abonnement Unibet Coolblue
pi_202504972
Bij de aankoop van een warmtepomp en vloerverwarming heb ik de volgende extra opties gekregen:

- Aanbrengen vloerkoeling + standaard leidingwerk 150mm: ¤ 2.750,-
- Aanbrengen vloerkoeling + leidingwerk op 100mm afstand (voor koeling en verwarming): ¤ 4.000,-

In mijn netwerk heeft niemand vloerkoeling, en veel ervaringen kan ik er ook niet over terugvinden. Dit is weer zo'n optie die alleen nu kan en niet meer achteraf. Het is een flinke kostenpost, en als het niet werkt is het best zuur geld.

Wat is jullie ervaring met vloerkoeling?
BlaBlaBla
pi_202505002
Waarom moet je een vloer koelen? Tegelvloer is al van nature koud. En ken geen ondergronden die heet worden. Tenzij je vaak ‘de vloer is lava’ speelt.
U MAD?
pi_202505043
Ik had het in mijn appartement en het was fantastisch tijdens die hittegolf van een paar jaar terug. Iedereen maar klagen over de temperatuur, maar zelf geen enkel probleem. In die periode echt genieten als je de deur van het appartement open deed.

Het is natuurlijk maar korte periodes van het jaar echt nuttig, dus vraag je af of je het daarvoor waard vindt. Hoe heb je de recente hittegolven thuis beleefd? Vond je het wel meevallen of liep je met een natte handdoek in je nek door je huis heen om maar iets te kunnen koelen?
gr gr
  maandag 6 december 2021 @ 23:07:27 #4
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202505107
Bij ons werkt het aardig goed, huis kan lekker op temperatuur blijven in de zomer.
Maar je moet geen vrouw hebben die op de heetste dag even wil luchten, want dat krijgt ie niet terug gekoeld.

Onze buren hebben ook nog plafondkoeling, dan kun je het nog koeler houden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 6 december 2021 @ 23:28:28 #5
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_202505389
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 23:02 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik had het in mijn appartement en het was fantastisch tijdens die hittegolf van een paar jaar terug. Iedereen maar klagen over de temperatuur, maar zelf geen enkel probleem. In die periode echt genieten als je de deur van het appartement open deed.

Het is natuurlijk maar korte periodes van het jaar echt nuttig, dus vraag je af of je het daarvoor waard vindt. Hoe heb je de recente hittegolven thuis beleefd? Vond je het wel meevallen of liep je met een natte handdoek in je nek door je huis heen om maar iets te kunnen koelen?
Ik ben zo blij met mijn airco :Y
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_202505849
Ik had t in m’n app. vond t heerlijk in de zomer met de hitte maar is geen wondermiddel. Eenmaal alle warmte binnen dan moet je t anders gaan verkoelen maar ik zou het nemen als je het geld hebt .
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_202505933
Bij ons in kantoor is het ook maar daar in combinatie met klimaat systeem met is airco. De verwarming/koeling komt uit een centrale warmte pomp voor de buurt.

Bij cliënten uit die wijk merk je het wel duidelijk, het is net wat koeler. Wat meerdere wel aangeven is dat het 1 tot 2 dagen duurt voordat je het echt merkt. Laat het hier nu vaak een paar dagen warm zijn gevolgd door koelere lucht
pi_202507706
Een airco lijkt mij veel fijner/sneller koelen.
Die kan tevens ingezet worden om snel de kamer op temperatuur te brengen.
pi_202510658
Mijn vader heeft een bodemwarmtepomp die ook via de vloer kan koelen, en dat werkt echt prima. Zijn hele huis is heerlijk koel in de zomer (lees: graad of 22, wanneer het buiten >30 is). Dat koelen is 'passief' (er zit een warmtewisselaar tussen de bron en het CV circuit die de warmte passief uitwisselt), waardoor het koel houden van het huis praktisch geen energie kost verder.

Als ik zelf ook ooit overstap op een warmtepomp, zou koelen zeker iets zijn waar ik interesse in heb!
pi_202511397
Wat is nou precies het verschil tussen de 2 opties?
pi_202511680
Ik heb een warmtepomp met koelfunctie, i.c.m. vloerverwarming beneden en op de slaapkamers jaga radiatoren met ventilators erop.

Maar het is allemaal net na de zomer geïnstalleerd, dus nog geen hittegolf-ervaring om over mee te praten.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_202513713
Bij mij werkt het slecht. Het koelvermogen is minimaal en je vloer wordt heel gauw nat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202513727
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 10:16 schreef zoz het volgende:
Een airco lijkt mij veel fijner/sneller koelen.
Die kan tevens ingezet worden om snel de kamer op temperatuur te brengen.
een airco haalt ook de vocht uit de lucht terwijl vloerkoeling met een wp dat niet doet. Tevens blaast een airco ca 8 graden lucht en een vloerkoeling moet het doen met 14-15 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202514056
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij mij werkt het slecht. Het koelvermogen is minimaal en je vloer wordt heel gauw nat.
Dus jij hebt bij waarschijnlijk jouw nieuwbouwhuis ook vloerkoeling als optie genomen?
Heb je dan ook alle deuren en ramen gesloten gehouden?
BlaBlaBla
pi_202514059
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 18:27 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Dus jij hebt bij waarschijnlijk jouw nieuwbouwhuis ook vloerkoeling als optie genomen?
Heb je dan ook alle deuren en ramen gesloten gehouden?
ik heb geen nieuwbouwhuis
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202514077
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 18:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb geen nieuwbouwhuis
Oke, mag ik vragen wat voor installatie jij hebt?
BlaBlaBla
pi_202514085
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 18:29 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Oke, mag ik vragen wat voor installatie jij hebt?
een lucht/water warmtepomp.

Ik kan koelen met de vloer als met radiatoren, maar beiden zijn ruk in vergelijking met een airco, die ik ook heb.

Mijn vloer of radiatoren wordt nat en dan vies omdat je sokken of schoenen niet schoon zijn aan de onderkant en ik heb dan ook last van naaktslakken die naar binnen komen omdat de vloer nat en koud is.
De luchtvochtigheid stijgt ook hierdoor, omdat je geen vocht uit de ruimte haalt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 december 2021 @ 19:20:49 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202514795
Dan koelt je systeem kouder dan de condensatiegrens van ca 19°C.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202517883
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 18:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
een lucht/water warmtepomp.

Ik kan koelen met de vloer als met radiatoren, maar beiden zijn ruk in vergelijking met een airco, die ik ook heb.

Mijn vloer of radiatoren wordt nat en dan vies omdat je sokken of schoenen niet schoon zijn aan de onderkant en ik heb dan ook last van naaktslakken die naar binnen komen omdat de vloer nat en koud is.
De luchtvochtigheid stijgt ook hierdoor, omdat je geen vocht uit de ruimte haalt.
Koel je dan niet te sterk met je vloer?
BlaBlaBla
pi_202518141
Dan is je dauwpuntregeling inderdaad niet op orde. Je vloer hoort niet nat te worden bij vloerkoeling.
pi_202519413
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 21:58 schreef Debuteer het volgende:
Dan is je dauwpuntregeling inderdaad niet op orde. Je vloer hoort niet nat te worden bij vloerkoeling.
Wat is jouw ervaring met vloerkoeling? :)
BlaBlaBla
pi_202520691
Als je vloerverwarming en een warmtepomp aangeschaft, dan zit vloer koeling daar al bij in. Het is hetzelfde leidingwerk en dezelfde warmtepomp.

Bij sommige fabrikanten warmtepompen moet je nog een kleine module aanschaffen om ook te kunnen koelen maar dat is een kleine post.

Jouw bedragen slaan nergens op. En sowieso al 150 HOH vloerverwarming aanbieden is vreemd. Die slang is bijna gratis dus leg het alsjeblieft op 100.

Ervaring heb ik overigens niet. Maar warmte stijgt omhoog. Je vloer zit laag. Tja. En inderdaad erg oppassen met condens. Komt er een omslag in weer, dan hoorde ik wel eens dat je vloer zo nat kan slaan.
Laat die handjes wapperen!
pi_202521308
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 21:47 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Koel je dan niet te sterk met je vloer?
Ja maar het dauwpunt ligt er gevoelig. Zit je er te ver vanaf dan werkt de koeling nog slechter en eroverheen dan krijg je een natte vloer. Dit gaat om een tiende van een graad dus de regeling is heel gevoelig.

Bij mijn systeem wordt de RH gemeten en kan je kiezen om x graden boven het dauwpunt te koelen. Echter de RH is niet overal gelijk en notoir onnauwkeurig. Hoe hoger de koeltemp hoe minder kans op een natte vloer maar hoe slechter er wordt gekoeld en dit rendement gaat echt explosief naar beneden per graad hoger.

[ Bericht 19% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-12-2021 09:15:40 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202521325
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 19:20 schreef daNpy het volgende:
Dan koelt je systeem kouder dan de condensatiegrens van ca 19°C.
Als je met 19 graden koelt dan kan je beter een ventilator kopen, dan merk je ten minste iets.

Een airco blaast bv 9 graden lucht ter vergelijking.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 december 2021 @ 09:24:49 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202521520
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2021 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je met 19 graden koelt dan kan je beter een ventilator kopen, dan merk je ten minste iets.
Ik denk niet dat je ervaring hebt met vloerkoeling zo te lezen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202521544
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 09:24 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je ervaring hebt met vloerkoeling zo te lezen.
Zeker wel. Ze werken slecht omdat je temperatuur te hoog moet instellen om boven het dauwpunt te komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 december 2021 @ 09:27:10 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202521557
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2021 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zeker wel. Ze werken slecht omdat je temperatuur te hoog moet instellen om boven het dauwpunt te komen.
Ok.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202527829
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 23:10 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Wat is jouw ervaring met vloerkoeling? :)
Goed, je ruimte wordt een aantal graden koeler dan de buitentemperatuur, en daardoor aangenaam en je voelt de koudestraling van de vloerkoeling aan je benen. Enige wat vloerkoeling niet kan en airco wel is je lucht ook ontvochtigen.
pi_202528165
De adviseur vanuit ons nieuwbouwproject was niet zo enthousiast over de koelfunctie. Het zou veel stroom kosten en niet heel veel schelen. Maar zoals ik het hier lees scheelt het dus wel degelijk iets. Bij ons zat die er overigens standaard bij en was het geen optie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')