abonnement Unibet Coolblue
pi_202385172
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe televisie. Maar weet niet goed, waar te beginnen.

Even de ruimte schetsen.
De muur waar ie tegenkomt is 220cm lang. Daartegen staat een kast van 170cm. Aangezien ik het nogal 'vreemd' vind om een tv te hebben die over een tv-meubel heen hangt wil ik dit dus ook niet. Er staat trouwens ook decoratie waardoor de ruimte op het tv-meubel eigenlijk maar 130cm behelst.

Kijkafstand
250cm (van de muur tot bank, zoals op het onderstaande plaatje)




Deze afbeelding vond ik online.
Als ik hiermee rekening hou, bekom ik een grootte van 43" t.e.m. 50".
Momenteel heb ik een 32"-televisie en eigenlijk is dat wel prima maar aangezien je die in de winkel niet zo gauw meer vindt, wil ik dus iets groter gaan zodat er ook wat meer aanbod is.

• 43 inch (109 cm in lengte en dus nog 61cm op tv-meubel over)
• 50 inch (127 cm in lengte en dus nog 43cm op tv-meubel over)

Mijn voorkeur gaat alvast uit naar een 50"-model. Al weet ik dat er nu mensen zijn die gaan zeggen van ga voor minstens 55" of zelfs 65".
Ik kan zeggen voor 65" heb ik sowieso geen plaats.


Ons profiel
- Staat dagelijks ong. 6 uur aan (hoofdzakelijk 's avonds van 17u00 tot 23u00)
- Moet bestand zijn tegen inbranden! De televisie wordt heel vaak gepauzeerd (soms tot anderhalf uur lang).
- Moet een vlot beeld hebben bij gamen, hoge verversingssnelheid? (de zoon speelt bijna dagelijks spelletjes)
- We kijken wekelijks ong. 3 à 4 films of eens een serie. We willen dat de beeldkwaliteit super goed/scherp is.
- De TV staat nabij een groot raam, liefst weinig zonlicht/reflectie


Budget
- 500 tot 800 euro


Ik heb alvast dit gevonden, hebben jullie suggesties of tips waar ik beter op kan letten?

- Sony 50X85J - 50-inch - 4K LED - 2021 --> 777 euro
- Sony 50X89J - 50 inch - 4K LED - 2021 --> 769 euro
- Samsung QE50Q80A - 50 inch - 4K QLED - 2021 --> 729 euro


Die laatste (van Samsung) heb ik in een winkel zien staan en die sprak me enorm aan qua beeldkwaliteit. Was zeer scherp.


Ik heb 2 familieleden waarvan ééntje een 65" heeft, de ander heeft 55". Dat ding is totaal niet scherp en zelfs ergerlijk om op te kijken. Geen idee welk model het was maar de prijs lag rond de 700 à 800 euro. Hoe kan ik dit voorkomen?


En een laatste vraagje:
Hoe hoog zouden jullie die hangen vanaf de grond?
Cindy De Vuyst
  Moderator zondag 28 november 2021 @ 22:57:27 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202385279
Welke tv kan ik niet mee helpen, en wat niet gaat passen past niet, maar dat plaatje waar die maten + afstanden op staan zou ik me niet heel erg aan vast houden. Als voorbeeld:

Onze slaapkamer is 5 meter breed en 3 meter diep. Het hoofdeinde van het bed staat tegen de buitenmuur, en de tegenoverliggende muur is 3 meter weg. Daar hangt de TV tegenaan. Dat is in dit geval dan een 65" oled. Volgens jouw plaatje zou die tv dan nog een meter verder weg moeten hangen. Nou, ik denk 't niet.

In de woonkamer zit ik denk ik wel een 4 meter van de tv af maar het kan net zo goed minder zijn, maar daar hangt een 77" oled tegen de muur. Dat zou volgens jouw plaatje dan al helemaal niet kunnen. Wederom; kan pri-ma. Nogmaals, wat niet past past niet en waar je de ruimte niet voor hebt heb je de ruimte niet voor, maar ik zou dat niet baseren puur en alleen op zo'n plaatje want dat is niet handig.

Jij stelt voor 65" geen plaats te hebben, oke, prima, vergeten we die. Dan zou ik een 55" neerhangen als je daar wel plaats voor hebt in plaats van een 50", tenminste, als je op die 50" uitkomt omdat het plaatje zegt dat 55" te groot zou zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202385493
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:47 schreef einzeinz het volgende:

- We kijken wekelijks ong. 3 à 4 films of eens een serie. We willen dat de beeldkwaliteit super goed/scherp is.

Die laatste (van Samsung) heb ik in een winkel zien staan en die sprak me enorm aan qua beeldkwaliteit. Was zeer scherp.

Supergoed en scherp hebben niet zo veel met elkaar te maken.

Wat je bv in de winkel ziet is zo opgepompt met felle kleuren en scherpte dat het totaal niet echt is.
Dit is ook een speciale setting die juist voor in winkels is bedoeld. Thuis ziet het er dan ook altijd anders uit.

