abonnement Unibet Coolblue
pi_202336797
Een kennis van mij (niet-EU paspoort) is legaal in Nederland voor studiedoeleinden. Hij heeft recentelijk een arbeidsovereenkomst getekend bij een uitzendbureau voor een bijbaantje en is de volgende dag nog aan de slag gegaan. Na 2 dagen werken hoorde hij van het uitzendbureau dat hij zonder tewerkstellingsvergunning (TWV) niet mag werken en dat ze zich dat niet hadden gerealiseerd.

Na e-mailwisseling met het uitzendbureau blijkt dat het uitzendbureau niet van plan is een TWV aan te vragen. Ze doen nogal vaag over de redenen waarom, maar ze lijken te beweren dat het kosten met zich meebrengt of teveel moeite is. Een TWV duurt volgens Google ongeveer 5 weken om te krijgen.

Wat zijn nou de rechten van mijn kennis? Mijn kennis wil het werk graag op legale wijze verrichten want het is leuk en goedbetaald werk. Hij is bovendien al 2 dagen werkzaam geweest en is hiervoor niet uitbetaald. Ook is er natuurlijk al een overeenkomst getekend.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_202337033
Denk dat het een simpel gevalletje is van, duurt een paar weken en moet de persoon in kwestie doen. Voor de vergunning er is mag er logischerwijs niet gewerkt worden.

https://www.werk.nl/werkg(...)ergunning/index.aspx

En aanvragen maar.
Dum de dum
pi_202337046
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:02 schreef JohnDDD het volgende:
Een kennis van mij (niet-EU paspoort) is legaal in Nederland voor studiedoeleinden. Hij heeft recentelijk een arbeidsovereenkomst getekend bij een uitzendbureau voor een bijbaantje en is de volgende dag nog aan de slag gegaan. Na 2 dagen werken hoorde hij van het uitzendbureau dat hij zonder tewerkstellingsvergunning (TWV) niet mag werken en dat ze zich dat niet hadden gerealiseerd.

Na e-mailwisseling met het uitzendbureau blijkt dat het uitzendbureau niet van plan is een TWV aan te vragen. Ze doen nogal vaag over de redenen waarom, maar ze lijken te beweren dat het kosten met zich meebrengt of teveel moeite is. Een TWV duurt volgens Google ongeveer 5 weken om te krijgen.

Wat zijn nou de rechten van mijn kennis? Mijn kennis wil het werk graag op legale wijze verrichten want het is leuk en goedbetaald werk. Hij is bovendien al 2 dagen werkzaam geweest en is hiervoor niet uitbetaald. Ook is er natuurlijk al een overeenkomst getekend.
Wat bedoel je met vage redenen?

Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat hij van buiten de EU komt. Die mag je niet zomaar in Nederland laten werken. Dan zullen ze moeten aantonen dat ze echt niemand van binnen de EU kunnen vinden om de vacature te vervullen. Dat zal knap lastig worden (en waarschijnlijk hebben ze geen zin in die moeite).

[ Bericht 1% gewijzigd door Accordtje op 25-11-2021 18:39:29 ]
pi_202337092
Wat zeiden ze over de verdiensten voor die 2 dagen?
Gaan ze die nog wel betalen?

Eisen dat die arbeidsovereenkomst wordt nageleefd zal waarschijnlijk niet heel zinvol zijn bij een uitzendcontract als dat zo ontbonden kan worden.

Als ze moeilijk doen over die twee dagen zou ik uitzoeken wat de gevolgen zijn van iemand zonder tewerkstellingsvergunning te werk stellen en ze daar mee confronteren.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  donderdag 25 november 2021 @ 18:24:52 #5
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_202337128
De beste tip die ik kan geven is dat je niet voor uitzendbureaus moet werken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_202337328
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:18 schreef Fe2O3 het volgende:
Denk dat het een simpel gevalletje is van, duurt een paar weken en moet de persoon in kwestie doen. Voor de vergunning er is mag er logischerwijs niet gewerkt worden.

https://www.werk.nl/werkg(...)ergunning/index.aspx

En aanvragen maar.
Feit is dat er dus al gewerkt is.

Zoals je op die website kunt zien, is dat een formulier voor de werkgever zelf
quote:
Waarom dit formulier?
Met dit formulier vraagt u als werkgever een tewerkstellingsvergunning aan.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_202337421
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:19 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat bedoel je met vage redenen?

Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat hij van buiten de EU komt. Die mag je niet zomaar in Nederland laten werken. Dan zullen ze moeten aantonen dat ze echt niemand van binnen de EU kunnen vinden om de vacature te vervullen. Dat zal knap lastig worden (en waarschijnlijk hebben ze geen zin in die moeite).
Nou ja, dat het lastig is om aan te vragen of lang duurt ofzo ...

