abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202226672
quote:
Opnieuw worden voedingsmiddelen teruggeroepen omdat de verboden stof ethyleenoxide erin is aangetroffen. Na sesamzaad en gember gaat het nu om voedingssupplementen, tomatensaus met het verdikkingsmiddel johannesbroodpitmeel en vermicelli. Het is de zoveelste terugroepactie sinds september vorig jaar.

"De terugroepactie heeft grote impact en vergeleken met eerdere terugroepacties is dit de grootste die ik heb gezien in dertien jaar tijd", zegt Wouter Bruin, directeur van De Online Drogist.

Vorig jaar zijn vanwege dezelfde stof zo'n 268 partijen sesamzaad uit de handel gehaald, laat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) weten. Het ging om onder meer sesampasta, koekjes en sesambrood. Bij elkaar ongeveer 5.238.000 kilo.

Dat de stof nu weer opduikt, is geen toeval. Mogelijk zit ethyleenoxide al jaren in ons voedsel, zeggen deskundigen. Maar nu moeten producten waar het in zit terug. Want hoewel er volgens de NVWA geen acuut gezondheidsrisico is, is het wel slecht voor mensen om langdurig, regelmatig en in hoge concentraties ethyleenoxide binnen te krijgen.

quote:
Frank Lindner van voedselwaakhond Foodwatch ziet ook in dat voedselverspilling op de loer ligt, maar toch is strenge wetgeving volgens hem nodig. "Het is verontrustend dat de drempelwaarde van ethyleenoxide soms wel duizend keer wordt overschreden. Dus we stellen een grens, net zoals met autorijden: je mag niet harder dan 100 kilometer per uur rijden voor de veiligheid."
https://nos.nl/artikel/23(...)de-wat-is-het-risico
pi_202226681
https://www.foodwatch.org(...)s-nog-altijd-overal/

quote:
Sinds september 2020 zijn er in Nederland en Europa duizenden partijen levensmiddelen teruggeroepen. Ze zijn verontreinigd met ethyleenoxide. Dit giftige ontsmettingsmiddel is kankerverwekkend, mutageen en schadelijk voor de voortplanting. In februari 2021 heeft foodwatch dit aangekaart, we vroegen ons toen af waarom er haast niemand in Nederland van wakker leek te liggen. Is het nu, in juli 2021, opgelost? Verre van!
Eerste halfjaar 2021: dagelijks een nieuwe melding van verontreinigd voedsel

Nog altijd komen er nieuwe meldingen binnen over met ethyleenoxide vervuilde voedingsmiddelen en voedselgrondstoffen na het grote ‘Sesamzaadschandaal’ uit 2020. In de eerste jaarhelft van 2021 is er gemiddeld iedere dag één nieuwe melding verschenen op het Europese netwerk voor voedselveiligheidsmeldingen (RASFF). Zweden deed melding van ethyleenoxide in een additief in roomkaas. Duitsland meldde ethyleenoxide in een partij lijnzaad uit India. België trof ethyleenoxide aan in een partij gemberpoeder uit Frankrijk. Nederland vond de stof in rijstcrackers uit China. Spanje trof ethyleenoxide in een stabilisator uit Turkije die in Spaanse ijsjes is gebruikt. Zomaar wat voorbeelden uit de Europese database.

Verontreinigde voedingsmiddelen hadden nooit de supermarkt mogen bereiken

In Nederland zijn tientallen levensmiddelen teruggeroepen (hier te vinden op de website van de NVWA) omdat ze ingrediënten en grondstoffen bevatten die met ethyleenoxide zijn behandeld. Dit betekent dat ze niet aan de Europese en Nederlandse voorschriften voldoen. Ze hadden echter nooit in onze supermarkten mogen liggen. Na de eerste waarschuwing die België in september 2020 deed, werd ontdekt dat verontreinigde sesamzaadjes in koekjes, broden, tahin, hummus en kant-en-klaarmaaltijden afkomstig waren uit India.

Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar johannesbroodmeel uit Turkije in zuigelingenvoeding, maar daarover is nog geen informatie bekend. Ook zijn er onder meer partijen gember, kurkuma, lijnzaad, fenegriek, korianderzaad, amarant en peperbolletjes gevonden die zijn verontreinigd met ethyleenoxide. Behalve India staan er nu tientallen landen van buiten de EU op de lijst met verdachte herkomstlanden.
pi_202226697
Bizar dat dit zo weinig in het nieuws is geweest als je ziet hoe schadelijk deze stof wel niet is...
Word weinig aandacht besteed, semi doofpot, omdat het handhaven en controleren van de voedselstromen haast niet te doen is.

In Nederland kampt de NVWA al jarenlang met tekort aan personeel, zowel wetenschappers als opsporingsambtenaren. Er wordt weinig tot niet gehandhaafd en zo wordt er met onze gezondheid gespeeld. Alles voor het geld.
pi_202226808
quote:
15s.gif Op donderdag 18 november 2021 08:58 schreef dexamfetamine het volgende:
Bizar dat dit zo weinig in het nieuws is geweest als je ziet hoe schadelijk deze stof wel niet is...
Word weinig aandacht besteed, semi doofpot, omdat het handhaven en controleren van de voedselstromen haast niet te doen is.

In Nederland kampt de NVWA al jarenlang met tekort aan personeel, zowel wetenschappers als opsporingsambtenaren. Er wordt weinig tot niet gehandhaafd en zo wordt er met onze gezondheid gespeeld. Alles voor het geld.
Klopt ernstige massale voedselvergiftigingen zijn in NL ook aan de orde van de dag. Ziekenhuizen liggen er vol mee, maar er komt niks daarvan in de media!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Spellchecker donderdag 18 november 2021 @ 10:47:39 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202227620
Over welke voeding gaat het? Merken? Winkels?
pi_202228186
Toch maar weer biologisch? Het lijkt me ondoenlijk om die landen zich aan de regels te laten houden.

In India is de stof niet eens verboden:
Omdat ethyleenoxide niet verboden is in India, werd het sesamzaad daar met ethyleenoxide ontsmet en kon het Europa binnenkomen.
"De bron van besmetting ligt buiten Europa. Op wereldniveau wordt geprobeerd om daar wat aan te doen, maar dat werkt niet altijd", zegt Cees de Heer, expert voedselveiligheid van de NVWA.
https://nos.nl/artikel/23(...)de-wat-is-het-risico

Ik eet nogal vaak Turkse tomatenpuree, is veel goedkoper in die grote blikken en handiger, dan die kleine blikjes van AH maar ik vraag me wel af hoe het daarmee zit.

Ik vind de coronaprik veiliger dan heel veel van wat er in de supermarkt ligt, waarvan je geen idee hebt waarmee het allemaal verontreinigd is.

Kan er niet een commissie komen die regelmatig steekproeven doet en de consument direct op de hoogte stelt?

[ Bericht 41% gewijzigd door Mondkapje op 18-11-2021 11:44:44 ]
pi_202228686
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:47 schreef maily het volgende:
Over welke voeding gaat het? Merken? Winkels?
https://www.foodwatch.org(...)iftig-ethyleenoxide/
pi_202228747
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 09:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt ernstige massale voedselvergiftigingen zijn in NL ook aan de orde van de dag. Ziekenhuizen liggen er vol mee, maar er komt niks daarvan in de media!
We hebben het hier over mogelijke lange termijn effecten. Dat is nou juist de reden dat dit kan plaatsvinden. Het is onzichtbaar. Als iemand jou met een spuit zou injecteren waardoor je per direct kanker zou krijgen dan staat de wereld op zijn kop. Wanneer het onzichtbaar langzaam zijn werk doet dan kraaien er weinig hanen naar.
pi_202228896
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:26 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
We hebben het hier over mogelijke lange termijn effecten. Dat is nou juist de reden dat dit kan plaatsvinden. Het is onzichtbaar. Als iemand jou met een spuit zou injecteren waardoor je per direct kanker zou krijgen dan staat de wereld op zijn kop. Wanneer het onzichtbaar langzaam zijn werk doet dan kraaien er weinig hanen naar.
Niet als er bewezen kan worden dat ik kanket krijg van die spuit.
Maar mensen krijgen bewezen inderdaad massaal ziektes door het eten van de afgelopen 50 jaar.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202230501
Dat stukje virus wat je krijgt ingespoten, ruimt je lichaam op maar al die bestrijdingsmiddelen hopen zich op in je lichaam en verdwijnen niet.
  donderdag 18 november 2021 @ 14:28:57 #11
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202230624
quote:

[..]
En het langetermijneffect? Veel van die rommel richt heel geleidelijk schade aan en over 10 jaar constateert men misschien in de gezondheidszorg opeens een geleidelijke groei in het aantal kankergevallen waar natuurlijk op dat moment al lang niet meer aan deze troep wordt gedacht.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 18 november 2021 @ 14:32:09 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202230673
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:36 schreef Mondkapje het volgende:
Toch maar weer biologisch? Het lijkt me ondoenlijk om die landen zich aan de regels te laten houden.
Ik denk zelf dat het etiketje 'biologisch' vaak maar een reden is om de prijs van een artikel te verdubbelen. Wie controleert dat? Ik kan me nog herinneren dat jaren geleden er een schandaal was met legbatterij eieren die over de datum waren, werden verkocht aan een of andere schimmige opkoper, die ze daarna nota bene als scharreleieren op de markt zette.
pi_202230970
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 14:28 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]
En het langetermijneffect? Veel van die rommel richt heel geleidelijk schade aan en over 10 jaar constateert men misschien in de gezondheidszorg opeens een geleidelijke groei in het aantal kankergevallen waar natuurlijk op dat moment al lang niet meer aan deze troep wordt gedacht.
Mischien en misschien en nog meer misschiens...
Zijn er nu in de afgelopen 50 jaar massaal mensen ziek geworden vanwege voedsel wat nog altijd te koop is?
pi_202231034
quote:

[..]
??????????

Misschien eerst even het bericht lezen voordat je onzin loopt te verkondigen?

Het gaat om de lange termijn. Of weet je niet wat dat betekent?
  donderdag 18 november 2021 @ 15:03:41 #15
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_202231087
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 14:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zijn er nu in de afgelopen 50 jaar massaal mensen ziek geworden vanwege voedsel wat nog altijd te koop is?
Dat weten we dus niet omdat daar nooit iemand op lette....
pi_202232424
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 14:32 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]
Ik denk zelf dat het etiketje 'biologisch' vaak maar een reden is om de prijs van een artikel te verdubbelen. Wie controleert dat? Ik kan me nog herinneren dat jaren geleden er een schandaal was met legbatterij eieren die over de datum waren, werden verkocht aan een of andere schimmige opkoper, die ze daarna nota bene als scharreleieren op de markt zette.
Bij de rozijnenkwestie zei men dat de biologische nagenoeg geen sporen van bestrijdingsmiddelen bevatte. Terwijl bij de gewone 30 soorten werd gevonden.
pi_202233098
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 14:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je niet begrijpt wat lange termijn betekent en niet weet hoe bijvoorbeeld kanker ontstaat, groeit en hoe de oorzaak wordt opgespoord vraag het dan gewoon i.p.v. maar wat te roepen.

En het antwoord is ja.
Van genoeg voedsel en drinken worden mensen 'massaal' ziek. Denk maar eens aan iets simpel als alcohol.

Of het voorbeeld van de magnetron popcorn (de combi van het vet van de popcorn en de (pfc) magnetronzakken). Na jaren studie zijn uiteindelijk de zakken vervangen qua materiaal omdat de combi van de zak icm met het vet van de popcorn maakte dat je onbewust schadelijke stoffen binnenkreeg.
pi_202260099
Paniek om het woordje 'kankerverwekkend'. Terwijl het niets zegt. Er is zoveel kankerverwekkend in het leven. Het gaat om kansen.
pi_202260396
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 12:33 schreef theunderdog het volgende:
Paniek om het woordje 'kankerverwekkend'. Terwijl het niets zegt. Er is zoveel kankerverwekkend in het leven. Het gaat om kansen.
Naast dat het kankerverwekkend is zorgt het ook voor verminderde vruchtbaarheid
pi_202263346
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 12:53 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
Naast dat het kankerverwekkend is zorgt het ook voor verminderde vruchtbaarheid
Nog zo'n woord. Vermindering van hoeveel %?
pi_202263399
Foutje moet kunnen baas

Ik dacht wij Europeanen hebben strenge regels omrent voedsel maar blijkbaar gaat er iets mis in de keuring?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  dinsdag 23 november 2021 @ 15:19:37 #22
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_202305536
Ethyleenoxide is een gas, wordt ook gebruikt om medische "consumables" en "disposables" (verbanden, spuiten, naalden, hechtingdraad etc...) te steriliseren.
Daarom is de verpakking van zulke produkten volledig (steriel verband bvb) of gedeeltelijk (spuiten, naalden ) van poreus papier gemaakt.

Het papier laat lucht en andere gassen door, en de dozen waarin de goederen verpakt zijn eveneens. Eens verpakt en op paletten geladen worden die paletten in een vacuum kamer geplaatst.

De kamer wordt vacuum gezogen, er wordt stoom en ethyleenoxide in gepompt, dat door de verpakking dringt en de inhoudt steriliseert (voor de steriliserende werking is een bepaalde vochtigheidsgraad nodig). Daarna herhaalt men het proces (vacuum zuigen en gas inlaten) met stikstof om het ethyleenoxide te verwijderen.

Trivia: Als men barcodes op de paletten kleeft worden die met een nietpistool vastgemaakt. Ander bestaat de kans dat ze bij het vaccuuum zuigen loskomen.
are we infinite or am I alone
pi_202305688
Ik heb het niet gevolgd, toch niet weer zo'n verhaal als met die Fipronil eieren waarbij je 60 jaar lang 10 eieren per dag moet eten wil het schadelijk zijn ?
pi_202306003
Alvleesklier, alvleesklier, maandagavond doe ik ethyleenoxide in m'n bier
pi_202318166
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 15:59 schreef Raw85 het volgende:
Alvleesklier, alvleesklier, maandagavond doe ik ethyleenoxide in m'n bier
Hink stap sprong, Hink stap sprong, 12 Surinamers met een ingeklapte long
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')