abonnement Unibet Coolblue
pi_202383127
Ik heb vorig jaar mijn eerste huis gekocht en nu bestaat mijn kruipruimte uit 2 delen, beide delen slechts een krappe 50cm hoog. Het eerste stuk waar je binnenkomt is alleen onder het voorste deel van de woning (voordeur, toilet, schuurtje). Het tweede deel zit onder de woonkamer, je komt daar door in het 1e deel onder een betonnen balk te kruipen.
Het 2e deel is prima, het 1e deel is echter altijd vochtig. (zie de hangende dauwdruppels in de 2e foto)
Ik dacht misschien komt het uit de grond en helpt het al als ik er een zeiltje op leg, helaas was dit niet voldoende.
Ik was vandaag voor wat anders in de kruipruimte en besloot het zeil weg te halen. Nadat er veel water vanaf was gekomen (ook te zien in de 2e foto) viel het mij op dat ik op 2 plekken veel ruimte onder de betonnen fundering heb (te zien in beide foto's).
Hierover 2 vragen:
1. Kan het zijn dat het vocht daardoor binnen komt?
2. Hoe kan ik de gaten onder de fundering het beste dichten zonder dat ik hiermee mijn kruipruimte nog lager maak?

Alvast bedankt voor de tips


If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_202383434
Je moet ventileren, dichtstoppen is totaal verkeerd, kruipruimtes hebben altijd last van vocht, dat los je alleen maar op door voldoende lucht verversing
pi_202384294
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 20:53 schreef Demon-X het volgende:
Ik heb vorig jaar mijn eerste huis gekocht en nu bestaat mijn kruipruimte uit 2 delen, beide delen slechts een krappe 50cm hoog. Het eerste stuk waar je binnenkomt is alleen onder het voorste deel van de woning (voordeur, toilet, schuurtje). Het tweede deel zit onder de woonkamer, je komt daar door in het 1e deel onder een betonnen balk te kruipen.
Het 2e deel is prima, het 1e deel is echter altijd vochtig. (zie de hangende dauwdruppels in de 2e foto)
Ik dacht misschien komt het uit de grond en helpt het al als ik er een zeiltje op leg, helaas was dit niet voldoende.
Ik was vandaag voor wat anders in de kruipruimte en besloot het zeil weg te halen. Nadat er veel water vanaf was gekomen (ook te zien in de 2e foto) viel het mij op dat ik op 2 plekken veel ruimte onder de betonnen fundering heb (te zien in beide foto's).
Hierover 2 vragen:
1. Kan het zijn dat het vocht daardoor binnen komt?
2. Hoe kan ik de gaten onder de fundering het beste dichten zonder dat ik hiermee mijn kruipruimte nog lager maak?

Alvast bedankt voor de tips

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Kunnen ook ratten geweest zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202384580
In mijn vorige huis zat het vol slakken.

Nu heb ik van die ventilatie roostertjes en nergens last van. De zand is ook kurkdroog, ook weinig spinnen daar.
pi_202384765
Waarom de gaten dichten? Water gaat gewoon door de grond heen, dus al stort je een meter diepe wand, dat water kan er nog steeds onderdoor.

Kan een tijdje duren, afhankelijk van de grond. Met zand gaat het snel, met klei en veen (veel) langzamer. Maar uiteindelijk komt dat water er.
pi_202384859
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 21:06 schreef Dries4Ever het volgende:
Je moet ventileren, dichtstoppen is totaal verkeerd, kruipruimtes hebben altijd last van vocht, dat los je alleen maar op door voldoende lucht verversing
Ventileren ja, daar zitten ook roosters voor voor het 2e gedeelte van de kruipruimte.
Maar ventileren doe je niet door een gat onder je fundering te graven, dus jouw opmerking t.o.v. mijn bericht snap ik niet zo. Ventileren in de kruipruimte is meestal met een gat schuin van de buitenwand naar de kruipruimte en dan een roostertje ervoor (en dan wel iets boven de grond boren dat regenwater er niet in loopt)
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_202384874
quote:
2s.gif Op zondag 28 november 2021 22:19 schreef skrn het volgende:
Waarom de gaten dichten? Water gaat gewoon door de grond heen, dus al stort je een meter diepe wand, dat water kan er nog steeds onderdoor.

Kan een tijdje duren, afhankelijk van de grond. Met zand gaat het snel, met klei en veen (veel) langzamer. Maar uiteindelijk komt dat water er.
Waarom dichten? Het kan toch nooit goed zijn voor de stabiliteit dat een gedeelte van de fundering zweeft?
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_202384884
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:08 schreef Sfancta het volgende:
In mijn vorige huis zat het vol slakken.

Nu heb ik van die ventilatie roostertjes en nergens last van. De zand is ook kurkdroog, ook weinig spinnen daar.
Heb je dat boorwerk laten doen? Hoe veel kost zoiets?
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_202385171
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:27 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Waarom dichten? Het kan toch nooit goed zijn voor de stabiliteit dat een gedeelte van de fundering zweeft?
Het is niet se goed, maar constructie kan natuurlijk wel een en ander hebben. Als je huis op palen hebt (wat ik vermoed) zou ik alleen maar grond/zand storten.

Die gaten trouwens, ik had er ooit een offerte voor gevraagd voor mijn vloer-isolatie, die gasten vroegen 90 ex BTW maar dat vond ik wat gortig. Vermoed dat je dat wel goedkoper kan krijgen. Uiteindelijk had mijn spouwmuur-isoleerder gaten geboord (maar 4) maar die kreeg ik 'gratis' erbij. Was wel flink boren, per gat toch wel een kwartier tot half uur bezig.
  zondag 28 november 2021 @ 23:09:40 #10
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_202385453
quote:
2s.gif Op zondag 28 november 2021 22:47 schreef skrn het volgende:

[..]
Het is niet se goed, maar constructie kan natuurlijk wel een en ander hebben. Als je huis op palen hebt (wat ik vermoed) zou ik alleen maar grond/zand storten.

Die gaten trouwens, ik had er ooit een offerte voor gevraagd voor mijn vloer-isolatie, die gasten vroegen 90 ex BTW maar dat vond ik wat gortig. Vermoed dat je dat wel goedkoper kan krijgen. Uiteindelijk had mijn spouwmuur-isoleerder gaten geboord (maar 4) maar die kreeg ik 'gratis' erbij. Was wel flink boren, per gat toch wel een kwartier tot half uur bezig.
Zeker ook om de kans op ongedierte te verminderen zou ik die gaten wel willen dichten, de vraag is dan waarmee precies.
En als ik prijzen zie voor het huren van een machine + boor om nat in beton te kunnen boren kan ik het voor dezelfde prijs beter uitbesteden.
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_202385655
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:26 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Ventileren ja, daar zitten ook roosters voor voor het 2e gedeelte van de kruipruimte.
Maar ventileren doe je niet door een gat onder je fundering te graven, dus jouw opmerking t.o.v. mijn bericht snap ik niet zo. Ventileren in de kruipruimte is meestal met een gat schuin van de buitenwand naar de kruipruimte en dan een roostertje ervoor (en dan wel iets boven de grond boren dat regenwater er niet in loopt)
als je niet goed genoeg ventileert, of er minimale mogelijkheden voor zijn krijg je vocht, druppels, rot en erger..

Dat jij 2 roosters hebt om te ventileren zegt niet dat het naar de huidige maatstaven genoeg is, aan die druppels die je ziet hangen moet je iets doen, als je dat niet doet kun je over x jaar de geldbuidel maximaal open zetten om het op te laten lossen.

Zorg dat die druppels weg gaan door te ventileren ipv een zeiltje neer te leggen, en je huis gaat een stuk langer mee
pi_202387237
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:28 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Heb je dat boorwerk laten doen? Hoe veel kost zoiets?
Ca 125 eur per gat en daar kan je het zelf amper zelf voor doen als je niet de juiste boor hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202387270
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 22:27 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Waarom dichten? Het kan toch nooit goed zijn voor de stabiliteit dat een gedeelte van de fundering zweeft?
Dichten heeft weinig zin tenzij je het zand kan verdichten door aan te trillen. Je vult het alleen, maar het zal geen gewicht dragen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202387789
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 09:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ca 125 eur per gat en daar kan je het zelf amper zelf voor doen als je niet de juiste boor hebt.
Ok, dan was mijn 90 euro ex BTW zo gek nog niet. Mee eens, het is echt wel een klus, zo'n gat kan zomaar een halve meter diep zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')