Hij mag wel in Nederland werken. Dit heet een werkstudent. Er wordt dan onder versoepelde voorwaarden een TWV afgegeven:

quote:
Werkvergunning – Een werkvergunning, ook wel tewerkstellingsvergunning (TWV) genoemd,
wordt aangevraagd door de werkgever bij UWV. De student mag en kan dit niet zelf
aanvragen. Als de student een verblijfsvergunning voor studie heeft, wordt de TWV wel
versoepeld afgegeven. Er wordt dan niet getoetst of er iemand anders is binnen Nederland of
de EU die deze functie ook zou kunnen doen (‘prioriteit genietend aanbod’).
https://www.nlalumni.nl/m(...)%20int%20student.pdf
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_202337426
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:22 schreef jeroen25 het volgende:
Wat zeiden ze over de verdiensten voor die 2 dagen?
Gaan ze die nog wel betalen?

Eisen dat die arbeidsovereenkomst wordt nageleefd zal waarschijnlijk niet heel zinvol zijn bij een uitzendcontract als dat zo ontbonden kan worden.

Als ze moeilijk doen over die twee dagen zou ik uitzoeken wat de gevolgen zijn van iemand zonder tewerkstellingsvergunning te werk stellen en ze daar mee confronteren.
Over die 2 dagen hebben ze niks gezegd nee.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_202337489
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:43 schreef JohnDDD het volgende:
Nou ja, dat het lastig is om aan te vragen of lang duurt ofzo ...

Hij mag wel in Nederland werken. Dit heet een werkstudent. Er wordt dan onder versoepelde voorwaarden een TWV afgegeven:
Ah ok. Zit daar dan niet een max. aantal uren aan gekoppeld? Wellicht zit hij daar wel boven, waardoor het aanvragen wel weer moeilijker zal zijn.
pi_202337751
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ah ok. Zit daar dan niet een max. aantal uren aan gekoppeld? Wellicht zit hij daar wel boven, waardoor het aanvragen wel weer moeilijker zal zijn.
Klopt. Volgens mij is het maximum 16 uur in de week. Hij zit daar ruim onder, het gaat om een 4 tot 6 uur. Dus volgens mij zou het niet zo lastig moeten zijn.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_202343631
Ik heb het laatst nog aangevraagd voor een werknemer. Is een half uurtje werk en ik heb het, inclusief contract, aangetekend verstuurd. Dus qua tijd en kosten valt het wel mee. Maar of een uitzendbureau het daarmee eens is...
Overigens moet het geregeld zijn vóór aanvang van het werk. Er staat een boete op van 8000 euro, dacht ik dus ik denk dat het uitzendbureau daar tegenaan hikt. Ze hebben hem laten werken zónder vergunning en dat mag dus niet.

Succes met het uit laten betalen van het loon want vrees dat dat um niet gaat worden.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_202343765
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 23:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Overigens moet het geregeld zijn vóór aanvang van het werk. Er staat een boete op van 8000 euro, dacht ik dus ik denk dat het uitzendbureau daar tegenaan hikt. Ze hebben hem laten werken zónder vergunning en dat mag dus niet.

Succes met het uit laten betalen van het loon want vrees dat dat um niet gaat worden.
Daar valt toch wel wat voor te regelen? Desnoods betalen ze hem contant.
Als TS al 2 dagen heeft gewerkt dan zijn ze al in overtreding.
En zijn loon over die 2 dagen zal vast minder dan 8000 euro boete zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_202343961
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 23:12 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Daar valt toch wel wat voor te regelen? Desnoods betalen ze hem contant.
Als TS al 2 dagen heeft gewerkt dan zijn ze al in overtreding.
En zijn loon over die 2 dagen zal vast minder dan 8000 euro boete zijn.
Wat ze zouden kúnnen doen is zijn contract opnieuw maken met een latere startdatum, contract mag max voor een jaar zijn, hem laten werken als de vergunning binnen is en hem dan de dagen die al gewerkt zijn uitbetalen.
Het contract wat hij nu heeft is toch niet geldig omdat hij niet mág werken volgens de wet.
Het is ook max 16 uur per week wat mag worden gewerkt en omdat dit om iemand gaat die minder uren werkt, is dat zo opgelost. Maar dan moet het uzb dat wél willen.
Stom trouwens dat ze hem überhaupt al aan het werk hebben gezet. Je zou toch denken dat ze meer verstand hebben.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_202343981
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 23:29 schreef Kluun1985 het volgende:
1. Geen banen inpikken van MENSEN MET DE NEDERLANDSE NATIONALITEIT.

2. Opzouten naar je eigen land.
Jaaaaa, want die zijn nu ook écht te vinden want er is nergens een tekort aan mensen🤪
Zijn er vele die ook níet wíllen werken dus opzouten met je maffe opmerking.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mushanga71 op 25-11-2021 23:41:24 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_202344117
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 23:29 schreef Kluun1985 het volgende:
1. Geen banen inpikken van MENSEN MET DE NEDERLANDSE NATIONALITEIT.

2. Opzouten naar je eigen land.
Ben jij nog niet dood door je vetbult? Shame.
pi_202344391
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 23:30 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Wat ze zouden kúnnen doen is zijn contract opnieuw maken met een latere startdatum, contract mag max voor een jaar zijn, hem laten werken als de vergunning binnen is en hem dan de dagen die al gewerkt zijn uitbetalen.
Het contract wat hij nu heeft is toch niet geldig omdat hij niet mág werken volgens de wet.
Het is ook max 16 uur per week wat mag worden gewerkt en omdat dit om iemand gaat die minder uren werkt, is dat zo opgelost. Maar dan moet het uzb dat wél willen.
Stom trouwens dat ze hem überhaupt al aan het werk hebben gezet. Je zou toch denken dat ze meer verstand hebben.
Dat is leuk om het te legaliseren, als ze dat willen.*

Maar als de vriend van TS al gewerkt heeft dan hoort hij daar natuurlijk wel voor betaald te worden.
Gewoon omdat dat nu eenmaal eerlijk is.

Ik zou me zeker even verdiepen in welke instanties dit handhaven en het uitzendbureau erbij naaien als ze weigeren te betalen.

*Geldt dit overigens alleen voor de overeenkomst tussen de werknemer en het uitzendbureau?
Of is de overeenkomst tussen de opdrachtgever en het uitzendbureau hiermee automatisch ook van de baan?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_202344972
Voor iedereen die het UZB wil chanteren, denken jullie er even aan dat illegale arbeid iets is wat ook bij de IND gemeld moet worden en dat dit (of het verzwijgen hiervan) gevolgen kan hebben voor je MVV?
pi_202345311
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 00:16 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Dat is leuk om het te legaliseren, als ze dat willen.*

Maar als de vriend van TS al gewerkt heeft dan hoort hij daar natuurlijk wel voor betaald te worden.
Gewoon omdat dat nu eenmaal eerlijk is.

Ik zou me zeker even verdiepen in welke instanties dit handhaven en het uitzendbureau erbij naaien als ze weigeren te betalen.

*Geldt dit overigens alleen voor de overeenkomst tussen de werknemer en het uitzendbureau?
Of is de overeenkomst tussen de opdrachtgever en het uitzendbureau hiermee automatisch ook van de baan?
Als het een net uzb zou zijn wél maar zoals zij reageren lijkt het me geen net uzb.
Een contract wat niet getekend had mogen worden, lijkt me sowieso niet rechtsgeldig, voor wie dan ook. Maar das mijn bescheiden mening 🙃
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_202345435
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 23:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik heb het laatst nog aangevraagd voor een werknemer. Is een half uurtje werk en ik heb het, inclusief contract, aangetekend verstuurd. Dus qua tijd en kosten valt het wel mee. Maar of een uitzendbureau het daarmee eens is...
Overigens moet het geregeld zijn vóór aanvang van het werk. Er staat een boete op van 8000 euro, dacht ik dus ik denk dat het uitzendbureau daar tegenaan hikt. Ze hebben hem laten werken zónder vergunning en dat mag dus niet.

Succes met het uit laten betalen van het loon want vrees dat dat um niet gaat worden.
Sowieso uiterst vreemd dat een Uitzendbureau zo handelt, hij was dus ook niet verzekerd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202346612
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 07:52 schreef Mushanga71 het volgende:
Een contract wat niet getekend had mogen worden, lijkt me sowieso niet rechtsgeldig, voor wie dan ook. Maar das mijn bescheiden mening 🙃
Maar als TS geen recht zou hebben op dat loon (omdat hij niet had mogen werken) dan zou hij schade hebben ter hoogte van het overeengekomen loon omdat hij toch heeft gewerkt.
Die kan hij dan verhalen op het uitzendbureau omdat ze hem toch aan het werk gezet hebben.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_202347133
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 08:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sowieso uiterst vreemd dat een Uitzendbureau zo handelt, hij was dus ook niet verzekerd.
Dat zeker. Uzb had dit van te voren moeten weten maar blijkbaar te laks geweest.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_202347172
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 10:14 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Maar als TS geen recht zou hebben op dat loon (omdat hij niet had mogen werken) dan zou hij schade hebben ter hoogte van het overeengekomen loon omdat hij toch heeft gewerkt.
Die kan hij dan verhalen op het uitzendbureau omdat ze hem toch aan het werk gezet hebben.
Oh, zeker dat er recht op loon is en ook zeker dat het betaalt moet worden. De vraag is alleen hóe en dat weet ik niet. Ja, handje contantje maar dat zie ik het uzb niet doen. Of alsnog de vergunning aanvragen en dat zie ik ze ook niet doen. Uzb is iig fout in deze.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')