quote:
Dat kopje

De jacht is soms net zo leuk als het resultaat.
Ik ben druk bezig om van een fraai gekleurde gewone oeverlibel iets toonbaars te maken.
Orthetrum cancellatum by
Ouwesok, on Flickr
Ineens hoor ik het karaikteristieke geritsel achter me van iets glazenmakerigs dat druk bezig is om tussen de brandnetels te parkeren. Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat het een grote keizerlibel is en gelukkig landt ie in mijn zicht.
Ik zit verre van goed maar doe vast een schot.
Anax imperator by
Ouwesok, on Flickr
Nu wordt het werken geblazen om in de goeie positie te komen voor een beter plaatje. In de brandnetels wil dat nogal eens problematisch worden en ik moet twee dingen voor elkaar zien te krijgen.
1 Een soort van paadje door de brandnetels waarlangs ik de hele libel in beeld kan krijgen
2 De libel in zicht houden, ze gaan nagenoeg perfect op in het landschap
Die beide dingen moeten dus zodanig worden uitgevoerd dat de libel er niet vandoor gaat, althans niet door mijn toedoen.
Ik hou de lens op het insect gericht en neem iets meer afstand om dat paadje te zoeken.
Op zo'n anderhalve meter zou de libel moeten blijven zitten, ik ben er al naast.
Anax imperator by
Ouwesok, on Flickr
Helemaal loodrecht op de libel gaat hem niet worden, er zit dan uit alle hoeken wel iets in de weg, ik besluit hem schuin te benaderen, al iets dichtetrbij dan die anderhalve meter.
Anax imperator by
Ouwesok, on Flickr
Eerst maar eens wat closer voor een totaaltje. Hoewel, de toch wel erg grote libel past al niet meer in mijn kadertje
Anax imperator by
Ouwesok, on Flickr
Wat ik uiteindelijk wil ging hem niet worden in het best wel harde zonlicht met de libel in de schaduw, voor een plaatje van de ogen hing ie daar bijzonder suboptimaal. Het hoogst haalbare viel me eigenlijk een beetje tegen.
Anax imperator by
Ouwesok, on Flickr
Voornaamste is dat het helemaal volgens plan ging met het benaderen van de libel en daar was ik al bijzonder blij mee, keizerlibellen zijn bijzonder schuw en lijken je al van meters afstand te kunnen zien. De methode waarbij ik in een soort slowmotion het insect opzoek lijkt het dus ook bij keizerlibellen te doen.
Deze keer was de jacht dus beduidend leuker dan de uiteindelijke opbrengst.