Als het plannen een probleem is, kun je ook overwegen om alsnog alleen te gaan en niet of minimaal te plannen. Klinkt heel eng, maar mijn ervaring is dat dingen ter plekke regelen 10x makkelijker zijn dan wanneer je het van te voren uitzoekt. Ik boek zelf meestal een heen en terugvlucht en een hostel voor de eerste nacht. De meeste hostels hebben of een soort reisbureautjes waar je excursies kan regelen of op z'n minst wat flyers of posters met dingen die er te doen zijn. Verder gewoon een beetje praten met andere reizigers en kijken wat je ter plekke leuk vind.quote:Op zondag 7 november 2021 17:31 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
Naja mijn planning is niet helemaal alleen.. ik ben voor in 2022 een reis aan het plannen, omdat ik een tussenjaar heb. Gewoon lekker een maandje weg, ff genieten.. ik ben al een paar jaar niet echt op vakantie geweest.
Nou ga ik zo goed als alleen weg. Ik heb niet echt vrienden om deze reis mee te delen... of ze studeren nog, of zien het niet echt zitten. Een wereldreis maken is voor mij een droom. Dus zie ik dit, voor een maandje, als een goede start.
Nu wil ik een groepsreis gaan doen, want het plannen van een complete reis (activiteiten, slaapplek etc. Etc) is voor nu misschien een beetje te ambitieus.
Bedankt voor je berichtje. Ik had ff opgezocht qua single reizen enzo en een single reis lijkt mij wel leuker.. ik zie dat je met zo'n reis echt bij alleen mensen kom die ook "alleen" zijn. De groepsreis die ik op het oog heb kan je volgens mij ook in duo's of meer doen... maar de activiteiten van deze groepsreis zijn ook vele malen leuker (zover ik kon vinden).quote:Op zondag 7 november 2021 18:45 schreef simonblue het volgende:
Ik hoor vooral verschillende verhalen.
De single reis die ik zelf heb gemaakt was erg leuk. Veel contact met vrijwel iedereen in de groep en veel dingen samen gedaan, ook naast het reguliere programma. Het ging mij en de rest van de deelnemers vooral om het land en de cultuur te leren kennen.
Van andere mensen die op een single reis waren geweest hoorde ik dan weer verhalen dat het daar vooral om zuipen en feesten ging, maar dat is ook afhankelijk van wat voor reis en bestemming je boekt.
Van vrienden die als koppel met groepsreizen meegingen hoorde ik ook verschillende verhalen. Bij de meeste groepsreizen waren het merendeels koppels met af en toe een eenling die mee ging. Bij een reis die ze naar Athene hadden gemaakt waren de stellen allemaal erg op zichzelf, bij een reis naar Zweden was er veel meer een groepsgevoel. De reisleider zette zich daar bij de laatste reis ook erg voor in.
Volgens mij kun je bij een aantal aanbieders ook zien of het vooral koppels of eenlingen zijn die mee gaan.
Die vrijheid en echt alleen een reis maken wil ik graag eens mee maken.. maaarrr... ik heb nooit echt een super verre reis gemaakt, ik ben nooit wezen vliegen en de landen waar ik ben geweest zijn erg welvarende landen. Ik ben dus niks gewend en alles echt alles us nieuw voor mij... ik ben zelfs nooit op vakantie geweest met vrienden!quote:Op zondag 7 november 2021 18:49 schreef Fok-it het volgende:
Waarom vind je het plannen van een reis zelf te ambitieus? Is ook juist leuk als je zelf alle vrijheid hebt toch?
Lekker van hostel naar hostel, in een hostel vraag je wat je kan doen in de buurt. Er werken daar altijd of lokale mensen, of andere reizigers. Daar kan je prima een beetje socializen en dan ga je met die mensen eten ofzo.quote:Op zondag 7 november 2021 22:21 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
[..]
Bedankt voor je berichtje. Ik had ff opgezocht qua single reizen enzo en een single reis lijkt mij wel leuker.. ik zie dat je met zo'n reis echt bij alleen mensen kom die ook "alleen" zijn. De groepsreis die ik op het oog heb kan je volgens mij ook in duo's of meer doen... maar de activiteiten van deze groepsreis zijn ook vele malen leuker (zover ik kon vinden).
[..]
Die vrijheid en echt alleen een reis maken wil ik graag eens mee maken.. maaarrr... ik heb nooit echt een super verre reis gemaakt, ik ben nooit wezen vliegen en de landen waar ik ben geweest zijn erg welvarende landen. Ik ben dus niks gewend en alles echt alles us nieuw voor mij... ik ben zelfs nooit op vakantie geweest met vrienden!
