abonnement Unibet Coolblue
pi_202488335


Iets Heel Bijzonders - Susin Nielsen

quote:
De nieuwste Nielsen: onweerstaanbaar, ontroerend, onbetaalbaar

Wilbur (genoemd naar het varkentje uit Charlotte’s web) hoopt zijn oude leven achter te laten als hij op een nieuwe middelbare school begint. Toch blijft hij achtervolgd worden door iets wat hem op de basisschool is overkomen. Tot overmaat van ramp heeft zijn beste vriend Alex net een relatie met Fabrizio, waardoor hij minder tijd voor Wilbur heeft. Gelukkig is daar Sal, zijn oude buurman bij wie hij altijd terechtkan.

Als zijn klas via een uitwisselingsproject een groep Franse leerlingen ontvangt, komt Charlie bij hem in huis. Charlie blijkt geen jongen, maar een meisje, Charlotte. Een erg leuk meisje bovendien. Maar Wilbur durft Charlie niet te vertellen wat hij van haar vindt.
Dat is het moment waarop Sal, Alex en Fabrizio besluiten om Wilbur eens goed onder handen te nemen, als een echt Queer Eye-team.

Laat het maar aan Susin Nielsen over om daar een vrolijk, ontroerend en hartverwarmend geheel van te maken. Iets heel bijzonders is, hands down, de mooiste Nielsen tot nu toe.
ISBN: 9789047713265 | Uitvoering: Gebonden | Prijs: ¤ 15,99 | Vertaler(s): Lydia Meeder

Het boek bestellen kan hier: Hardcover
Een inkijkexemplaar vind je hier.

Uitgeverij Lemniscaat heeft een recensie-exemplaar ter beschikking gesteld aan FOK!. Ik mocht vervolgens voor OUD onderstaande recensie schrijven.

Het is een tijd terug dat ik een jeugdboek las, dus ik ben er goed voor gaan zitten. Het begint met een inleiding waardoor ik er even in moet komen, er zijn dingen nog niet helemaal duidelijk voor me. De eerste pagina’s vind ik wat rommelig en onduidelijk, maar daarna wordt er uitgelegd wie de Mampa’s zijn en wordt de basis gelegd voor de sympathie die ik voor de hoofdrolspeler, Wilbur, ga voelen.

Wilbur is een tiener die allesbehalve populair is. Hij wordt gepest, is sociaal onhandig, hij doet aan senioren-aquagym en zijn beste vriend is een bejaarde, die ook toevallig zijn buurman is. Oh ja, hij is ook behoorlijk gezet en heeft twee moeders. Alles bij elkaar maakt het dat ik al snel medelijden met Wilbur krijg, plaatsvervangende schaamte voel en toch wel heel erg hoop dat het allemaal goed gaat komen. Het verhaal is zo geschreven dat ik snel ging meeleven met Wilbur en eigenlijk wilde blijven lezen, want ik wilde graag weten hoe het zou eindigen.

Uiteraard eindigt het op een positieve manier, maar net niet helemaal zoals ik had verwacht. Dat vind ik leuk, want het bleef daardoor een beetje verrassend en het was geen standaard einde.

Dit boek beschrijft een heleboel thema’s waar de jeugd van nu mee te maken krijgt. Het wonen in een afwijkend gezin (met twee moeders), onzeker zijn, gepest worden, veranderingen in je lichaam, vrienden, relaties etc. Het is bijna te veel wat er in het boek gebeurt en beschreven wordt, het voelt bijna als too much en te gezocht. Af en toe voelde ik lichte ergernis op een moment dat er weer een thema bij kwam. Toch vind ik het boek lekker weg lezen en heb ik het in een paar uur uit gelezen.

Lemniscaat raadt dit boek aan voor jeugd en jong volwassenen. Ik vermoed dat kinderen vanaf een jaar of 10 dit boek goed zullen kunnen lezen en kunnen begrijpen.

Van mij krijgt dit boek 4 sterren.

De vorige recensies vind je hier:
De Bijzondere Beer
Het Schitterende Samen Boek
Robin de Roodborst

[ Bericht 1% gewijzigd door Viv op 25-12-2021 11:29:34 ]
  Hardste schreeuwer 2022 zondag 5 december 2021 @ 23:40:01 #2
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_202490832
Loot graag mee
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 6 december 2021 @ 00:38:32 #3
269689 crew  Viv
pi_202491579
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 23:40 schreef Dr.Mikey het volgende:
Loot graag mee
Het is geen winactie, maar een recensie van een zojuist verschenen boek. :D
pi_202524608
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 23:40 schreef Dr.Mikey het volgende:
Loot graag mee
  donderdag 9 december 2021 @ 23:54:53 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202548118
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 23:40 schreef Dr.Mikey het volgende:
Loot graag mee
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')