Vind het persoonlijk ook niet mooi, maargoed dat kan ook smaak zijn.

Zou dus niet te veel naar “scherpte” kijken, want het is allemaal 4K tegenwoordig, en scherpte kan je gewoon instellen.

Check gewoon reviews van die tvs die je gevonden hebt op tweakers bv.

Ik zelf heb altijd sony gehad vanwege de neutrale kleuren. Maar zou bij een nieuwe aankoop voor Oled gaan.

Alleen zijn die wel weer een stuk duurder dan je budget.
pi_202385776
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:57 schreef CoolGuy het volgende:
Welke tv kan ik niet mee helpen, en wat niet gaat passen past niet, maar dat plaatje waar die maten + afstanden op staan zou ik me niet heel erg aan vast houden. Als voorbeeld:

Onze slaapkamer is 5 meter breed en 3 meter diep. Het hoofdeinde van het bed staat tegen de buitenmuur, en de tegenoverliggende muur is 3 meter weg. Daar hangt de TV tegenaan. Dat is in dit geval dan een 65" oled. Volgens jouw plaatje zou die tv dan nog een meter verder weg moeten hangen. Nou, ik denk 't niet.

In de woonkamer zit ik denk ik wel een 4 meter van de tv af maar het kan net zo goed minder zijn, maar daar hangt een 77" oled tegen de muur. Dat zou volgens jouw plaatje dan al helemaal niet kunnen. Wederom; kan pri-ma. Nogmaals, wat niet past past niet en waar je de ruimte niet voor hebt heb je de ruimte niet voor, maar ik zou dat niet baseren puur en alleen op zo'n plaatje want dat is niet handig.

Jij stelt voor 65" geen plaats te hebben, oke, prima, vergeten we die. Dan zou ik een 55" neerhangen als je daar wel plaats voor hebt in plaats van een 50", tenminste, als je op die 50" uitkomt omdat het plaatje zegt dat 55" te groot zou zijn.
50" lijkt me ideaal. 55" is niet zoveel groter maar dan begint ie gewoon te krap te worden tussen die 2 muren.
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 23:12 schreef 111210 het volgende:

[..]
Supergoed en scherp hebben niet zo veel met elkaar te maken.

Wat je bv in de winkel ziet is zo opgepompt met felle kleuren en scherpte dat het totaal niet echt is.
Dit is ook een speciale setting die juist voor in winkels is bedoeld. Thuis ziet het er dan ook altijd anders uit.

Vind het persoonlijk ook niet mooi, maargoed dat kan ook smaak zijn.

Zou dus niet te veel naar “scherpte” kijken, want het is allemaal 4K tegenwoordig, en scherpte kan je gewoon instellen.

Check gewoon reviews van die tvs die je gevonden hebt op tweakers bv.

Ik zelf heb altijd sony gehad vanwege de neutrale kleuren. Maar zou bij een nieuwe aankoop voor Oled gaan.

Alleen zijn die wel weer een stuk duurder dan je budget.
Oh, en ik al zo laaiend enthousiast over die Samsung QLED dat ie zo mooi speelde.
Cindy De Vuyst
pi_202386519
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 23:41 schreef einzeinz het volgende:

[..]
50" lijkt me ideaal. 55" is niet zoveel groter maar dan begint ie gewoon te krap te worden tussen die 2 muren.
[..]
Oh, en ik al zo laaiend enthousiast over die Samsung QLED dat ie zo mooi speelde.
Als je het mooi vind moet je m gewoon kopen, wat je kan doen is een film op usb zetten en die in de winkel afspelen. Of vragen goe een normale tv uitzending eruit ziet ipv de samsung demo die ze draaien
pi_202388938
https://tweakers.net/pricewatch/1692746/lg-oled48a16la-zwart.html

Lijkt me een goede deal gezien jouw wensen en budget. Ik ben zelf ook groot fan van WebOS overigens, vind ik heel fijn werken.
pi_202388973
Mijn woonkamer ziet er uit, gelijkaardig, als onderstaande foto.



De muur tussen mijn raam en haard is 220cm maar dat meubel loopt bij mij niet door tot aan het raam. Die stopt aan 170cm. Daartussen zit een opening van 50cm.
Cindy De Vuyst
pi_202389076
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 11:44 schreef itchycoo het volgende:
https://tweakers.net/pricewatch/1692746/lg-oled48a16la-zwart.html

Lijkt me een goede deal gezien jouw wensen en budget. Ik ben zelf ook groot fan van WebOS overigens, vind ik heel fijn werken.
Bedankt, lijkt me wel wat voor die prijs. Geen idee hoe 50/60HZ er uit ziet bij het gamen. Dat zal een breekpuntje worden voor mijn zoon maar goed. Moet ie maar mee leven.
Cindy De Vuyst
pi_202389157
Het plaatje is de Op voor wat betreft kijkafstand is voor FullHD.
Voor 4K moet je al dichterbij zitten.

https://www.plattetv.nl/info/kijkafstand-tv

Beste advies is het budget wat omhoog te gooien en voor een LG Oled uit minimaal de C serie gaan.

Bovendien hebben die ook hdmi 2.1, waardoor die geschikt zijn voor de PS5 en Series X (kunnen 120Hz/120fps aan).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202389207
OLED brandt in, aangezien ik heel vaak pauzeer. Meerdere malen per dag is dat dus geen optie.
Cindy De Vuyst
pi_202389287
In ieder geval LG oled hebben automatische pixel refresh.

Inbranden is tegenwoordig amper meer een issue.

Daarnaast zit er ook een screensaver op.

OLED is echt een wereld van verschil _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_202389308
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:47 schreef einzeinz het volgende:

• 43 inch (109 cm in lengte en dus nog 61cm op tv-meubel over)
• 50 inch (127 cm in lengte en dus nog 43cm op tv-meubel over)

Hier zit wel een denkfoutje; het aantal inch staat voor de diagonale afmeting. De tv's zijn dus minder breed dan je opschrijft.

43 inch zal zo'n 97 cm zijn
50 inch 112 cm
55 inch 123 cm

De 55" Samsung (uit 2017) die hier aan de muur hangt is 124 cm breed (extra cm is voor de rand / bezel).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_202389521
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 11:55 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Bedankt, lijkt me wel wat voor die prijs. Geen idee hoe 50/60HZ er uit ziet bij het gamen. Dat zal een breekpuntje worden voor mijn zoon maar goed. Moet ie maar mee leven.
Valt goed mee te leven vind ik. Ik heb zelf een Xbox One X en die ondersteund niet eens 120hz bij 4k, laat staan dat de content daarvoor nog relatief beperkt is geloof ik.
pi_202389538
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 12:30 schreef itchycoo het volgende:

[..]
Valt goed mee te leven vind ik. Ik heb zelf een Xbox One X en die ondersteund niet eens 120hz bij 4k, laat staan dat de content daarvoor nog relatief beperkt is geloof ik.
De One X ondersteunt dat idd niet.
De Series X en de PS5 wel.

Ik heb iig speciaal om voorbereid te zijn op de PS5 in de zomer van 2020 alvast een geschikte tv gekocht.

Die was véél duurder dan ik voorheen ooit aan een tv had uitgegeven, maar dat was echt een wereld van verschil met een normale led televisie (wat eigenlijk, net als qled, in feite een lcd televisie is met led backlighting. Oled is een heel andere technologie).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator maandag 29 november 2021 @ 12:52:51 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202389761
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 12:31 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De One X ondersteunt dat idd niet.
De Series X en de PS5 wel.

Ik heb iig speciaal om voorbereid te zijn op de PS5 in de zomer van 2020 alvast een geschikte tv gekocht.

Die was véél duurder dan ik voorheen ooit aan een tv had uitgegeven, maar dat was echt een wereld van verschil met een normale led televisie (wat eigenlijk, net als qled, in feite een lcd televisie is met led backlighting. Oled is een heel andere technologie).
Hier ook een C-serie icm ps5 inderdaad. Al heb ik de tv pas heel recent gekocht omdat verhuizing, grotere woonkamer dus de 65" kon naar de slaapkamer en dus moest er in de woonkamer een nieuwe :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202390097
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 11:47 schreef einzeinz het volgende:
Mijn woonkamer ziet er uit, gelijkaardig, als onderstaande foto.

[ afbeelding ]

De muur tussen mijn raam en haard is 220cm maar dat meubel loopt bij mij niet door tot aan het raam. Die stopt aan 170cm. Daartussen zit een opening van 50cm.


Dit is onze opstelling. Aanbevolen.
pi_202411634
Die aanbevolen kijkafstanden zijn me veel te klein, bij een thuisbioscoop kan het me niet blikvullend genoeg zijn :D
pi_202412466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:13 schreef Fleischmeister het volgende:
Die aanbevolen kijkafstanden zijn me veel te klein, bij een thuisbioscoop kan het me niet blikvullend genoeg zijn :D
Ik denk dat je bedoelt dat de aanbevolen kijkafstanden te groot zijn ...
pi_202414133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 22:06 schreef Riparius het volgende:

[..]
Ik denk dat je bedoelt dat de aanbevolen kijkafstanden te groot zijn ...
Klopt, ik haalde even de hoek en de afstand door elkaar :@
Volgende wordt gewoon een 65" in m'n kleine huiskamertje :7
pi_202414154
Er zit niet eens zo heel veel verschil tussen een 55 inch en 77 inch. Lijkt op papier groter dan het werkelijk is.

https://www.bestsellers.n(...)msung+QE55QN95AATXXN

is wel mooi schermpje voor die prijs


of LG/Sony in dit prijssegment
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')