Daarnaast lijkt het plannen (in mijn ogen) onwijs veel werk. Elke dag bedenken: wat ga ik doen? Waar ga ik heen? Waar verblijf ik? Wat ga ik eten? Hoe kom ik daar? Etc. Ik wil wel als ik thuis kom een beetje ontspannen zijn en niet kapot zijn van de hele reis. Misschien maak ik het groter dan dat het is, maar letterlijk alles wat ik ga doen is ook nieuw voor mij. Het gaat btw over landen thailand Vietnam.
Mijn eerste reis alleen was ook naar Thailand. Het is heel spannend en echt wel een cultuur shock maar dat maakt het ook echt leuk.quote:Op zondag 7 november 2021 22:21 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
[..]
Bedankt voor je berichtje. Ik had ff opgezocht qua single reizen enzo en een single reis lijkt mij wel leuker.. ik zie dat je met zo'n reis echt bij alleen mensen kom die ook "alleen" zijn. De groepsreis die ik op het oog heb kan je volgens mij ook in duo's of meer doen... maar de activiteiten van deze groepsreis zijn ook vele malen leuker (zover ik kon vinden).
[..]
Die vrijheid en echt alleen een reis maken wil ik graag eens mee maken.. maaarrr... ik heb nooit echt een super verre reis gemaakt, ik ben nooit wezen vliegen en de landen waar ik ben geweest zijn erg welvarende landen. Ik ben dus niks gewend en alles echt alles us nieuw voor mij... ik ben zelfs nooit op vakantie geweest met vrienden!
Daarnaast lijkt het plannen (in mijn ogen) onwijs veel werk. Elke dag bedenken: wat ga ik doen? Waar ga ik heen? Waar verblijf ik? Wat ga ik eten? Hoe kom ik daar? Etc. Ik wil wel als ik thuis kom een beetje ontspannen zijn en niet kapot zijn van de hele reis. Misschien maak ik het groter dan dat het is, maar letterlijk alles wat ik ga doen is ook nieuw voor mij. Het gaat btw over landen thailand Vietnam.
Bedankt voor je berichtje, ik heb zelf een groepsreis gezien naar Thailand + Vietnam bij kilroy die mij erg leuk leek. Shoestring lijkt mij dan heel tof voor die singlereizen. Dat lijkt me leuker dan dat ik in een groep kom waar weer allemaal kleine groepjes in zitten. Maar de reis bij kilroy is qua activiteit leuker (vind ik) en qua kosten betaal je wel wat meer bij kilroy maar heb je veeel meer inclusive. Dit maakt het wel een beetje lastig.quote:Op zondag 7 november 2021 19:14 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb het twee keer gedaan, de eerste was een vrij kleine groep waar ik toen de een na jongste was, heb toen veel zelf ondernomen maar dat vond ik geen probleem. Vond het wel fijn dat ik nergens aan hoefde te denken maar wel vrijheid had, als ik maar op tijd klaarstond als we vertrokken. En dat iemand me zou missen als me iets overkwam.
Tweede reis was een singlesreis van Shoestring, met een grotere groep van 20. Hartstikke leuk, heb me enorm vermaakt. De reis was leuk en de groep ook, maar het was wel kort en gehaast allemaal.
Je krijgt genoeg vrijheid. Er is misschien een programma maar je hoeft niet mee te doen, of je geeft aan wanneer je wel meedoet en wanneer niet. Als je een dagje aan het strand wil rotten in plaats van een vieze vismarkt op te gaan dan kan dat gewoon. Of als je een ochtendje wilt uitbrakken, dat kan ook. Als je het maar even aangeeft.
Maar het is dus soms wel gehaast, als je in een stad bent die je wel bevalt, kun je niet zeggen "hey ik blijf hier nog een paar dagen". Wel is het bij veel reizen mogelijk om een paar dagen bij te boeken in de eerste of laatste stad of dat je zelf nog verder reist, dan kunnen zij je helpen met boeken geloof ik.
Bedankt voor je berichtje. Ik herken wel wat je zegt. Ik ben ook een beetje bang dat ik in een groep kom waarvan ik denk: wtf moet hiermee?!?! Maar aan de andere kant hoor je ook hoe leuk mensen het hebben.. je moet ook gewoon echt geluk hebben. Ik zal een solo reis nog steeds overwegen, maar zeker buiten Europa weet ik nog niet 100% zeker of dat realistisch is voor mij. Echt alles is nieuw voor mij en dit kan misschien leiden tot een soort Error op vakantie zelf.quote:Op zondag 7 november 2021 19:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Als het plannen een probleem is, kun je ook overwegen om alsnog alleen te gaan en niet of minimaal te plannen. Klinkt heel eng, maar mijn ervaring is dat dingen ter plekke regelen 10x makkelijker zijn dan wanneer je het van te voren uitzoekt. Ik boek zelf meestal een heen en terugvlucht en een hostel voor de eerste nacht. De meeste hostels hebben of een soort reisbureautjes waar je excursies kan regelen of op z'n minst wat flyers of posters met dingen die er te doen zijn. Verder gewoon een beetje praten met andere reizigers en kijken wat je ter plekke leuk vind.
Ik ben zelf ook redelijk introvert en vond het een grote stap, maar uiteindelijk is het goed bevallen. Alleen aan een ontbijttafel gaan zitten of 's avonds aan de bar is soms wat ongemakkelijk, maar omdat er veel mensen alleen reizen is de drempel lang niet zo groot als iets alleen doen in Nederland.
Groepsreizen heb ik wel overwogen maar nooit geprobeerd. Ik ben altijd een beetje bang dat je toch vast zit aan een groep waar je net niet past of dat er iemand is die al die tijd op je zenuwen werkt. Daarnaast bepaal ik liever m'n eigen tempo en ben ik bang dat er maar een halve dag in een bepaald gebied is, terwijl ik wel die 20km hike zou willen doen.
Mijn eerste reis was via srprse.me. Wel een reisorganisatie, maar ze boeken alleen de heen en terugvlucht en je eerste nacht. Ik had als reis 3 weken buiten Europa. Heb het zo gedaan om mezelf te forceren om te gaan, want ik was toen ook al jaren niet op reis geweest door gebrek aan vrienden of een relatie. Vanaf toen altijd op dezelfde manier gegaan tot aan Covid.
Een singlereis is gewoon een groepsreis maar dan reis je met alleen maar mensen die in hun eentje komen. Zo zijn er geen duo's of andere kleine groepjes.quote:Op zondag 7 november 2021 22:28 schreef qajariaq het volgende:
Is een speciale single reis niet bedoelt om juist verkering te krijgen of minimaal met anderen sex te krijgen?
Als dat echt het doel is van de reis dan lijkt mij er weinig lol aan. Ik wil liever iets van de omgeving mee krijgen. Als je wilt neuken zijn er vaak wel goedkopere oplossingen, zeker in Thailand.
Bedankt voor je tips, ik zal het alleen reizen nog steeds zeker overwegen! Zo'n cultuur shock hoorde ik al eerder ja en daarvan ben ik een beetje bang dat ik een error krijg. Maar uiteraard wel een heel vet en leuk avontuur.quote:Op zondag 7 november 2021 22:28 schreef Crack_david het volgende:
[..]
Mijn eerste reis alleen was ook naar Thailand. Het is heel spannend en echt wel een cultuur shock maar dat maakt het ook echt leuk.
Zoals anderen ook al zeggen, bij de hostels ontmoet je mensen, kunnen ze evenementen voor je organiseren en kun je vaak ook nog wel wat eten en drinken. Als je niet weet wat je wilt doen, doe je gewoon niks. Dan ga je een stad in lopen en haal je een kop koffie en wat eten.
Thailand is heerlijk, makkelijk te bereizen met een hele uitgebreide toeristische sector. Bangkok is zelfs de meest bereisde stad ter wereld.
Snap ik wel, maar zeker als je naar hostels gaat kan je ook beetje meeleven met anderen, er zijn altijd wel mensen die aan je vragen of je ergens heen gaat of met ze gaan eten. Het hele 3 keer per dag plannen wat je gaat eten, of wat ga je gaat doen is niet nodig. Waar je ook bent. Gewoon doen en eten waar je die dag zelf zin in hebt, scheelt je al stuk qua stressquote:Op zondag 7 november 2021 22:21 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
[..]
[..]
?? Er is wel een groot verschil tussen een dagelijks leven of ff aan de andere kant van de wereld zijn. Zoals ik zei ben ik best introvert maar kan ik wel gewoon een goed praatje maken met een "vreemde". Daarnaast kom ik niet elke week nieuwe mensen tegen. Ik snap je laatste vraag dus niet helemaal.quote:Op zondag 7 november 2021 22:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lekker van hostel naar hostel, in een hostel vraag je wat je kan doen in de buurt. Er werken daar altijd of lokale mensen, of andere reizigers. Daar kan je prima een beetje socializen en dan ga je met die mensen eten ofzo.
Kost het je normaal gesproken ook zoveel moeite om de dag of week door te komen?
Ik ken je natuurlijk totaal niet, dus uiteindelijk moet je voor jezelf inschatten wat je wil, maar voor mij was destijds ook alles nieuw. Ik was jaren niet op vakantie geweest en de vakanties die ik had gedaan waren eigenlijk alleen in Europa en relatief standaard vakanties met wat vrienden naar wintersport of stapvakantie en daarvoor met m'n ouders. Uiteindelijk als eerste reis naar Brazilië en Argentinië geweest en de schok was minder groot dan ik had verwacht. Eigenlijk went het best snel, zelfs het feit dat ik pas op schiphol wist waar ik heel zou vliegen.quote:Op zondag 7 november 2021 22:28 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
Bedankt voor je berichtje. Ik herken wel wat je zegt. Ik ben ook een beetje bang dat ik in een groep kom waarvan ik denk: wtf moet hiermee?!?! Maar aan de andere kant hoor je ook hoe leuk mensen het hebben.. je moet ook gewoon echt geluk hebben. Ik zal een solo reis nog steeds overwegen, maar zeker buiten Europa weet ik nog niet 100% zeker of dat realistisch is voor mij. Echt alles is nieuw voor mij en dit kan misschien leiden tot een soort Error op vakantie zelf.
Toen ik alleen in Hong Kong zat had ik dat ook wel een beetje hoor. Van 10 graden hier naar 35 graden daar, heel erg drukkende temperatuur en heel druk. Maar het viel na een dag of 2 allemaal wel mee, toen kende ik wat mensen uit het hostel en ging ik met hun op pad en 's avonds dumplings etenquote:Op zondag 7 november 2021 22:34 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
[..]
Een singlereis is gewoon een groepsreis maar dan reis je met alleen maar mensen die in hun eentje komen. Zo zijn er geen duo's of andere kleine groepjes.
[..]
Bedankt voor je tips, ik zal het alleen reizen nog steeds zeker overwegen! Zo'n cultuur shock hoorde ik al eerder ja en daarvan ben ik een beetje bang dat ik een error krijg. Maar uiteraard wel een heel vet en leuk avontuur.
Dat komt voornamelijk door die vraag over eten, zo zit je thuis toch hopelijk ook niet de hele dag te stressen?quote:Op zondag 7 november 2021 22:37 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
[..]
?? Er is wel een groot verschil tussen een dagelijks leven of ff aan de andere kant van de wereld zijn. Zoals ik zei ben ik best introvert maar kan ik wel gewoon een goed praatje maken met een "vreemde". Daarnaast kom ik niet elke week nieuwe mensen tegen. Ik snap je laatste vraag dus niet helemaal.
Ja oke fair point.. ik zal het ook wel groter maken dan dat het misschien is. Ik ben best chaotisch/ slecht in plannen, maar vind het altijd wel fijn als ik alles op een rijtje heb. En ik ben nog best jong (19) dus het is best een grote stap.quote:Op zondag 7 november 2021 22:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Snap ik wel, maar zeker als je naar hostels gaat kan je ook beetje meeleven met anderen, er zijn altijd wel mensen die aan je vragen of je ergens heen gaat of met ze gaan eten. Het hele 3 keer per dag plannen wat je gaat eten, of wat ga je gaat doen is niet nodig. Waar je ook bent. Gewoon doen en eten waar je die dag zelf zin in hebt, scheelt je al stuk qua stress
Ik woon nog thuis :pquote:Op zondag 7 november 2021 22:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat komt voornamelijk door die vraag over eten, zo zit je thuis toch hopelijk ook niet de hele dag te stressen?
Dan nog...quote:
Dat is het ook hoor, maar maak je niet te druk.quote:Op zondag 7 november 2021 22:40 schreef Knapperig_kaaskoekje het volgende:
[..]
Ja oke fair point.. ik zal het ook wel groter maken dan dat het misschien is. Ik ben best chaotisch/ slecht in plannen, maar vind het altijd wel fijn als ik alles op een rijtje heb. En ik ben nog best jong (19) dus het is best een grote stap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |