tong80 | donderdag 18 november 2021 @ 23:03 |
Militairen van de Luchtmobiele Brigade moeten nog minstens zes jaar wachten op nieuwe terreinwagens. Mercedes zou 515 nieuwe voertuigen gaan bouwen, maar volgens Defensie voldoen ze voor de afgesproken prijs niet aan de gestelde eisen. Het contract is ontbonden. Het is de tweede miskoop voor de krijgsmacht in korte tijd. Eerder dit jaar bleek dat 550 gloednieuwe vrachtwagens van Scania de weg niet op mochten. Ze waren twee centimeter te hoog in combinatie met een 8-voet container. Scania heeft aangegeven het probleem te kunnen oplossen en werkt daar nu hard aan. Tot die tijd is er een ontheffing gegeven, waardoor de vrachtwagens in ieder geval op de openbare weg kunnen. Bij de 515 nieuwe terreinwagens blijken de problemen groter en niet op te lossen. De Luchtmobiele Brigade had eigenlijk al in 2020 moeten rondrijden in zogenoemde 12 kN Air Assault-wagens, maar Defensie was steeds niet tevreden over het ontwerp van Mercedes. Zo moesten de wagens onder een helikopter vervoerd kunnen worden. Ook moesten ze goed beschermd zijn en voldoende lading kunnen dragen. ,,Die complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier’’, concludeert Defensie nu. Het contract is opgezegd. Pijnlijk De gang van zaken is bijzonder pijnlijk voor het Nederlandse bedrijf Defenture. Zij ontwikkelden samen met de commando’s een op maat gemaakt voertuig, de Vector. Daarmee hoopten ze in 2018 ook de order voor de Luchtmobiele Brigade in de wacht te kunnen slepen, maar de keuze van Defensie viel dus op Mercedes. Zij waren veertig procent goedkoper dan de andere aanbieders voor een kwalitatief vergelijkbaar ontwerp, zo verklaarde Defensie in 2018. Dat leverde de krijgsmacht en de belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s op. Nu het contract met Mercedes wordt ontbonden, zitten de militairen met de problemen. Drie jaar geleden waren de huidige terreinwagens al meer dan op. Sommige exemplaren zijn meer dan twintig jaar oud. De pech onderweg neemt flink toe. Versnellingsbakken gaan bijvoorbeeld vaker kapot. Er zijn veel meer storingen. En omdat onderdelen zo zijn versleten vergt het allemaal meer tijd om ze inzetbaar te houden. De 12 kN Air Assault-wagens van Mercedes zouden in drie varianten worden geleverd. Als gevechtsvoertuig, als logistiek voertuig en een versie die geschikt is voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de wagens gaan onderhouden. Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe wagens kunnen worden gekocht. Intussen wordt gekeken naar een tijdelijke oplossing. Het zal echter niet voor 2027 zijn dat de Luchtmobiele Brigade nieuwe wagens heeft, verwacht het ministerie. De wagens van Mercedes-Benz zouden oorspronkelijk tussen 2021 en 2023 worden geleverd. https://www.ad.nl/binnenl(...)euwe-autos~ac71a904/ 'PIEF POEF PAF.....!' ![]() | |
de_boswachter | donderdag 18 november 2021 @ 23:06 |
Kunnen we deze bodemloze put niet afschaffen? | |
Socios | donderdag 18 november 2021 @ 23:13 |
Het wordt 'r leger en leger. | |
suijkerbuijk | donderdag 18 november 2021 @ 23:15 |
Denk eerder dat Mercedes denkt fuck you. Elke keer nieuwe eisen er bij komen houd het een keer op . Zeker in deze tijd nu de boel aan het instorten is als een kaart huis. | |
StateOfMind | donderdag 18 november 2021 @ 23:16 |
Misschien kunnen we wat Toyota pick-ups overkopen van IS ![]() | |
HSG | vrijdag 19 november 2021 @ 09:10 |
Daar staan overheden vaker bekend om. Ze bestellen iets met een lijstje aan eisen en terwijl de fabrikant aan het bouwen is komen er meer eisen bij of ze veranderen het radicaal. | |
sjorsie1982 | vrijdag 19 november 2021 @ 09:12 |
Allebei de voorbeelden zijn geen miskopen | |
SuperNeger | vrijdag 19 november 2021 @ 09:13 |
Sowieso waar heb je defensie voor als er elke week duizenden gelukszoekers binnendringen ![]() Net zo iets als een hek bij de oprit terwijl de rest van je tuin gewoon een open grasveld is. | |
ArnosL | vrijdag 19 november 2021 @ 09:13 |
Waarom zijn ze überhaupt voor Mercedes gegaan als een Nederlandse partij het voor 40% minder kan? | |
sjorsie1982 | vrijdag 19 november 2021 @ 09:14 |
Dat is toch helemaal niet erg? Dan wordt het duurder en duurt het langer. Ik ben projectmanager en ik zou dat allemaal prima vinden. | |
sjorsie1982 | vrijdag 19 november 2021 @ 09:15 |
Als ik offertes opvraag dan is de eerste offerte die ik weggooi de goedkoopste, helamaal als het verschil 40% is. | |
AchJa | vrijdag 19 november 2021 @ 09:19 |
Mercedes was de goedkoopste aanbieder. ![]() | |
EdvandeBerg | vrijdag 19 november 2021 @ 09:30 |
Wacht even, de betreffende voertuigen zijn niet elektrisch?! | |
Twiitch | vrijdag 19 november 2021 @ 09:37 |
Ja, die JSF ook al niet. Hoe durven ze. | |
Kapitein_Scheurbuik | vrijdag 19 november 2021 @ 09:43 |
Ik snap niet hoe het zo fout kan gaan. Een container heeft een standaard afmeting, hoe kun je dan uiteindelijk 2 cm te hoog uitkomen? Heb je dan verkeerd besteld, dan mag je jezelf voor je kop slaan, of heeft de leverancier het verkloot? Gezien de wagens niet retour afzender zijn gestuurd wegens non conformity, zal het wel aan de kant van de bestellers liggen. En nu dit weer. Hoe ingewikkeld kan het zijn om een wagen te ontwikkelen die door een heli vervoerd kan worden gepantserd is, en voldoende ruimte heeft. Ook hier zal er wel weer aan de kant van defensie geprutst zijn, zoals we inmiddels gewend zijn van de overheid. Zijn het niet de fira's, dan is het wel weer het c2000 communicatiesysteem, of de politiewagens, of het politieuniform, nu weer legervoertuigen. Het gaat eigenlijk best vaak fout. | |
EdvandeBerg | vrijdag 19 november 2021 @ 09:43 |
En het KLIMAAT dan?!!!!1!!!1!! | |
HSG | vrijdag 19 november 2021 @ 10:06 |
Ik zou op den duur denken "geef eens aan wat je nou allemaal precies wilt". | |
Weltschmerz | vrijdag 19 november 2021 @ 10:07 |
Ik had verwacht dat de FIA de Mercedes toch goed zou keuren. Maar waarom is het contract ontbonden ipv schadevergoeding voor de wanprestatie te vorderen? Mercedes kan niet nakomen en daar heeft Nederland veel kosten van, dan zou Mercedes de gehele schade moeten ophoesten. | |
Nattekat | vrijdag 19 november 2021 @ 10:33 |
Manmanman Is er ook nog een ministerie waar het wel goed gaat? Financiën uitgezonderd. | |
Cherni | vrijdag 19 november 2021 @ 10:41 |
Precies. Het is weer typisch dat men toch steeds de goedkoopste neemt. Bekijken deskundigen wel de offertes, het basisontwerp en bestek en pakket van eisen Het doet mij denken aan de Fyra. | |
sjorsie1982 | vrijdag 19 november 2021 @ 11:52 |
Je kan met de meerwerken wel goed de winst van het project opdrijven. Dit is voor mij dagelijkse praktijk. Ik heb een keer gehad dat het bijna klaar was en toen moesten we weer terug naar fase 1, de haalbaarheidstudie ivm een wijziging. Het project werd uiteindelijk 10x duurder dan initieel begroot. Als de klant betaalt en de consequenties draagt vind ik alles prima. Als de klant de consequenties niet draagt dan wordt het niet uitgevoerd. Ik voer het pas uit na akkoord, soms kan dat een jaar duren en dan ligt alles een jaar stil. Ik heb 1x 4 jaar op een besluit moeten wachten. De overheid is echt niet de enige... Multinationals kunnen er ook wat van. [ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 19-11-2021 11:58:04 ] | |
HSG | vrijdag 19 november 2021 @ 12:09 |
4 jaar op een besluit. En wat moest het zijn dat een bedrijf 4 jaar de tijd nam om een besluit te nemen? | |
sjorsie1982 | vrijdag 19 november 2021 @ 12:13 |
Dat ging over een miljoenen project waarbij de klant een ingrijpende wijziging wou en defacto een derde van het werk zo de prullenbak in kon. De consequenties waren enorm en daar moest 4 jaar over worden nagedacht. Uiteindelijk hoefde die wijziging niet en toen kwam de meerwerkopgave van het opnieuw opstarten van het project omdat meerdere teamleden niet meer werkzaam waren en nieuwe teamleden moesten worden ingewerkt in het project. Dit was een grote multinational. | |
HSG | vrijdag 19 november 2021 @ 13:28 |
Dat zal wel een hoop extra gekost hebben. |