abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:26:12 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201955803
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken naar een hybride warmtepomp en ik zie dat de subsidie volgend jaar omhoog gaat. Echter, ik woon in een oud, niet goed te isoleren woning (begin 20e eeuw). Voor zover ik begrijp is een warmtepomp dan niet (zo) efficiënt. Wat ik echter niet terug kan vinden: heeft het dan gewoon géén enkel nut of is hij gewoon minder goed? Want dan kan (als de warmtepomp het niet warm genoeg krijgt) de cv alsnog bijspringen, of werkt het anders zodat dát geen optie is?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_201955919
elk huis is te isoleren.

ik vind hybride warmtepompen een leuk idee, echter een hele grote besparing die je hebt met all-electric warmtepompen heb je dan niet, namelijk je abonnement op gas van ca 25-30 euro per maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:45:38 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201956822
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 14:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
elk huis is te isoleren.
Ja, dat klopt. Maar dat weegt totaal niet op in ons geval. Voordat ik dát terugverdien...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_201956948
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 15:45 schreef JeOma het volgende:

[..]
Ja, dat klopt. Maar dat weegt totaal niet op in ons geval. Voordat ik dát terugverdien...
De kosten van isoleren weegt niet op tegen de baten? :o
heb je dan wel alle baten meegenomen, zoals bv een stijging van je woningwaarde?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201957059
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 15:45 schreef JeOma het volgende:

[..]
Als terugverdienen de motivatie is, dan kan je direct stoppen met de warmtepomp. Wij hebben een redelijk oke geïsoleerd huis (energielabel D, ik weet niet of die kwalificatie iets zegt) en de terugverdientijd van de warmtepomp ging al richting de 20 jaar....

Isoleren is het eerste wat je moet doen
pi_201957341
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 16:03 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Als terugverdienen de motivatie is, dan kan je direct stoppen met de warmtepomp
Als je alles meeneemt dan komt een warmtepomp er verassend goed uit, echter dan moet je wel alles meenemen...

onder andere
- afschrijving huidige verwarmingsmethode en afschrijving warmtepomp
- reparatiekosten huidige verwarmingsmethode en reparatiekosten warmtepomp
- het ontbreken van je gasbonnementprijs. Bij een hydribe wp zal de gasprijs omhoog gaan per m3 omdat je vaste lasten niet zakken. bij een all-electric verdwijnen ook de vaste lasten
- historisch stijging van de gasprijs en historische stijging van de elektraprijs
- waardevermeerdering van je huis bij isolatie en een wp
- er zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar die kan ik nu even niet bedenken,.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:34:01 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201958604
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De kosten van isoleren weegt niet op tegen de baten? :o
heb je dan wel alle baten meegenomen, zoals bv een stijging van je woningwaarde?
Goed punt. Ik heb het nog niet nagerekend, maar onze situatie is nu:

• Huis heeft wel een spouw, maar die is te smal voor isolatie (bouwjaar rond 1920), daar is al naar gekeken door verschillende isolatie-mensen en die raden het af om er iets in te gooien.
• Huis is ongeveer 10 jaar geleden compleet gerenoveerd aan de buitenzijde met authentieke look. Zelfde geldt voor de binnenzijde.
• Nieuwe CV-installatie (2 jaar oud)

Het huis was vorig jaar in de winter ámper comfortabel te krijgen boven (beneden geen issue), maar als je zo'n "50-graden-test" gaat doen komen we er denk ik niet mee weg. Vloerisolatie kan niet (geen toegang tot kruipruimte). Dakisolatie is al gedaan. Zonnepanelen al aanwezig. Overal dubbel glas (maar: wel van die oude houten maar wel authentieke/mooie kozijnen).

Waar moet je dan beginnen? Kunstof kozijnen? (dat is echt zonde van de woning vind ik) Binnenmuren extra plaatsen? Ik vind dat lastig. En vind maar 's een aannemer nu...
pi_201958668
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef JeOma het volgende:

Dan zou ik pas over een jaar of tien er serieus over gaan denken. Je gaat toch geen nieuwe CV ketel nu al vervangen?
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:45:58 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_201958792
quote:

[..]

