weer een stuk moeilijker.
pi_202706559
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 18:17 schreef ToT het volgende:

[..]
Haha ik vroeg het me zelf ook al af, maar vele generaties geleden kwamen mensen uit Indonesië de omgeving verkennen en zijn daar gaan settlen. Nog steeds zie je typisch Indonesische kenmerken bij sommige mensen daar qua gezichtsbouw en oren enzo,
De familie van mijn vrouw heeft daar een groot stuk land, en ze hadden tot typhoon Haiyan ook een mooie stenen huis daar, Die is toen verwoest en toen heeft mijn vrouw er een houten woning laten bouwen. Toen ze eenmaal hier kwam wonen, heeft ze een betonnen huis laten bouwen.
Ik zei ook al dat die familie elders moest gaan wonen. Hoger gelegen i,v,m. overstromingen, meer beschut i.v.m. orkanen en dichter bij werkgelegenheid.
Maar ja, dan moet je helemaal de portefeuille trekken, want dan moet je weer land kopen. Daarbij is in hoger gelegen gebieden totaal niks qua inkomen te vinden.
Emigreren gaf ik ook als optie aan, maar dat is NÓG weer een stuk moeilijker.
Valt me wel op dat de Filippijnen altijd de klos zijn en Indonesië nooit.
pi_202706602
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 18:24 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ligging, veel losse eilandjes enz.
Met name de geboorteplaats van mijn vrouw is een magneet waar orkanen steeds weer aan land komen. (Bij Tacloban in de buurt)
pi_202706833
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 18:24 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Indonesië ligt precies boven de evenaar, waar de kans op een orkaan klein is. Komt door het corioliseffect.
pi_202706907
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2021 18:38 schreef aloa het volgende:

[..]
Indonesië ligt precies boven de evenaar, waar de kans op een orkaan klein is. Komt door het corioliseffect.
In het Caribisch gebied zie je hetzelfde effect. Curacao en Aruba worden nooit getroffen. St. Maarten is altijd wel de sjaak, en niet zo'n klein beetje ook. Ieder decennium vindt daar wel een verwoesting plaats waar je u tegen zegt. Knap hoor, om het daar uit te houden.
pi_202707009
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 18:42 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
In het Caribisch gebied zie je hetzelfde effect. Curacao en Aruba worden nooit getroffen. St. Maarten is altijd wel de sjaak, en niet zo'n klein beetje ook. Ieder decennium vindt daar wel een verwoesting plaats waar je u tegen zegt. Knap hoor, om het daar uit te houden.
ABC eilanden kunnen wel getroffen worden, maar veel zuidelijker gaat het idd niet worden.
pi_202707056
Haiti is trouwens ook zo'n voorbeeld. Dat eiland is helemaal kapot gemaakt door orkanen en aardbevingen.

Ik zou er niet willen wonen.
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 11:32:26 #39
8781 crew  Frutsel
pi_202716926
Dodental gestegen tot boven de 200

quote:
Dodental orkaan Rai in Filipijnen opgelopen tot boven de 200
Het dodental van orkaan Rai in de Filipijnen is opgelopen tot 208, meldt de nationale politie in het land. Er zijn zeker 239 gewonden gevallen en 52 mensen worden nog vermist.

De krachtigste storm van dit jaar in het land heeft in centrale en zuidelijke provincies enorme schade aangericht. Rai kwam donderdag aan land met windsnelheden van 195 kilometer per uur en sindsdien zijn meer dan 300.000 mensen hun huis ontvlucht, meldt persbureau AFP.

Het Rode Kruis in het land spreekt van een "complete ravage" in de kustgebieden. "Huizen, ziekenhuizen, scholen en overheidsgebouwen liggen in puin", zei Rode Kruis-voorzitter Richard Gordon.

