abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202059311
Na een pittig jaar willen ik en mijn partner in de week na kerstdagen weg uit Nederland en natuur opzoeken.

Een lang gekoesterde wens is Lapland.

In verband met werk gebonden aan de week na kerst.

Iets meer offers the beaten track heeft de voorkeur: we hebben geen kinderen, zijn ervaren backpack reizigers en houden van hiken en avontuur. We houden dus niet van massa toerisme en zaken zoals de geboorteplaats van de Kerstman.

We denken aan Zweeds of Fins Lapland. Vliegen, ergens een authentieke accommodatie in de natuur en vanuit daar tripjes maken.

Heeft iemand tips en/of richting op welke manier dit mogelijk zou kunnen zijn?

Campings, chalets, plaatsen ver buiten de bewoonde wereld is top.

Andere tips voor Scandinavië tijdens deze periode ook welkom :D

[ Bericht 7% gewijzigd door Landgeld op 06-11-2021 20:12:57 ]
Love is in the air!
  zaterdag 6 november 2021 @ 20:11:01 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_202059492
Mijn vader runt een resort op de grens van Zweeds Lapland. Sledehondtochten, sneeuwscootersafari's, ijsvissen etc.

Heb zelf ooit voor een outdoorbedrijf nog wat verder naar het noorden gewerkt maar die zijn dit jaar gestopt. Kan eventueel even de naam van mn pa zn camping/bungalowpark dm'en.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_202059546
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 20:11 schreef Dven het volgende:
Mijn vader runt een resort op de grens van Zweeds Lapland. Sledehondtochten, sneeuwscootersafari's, ijsvissen etc.

Heb zelf ooit voor een outdoorbedrijf nog wat verder naar het noorden gewerkt maar die zijn dit jaar gestopt. Kan eventueel even de naam van mn pa zn camping/bungalowpark dm'en.
Interessant. Graag! Hoe kom je daar? Via Helsinki?

Alles off the beaten track erg interessant.
Love is in the air!
pi_202059655
Lapland is zeker aan te raden, maar of december de juiste periode is..

Het is dan de hele dag donker hè, ik hoop dat je dat realiseert? Ik ben zelf in maart in Zweeds Lapland geweest, toen was het ongeveer 12 uur licht, 12 uur donker, zoals overal ter wereld.
  zaterdag 6 november 2021 @ 20:47:22 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_202060219
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 20:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Interessant. Graag! Hoe kom je daar? Via Helsinki?

Alles off the beaten track erg interessant.
Vliegen op Stockholm bijvoorbeeld en dan een pick up vanaf daar. Of trein naar Umea en daar een pick up. Vanaf daaar is het nog een uur of anderhalf met de wagen naar het binnenland.

Als ik thuis ben zal ik je een dm sturen :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 6 november 2021 @ 20:49:11 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_202060266
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 20:19 schreef Schuifpui het volgende:
Lapland is zeker aan te raden, maar of december de juiste periode is..

Het is dan de hele dag donker hè, ik hoop dat je dat realiseert? Ik ben zelf in maart in Zweeds Lapland geweest, toen was het ongeveer 12 uur licht, 12 uur donker, zoals overal ter wereld.
Een stuk lichter dan je verwacht. De sneeuw reflecteert flink. En natuurlijk het noorderlicht :)
pi_202062769
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 20:49 schreef Dven het volgende:

[..]
Een stuk lichter dan je verwacht. De sneeuw reflecteert flink. En natuurlijk het noorderlicht :)
Dat was in maart in Fins lapland ook prima te zien. In 2006 iig :D
  Moderator zaterdag 6 november 2021 @ 22:40:00 #8
45833 crew  Fogel
pi_202062968
Qua noorderlicht is er deze herfst al vrij veel activiteit geweest, geen idee in hoeverre dat zo blijft.
Maar hoe noordelijker je zit, en hoe minder lichtverontreiniging je hebt, hoe groter je kans om er iets van mee te krijgen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_202062990
Riksgränsen is ook wel aardig, skidorp aan de Zweeds/Noorse grens. Misschien als uitvalsbasis te gebruiken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_202064111
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2021 22:40 schreef Fogel het volgende:
Qua noorderlicht is er deze herfst al vrij veel activiteit geweest, geen idee in hoeverre dat zo blijft.
Maar hoe noordelijker je zit, en hoe minder lichtverontreiniging je hebt, hoe groter je kans om er iets van mee te krijgen.
Tips voor 5-6 dagen na kerst? Scandinavië, outdoor, stad.