• Huis heeft wel een spouw, maar die is te smal voor isolatie (bouwjaar rond 1920), daar is al naar gekeken door verschillende isolatie-mensen en die raden het af om er iets in te gooien.
• Huis is ongeveer 10 jaar geleden compleet gerenoveerd aan de buitenzijde met authentieke look. Zelfde geldt voor de binnenzijde.

Het huis was vorig jaar in de winter ámper comfortabel te krijgen boven (beneden geen issue), maar als je zo'n "50-graden-test" gaat doen komen we er denk ik niet mee weg. Vloerisolatie kan niet (geen toegang tot kruipruimte). Dakisolatie is al gedaan. Zonnepanelen al aanwezig. Overal dubbel glas (maar: wel van die oude houten maar wel authentieke/mooie kozijnen).

Waar moet je dan beginnen? Kunstof kozijnen? (dat is echt zonde van de woning vind ik) Binnenmuren extra plaatsen? Ik vind dat lastig. En vind maar 's een aannemer nu...
Dan zou ik kiezen voor de extra trui en alles even zo laten als het nu is
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_201959053
quote:

[..]

over 10 jaar zou ik er nog eens naar kijken, dan is je cv wat ouder en is het minder zonde om aan de binnenkant te isoleren omdat dat al wat ouder is.
Daarnaast hoop ik dat over 10 jaar het tekort aan personeel weg is, maar ik vrees het ergste...

Ik vind hybride wp echt zonder van het geld omdat de gasprijs per m3 best flink stijgt omdat je gasabbonement gewoon blijft bestaan.
pi_201959291
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 16:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je alles meeneemt dan komt een warmtepomp er verassend goed uit, echter dan moet je wel alles meenemen...

onder andere
- afschrijving huidige verwarmingsmethode en afschrijving warmtepomp
- reparatiekosten huidige verwarmingsmethode en reparatiekosten warmtepomp
- het ontbreken van je gasbonnementprijs. Bij een hydribe wp zal de gasprijs omhoog gaan per m3 omdat je vaste lasten niet zakken. bij een all-electric verdwijnen ook de vaste lasten
- historisch stijging van de gasprijs en historische stijging van de elektraprijs
- waardevermeerdering van je huis bij isolatie en een wp
- er zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar die kan ik nu even niet bedenken,.
Jup allemaal meegenomen bij de renovatie en de keuze gemaakt tov vervangen CV en aanleg vloerverwarming. Zelfs bij vervangen dakisolatie en isoleren muren van binnenuit zouden we het moeten doen omdat je het wil en niet gemotiveerd met de portemonnee.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2021 18:15:26 ]
pi_201959302
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Jup allemaal meegenomen bij de renovatie en de keuze gemaakt tov vervangen CV en aanleg vloerverwarming. Zelfs bij vervangen dakisolatie zouden we het moeten doen omdat je het wil en niet gemotiveerd met de portemonnee
wat heeft vloerverwarming met een wp te maken? :?
pi_201959454
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat hoeft jouw toch niet uitgelegd te worden?

Vloerverwarming kan en moet zelfs met een lage temperatuur tegen een cv met meestal onder bemeten radiatoren een hoge temperatuur nodig heeft.

een WP levert veel efficiënter een lage temperatuur dan een hoge.

In die zin is vloerverwarming ideaal te combineren met een WP.
pi_201959463
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat hoeft jouw toch niet uitgelegd te worden?

Vloerverwarming kan en moet zelfs met een lage temperatuur tegen een cv met meestal onder bemeten radiatoren een hoge temperatuur nodig heeft.

een WP levert veel efficiënter een lage temperatuur dan een hoge.

In die zin is vloerverwarming ideaal te combineren met een WP.
nee hoor dat hoeft helemaal niet. een vloerverwarming is leuk, maar een wp werkt prima op traditionele oude radiatoren.
pi_201959586
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee hoor dat hoeft helemaal niet. een vloerverwarming is leuk, maar een wp werkt prima op traditionele oude radiatoren.
Dat gaat alleen op als je de radiatoren op hooguit iets van vijftig graden kunt stoken, Anders zakt je rendement nogal in.

In ieder geval tweede helft vorige eeuw zijn radiatoren berekend op 70 tot 90 graden water temperatuur. Dus een WP met radiatoren kan maar dan moet je mogelijk je radiatoren ook allemaal vervangen en dat kost ook weer geld en ruimte of nog meer geld bij de zelfde ruimte (Jaga).
pi_201959609
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat gaat alleen op als je de radiatoren op hooguit iets van vijftig graden kunt stoken, Anders zakt je rendement nogal in.

In ieder geval tweede helft vorige eeuw zijn radiatoren berekend op 70 tot 90 graden water temperatuur. Dus een WP met radiatoren kan maar dan moet je mogelijk je radiatoren ook allemaal vervangen en dat kost ook weer geld en ruimte of nog meer geld bij de zelfde ruimte (Jaga).
ik hoefde dat niet met mijn huis uit 1936

CVs met opentherm of iets vergelijksbaars bepalen ook nu al zelf de aanvoertemperatuur en die ligt meestal rond de 40-50 graden.
pi_201959755
quote:

[..]
Overal dubbel glas (maar: wel van die oude houten maar wel authentieke/mooie kozijnen).

Waar moet je dan beginnen? Kunstof kozijnen? (dat is echt zonde van de woning vind ik)
De keuze tussen hout of kunststof heeft weinig met isolatie te maken. Meer met uitstraling versus onderhoud.

Type glas is veruit het belangrijkst. Is het recent dubbel glas (hr++) of ouder dubbel glas?
In het laatste geval is daar ook nog veel winst te behalen.
pi_201959768
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik hoefde dat niet met mijn huis uit 1936

CVs met opentherm of iets vergelijksbaars bepalen ook nu al zelf de aanvoertemperatuur en die ligt meestal rond de 40-50 graden.
Je wilt het niet meestal comfortabel hebben maar vrijwel altijd.

Voor de jaren zestig werd er nog niet zoveel gerekend aan cv systemen dus zijn de radiatoren van toen meestal heel rum bemeten.

Bij mijn huis van 1990 moest ik echt wel met tachtig of negentig graden stoken in de winter. Binnen een paar jaar radiatoren vervangen (de grootste vervangen door een veel grotere en dan doorschuiven). Het werd toen vlotter warm, minder hete stank en (toen niet verwacht) zakte de gasrekening ook best wel.
pi_201959794
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je wilt het niet meestal comfortabel hebben maar vrijwel altijd.

Voor de jaren zestig werd er nog niet zoveel gerekend aan cv systemen dus zijn de radiatoren van toen meestal heel rum bemeten.

Bij mijn huis van 1990 moest ik echt wel met tachtig of negentig graden stoken in de winter. Binnen een paar jaar radiatoren vervangen (de grootste vervangen door een veel grotere en dan doorschuiven). Het werd toen vlotter warm, minder hete stank en (toen niet verwacht) zakte de gasrekening ook best wel.
dat kan zomaar zo zijn in specifieke gevallen, maar dat is lang niet altijd zo.
Een warmtepomp instellen is zowiezo huisgevoelig en per huis verschillend.
pi_201959927
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah sorry wij wilde de WP gebruiken voor het verwarmen van de woning.
pi_201964309
Volgens mij kan je bij een ouder huis prima gas en kosten besparen met een hybride warmtepomp. Minder effectief als in een goed geïsoleerd huis, maar dat is met een CV ketel ook al het geval.
pi_201966230
Is een Hewalex iets voor je? Investering niet zo hoog en toch aardig wat m3 gas besparen.

Icm radiatoren met fans eronder?
.
pi_201966426
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 14:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
elk huis is te isoleren.

ik vind hybride warmtepompen een leuk idee, echter een hele grote besparing die je hebt met all-electric warmtepompen heb je dan niet, namelijk je abonnement op gas van ca 25-30 euro per maand.
Bedoel je het vastrecht? Met een hybride WP, en zeker als je er nog een WPB bij doet (dat is ook 2 keer subsidie), dan moet je onder bepaalde omstandigheden prima onder de 500m3 in de maand kunnen blijven, waardoor het slechts ¤14/m is. Maar wellicht geldt dit niet voor OP, dus dit is meer een sidenote dan een antwoord van mij :)

Voor OP: een hybride WP heeft altijd nut, de vraag is gewoon hoeveel, en hoelang de terugverdientijd is. Het is immers lang niet altijd of zomer of een ijskoude winter. En ook in een koude winter kan een WP het water nog voorverwarmen voor de CV-ketel. Pas onder de -12 wordt gas efficiënter dan een WP (beetje afhankelijk van de WP en de prijzen natuurlijk). Je zou dan je CV-ketel in serie kunnen schakelen, achter de WP. De WP verwarmt het water dan tot 50 graden, en de HR-ketel doet de rest. Of je schakelt ze in parallel, maar ik heb er te weinig verstand van om te zeggen wat handig is. Zie ook deze site voor diverse bivalente oplossingen: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
pi_201966548
Informeer ook even bij je gemeente hoe ver zij zijn met de plannen voor gasvrij maken. De komende tijd moeten alle gemeenten met plannen komen hoe en wanneer ze voor 2050 gasvrij willen zijn.

Ik zelf zat ook een hybride warmtepomp te overwegen. Maar onlangs is voor mijn wijk bekend geworden dat voor 2030 het gas er af gaat en er een warmtenet komt. Dan ga ik natuurlijk niet meer in een hybride warmtepomp investeren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201966646
quote:

[..]

Niks direct doen, vind ik.
Om snel van gas af te zijn zou ik een buitenhok maken en daarin een goede pellet cv ketel inzetten.
Pellets groot inkopen (heb je opslagruimte?)

Dan je huis. Je had wellicht bij die renovatie de buitenmuren aan de binnenzijde gelijk moeten isoleren aan de binnenkant met een systeem met vochtwerende folie.
Dat is de enige manier.

Dan de ruimtes die je verwarmd terugdringen naar bv alleen de kamer en keuken.
Dan een hybride warmtepomp bijplaatsen.
Deze kun je dan uitlezen tot welke buitentemperatuur die het aankan. En zo steeds meer naar alleen WP

Het is wel goed te doen. Denk aan box en box leven.
Vakman pur sang
pi_201966902
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 09:08 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Bedoel je het vastrecht? Met een hybride WP, en zeker als je er nog een WPB bij doet (dat is ook 2 keer subsidie), dan moet je onder bepaalde omstandigheden prima onder de 500m3 in de maand kunnen blijven, waardoor het slechts ¤14/m is. Maar wellicht geldt dit niet voor OP, dus dit is meer een sidenote dan een antwoord van mij :)

Voor OP: een hybride WP heeft altijd nut, de vraag is gewoon hoeveel, en hoelang de terugverdientijd is. Het is immers lang niet altijd of zomer of een ijskoude winter. En ook in een koude winter kan een WP het water nog voorverwarmen voor de CV-ketel. Pas onder de -12 wordt gas efficiënter dan een WP (beetje afhankelijk van de WP en de prijzen natuurlijk). Je zou dan je CV-ketel in serie kunnen schakelen, achter de WP. De WP verwarmt het water dan tot 50 graden, en de HR-ketel doet de rest. Of je schakelt ze in parallel, maar ik heb er te weinig verstand van om te zeggen wat handig is. Zie ook deze site voor diverse bivalente oplossingen: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
Bovenop die 14 eur komt nog het vastrecht van de leverancier van 4-10 eur per maand.
pi_201967948
Goed om te weten dat de subsidieregeling gunstige wordt;
https://www.eigenhuis.nl/(...)mtepomp-vanaf-2022#/
pi_201967969
Eerste stap is zorgen dat je woning minder warmte verliest.
Daarna pas gaan kijken naar de manier waarop je de warmte produceert.
pi_201976321
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bovenop die 14 eur komt nog het vastrecht van de leverancier van 4-10 eur per maand.
Huh? Naast het vastrecht van de netwerkbeheerder? Ik betaal ¤11/m volgens mij, all in: https://www.enexis.nl/-/m(...)vanaf-01-01-2021.pdf. De meeste anderen betalen ¤15/m. Geen schrikbarend hoog bedrag vind ik.

edit: oh ja, zo te zien heb je gelijk. Mijn leverancier gooit daar nog ¤5 "vaste leveringskosten" bovenop.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zandstrand op 31-10-2021 20:46:36 ]
pi_201980265
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 20:41 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Huh? Naast het vastrecht van de netwerkbeheerder? Ik betaal ¤11/m volgens mij, all in: https://www.enexis.nl/-/m(...)vanaf-01-01-2021.pdf. De meeste anderen betalen ¤15/m. Geen schrikbarend hoog bedrag vind ik.

edit: oh ja, zo te zien heb je gelijk. Mijn leverancier gooit daar nog ¤5 "vaste leveringskosten" bovenop.
20 eur per maand is toch ca 685 kwh per jaar en daar kan je meerdere dagen je huis elektrisch mee verwarmen zo niet weken.
pi_201981372
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2021 08:38 schreef Fer het volgende:
Is een Hewalex iets voor je? Investering niet zo hoog en toch aardig wat m3 gas besparen.

Icm radiatoren met fans eronder?
Ik naam aan dat je hier een zonnewarmtecollector mee bedoeld, van die vacuümbuizen met 'water'.

Die dingen zijn achterhaald sinds PV betaalbaar is. Het probleem met die dingen is dat ze vrijwel niets produceren voor verwarming want die staat toch al minder aan als de zon schijnt.

Voor sanitair warm water (SWW) doen ze het prima in de zomer maar de gehele winter doen ze vrijwel niets meer alleen al omdat het pompje uit gaat. In de zomer dekken ze iets van driekwart van je douche water.

Over het jaar spaar je dus ruim 1/3 op je douche-energie en in voor en naseizoen een minimale bijdrage aan je stookkosten. Dat kost je dan wel iets van drie tot vijfduizend euro. Vrijwel niemand gaat dat ooit terug verdienen.

Gebruik de plek voor die collectors voor een paar zonnepanelen en plaats een wpboiler. Kost minder en levert meer op. Bovendien als je wp-boiler op temperatuur is hou je stroom over terwijl die collectors gewoon stoppen als je water warm is om negen uur in de morgen.
pi_201983982
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 10:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik naam aan dat je hier een zonnewarmtecollector mee bedoeld, van die vacuümbuizen met 'water'.

Die dingen zijn achterhaald sinds PV betaalbaar is. Het probleem met die dingen is dat ze vrijwel niets produceren voor verwarming want die staat toch al minder aan als de zon schijnt.

Voor sanitair warm water (SWW) doen ze het prima in de zomer maar de gehele winter doen ze vrijwel niets meer alleen al omdat het pompje uit gaat. In de zomer dekken ze iets van driekwart van je douche water.

Over het jaar spaar je dus ruim 1/3 op je douche-energie en in voor en naseizoen een minimale bijdrage aan je stookkosten. Dat kost je dan wel iets van drie tot vijfduizend euro. Vrijwel niemand gaat dat ooit terug verdienen.

Gebruik de plek voor die collectors voor een paar zonnepanelen en plaats een wpboiler. Kost minder en levert meer op. Bovendien als je wp-boiler op temperatuur is hou je stroom over terwijl die collectors gewoon stoppen als je water warm is om negen uur in de morgen.
Sorry bedoel Solmax WP van Hewalex

https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kw

Zie nu dat Hewalex een merk is, dat voornamelijk zonneboilers maakt.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')