Ja, deze wel. Ik had deze ook weer ergens uit een onderzoek van een waterschap naar de verbruiksverschillen tussen typen huishoudens, dus niet van een of andere fabrikant met een belang.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Geloof jij zulke statistiek?
Ik gebruik geen 10 liter bij de handafwas. Dat dat misschien gemiddeld wel zo is, betekent niet dat dat individueel ook waar is.
Een afwasmachine gebruikt 10 liter zowat (gemiddeld 13, zuinigerds 9, zoeperds 20 liter). Dat geloof ik best. Maar veel mensen spoelen - liefst onder stromend water - de vuile vaat even voor. Dus die 10 liter is niet het verbruikte water voor de afwas. Dat je idealiter de vaat niet voorspoelt én het eco-programma gebruikt betekent ook al niet dat men dat meestal/vaak/altijd doet.
Je verzint nu een verhaal hoe mensen de afwas machine zouden gebruiken, maar bij handafwasjes kunnen de mensen toch ook op dezelfde manieren ook flink wat extra water verbruiken.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik gebruik geen 10 liter bij de handafwas. Dat dat misschien gemiddeld wel zo is, betekent niet dat dat individueel ook waar is.
Een afwasmachine gebruikt 10 liter zowat (gemiddeld 13, zuinigerds 9, zoeperds 20 liter). Dat geloof ik best. Maar veel mensen spoelen - liefst onder stromend water - de vuile vaat even voor. Dus die 10 liter is niet het verbruikte water voor de afwas. Dat je idealiter de vaat niet voorspoelt én het eco-programma gebruikt betekent ook al niet dat men dat meestal/vaak/altijd doet.
Nee, ik verzin niet iets, ik leg uit dat gemiddelden op individueel niveau geen waarheid zijn.quote:Op donderdag 16 december 2021 07:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je verzint nu een verhaal hoe mensen de afwas machine zouden gebruiken, maar bij handafwasjes kunnen de mensen toch ook op dezelfde manieren ook flink wat extra water verbruiken.
Mijn afwas machine staat eens in de week aan, ik spoel nooit iets voor maar zet dan wel de afwasmachine op 60 graden, alleen aangekoekte ovenschalen krijgt deze dan niet schoon.
Ja maar wacht eens. Milieu is meer dan alleen het verbruik van warm of koud water hè? Wat dacht je van het apparaat zelf (grondstoffen, productie, verpakking, vervoer, afvalverwerking), dat bovendien na X jaar vervangen moet worden?quote:Op donderdag 16 december 2021 07:13 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, deze wel. Ik had deze ook weer ergens uit een onderzoek van een waterschap naar de verbruiksverschillen tussen typen huishoudens, dus niet van een of andere fabrikant met een belang.
Maar ook als ik naar mezelf kijk, klopt het wel. In het vaatteiltje past 10 l water, de vaatwasser verbruikt 8 l bij het normale programma. Zonder vaatwasser deed ik minimaal dagelijks afwas omdat het anders in de weg staat, in het weekend soms wel 2x per dag (ook na de lunch). En af en toe (pastasaus etc) moet het water tussendoor ververst worden. Dus zeg 10 vaatteiltjes à 10 l water per week. De vaatwasser zet ik 2 à 3 x per week aan à 8 l.
Daarnaast was ik carbonstalen pannen etc nog steeds handmatig af. Maar die gingen voor de vaatwasser ook niet in het teiltje met de rest.
Wat een praktisch antwoord...quote:Op donderdag 16 december 2021 09:35 schreef SQ het volgende:
Het "geen (vieze) vaat op je aanrecht" argument is voor mij overigens wel een doorslaggevende. Ik vind niks zo erg als van die keukens die vol staan met gore danwel afdruipende vaat![]()
Maar goed, in een geheel afgesloten keuken is dat ook weer minder storend dan in een open keuken.
@:Galvez, je kunt natuurlijk heel makkelijk de proef op de som nemen door een maand je vaatwasser helemaal niet te gebruiken (dus ook niet sjoemelen) en te kijken hoe je je er na die maand over voelt. Dat zegt denk ik tien keer meer dan adviezen van anderen, want 't gaat uiteindelijk om jouw leven en jouw keuken
Overigens, je hoeft echt je vaat niet af te spoelen voor het in de vaatwasser gaat, ik lees dat ook hier weer een paar keer. Tenzij er echt grote brokken eten op liggen natuurlijk, maar dat spoel je niet af, dat schraap je af boven de afvalbak / wcpot / etc.
quote:Op donderdag 16 december 2021 08:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja maar wacht eens. Milieu is meer dan alleen het verbruik van warm of koud water hè? Wat dacht je van het apparaat zelf (grondstoffen, productie, verpakking, vervoer, afvalverwerking), dat bovendien na X jaar vervangen moet worden?
Marginaal dus, 1000L water kost nog geen 2,-quote:Op woensdag 15 december 2021 20:21 schreef sigme het volgende:
[..]
CO2-probleem los je het best op met pil van Drion.quote:Op donderdag 16 december 2021 16:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Zal om het even zijn, maar als mens verbruik je ook energie en die aanvullen kost veel CO2maar dat is een andere discussie...
Stel je hebt een koophuis met een tuin en een afdakje en daar kan je een waslijn hangen. Dan is dat veel beter voor je kleren dan een wasdroger. Ook in de zomer kan je gewoon de was aan de waslijn in de tuin hangen en op een zonnige winterdag kan dit zelfs zolang het niet vriest.quote:Op donderdag 16 december 2021 15:25 schreef ZarB het volgende:
Geen wasdroger hebben is trouwens ook armoe.
Robot kattenbak?quote:Op woensdag 15 december 2021 20:07 schreef Sorella het volgende:
Als ik zou moeten kiezen tussen een vaatwasser, wasdroger en robot kattenbak die alle drie heel toevallig gelijktijdig kapot gaan dan zou ik als eerste weer een nieuwe robot kattenbak aanschaffen, dan de wasdroger en dan pas de vaatwasser.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |