SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2021 15:55:03 ]
Je hebt helemaal gelijk! Van de week las ik in de krant ook een verschrikkelijk verhaal over een vrouw uit Spijkenisse die dakloos wordt omdat ze doordat ze geen schulden of verslaving heeft nergens terecht kan. Nu met mijn terugbetaalde studieschuld bevind ik me bij lange na niet in haar positie maar ik ben zeker wel boos.quote:Op woensdag 15 december 2021 15:37 schreef datismijnmening het volgende:
Goed met geld om kunnen gaan loont niet in Nederland.
Je kunt het beste gewoon maximale schuld opbouwen, gebruik maken van allerlei subsidies en toeslagen en lekker van schuldsanering naar schuldsanering rollen. De overheid redt je wel.
Ik verwachtte het al. Daarom heb ik alles terugbetaald om dit hele hoofdstuk achter mij te willen kunnen laten. Maar helaas blijkt nu toch weer dat studenten uit de leenstelselgeneratie geschoffeerd worden.quote:Op woensdag 15 december 2021 15:51 schreef BasEnAad het volgende:
Het kabinet schoffeert hier de (ex-)studenten andermaal. Ik heb eigenlijk geen zin meer om me er steeds over op te winden.
Als studeren gewoon betaalbaar was geweest had het me niks kunnen schelen dat er een leenstelsel is. Echter, een studie waarvan je wordt geacht er 40 u/pw mee bezig te zijn + een eventuele bijbaan aanbevolen voor max. 16 u/pw waar je door het jeugdloon nog niet eens het minimumloon mee verdient + eventuele zorg- en huurtoeslag zijn verre van onvoldoende kostendekkend. De gemiddelde studieschuld van mensen mét een studieschuld zou al boven de 51K liggen en die maandelijkse incasso die je krijgt drukt wel op je besteedbare inkomen. Daarnaast kan je pas na minstens 35 jaar die proberen te laten kwijtschelden door DUO om er maar vanaf te zijn.quote:Op woensdag 15 december 2021 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Bijzonder. Ik kreeg bij mijn eerste jaar studeren géén studiefinanciering. Hell, ik kreeg niet eens een OV-jaarkaart. Ik was namelijk nog geen 18 toen ik met de studie begon.
Vervolgens kreeg ik een prestatiebeurs a 120 per maand; oftewel, studeer binnen 4 jaar af of je mag alles terugbetalen. Door omstandigheden duurde het bij mij helaas langer dan 4 jaar. Ik moest dus letterlijk ALLES terugbetalen. Oh, en ik vergeet nog te vertellen: ik betaalde letterlijk alles zelf. Ook de studiekosten. Naast kostgeld. Werken deed je dus ook gewoon naast je studie.
Weet je men toen niet deed? Klagen over iets wat je krijgt. Maar nee, de verwende krengen van tegenwoordig moeten schijnbaar alles gratis krijgen. Investeren in je toekomst mag niks kosten. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat burnouts bij de huidige studenten behoorlijk vaak aanwezig zijn.
Wat mij betreft blijft het huidige leenstelsel dus intact.
Die basisbeurs heb ik nog gehad. Maar ik was thuiswonend, dus dat was net iets meer dan 100 euro/gulden per maand zo ongeveer. Uitwonend kreeg je meer, en er was ook nog een aanvullende beurs, maar die was op mij niet van toepassingquote:Op woensdag 15 december 2021 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Bijzonder. Ik kreeg bij mijn eerste jaar studeren géén studiefinanciering. Hell, ik kreeg niet eens een OV-jaarkaart. Ik was namelijk nog geen 18 toen ik met de studie begon.
Vervolgens kreeg ik een prestatiebeurs a 120 per maand; oftewel, studeer binnen 4 jaar af of je mag alles terugbetalen. Door omstandigheden duurde het bij mij helaas langer dan 4 jaar. Ik moest dus letterlijk ALLES terugbetalen. Oh, en ik vergeet nog te vertellen: ik betaalde letterlijk alles zelf. Ook de studiekosten. Naast kostgeld. Werken deed je dus ook gewoon naast je studie.
Weet je men toen niet deed? Klagen over iets wat je krijgt. Maar nee, de verwende krengen van tegenwoordig moeten schijnbaar alles gratis krijgen. Investeren in je toekomst mag niks kosten. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat burnouts bij de huidige studenten behoorlijk vaak aanwezig zijn.