Nog een beetje zoekende hoe en wat te organiseren....
Love is in the air!
  Moderator zondag 7 november 2021 @ 11:58:21 #11
45833 crew  Fogel
pi_202067748
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 23:43 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Tips voor 5-6 dagen na kerst? Scandinavië, outdoor, stad.

Nog een beetje zoekende hoe en wat te organiseren....
Wel, stad is meer ‘stad’ in het noorden en de natuur is altijd dichtbij.
Vanuit Alta en Tromsø kan je alle kanten op, die regio is erg op toerisme ingesteld dus geen probleem om dingen te vinden.
Als naar zuid-Lapland wil kan ik Røros aanbevelen.
De Zweedse en Finse kant, geen idee.

Zou wel een auto huren zodat je een beetje mobiel bent.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_202069837
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2021 11:58 schreef Fogel het volgende:

[..]
Wel, stad is meer ‘stad’ in het noorden en de natuur is altijd dichtbij.
Vanuit Alta en Tromsø kan je alle kanten op, die regio is erg op toerisme ingesteld dus geen probleem om dingen te vinden.
Als naar zuid-Lapland wil kan ik Røros aanbevelen.
De Zweedse en Finse kant, geen idee.

Zou wel een auto huren zodat je een beetje mobiel bent.
Ja, dat zijn interessante opties :) Ik ga eens verder oriënteren.
Love is in the air!
pi_202071207
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 20:49 schreef Dven het volgende:

[..]
Er is inderdaad wel twilight, dus niet echt donker de hele dag. Hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet. Je kan inderdaad in het donker ook vette dingen doen. Ik ben zelf midden in de nacht wezen sneeuwscooteren op een bevroren meer, in een tipi wat dingen geroosterd en bij -20C naar het noorderlicht gekeken. Dat was in maart. Voordeel van december is dat je dat niet om 02:00 hoeft te doen. :P
pi_202098195
Ik ga in februari een dikke week tourskieën/kamperen in de nationale parken Sarek en Padjelanta. Maar dat is vast niet wat je zoekt. ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_202269111
Wij willen in december 22 die kant op.

Zoek je iets georganiseerd of ga je alles zelf regelen?
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_202550362
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 november 2021 13:10 schreef xpompompomx het volgende:
Ik ga in februari een dikke week tourskieën/kamperen in de nationale parken Sarek en Padjelanta. Maar dat is vast niet wat je zoekt. ;)
Ik ben avontuurlijk en het klinkt interessant, maar ik kan niet (zo goed) skieën dus dat is niet zo'n goed idee vrees ik :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 november 2021 21:45 schreef Aiciu het volgende:
Wij willen in december 22 die kant op.

Zoek je iets georganiseerd of ga je alles zelf regelen?
We hebben besloten nu niet te gaan. Alles was al vol, heel toeristisch in die week. We doen dit een andere keer en dan buiten het toeristen-seizoen :)
Love is in the air!
  Manager PR/Moderator vrijdag 10 december 2021 @ 10:25:36 #17
269689 crew  Viv
pi_202550507
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:11 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Ik ben avontuurlijk en het klinkt interessant, maar ik kan niet (zo goed) skieën dus dat is niet zo'n goed idee vrees ik :+
[..]
We hebben besloten nu niet te gaan. Alles was al vol, heel toeristisch in die week. We doen dit een andere keer en dan buiten het toeristen-seizoen :)
Zit Björkliden ook vol? (Zo ja: tip voor wanneer jullie alsnog gaan. ;) )

Is een heel kleinschalig wintersportdorpje (als in: 1 hotel/restaurant en wat vakantiehuisjes). Wij kunnen ook niet skieën, maar hebben ons daar goed vermaakt.

Ligt vlakbij Abisko, waar de Kungsleden trail begint/eindigt en waar het Aurora Sky Station is. Dat is een Noorderlicht-uitkijkpunt op een berg, waar je 's avonds laat met een skilift heengebracht wordt.

Vliegen op Kiruna, vanuit daar met de trein of een huurauto verder. :Y)

https://bjorkliden.com/en/

https://auroraskystation.se/en/welcome-to-aurora-sky-station/

https://visitsweden.nl/te(...)gsroute-het-noorden/

Laat maar weten als je vragen hebt! Wij zijn er twee keer een week geweest, eerst eind december 2012 (inclusief Oud & Nieuw) en de tweede keer begin maart 2014. Dat het helemaal niet licht zou worden in december klopt overigens niet. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Viv op 10-12-2021 10:35:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')