abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202642470
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:21 schreef sigme het volgende:

[..]
Geloof jij zulke statistiek?

Ik gebruik geen 10 liter bij de handafwas. Dat dat misschien gemiddeld wel zo is, betekent niet dat dat individueel ook waar is.

Een afwasmachine gebruikt 10 liter zowat (gemiddeld 13, zuinigerds 9, zoeperds 20 liter). Dat geloof ik best. Maar veel mensen spoelen - liefst onder stromend water - de vuile vaat even voor. Dus die 10 liter is niet het verbruikte water voor de afwas. Dat je idealiter de vaat niet voorspoelt én het eco-programma gebruikt betekent ook al niet dat men dat meestal/vaak/altijd doet.
Ja, deze wel. Ik had deze ook weer ergens uit een onderzoek van een waterschap naar de verbruiksverschillen tussen typen huishoudens, dus niet van een of andere fabrikant met een belang.

Maar ook als ik naar mezelf kijk, klopt het wel. In het vaatteiltje past 10 l water, de vaatwasser verbruikt 8 l bij het normale programma. Zonder vaatwasser deed ik minimaal dagelijks afwas omdat het anders in de weg staat, in het weekend soms wel 2x per dag (ook na de lunch). En af en toe (pastasaus etc) moet het water tussendoor ververst worden. Dus zeg 10 vaatteiltjes à 10 l water per week. De vaatwasser zet ik 2 à 3 x per week aan à 8 l.

Daarnaast was ik carbonstalen pannen etc nog steeds handmatig af. Maar die gingen voor de vaatwasser ook niet in het teiltje met de rest.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202642515
Ik heb een vaatwasser. Gebruik ik zelden. pannen (waarom zou je die na gebruik niet ff afspoelen die nemen teveel plek in...vergleken met bestek, schaaltjes, bordjes. Zoveel is het niet, dus ik doe het met de hand. Studio indeling, dus keuken in woonkamer, zo groot is het niet, dus ik zit er 2 meter vandaan als ik TV kijk. Op zich maakt de vaatwasser niet zoveel herrie, maar het is een 15 (!!!) jaar oud Bosch ding, dus hij heeft geen eens een energieklasse waarschijnlijk :')

Voordeel vaatwasser:

- vuilevaat weg van aanrecht/vaatwasser

Nadeel vaatwasser:

- bestekniveau kan afwijken van servies-level, waardoor je continue je eet/broodmessen uit de vaatwasser aan t halen bent
- Af en en toe iets kwijt zijn, omdat het in de vaatwasser zit, maar omdat je de vaatwasser al een week niet meer aangezet had, was je dat vergeten. (I look at you, aardappelschilmesje)
-Af en toe een doos Vaatwastabletten kopen, omdat je dacht dat die vast wel op waren....maar ze waren niet op. Sterker nog, bij thuisaankomst staat er nóg een onaangebroken doos in het kastje met apparatuur niet je nooit gebruikt.

Kortom: De hoofdfunctie van mijn vaatwasser is een goede plek voor mijn magnetron (er bovenop) :P )
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_202642527
quote:

[..]

Ik gebruik geen 10 liter bij de handafwas. Dat dat misschien gemiddeld wel zo is, betekent niet dat dat individueel ook waar is.

Een afwasmachine gebruikt 10 liter zowat (gemiddeld 13, zuinigerds 9, zoeperds 20 liter). Dat geloof ik best. Maar veel mensen spoelen - liefst onder stromend water - de vuile vaat even voor. Dus die 10 liter is niet het verbruikte water voor de afwas. Dat je idealiter de vaat niet voorspoelt én het eco-programma gebruikt betekent ook al niet dat men dat meestal/vaak/altijd doet.
Je verzint nu een verhaal hoe mensen de afwas machine zouden gebruiken, maar bij handafwasjes kunnen de mensen toch ook op dezelfde manieren ook flink wat extra water verbruiken.

Mijn afwas machine staat eens in de week aan, ik spoel nooit iets voor maar zet dan wel de afwasmachine op 60 graden, alleen aangekoekte ovenschalen krijgt deze dan niet schoon. :D
pi_202642572
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 07:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je verzint nu een verhaal hoe mensen de afwas machine zouden gebruiken, maar bij handafwasjes kunnen de mensen toch ook op dezelfde manieren ook flink wat extra water verbruiken.

Mijn afwas machine staat eens in de week aan, ik spoel nooit iets voor maar zet dan wel de afwasmachine op 60 graden, alleen aangekoekte ovenschalen krijgt deze dan niet schoon. :D
Nee, ik verzin niet iets, ik leg uit dat gemiddelden op individueel niveau geen waarheid zijn.
En dat het gemiddelde watervebruik van een zuinig gebruikte afwasmachine niet het waterverbruik voor afwassen dekt van veel afwasmachine-eigenaren.

Dus dat er
a) geen reden is om mensen die zeggen dat hun handafwasverbruik zuiniger is dan onderzoeken zeggen af te doen als idioten
en dat er
b) goede redenen zijn om het geclaimde gemiddelde afwasmachinewatergebruik niet gelijk te stellen met verwachte afwasmachineeigenarengebruik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Manager PR/Moderator donderdag 16 december 2021 @ 08:00:03 #55
269689 crew  Viv
pi_202642658
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 07:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ja, deze wel. Ik had deze ook weer ergens uit een onderzoek van een waterschap naar de verbruiksverschillen tussen typen huishoudens, dus niet van een of andere fabrikant met een belang.

Maar ook als ik naar mezelf kijk, klopt het wel. In het vaatteiltje past 10 l water, de vaatwasser verbruikt 8 l bij het normale programma. Zonder vaatwasser deed ik minimaal dagelijks afwas omdat het anders in de weg staat, in het weekend soms wel 2x per dag (ook na de lunch). En af en toe (pastasaus etc) moet het water tussendoor ververst worden. Dus zeg 10 vaatteiltjes à 10 l water per week. De vaatwasser zet ik 2 à 3 x per week aan à 8 l.

Daarnaast was ik carbonstalen pannen etc nog steeds handmatig af. Maar die gingen voor de vaatwasser ook niet in het teiltje met de rest.
Ja maar wacht eens. Milieu is meer dan alleen het verbruik van warm of koud water hè? Wat dacht je van het apparaat zelf (grondstoffen, productie, verpakking, vervoer, afvalverwerking), dat bovendien na X jaar vervangen moet worden? :)
pi_202643234
Bij de aanschaf van mijn keuken eerder dit jaar was dit voor mij een moeilijk punt om over te beslissen. Dit aangezien ik alleen ga wonen en vanuit huis gewend ben om met de hand te wassen. Wat ik echter merk is dat je ook niet de afwas wilt doen voor één beker en bord na je ontbijt en dat de vieze vaat op het aanrecht laten staan ook maar rommelig kan zijn. Zeker als het zich een beetje opstapelt maar nog niet écht voldoende is voor een volwaardige afwas. Dan brengt een vaatwasser zowel een plek om je vieze vaat tijdelijk in op te bergen als een handig middel om één of een paar keer per week de afwas voor je te doen.
Persoonlijk is afwassen met de hand net zo makkelijk, zeker als vieze vaat soms eerst afgespoeld moet worden alvorens je het in de vaatwasser stopt. :P
  donderdag 16 december 2021 @ 09:35:47 #57
149959 SQ
snelle trees
pi_202643385
Het "geen (vieze) vaat op je aanrecht" argument is voor mij overigens wel een doorslaggevende. Ik vind niks zo erg als van die keukens die vol staan met gore danwel afdruipende vaat :@
Maar goed, in een geheel afgesloten keuken is dat ook weer minder storend dan in een open keuken.

@Galvez, je kunt natuurlijk heel makkelijk de proef op de som nemen door een maand je vaatwasser helemaal niet te gebruiken (dus ook niet sjoemelen :P) en te kijken hoe je je er na die maand over voelt. Dat zegt denk ik tien keer meer dan adviezen van anderen, want 't gaat uiteindelijk om jouw leven en jouw keuken :P

Overigens, je hoeft echt je vaat niet af te spoelen voor het in de vaatwasser gaat, ik lees dat ook hier weer een paar keer. Tenzij er echt grote brokken eten op liggen natuurlijk, maar dat spoel je niet af, dat schraap je af boven de afvalbak / wcpot / etc.
disclaimer
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 december 2021 @ 09:42:28 #58
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_202643457
Ik heb er geen en ook nooit gehad. Gaat er wellicht komen bij een nieuwe keuken, maar daar heb ik nog geen geld voor :)

Ben alleen en met in ieder geval altijd je borden, kommen en pannen spoelen kom je al een heel eind. Doe dan ook maar 1 of2x in de week een afwas.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Vis een optie? donderdag 16 december 2021 @ 10:19:11 #59
70532 loveli
N
pi_202643852
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 09:35 schreef SQ het volgende:
Het "geen (vieze) vaat op je aanrecht" argument is voor mij overigens wel een doorslaggevende. Ik vind niks zo erg als van die keukens die vol staan met gore danwel afdruipende vaat :@
Maar goed, in een geheel afgesloten keuken is dat ook weer minder storend dan in een open keuken.

@:Galvez, je kunt natuurlijk heel makkelijk de proef op de som nemen door een maand je vaatwasser helemaal niet te gebruiken (dus ook niet sjoemelen :P) en te kijken hoe je je er na die maand over voelt. Dat zegt denk ik tien keer meer dan adviezen van anderen, want 't gaat uiteindelijk om jouw leven en jouw keuken :P

Overigens, je hoeft echt je vaat niet af te spoelen voor het in de vaatwasser gaat, ik lees dat ook hier weer een paar keer. Tenzij er echt grote brokken eten op liggen natuurlijk, maar dat spoel je niet af, dat schraap je af boven de afvalbak / wcpot / etc.
Wat een praktisch antwoord...
crap in = crap out
pi_202646282
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 08:00 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja maar wacht eens. Milieu is meer dan alleen het verbruik van warm of koud water hè? Wat dacht je van het apparaat zelf (grondstoffen, productie, verpakking, vervoer, afvalverwerking), dat bovendien na X jaar vervangen moet worden? :)

Milieucentraal
geeft jou inderdaad gelijk. Mijn excuses.

Qua watergebruik heb ik dan weer gelijk ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202648322
Ik woon ook alleen maar behalve mijn koksmessen en de pannen van plaatstaal of gietijzer, gaat alles gewoon de vaatwasser in hoor. Borden, RVS-pannen/bestek, mokken, glazen, schaaltjes, snijplanken, lekbakjes enzo van het koffiezetapparaat, ideaal. En inderdaad, als je alleen woont heb je meestal echt geen volle vaatwasser in een dag, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik heb genoeg spullen om diners en borrels enzo te kunnen organiseren, dus heb ik ook genoeg om zelf een aantal dagen vooruit te kunnen zonder dat ik dat ding aan hoef te zetten.

Ik wil niet zonder. Fuck afwassen.
  donderdag 16 december 2021 @ 15:25:41 #62
338319 ZarB
Piña colada
pi_202648513
Ik haat afwassen. Ooit eens een tijdje geen vaatwasser gehad na er wel een te hebben gehad. Vreselijk. Op een gegeven moment een losse gekocht en meegesleept met verhuizingen waar geen vaatwasser in de keuken stond. Soms stond ie ergens aan de andere kant van het huis en duurde in en uitruimen vrij lang maar no way dat ik ging afwassen.

Geen wasdroger hebben is trouwens ook armoe.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  donderdag 16 december 2021 @ 16:46:55 #63
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_202649754
quote:

[..]

Marginaal dus, 1000L water kost nog geen 2,-
Besparen kun je dus beter op andere dingen (tip: begin niet aan een koivijver, elke 2 weken 10% tot 15% water verversen, kan de halve stad hier zijn VW van draaien).

Maar het is voornamelijk de energie die nodig is water op te warmen, al weet ik zo snel niet hoeveel energie je ketel/stadsverwarming/etc nodig heeft in vergelijk met een VW. Zal om het even zijn, maar als mens verbruik je ook energie en die aanvullen kost veel CO2 ;) maar dat is een andere discussie...
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Vis een optie? donderdag 16 december 2021 @ 17:05:29 #64
70532 loveli
N
pi_202650078
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 16:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Zal om het even zijn, maar als mens verbruik je ook energie en die aanvullen kost veel CO2 ;) maar dat is een andere discussie...
CO2-probleem los je het best op met pil van Drion.

..
crap in = crap out
pi_202653415
Geen vaatwasser hier.
In de ochtend doet mijn vrouw even snel de afwas voordat ze naar het werk gaat.
Meestal 2 kopjes van de koffie, 2 glazen van de avond ervoor en misschien nog 1 of 2 kleine dingen.
Hooguit vijf minuten werk.

In de avond doen wij met zijn tweeën de afwas.
Hooguit 10 minuten werk inclusief schoonmaak gasfornuis.
pi_202653712
Hier ook geen vaatwasser. We zijn ongeveer even snel als @gm78. Het in- en uitruimen (en zonodig voorspoelen) kost meer tijd dan een handafwas, daar zijn we wel van overtuigd.
Nog afgezien van de tijd die zo’n vaatwasser nodig heeft voor een afwas.
pi_202655742
Ik heb in huizen met een vaatwasser gewoond en niemand gebruikte het dus ik ook niet.

Nu heb ik geen vatwasser.

Het is eigenlijk alleen handig als je een groot gezin hebt en dus veel bordjes en bestek en glazen gebruikt. Voor pannen en messen en dergelijke werkt het voor geen ene meter. Dus stel je hebt een feestje of zo ja dan kan het wel handig wezen voor de glazen maar niet als regulier huishouden van 1 of 2 personen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202655834
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 15:25 schreef ZarB het volgende:

Geen wasdroger hebben is trouwens ook armoe.
Stel je hebt een koophuis met een tuin en een afdakje en daar kan je een waslijn hangen. Dan is dat veel beter voor je kleren dan een wasdroger. Ook in de zomer kan je gewoon de was aan de waslijn in de tuin hangen en op een zonnige winterdag kan dit zelfs zolang het niet vriest.

Zelf woon ik in Ierland en hier regent het dagelijks dus een waslijn buiten is geen optie, en ook binnen is het te vochtig dus ik heb mijn wasdroger echt nodig. Voorheen hing het 3 dagen aan zo'n rekje en dan was het nog niet goed droog :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202697811
Gewoon lekker elke dag aan, vol of niet vol. Omgerekend 40 cent per beurt nou phoephoe.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_202697836
Ik heb er bewust geen ruimte voor, past ook niet in m'n huis... (alles kan, maar nee). Dus ja ik was ook alles met de hand af, laat het lekker afdruipen en ruim het op als het droog is.

Waarom? omdat ik het nut voor het kleine beetje afwas er niet van in zie en als ik wel een grote afwas heb, heb ik ook bezoek dus een activiteit die we samen kunnen doen, is ook nog gezellig! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_202697964
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:07 schreef Sorella het volgende:
Als ik zou moeten kiezen tussen een vaatwasser, wasdroger en robot kattenbak die alle drie heel toevallig gelijktijdig kapot gaan dan zou ik als eerste weer een nieuwe robot kattenbak aanschaffen, dan de wasdroger en dan pas de vaatwasser.
Robot kattenbak?

Hier is de vaatwasser een jaar geleden kapot gegaan en ik mis hem eigenlijk niet. Zolang je de vaat bijhoudt is dat prima te doen. Mensen die het maar op aanrecht laten aankoeken snap ik dan weer niks van. Dat gaat toch meuren man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')