abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202611574
Hallo. Een vraag voor de huurrechtkenners.

Anton is sinds 3 maanden verhuisd van een privéhuurwoning naar een socialehuurwoning met twee slaapkamers (na 8-9 jaar wachttijd).

Anton wil nu Bernard laten inschrijven op hetzelfde adres. Anton heeft toestemming gevraagd aan de woningcorporatie, maar de medewerker daar wil geen toestemming geven. Dit omdat het te kort is sinds dat hij er woont en het huis aan 1 persoon is toegewezen,ook al is de woning geschikt voor meerdere personen.

Volgens de medewerker is er geen exact beleid met een checklist voor wanneer men wel toestemming krijgt of voor hoe lang je er zelf alleen moet wonen voordat je toestemming krijgt.

Hij kon alleen zeggen dat het nu gewoon te vroeg is en men ervan uitging dat Anton er alleen zou wonen. Dus wanneer het volgens hem wel zou kunnen zou hij nie tkunnen zeggen. Het is min of meer op gevoel en een persoonlijke beslissing.

Mag de verhuurder de toestemming weigeren?
En zou Anton nu Bernard gewoon kunnen inschrijven bij de gemeente zonder consequenties?

PS. Dit gaat werkelijk waar niet om mijzelf.
Hotapnyc
pi_202611764
Als medehuurder zal diegene waarschijnlijk niet geaccepteerd worden, dat kan pas na twee jaar een duurzaam huishouden te hebben gehad, aka je deelt alle kosten.

Maar samenwoonverbod word vaak gezien als onredelijk. (laat het maar voor de rechter komen)

Om juridisch loket te quoten.

In het huurcontract kan een samenwoonverbod staan. Uw partner moet als huurder dan toestemming vragen aan de verhuurder om met u te mogen samenwonen. Woont u al 2 jaar samen (zonder toestemming) en vraagt uw partner daarna of u medehuurder mag worden? Dan mag de verhuurder de huurovereenkomst niet opzeggen omdat uw partner met u samenwoont.

Gaat de verhuurder toch naar de rechter om het huurcontract te laten ontbinden? Dan kan uw partner hiertegen protesteren. Hij kan de rechter dan vertellen dat een samenwoonverbod niet redelijk is. De rechter bepaalt dan of het huurcontract eindigt.

Bovenstaande klinkt alsof je dus al moet samenwonen voor er gezeik kan komen, maar tenzij je het hebt over een kleine kamer wat niet bedoeld is voor 2 personen of meer, is een samenwoonverbod in het huurcontract klinkklare onzin.
pi_202612890
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:08 schreef Cirilico het volgende:
laten inschrijven op hetzelfde adres.
Daadwerkelijk dit of bedoel je als mede-huurder op 't contract?

quote:
en men ervan uitging dat Anton er alleen zou wonen
Is dat überhaupt een argument voor deze woning, van dit type, een eengezinswoning met 2 slaapkamers?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_202613481
Hi, dank beiden voor het antwoorden.

Het gaat inderdaad om het daadwerkelijk inschrijven op het adres en er wonen. Het gaat er niet om medehuurder te worden.

Dus Anton mag gewoon bij de gemeente Bernard inschrijven zonder problemen? Geeft de gemeente de inschrijving door aan de woningcorporatie? En kan de corporatie daar nog iets tegen doen?

@baskick Volgens mij dus om te voorkomen dat koppels misbruik maken van hun positie in de woningmarkt als ze alleen staan ingeschreven op woonnet e.d. (meer aanbod en goedkoper aanbod).
Hotapnyc
pi_202614553
Als de woning overduidelijk geschikt is voor meerdere personen, wat je kan aantonen als het gewoon een normale woning is, dan zie ik werkelijk geen enkele juridisch houdbare reden waarom de verhuurder dit zou mogen tegenhouden.

Zolang er geen sprake is van onderhuur, mag een huurder zelf weten met wie diegene zijn huis deelt.

Nogmaals, er zijn in sommige gevallen sprake van dat bijvoorbeeld de woning niet geschikt is, te klein en dus onverantwoord (wat dan als argument word gebruikt), okay prima kunnen we allemaal wel iets bij voorstellen.

Maar als we het hebben over woonkamer/keuken/meerdere slaapkamers/badkamer en/of toilet, kan je niet spreken over een te kleine woning.

Twee slaapkamers zou voldoende argument moeten zijn.

Laat ze maar naar de rechter gaan.
pi_202614950
Ik zou de vraag sowieso nog eens schriftelijk stellen.
Op gevoel/ persoonlijke beslissing is natuurlijk geen argument om iets af te wijzen. Als je de reden van afwijzen op papier hebt kun je daar tegen in bezwaar gaan.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_202615253
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:35 schreef Cirilico het volgende:
@:baskick Volgens mij dus om te voorkomen dat koppels misbruik maken van hun positie in de woningmarkt als ze alleen staan ingeschreven op woonnet e.d. (meer aanbod en goedkoper aanbod).
Dat A en B op hetzelfde adres ingeschreven staan (zonder dat B medehuurder is) geeft toch helemaal geen rechten op de inschrijving van A bij Woonnet?

Random gemeente:

quote:
Als u uw verhuizing doorgeeft moet u een ‘bewijs van bewoning’ aanleveren. Daardoor weet de gemeente dat u zich op het juiste adres registreert.

Welk bewijs u nodig heeft, hangt af van uw woonsituatie.

Bij onderhuur of inwoning en bij samenwonen
• een getekende schriftelijke verklaring van de hoofdbewoner of eigenaar, en
• (een kopie van) het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner of eigenaar, en
• het huurcontract of eigendomsbewijs van de woning
Bron: https://www.denhaag.nl/nl(...)ijs-van-bewoning.htm

Volgens mij kunen A en B dit prima af zonder de verhuurder.

[ Bericht 21% gewijzigd door baskick op 14-12-2021 15:34:39 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_202731727
Sorry dat ik nu pas weer reageer iedereen. Bedankt nogmaals voor jullie reacties.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als de woning overduidelijk geschikt is voor meerdere personen, wat je kan aantonen als het gewoon een normale woning is, dan zie ik werkelijk geen enkele juridisch houdbare reden waarom de verhuurder dit zou mogen tegenhouden.

Zolang er geen sprake is van onderhuur, mag een huurder zelf weten met wie diegene zijn huis deelt.

Nogmaals, er zijn in sommige gevallen sprake van dat bijvoorbeeld de woning niet geschikt is, te klein en dus onverantwoord (wat dan als argument word gebruikt), okay prima kunnen we allemaal wel iets bij voorstellen.

Maar als we het hebben over woonkamer/keuken/meerdere slaapkamers/badkamer en/of toilet, kan je niet spreken over een te kleine woning.

Twee slaapkamers zou voldoende argument moeten zijn.

Laat ze maar naar de rechter gaan.
Het huis is inderdaad groot genoeg. Sommige woningen in het complex hebben ook meerdere bewoners. Alle kamers zijn ruim en wc en badkamer zijn apart. Als ik eet goed begrepen heb heeft de man aan de lijn ook toegegeven dat het huis geschikt is voor meer dan 1 persoon. En kennelijk heeft hij ook nog als 'argument' gegeven: straks wonen er ineens 4 extra mensen. Ehm ok..
Hotapnyc
pi_202731764
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:29 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat A en B op hetzelfde adres ingeschreven staan (zonder dat B medehuurder is) geeft toch helemaal geen rechten op de inschrijving van A bij Woonnet?

Random gemeente:
[..]
Bron: https://www.denhaag.nl/nl(...)ijs-van-bewoning.htm

Volgens mij kunen A en B dit prima af zonder de verhuurder.
Nee. Ik bedoel als 2 mensen samen op woonnet staan ingeschreven dan krijgen ze minder huizen en duurdere huizen te zien (als ze beiden verdienen). Dus de truc zou dan zijn dat ze apart staan ingeschreven op woonnet terwijl ze wel samen willen gaan intrekken in de woning die één van beiden krijgt toegewezen.

Ik geef als advies door iig dat ie gewoon moet inschrijven.
Hotapnyc
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:15:12 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202732425
Behoudens specifieke clausules in je contract (geen medebewoners, woning geschikt voor 1 persoon, woning geschikt vanaf leeftijd X ed.) mag je bij je laten wonen wie je wilt. Echter, als er geen duurzame relatie is tussen jou en je medebewoners dan ben je kamers aan het verhuren, en daar staat dan ook wel weer in je contract in of dat mag of niet.

Van jou posts begrijp ik dat er misschien verhuurd kan zijn onder voorwaarden. Ik zou het wel even uitzoeken ;) maar staat er niks over op papier, dan veel plezier.

Medebewoners bouwen geen rechten op richting de verhuurder, behalve als jij zelf de verhuurder bent (kamerhuur dus).
Dum de dum
  dinsdag 21 december 2021 @ 10:27:22 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202732623
Bernard zoekt een woning.
Maar Bernard heeft te weinig inschrijftijd.
Bernard kent wel Anton.
Anton zoekt geen huis, maar staat wel 16 jaar ingeschreven.
Anton reageert op een huis en krijgt het toegewezen.
Anton verhuist nooit echt, maar schrijft zich wel bij de gemeente in op zijn "nieuwe adres".
Na drie maanden komt Bernard ineens bij hem wonen.
De "relatie" tussen Anton en Bernard gaat na een maand uit en Bernard wil graag in het huis blijven wonen.

Voor het geval je je afvraagt waarom woco's hier moeilijk over doen. Ik zeg niet dat dat bij de Anton en Bernard van TS het geval is, maar hier zit dus wel het probleem.

In de kern: de verhuurder van Anton kan niet bepalen wie er in de hut woont (zo lang het in redelijkheid past), maar wel regels stellen aan de inschrijving op het huurcontract.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_202732803
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:27 schreef Janneke141 het volgende:
Na drie maanden komt Bernard ineens bij hem wonen.
De "relatie" tussen Anton en Bernard gaat na een maand uit en Bernard wil graag in het huis blijven wonen.

Voor het geval je je afvraagt waarom woco's hier moeilijk over doen. Ik zeg niet dat dat bij de Anton en Bernard van TS het geval is, maar hier zit dus wel het probleem.
Dat kan hij willen, maar dat zegt niets. Dit scenario is geen probleem omdat bij iemand inwonen helemaal geen huurbescherming geeft. Als A opzegt, heeft de woningbouw toch niets te schaften met B? Die moet gewoon uit als de huur van A eindigt. De vraag van TS gaat om inschrijven bij de gemeente, niet om bijschrijven als medehuurder op het contract met de verhuurder.
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:05:10 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202733189
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:27 schreef Janneke141 het volgende:
Deze contstructie bestaat niet.

Bernard kan zoveel willen. Hij heeft 0,0 rechten op de woning opgebouwd, en is geen medehuurder. Hij moet vertrekken.

Voor medehuurderschap moet je meestal minimaal 2 jaar een duurzaam huishouden (relatie) voeren. Ben je familie van elkaar dan mag het ook meestal niet.

Juist om dit soort onzin te voorkomen.
Dum de dum
pi_202735721
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:15 schreef Fe2O3 het volgende:
Behoudens specifieke clausules in je contract (geen medebewoners, woning geschikt voor 1 persoon, woning geschikt vanaf leeftijd X ed.) mag je bij je laten wonen wie je wilt. Echter, als er geen duurzame relatie is tussen jou en je medebewoners dan ben je kamers aan het verhuren, en daar staat dan ook wel weer in je contract in of dat mag of niet.

Van jou posts begrijp ik dat er misschien verhuurd kan zijn onder voorwaarden. Ik zou het wel even uitzoeken ;) maar staat er niks over op papier, dan veel plezier.

Medebewoners bouwen geen rechten op richting de verhuurder, behalve als jij zelf de verhuurder bent (kamerhuur dus).
Zo’n clausule houdt geen stand voor de rechter, als het een woning betreft waar duidelijk meerdere personen in kunnen wonen.
Onderhuur mag niet, dat is duidelijk.

Waar het denk ik om draait is medehuurder, dus bijschrijven op het contract.
Maar zo leest de OP niet en later antwoord, alsof ook de verhuurder begrijpt dat het gaat om samenwonen/inschrijven op adres.

Dit kan in principe niet verboden worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')