Vooral het centraal gelegen eiland Bohol is zwaargetroffen. Daar zijn zeker 74 mensen overleden, zei de gouverneur van de gelijknamige provincie. Ook op de eilanden Siargao, Dinagat en Mindanao is de schade groot. Hulpdiensten kunnen getroffen gebieden moeilijk bereiken en op sommige plaatsen is de stroom uitgevallen.
pi_202717068
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:32 schreef Frutsel het volgende:
Dodental gestegen tot boven de 200
[..]

Cat 5 is catastrofaal :{
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 12:00:54 #41
8781 crew  Frutsel
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 20 december 2021 @ 12:06:16 #42
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_202717448
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2021 18:53 schreef aloa het volgende:
Haiti is trouwens ook zo'n voorbeeld. Dat eiland is helemaal kapot gemaakt door orkanen en aardbevingen.

Deze slaat wat dat betreft wel heel kort en duidelijk de spijker op z'n kop over de ellende van Haïti.

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 12:12:17 #43
8781 crew  Frutsel
pi_202717520
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2021 18:53 schreef aloa het volgende:

en corruptie en armoede
pi_202717744
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 12:12 schreef Frutsel het volgende:

[..]
en corruptie en armoede
Jep. Docu over gezien, als ze het weer iets beter hebben volgt er wel weer een volgende natuurramp.
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 12:34:13 #45
8781 crew  Frutsel
pi_202722925
twitter
  Moderator vrijdag 31 december 2021 @ 11:20:00 #47
8781 crew  Frutsel
pi_202954368
quote:
Dodental tyfoon Rai in Filipijnen loopt op tot ruim 400: ‘Alsof er een bom is ingeslagen’
Het dodental van tyfoon Rai die twee weken geleden over de Filipijnen raasde is opgelopen tot 405. De storm liet inmiddels 1147 gewonden achter en 82 mensen worden nog vermist. Hard getroffen provincies roepen om hulp nu voedsel, water, en onderdak schaars is.

Rai was de vijftiende, maar ook veruit dodelijkste tyfoon die het land trof dit jaar. De storm sloeg toe in het noorden van Bohol, een gebied waar zo'n 4,5 miljoen mensen wonen. Meer dan 530.000 huizen werden beschadigd, een derde daarvan werd zelfs compleet verwoest.

De totale schade in het land is inmiddels opgelopen tot 23,4 miljard pesos (406 miljoen euro), duizenden Filipijnen zitten nog zonder stroom en water. Zo'n 500.000 slachtoffers zouden op het moment verblijven in een evacuatiecentrum, aldus persbureau Reuters.

,,De verwoesting was enorm. Alsof er een bom op het noorden van Bohol is ingeslagen”, vertelt Anthony Damalerio, hoofd van het rampenbureau. ,,We hebben echt een probleem om alle mensen die hun huis hebben verloren op te vangen, al helemaal nu het regenseizoen is aangebroken.” Hij hoopt dat de Filipijnse overheid voor meer opvangkits, voedsel en water kan zorgen.

Harde windstoten
De zware storm kwam donderdag 16 december aan land en liet een spoor van vernieling achter in zuidelijke en centrale regio’s. Rai bereikte de Filipijnen als supertyfoon met windsnelheden tot 195 kilometer per uur en ging gepaard met een grote hoeveelheid regen. Zaterdag 18 december was de tyfoon afgezwakt en trok die via het westelijke eiland Palawan richting Vietnam.

De Filipijnen krijgen jaarlijks te maken met gemiddeld twintig tyfoons. Rai is de vijftiende en zwaarste dit jaar. In 2013 kreeg het Aziatische land te maken met de zwaarste tyfoon ooit. Door supertyfoon Haiyan stierven meer dan 6300 mensen en raakten 4 miljoen mensen ontheemd. Wetenschappers waarschuwen dat de tyfoons zwaarder worden als gevolg van klimaatverandering.
pi_202954677
Wat een ellende :{ veel dorpjes met de grond gelijk gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')