abonnement Unibet Coolblue
pi_202485790
Een bevriend stel van me heeft een nieuw huis waar de stopcontacten een beetje onlogisch geplaatst zijn ( Geen onbekend verschijnsel denk ik)

Om een lang verhaal kort te maken, daardoor komt de koelvriescombinatie op een plek te staan waar een verlengsnoer er aan te pas moest komen.
Althans dat wilde ik voor ze regelen toen ik ze mee hielp.

In eerste instantie gingen ze akkoord maar al doende kwamen de twijfels door allerlei gestruin op internet waar het afgeraden wordt en willen ze toch het één en ander verder navragen bij een elektricien.
Mij best, het is hun huis.
En er zijn ook weinig andere opties.

Maar het moet toch ook kunnen, als het snoer goedgekeurd en onbeschadigd is, dikker dan die aan de koelvriescombinatie vast zit?
Met stekker en contrastekker zonder andere apparaten er bij?

Ik heb ook zo'n huis en bij mij zit het al jaren zo, wat is er eigenlijk op tegen?
Mits inderdaad zo gedaan als hierboven aangegeven?

Voorbeeld:

[ Bericht 5% gewijzigd door Werkman op 05-12-2021 20:04:49 ]
pi_202485998
Werkt gewoon prima, zelf hier ook. Koelkast vraagt ook niet honderden watts aan stroom ofzo.
pi_202486122
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 20:02 schreef dexamfetamine het volgende:
Werkt gewoon prima, zelf hier ook. Koelkast vraagt ook niet honderden watts aan stroom ofzo.
Ja, Ikzelf begrijp ze ergens wel en zak het nooit doen met apparaten die heet worden zoals elektrische ovens of kookplaten, maar als de koelvriescombinatie 800 watt gebruikt en op het snoer staat dat het 2500 watt aan kan zie ik het probleem niet.
pi_202486253
Ik zou me er ook niet druk om maken. Het enige is dat je een stekkerverbinding hebt buiten het zicht, die kan ongemerkt een keer nat zijn en de zaak kan vervuilen. Theoretisch kan die vervuilde stekker als ie iets beweegt in de contrastekker wat meer weerstand hebben en dus iets warmer worden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 5 december 2021 @ 20:36:56 #5
74056 crew  ToT
pi_202487139
Neem een dikke kabel van de betoncentrale mee voor de zekerheid, dan zou het vast wel moeten lukken, mits de kabel gewoon vrij ligt en z'n warmte kwijt kan. Niet klemmen of knikken enzo, niet opgerold laten.
pi_202489375
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 20:12 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou me er ook niet druk om maken. Het enige is dat je een stekkerverbinding hebt buiten het zicht, die kan ongemerkt een keer nat zijn en de zaak kan vervuilen. Theoretisch kan die vervuilde stekker als ie iets beweegt in de contrastekker wat meer weerstand hebben en dus iets warmer worden.
Dat van dat vocht is ook wel een punt bij een koelkast: zou even uitkijken dat hij niet ergens onder de condensafvoer hangt of ergens op de vloer ligt waar het nat wordt als de boel onverhoopt ontdooit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202490479
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 22:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat van dat vocht is ook wel een punt bij een koelkast: zou even uitkijken dat hij niet ergens onder de condensafvoer hangt of ergens op de vloer ligt waar het nat wordt als de boel onverhoopt ontdooit.
Ikzelf heb zo'n contactdoos met zo'n oogje er aan zodat je hem op kunt hangen tegen de muur.
Ik kan hem zien, hij hangt een halve meter hoog en een eind van de koelkast zelf vandaan.
pi_202491836
Uiteraard kunnen het stopcontact verplaatsen.
Maar een goed verleng snoer zou ook gewoon moeten kunnen als het niet zo goedkoop ding is van de praxis. Je hoort idd dat het weleens misgaat maar dat is volgens mij vooral als er eindeloos wordt door gelust en stopcontacten vol met vettig stof zitten.
pi_202510089
Zou gewoon een 1 op 1 snoer maken/kopen. Niet iets met schakelaartjes of 3 aansluitingen van de action.... Dan is het niet veel anders als wat je in de muur tegenkomt
pi_202516583
Optie om gewoon een langer snoer aan de koelkast te zetten?
pi_202516921
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 20:48 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Optie om gewoon een langer snoer aan de koelkast te zetten?
Dat is een behoorlijke operatie bij de meeste koelkasten. Niet aan beginnen. Als je al zoiets zou willen dan


https://www.into-led.com/(...)aAPKfFUaAg0tEALw_wcB
Willekeurige link.
  zaterdag 11 december 2021 @ 02:11:44 #12
53151 T42
Pinball Wizard
pi_202562968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 21:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat is een behoorlijke operatie bij de meeste koelkasten. Niet aan beginnen. Als je al zoiets zou willen dan

[ afbeelding ]
https://www.into-led.com/(...)aAPKfFUaAg0tEALw_wcB
Willekeurige link.
Valt mee 2 schroefjes op de compressor
pi_202563144
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 21:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat is een behoorlijke operatie bij de meeste koelkasten. Niet aan beginnen. Als je al zoiets zou willen dan

[ afbeelding ]
https://www.into-led.com/(...)aAPKfFUaAg0tEALw_wcB
Willekeurige link.
Da's een interessante optie. En wat doe je daar dan in, om 2 kabels met soepele aders te verbinden? Van die knijphulsen?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_202563270
Een koelkast kan echt makkelijk op een verlengsnoer. Is niks aan vermogen. Je kan op één stekkerdoos zelfs zonder problemen met veiligheid makkelijk 5 of 6 koelkasten/vriezers aansluiten.

Mensen die denken dat zoiets niet kan, baseren zich op onderbuikgevoelens of het van horen zeggen hebben dat je 'geen zware keukenapparatuur' met een verlengsnoer moet aansluiten. Een koelkast weegt veel, maar is geen zwaar apparaat in de zin van elektrisch (piek)verbruik. Apparaten die warm worden (oven, waterkoker, boiler, koffiemachine, tosti ijzer) zijn 'zware' apparaten in de zin van elektrisch piekverbruik en vormen daarmee wél een veiligheidsrisico als je die aansluit met een verlengsnoer.

Het genoemde aandachtspunt wat betreft vocht is bij een koelkast wel van belang. De stekkerdoos moet niet onder de condensafvoer van de koelkast liggen, niet in de buurt van een waterkraan en liefst sowieso niet op de grond.
pi_202563299
Koelkast is kwa stroom een lichtgewicht zelfs. 200-300w of minder. Koop alleen een knappe en hang hem op.

https://www.gamma.nl/asso(...)-1-8-meter/p/B515572

[ Bericht 25% gewijzigd door Fer op 11-12-2021 08:33:39 ]
.
pi_202564127
Het is niet de bedoeling om vaste apparaten op verlengsnoeren aan te sluiten, verder dan een bedoeling gaat het niet,

Maar goed het kan misgaan zoals bij 1 van mijn studentenhuizen waar ik woonde vroeger, waar ze witgoed aansloten op een verlengsnoer met een europastekker en die stekker in een geaard stopcontact aansloten. Met droge ogen beweerden die studenten dat het dan geaard was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202564179
Ik heb altijd koelkasten op verlengsnoeren gehad en er geen seconde bij stilgestaan of dat nou de bedoeling was, het was gewoon altijd de enige oplossing
pi_202566904
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het is niet de bedoeling om vaste apparaten op verlengsnoeren aan te sluiten, verder dan een bedoeling gaat het niet,
Ik heb daar nog nooit van gehoord. Sterker nog dan kan je ongeveer elk huis wat ouder is dan 25 jaar zwaar gaan verbouwen want toen had je maar een paar dubbelstopcontact in de kamer
De kans dat je tv in de buurt van een stopcontact kwam was al niet zo groot en dan had je ook nog vier stopcontacten voor je geluidsapparatuur.

Maar goed, ik geloof dus niet dat er een voorschrift is geen verlengsnoeren te gebruiken. Laat maar zien waar dat staat.
pi_202567100
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb daar nog nooit van gehoord. Sterker nog dan kan je ongeveer elk huis wat ouder is dan 25 jaar zwaar gaan verbouwen want toen had je maar een paar dubbelstopcontact in de kamer
De kans dat je tv in de buurt van een stopcontact kwam was al niet zo groot en dan had je ook nog vier stopcontacten voor je geluidsapparatuur.

Maar goed, ik geloof dus niet dat er een voorschrift is geen verlengsnoeren te gebruiken. Laat maar zien waar dat staat.
Het is ook niet meer dan een bedoeling. Wat je ermee doet moet je zelf weten. Tegenwoordig mag een particulier sowieso alles zelf bepalen na de meter. Een norm is geen wet, dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden. Het is een richtlijn, meer niet. Mensen mogen na de meter zelf weten hoe ze met elektriciteit omgaan.

En waarom dit niet de bedoeling is dat heb ik hierboven al geschreven. Sommige mensen gebruiken het verkeerd. In plaats van elke situatie te beschrijven waarin het wel kan is het makkelijker om te schrijven dat het niet de bedoeling is om dit met vaste apparaten te doen. Uiteraard kan het prima veilig, maar dan moet je wel iets van elektriciteit weten en lang niet iedereen weet er genoeg van.
Ervanuit gaande dat een wcd is aangesloten door een electricien die dit gedaan heeft volgens de dan geldende norm is het veilig om er iets op aan te sluiten zonder enige kennis ervan.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 11-12-2021 14:44:40 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202567163
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 02:11 schreef T42 het volgende:

[..]
Valt mee 2 schroefjes op de compressor
Ik zou het ook aarden en van trekontlasting voorzien. Dan zijn het al minimaal vijf schroefjes. Meestal zit dat ergens op een slecht bereikbare plek weggewerkt als het al niet aangegoten is. Daarnaast denk ik dat je garantie vervalt.

Niet zenuwachtig worden, gewoon een verlengsnoer waarbij je de verbinding niet onder de koelkast legt en liefst iets van de grond af.
pi_202567232
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het is ook niet meer dan een bedoeling. Wat je ermee doet moet je zelf weten. Tegenwoordig mag een particulier sowieso alles zelf bepalen na de meter.

En waarom dit niet de bedoeling is dat heb ik hierboven al geschreven. Sommige mensen gebruiken het verkeerd.
Ah, dus al minder stellig dan zojuist toen het nog een voorschrift was. Het enige advies is een niet te dun geaard snoer te gebruiken.

En dat je na de meter alles zelf mag bepalen is natuurlijk ook onzin. Ik mag geen geïsoleerde draden door mijn huis of tuin trekken. Wel mag je na de meter zelf knutselen maar dan moet het nog steeds aan de voorschriften
(NEN1010) voldoen natuurlijk.
pi_202567277
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ah, dus al minder stellig dan zojuist toen het nog een voorschrift was. Het enige advies is een niet te dun geaard snoer te gebruiken.

En dat je na de meter alles zelf mag bepalen is natuurlijk ook onzin. Ik mag geen geïsoleerde draden door mijn huis of tuin trekken. Wel mag je na de meter zelf knutselen maar dan moet het nog steeds aan de voorschriften
(NEN1010) voldoen natuurlijk.
waar haal je voorschrift vandaan? :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202567291
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:44 schreef qajariaq het volgende:
En dat je na de meter alles zelf mag bepalen is natuurlijk ook onzin. Ik mag geen geïsoleerde draden door mijn huis of tuin trekken. Wel mag je na de meter zelf knutselen maar dan moet het nog steeds aan de voorschriften
(NEN1010) voldoen natuurlijk.
je mag na de meter alles zelf bepalen. Een norm is geen wet, dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden. Er staat geen straf op en het is niet strafbaar als je je niet aan de norm houdt. Hooguit is er een straf op de consequentie ervan, maar het niet volgen van de NEN is niet strafbaar voor een particulier na de meter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202567327
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je mag na de meter alles zelf bepalen. Een norm is geen wet, dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Laat maar zien waar dat staat.
pi_202567347
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Laat maar zien waar dat staat.
in de wet. Die kan je via wetten.nl vinden.
Normen staan nergens in de wet, in geen enkele wet. Normen zijn richtlijnen en afspraken. Dat geldt voor alle normen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')