Die basisbeurs (evenals aanvullende beurs en reisproduct) wordt kwijtgescholden in het jaar nadat je bent uitgeschreven van het hoger onderwijs én een diploma hebt. (En niet zoals bv. Emma van Skere_Student zegt pas geheel als je je master hebt behaald)quote:Op woensdag 15 december 2021 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die basisbeurs heb ik nog gehad. Maar ik was thuiswonend, dus dat was net iets meer dan 100 euro/gulden per maand zo ongeveer. Uitwonend kreeg je meer, en er was ook nog een aanvullende beurs, maar die was op mij niet van toepassing
Dus dan kom je met 4 jaar studeren op 4*12*100 = 4800. Die hoefde ik dan niet terug te betalen, maar dat hoefde je ook alleen maar als je niet binnen 10(!!) jaar klaar zou zijn dacht ik? Maar ja, waar was je ook mee bezig als je een studie van 4 jaar niet af kon ronden in 2,5 keer zoveel tijd.
Maar goed, als ik uitwonend was geweest was het verhaal anders geweest, alleen ja, ik studeerde in de stad waar ik ook woonde, dus dat is dan geluk hebben.
Dit was in 1921?quote:Op woensdag 15 december 2021 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Het aantal ingeschreven studenten is sinds de invoering van het leenstelsel tot op heden jaarlijks gewijzigd. En hogescholen en universiteiten hebben in de tussentijds weer tal van vage (pret)studies erbij bedacht die hordes studenten aantrekken. Dus als er al correlatie is is het eerder dat bij afschaffing van het leenstelsel minder studenten gaan studeren en er minder pretstudies worden gevolgd.quote:Op woensdag 15 december 2021 19:06 schreef LordofLeaves het volgende:
Dat worden weer hordes aan kinderen die pretstudies gaan volgen.
Ah.quote:Op woensdag 15 december 2021 19:25 schreef Loena. het volgende:
[..]
Het aantal ingeschreven studenten is sinds de invoering van het leenstelsel tot op heden jaarlijks gewijzigd. En hogescholen en universiteiten hebben in de tussentijds weer tal van vage (pret)studies erbij bedacht die hordes studenten aantrekken. Dus als er al correlatie is is het eerder dat bij afschaffing van het leenstelsel minder studenten gaan studeren en er minder pretstudies worden gevolgd.
Hardwerkende boomer.quote:Op woensdag 15 december 2021 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
De prijzen voor het OV zijn sowieso bespottelijk, zelfs bij die week- en weekendabonnementen voor studenten. Voor mij waren de kosten voor het OV ook zo'n 3/4 van de totale schuld.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:11 schreef Galvez het volgende:
Nice weer.
Ik heb mijn volledige studieschuld vorig jaar maar in een keer afbetaald. Ondanks de lage rente, werd een beetje moe van de rompslomp, en rente op spaarrekening was ook nihil.
Groot deel van studieschuld bestond uit OV-schuld, terwijl ik altijd op de fiets naar college ging.
Dit moet een grap zijnquote:Op woensdag 15 december 2021 20:18 schreef DangerousPotato het volgende:
[..]
De prijzen voor het OV zijn sowieso bespottelijk, zelfs bij die week- en weekendabonnementen voor studenten. Voor mij waren de kosten voor het OV ook zo'n 3/4 van de totale schuld.
1. Jij deed een studie waar je voldoende uren naast kon werken, niet iedereen heeft die luxequote:Op woensdag 15 december 2021 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Exactly my toughts. Ik kreeg dit jaar ook ineens een mail van DUO met dat ik moet doorgeven wie mijn partner is omdat dat invloed heeft op wat ik maandelijks moet terugbetalen. Daar heb ik dus zeker geen zin in.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:11 schreef Galvez het volgende:
Nice weer.
Ik heb mijn volledige studieschuld vorig jaar maar in een keer afbetaald. Ondanks de lage rente, werd een beetje moe van de rompslomp, en rente op spaarrekening was ook nihil.
Collegegeld kost al bijna 200 euro per maand, een kamer minstens 400 (toch?), boodschappen 100 euro, boeken en zo ook al gauw 100 euro. Dan zitten deze vaste lasten al gauw op minimaal 800 euro en dan moet je ook nog kleding, tandpasta, verzekeringen, reiskosten, werkende laptop voor je studie/administratie/digid-zaken en zo betalen. Dat lijkt me haast niet te doen zonder maximaal bijlenen, zelfs als je werkt of een ouderbijdrage krijgt.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:26 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
1. Jij deed een studie waar je voldoende uren naast kon werken, niet iedereen heeft die luxe
2. Kostgeld was destijds hoeveel? Heb je de huidige huurprijzen gezien?
3. Wat 'krijgen' wij tegenwoordig? Ik 'krijg' een lening maar ik mag die 'gekregen' lening rustig gaan terugbetalen hoor vent.
Daarnaast betaal ik ook alles zelf, maar ik kan niet werken naast mijn opleiding (nog ironischer: ik werk mezelf helemaal de pleuris tijdens mijn opleiding, tot huilens en slaapgebrek toe, maar kabinet besluit daar een vergoeding van 100/maand tegenover te zetten, maar die burnout is echt raarrrrr) wat met leenstelsel neerkomt op ca. 1000 p/m, zie daar maar eens een huur van >400 van af te dragen, boodschappen te doen, ziektekostenverzekering, g/w/l, telefoonabbo, zorgkosten, en collegegeld van te betalen en je houdt niks over.
Maar ik mag niet klagen? Muil dicht. Ik klaag je de moeder.
'Investeren in je toekomst mag niks kosten' wat een tering grote bullshit, alsof mensen dat niet willen, maar tegenwoordig met de huidige huurprijzen, prijzen van het eten, g/w/l en dergelijke is nauwelijks meer rond te komen als je als student geen ouders hebt die mokerveel verdienen en je daarom extra zakcenten toe kunnen stoppen. Dat was vroeger wel anders. Ik leef vaak op water en brood om bovenstaande te kunnen bekostigen, noem dat eens geen investering in mijn toekomst dan boelertje.
Klopt. Maar het is een beetje raar dat mensen die alles terug hebben betaald nu niks lijken te krijgen. De afspraak was ook dat pas als je 35 jaar maandelijks hebt terugbetaald een verzoek tot kwijtschelding (dan wel afkoop of vermindering) van je restschuld wordt behandeld. Nu krijgt, veelal nog voor begin van het aflossen, de groep die het opzettelijk vertikt (of dat van plan was) om de schuld af te lossen een voordeel ten opzichte van mensen die alles eraan doen om het wel af te lossen.quote:
Dan was het een strategische fout van de mensen die alles hebben terug betaaldquote:Op woensdag 15 december 2021 21:14 schreef Loena. het volgende:
[..]
Klopt. Maar het is een beetje raar dat mensen die alles terug hebben betaald nu niks lijken te krijgen. De afspraak was ook dat pas als je 35 jaar maandelijks hebt terugbetaald een verzoek tot kwijtschelding (dan wel afkoop of vermindering) van je restschuld wordt behandeld. Nu krijgt, veelal nog voor begin van het aflossen, de groep die het opzettelijk vertikt (of dat van plan was) om de schuld af te lossen een voordeel ten opzichte van mensen die alles eraan doen om het wel af te lossen.
Ik kan je vertellen, dat is ook niet te doen. Geeft daarnaast ook veel stress, maar zorgt er ook voor dat je handig met dingen omgaat. Dingen verhandelen (toch gauw 100pm extra), eten fixen met korting, werk aannemen in vakanties of weekenden (dan krijg ik wel normaal betaald, terwijl ik dan een 'lagere' functie vervul, de ironie).quote:Op woensdag 15 december 2021 21:10 schreef Loena. het volgende:
[..]
Collegegeld kost al bijna 200 euro per maand, een kamer minstens 400 (toch?), boodschappen 100 euro, boeken en zo ook al gauw 100 euro. Dan zitten deze vaste lasten al gauw op minimaal 800 euro en dan moet je ook nog kleding, tandpasta, verzekeringen, reiskosten, werkende laptop voor je studie/administratie/digid-zaken en zo betalen. Dat lijkt me haast niet te doen zonder maximaal bijlenen, zelfs als je werkt of een ouderbijdrage krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |