Bron:quote:Tientallen tornado's en noodweer in het midden van de Verenigde Staten hebben de afgelopen 24 uur voor minstens tachtig doden en een enorme ravage gezorgd. De tornado's lieten in de nacht van vrijdag op zaterdag een spoor van vernieling achter in zeker vijf staten.
De gouverneur van Kentucky, Andy Beshear, bevestigde zaterdagochtend (lokale tijd) dat er zeventig doden waren gevallen in zijn staat. Hij houdt er rekening mee dat dit dodental kan oplopen tot over de honderd. "De berichten zijn hartverscheurend. Dit was een van de zwaarste nachten uit de geschiedenis van Kentucky", aldus Beshear.
De Amerikaanse president Joe Biden schreef zaterdag op Twitter dat de tornado's een "onvoorstelbare tragedie" hebben veroorzaakt. Hij beloofde federale hulp aan de getroffen gebieden.
In de staat Kentucky was veruit de meeste schade door de tornado's, die onder meer huizen, fabrieken en warenhuizen vernielden. Ook ontspoorde een trein. Beshear zei dat hij nog nooit zoveel schade had gezien.
Eén tornado legde ruim 365 kilometer af
In de nacht van vrijdag op zaterdag ontstonden zogenoemde supercellen, onweersbuien die om hun eigen as draaien waardoor tornado's kunnen ontstaan. Dat gebeurde meerdere keren. De zwaarste tornado bleef zelfs uren aan de grond en raasde meer dan 365 kilometer door Kentucky.
Sinds vrijdagavond zijn er 24 tornado's gemeld. Zaterdag zitten nog altijd honderdduizenden mensen in de getroffen staten zonder stroom.
Dorpje Mayfield volledig verwoest
Een van de dorpen die zwaar is getroffen is Mayfield, een plaats met zo'n tienduizend inwoners in het westen van Kentucky. Volgens lokale media staat daar vrijwel geen gebouw meer overeind.
Ook vielen daar dodelijke slachtoffers nadat het dak van een kaarsenfabriek was ingestort. Op dat moment waren er zo'n 110 mensen aan het werk. Het exacte dodental is nog niet bekend, maar lokale media hebben het over tientallen slachtoffers.
Naast Kentucky werden ook de staten Arkansas, Illinois, Missouri en Tennessee getroffen door het natuurgeweld. In Tennessee kwamen drie mensen om door de extreme weersomstandigheden. Ook in Arkansas zijn tot dusver twee doden en enkele gewonden gemeld.
Zeker zes doden door instorten dak magazijn Amazon
In Illinois vielen zeker zes doden nadat het dak van een distributiecentrum van webwinkel Amazon gedeeltelijk was ingestort. Dat heeft de brandweer van Edwardsville bevestigd.
Volgens brandweercommandant James Whiteford konden 45 mensen het pand veilig verlaten. Hij verwacht dat de reddingsoperatie nog zeker drie dagen zal duren. De kans dat er nog overlevenden worden gevonden, acht Whiteford nihil.
Chaos iddquote:Op zondag 12 december 2021 10:17 schreef Mintymintyy het volgende:
Verschrikkekijk nieuws, echter lijkt corona nog steeds belangrijker dan alle andere zaken in de wereld
Thanksquote:Op zondag 12 december 2021 10:18 schreef aloa het volgende:
[..]
Chaos idd![]()
WKN / Noodweer en tornado's eisen zeker zeventig levens in de VS
Ja? Ik zie alleen maar voorpagina nieuws over dit overal. Wat ik toch wel apart vind voor een uithoek van de VS. Wij hebben er niks mee te maken verder.quote:Op zondag 12 december 2021 10:17 schreef Mintymintyy het volgende:
Verschrikkekijk nieuws, echter lijkt corona nog steeds belangrijker dan alle andere zaken in de wereld
Tja 70 doden of 5-10 miljoen doden. Misschien is Corona inderdaad wel belangrijker?quote:Op zondag 12 december 2021 10:17 schreef Mintymintyy het volgende:
Meeste Corona doden zijn al 70+.quote:Op zondag 12 december 2021 10:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja 70 doden of 5-10 miljoen doden. Misschien is Corona inderdaad wel belangrijker?
Ja dat is wel bijzonder ja.quote:Op zondag 12 december 2021 10:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja? Ik zie alleen maar voorpagina nieuws over dit overal. Wat ik toch wel apart vind voor een uithoek van de VS. Wij hebben er niks mee te maken verder.
Vanuit een wetenschappelijk ookpunt wel bijzonder. Een spoor van 400 km
Ach ja, die mogen toch wel dood..quote:Op zondag 12 december 2021 10:45 schreef Mintymintyy het volgende:
[..]
Meeste Corona doden zijn al 70+.
Er zijn meer aids slachtoffers dan corona in totaal. Konden ze maar zoveel geld er tegen aan gooien om HIV te bestrijden.
In juli 2021 is er 76 miljard euro aan Covid uitbesteed. Ik gok dat het met Hiv een stuk lager ligt.quote:Op zondag 12 december 2021 12:47 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ach ja, die mogen toch wel dood..
Weet jij hoeveel geld er aan aidsbestrijding wordt en is uitgegeven? Honderden miljarden wereldwijd, tienduizenden euro’s per patiënt per jaar.
Kortom heb je nog meer populistisch geleuter?
Oftewel je hebt geen idee, maar lekker statements maken is wel stoer? Overigens wereldwijd is er 500 miljard aan aids bestrijding uitgegeven, met succes ook nog eens. Aids is een soort chronische aandoening geworden.quote:Op zondag 12 december 2021 19:29 schreef Mintymintyy het volgende:
I
[..]
In juli 2021 is er 76 miljard euro aan Covid uitbesteed. Ik gok dat het met Hiv een stuk lager ligt.
Hoe kom jij aan de cijfers dat het 500 miljard is? En waarom val jij mij aan?quote:Op zondag 12 december 2021 20:03 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Oftewel je hebt geen idee, maar lekker statements maken is wel stoer? Overigens wereldwijd is er 500 miljard aan aids bestrijding uitgegeven, met succes ook nog eens. Aids is een soort chronische aandoening geworden.
Totaal aantal aids doden in NL, nog geen 5000 sinds eerste sterfgeval in 1983. Corona in Nederland, meer dan 20.000 doden binnen twee jaar. Maar ja 70+ dus wat kan het schelen joh? laten we hetzelfde zeggen over de aids doden, homo’s en drugs spuiters, wat kan het schelen joh?
Ik zou zeggen gebruik een zoekmachine, zat te vinden.quote:Op zondag 12 december 2021 20:11 schreef Mintymintyy het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan de cijfers dat het 500 miljard is? En waarom val jij mij aan?
Bij 70+ denk ik aan mensen die al een volwaardig leven hebben kunnen leiden. Nu wordt alles van jonge mensen afgepakt en raken veel mensen in een depressie. Maar zij moeten ze zich zeker “er gewoon overheen zetten”?
Dat zijn orkanen toch? Golf van Mexico, te warm water, dat soort shit.quote:Op zondag 12 december 2021 20:14 schreef Maharski het volgende:
Kan niemand mij ff uitleggen hoe dit mogelijk is in de winter???
Zag het net op tv. Allemaal ook gewoon in winterjas en zo.
Voor tornado's heb je toch een warme vochtige lucht nodig waaruit een supercel kan ontstaan?
Ja, dat klopt. Maar voor tornado's geldt dat ook toch?quote:Op zondag 12 december 2021 20:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat zijn orkanen toch? Golf van Mexico, te warm water, dat soort shit.
Volgens mij is dit toch behoorlijk bijzonder in deze tijd van het jaar. Al helemaal zo veel tornado's dan op 1 dag.quote:Voorwaarde voor het ontstaan van deze (en andere felle) onweersbuien is dat de temperatuur sterk afneemt met de hoogte, terwijl er bij het aardoppervlak lucht aanwezig is die veel waterdamp bevat. Wanneer de waterdamp in de stijgstroom van de bui condenseert tot waterdruppels, komt warmte vrij die ervoor zorgt dat de stijgstroom warmer blijft dan zijn omgeving en daardoor in stand blijft. Warme lucht zet uit en stijgt op door de opwaartse kracht.
De rotatie rond een verticale as in een supercel ontstaat door het kantelen van de rotatie (of preciezer: vorticiteit) rond een horizontale as, die aanwezig is in een stroming waarin de windsnelheid met de hoogte verandert. Dit verklaart waarom voor de sterkste tornado's die met supercellen samenhangen, steeds een sterke verandering van de windsnelheid met de hoogte aanwezig is.
Er is blijkbaar wel een tornado seizoen, maar ze komen het hele jaar voor. Zo’n 1500 per jaar volgens deze site: https://www.nssl.noaa.gov/education/svrwx101/tornadoes/quote:Op zondag 12 december 2021 20:20 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar voor tornado's geldt dat ook toch?
Een orkaan is eigenlijk een soort mega mega mega tornado
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |