Ja, dat klopt. Maar dat weegt totaal niet op in ons geval. Voordat ik dát terugverdien...quote:
De kosten van isoleren weegt niet op tegen de baten?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 15:45 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar dat weegt totaal niet op in ons geval. Voordat ik dát terugverdien...
Als terugverdienen de motivatie is, dan kan je direct stoppen met de warmtepomp. Wij hebben een redelijk oke geïsoleerd huis (energielabel D, ik weet niet of die kwalificatie iets zegt) en de terugverdientijd van de warmtepomp ging al richting de 20 jaar....quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 15:45 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar dat weegt totaal niet op in ons geval. Voordat ik dát terugverdien...
Als je alles meeneemt dan komt een warmtepomp er verassend goed uit, echter dan moet je wel alles meenemen...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:03 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Als terugverdienen de motivatie is, dan kan je direct stoppen met de warmtepomp
Goed punt. Ik heb het nog niet nagerekend, maar onze situatie is nu:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De kosten van isoleren weegt niet op tegen de baten?![]()
heb je dan wel alle baten meegenomen, zoals bv een stijging van je woningwaarde?
Dan zou ik pas over een jaar of tien er serieus over gaan denken. Je gaat toch geen nieuwe CV ketel nu al vervangen?quote:
Dan zou ik kiezen voor de extra trui en alles even zo laten als het nu isquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef JeOma het volgende:
[..]
Goed punt. Ik heb het nog niet nagerekend, maar onze situatie is nu:
• Huis heeft wel een spouw, maar die is te smal voor isolatie (bouwjaar rond 1920), daar is al naar gekeken door verschillende isolatie-mensen en die raden het af om er iets in te gooien.
• Huis is ongeveer 10 jaar geleden compleet gerenoveerd aan de buitenzijde met authentieke look. Zelfde geldt voor de binnenzijde.
• Nieuwe CV-installatie (2 jaar oud)
Het huis was vorig jaar in de winter ámper comfortabel te krijgen boven (beneden geen issue), maar als je zo'n "50-graden-test" gaat doen komen we er denk ik niet mee weg. Vloerisolatie kan niet (geen toegang tot kruipruimte). Dakisolatie is al gedaan. Zonnepanelen al aanwezig. Overal dubbel glas (maar: wel van die oude houten maar wel authentieke/mooie kozijnen).
Waar moet je dan beginnen? Kunstof kozijnen? (dat is echt zonde van de woning vind ik) Binnenmuren extra plaatsen? Ik vind dat lastig. En vind maar 's een aannemer nu...
over 10 jaar zou ik er nog eens naar kijken, dan is je cv wat ouder en is het minder zonde om aan de binnenkant te isoleren omdat dat al wat ouder is.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef JeOma het volgende:
[..]
• Huis heeft wel een spouw, maar die is te smal voor isolatie (bouwjaar rond 1920), daar is al naar gekeken door verschillende isolatie-mensen en die raden het af om er iets in te gooien.
• Huis is ongeveer 10 jaar geleden compleet gerenoveerd aan de buitenzijde met authentieke look. Zelfde geldt voor de binnenzijde.
Het huis was vorig jaar in de winter ámper comfortabel te krijgen boven (beneden geen issue), maar als je zo'n "50-graden-test" gaat doen komen we er denk ik niet mee weg. Vloerisolatie kan niet (geen toegang tot kruipruimte). Dakisolatie is al gedaan. Zonnepanelen al aanwezig. Overal dubbel glas (maar: wel van die oude houten maar wel authentieke/mooie kozijnen).
Waar moet je dan beginnen? Kunstof kozijnen? (dat is echt zonde van de woning vind ik) Binnenmuren extra plaatsen? Ik vind dat lastig. En vind maar 's een aannemer nu...
Jup allemaal meegenomen bij de renovatie en de keuze gemaakt tov vervangen CV en aanleg vloerverwarming. Zelfs bij vervangen dakisolatie en isoleren muren van binnenuit zouden we het moeten doen omdat je het wil en niet gemotiveerd met de portemonnee.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je alles meeneemt dan komt een warmtepomp er verassend goed uit, echter dan moet je wel alles meenemen...
onder andere
- afschrijving huidige verwarmingsmethode en afschrijving warmtepomp
- reparatiekosten huidige verwarmingsmethode en reparatiekosten warmtepomp
- het ontbreken van je gasbonnementprijs. Bij een hydribe wp zal de gasprijs omhoog gaan per m3 omdat je vaste lasten niet zakken. bij een all-electric verdwijnen ook de vaste lasten
- historisch stijging van de gasprijs en historische stijging van de elektraprijs
- waardevermeerdering van je huis bij isolatie en een wp
- er zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar die kan ik nu even niet bedenken,.
wat heeft vloerverwarming met een wp te maken?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Jup allemaal meegenomen bij de renovatie en de keuze gemaakt tov vervangen CV en aanleg vloerverwarming. Zelfs bij vervangen dakisolatie zouden we het moeten doen omdat je het wil en niet gemotiveerd met de portemonnee
Dat hoeft jouw toch niet uitgelegd te worden?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat heeft vloerverwarming met een wp te maken?
nee hoor dat hoeft helemaal niet. een vloerverwarming is leuk, maar een wp werkt prima op traditionele oude radiatoren.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat hoeft jouw toch niet uitgelegd te worden?
Vloerverwarming kan en moet zelfs met een lage temperatuur tegen een cv met meestal onder bemeten radiatoren een hoge temperatuur nodig heeft.
een WP levert veel efficiënter een lage temperatuur dan een hoge.
In die zin is vloerverwarming ideaal te combineren met een WP.
Dat gaat alleen op als je de radiatoren op hooguit iets van vijftig graden kunt stoken, Anders zakt je rendement nogal in.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee hoor dat hoeft helemaal niet. een vloerverwarming is leuk, maar een wp werkt prima op traditionele oude radiatoren.
ik hoefde dat niet met mijn huis uit 1936quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op als je de radiatoren op hooguit iets van vijftig graden kunt stoken, Anders zakt je rendement nogal in.
In ieder geval tweede helft vorige eeuw zijn radiatoren berekend op 70 tot 90 graden water temperatuur. Dus een WP met radiatoren kan maar dan moet je mogelijk je radiatoren ook allemaal vervangen en dat kost ook weer geld en ruimte of nog meer geld bij de zelfde ruimte (Jaga).
De keuze tussen hout of kunststof heeft weinig met isolatie te maken. Meer met uitstraling versus onderhoud.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef JeOma het volgende:
[..]
Overal dubbel glas (maar: wel van die oude houten maar wel authentieke/mooie kozijnen).
Waar moet je dan beginnen? Kunstof kozijnen? (dat is echt zonde van de woning vind ik)
Je wilt het niet meestal comfortabel hebben maar vrijwel altijd.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik hoefde dat niet met mijn huis uit 1936
CVs met opentherm of iets vergelijksbaars bepalen ook nu al zelf de aanvoertemperatuur en die ligt meestal rond de 40-50 graden.
dat kan zomaar zo zijn in specifieke gevallen, maar dat is lang niet altijd zo.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je wilt het niet meestal comfortabel hebben maar vrijwel altijd.
Voor de jaren zestig werd er nog niet zoveel gerekend aan cv systemen dus zijn de radiatoren van toen meestal heel rum bemeten.
Bij mijn huis van 1990 moest ik echt wel met tachtig of negentig graden stoken in de winter. Binnen een paar jaar radiatoren vervangen (de grootste vervangen door een veel grotere en dan doorschuiven). Het werd toen vlotter warm, minder hete stank en (toen niet verwacht) zakte de gasrekening ook best wel.
Ah sorry wij wilde de WP gebruiken voor het verwarmen van de woning.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat heeft vloerverwarming met een wp te maken?
Bedoel je het vastrecht? Met een hybride WP, en zeker als je er nog een WPB bij doet (dat is ook 2 keer subsidie), dan moet je onder bepaalde omstandigheden prima onder de 500m3 in de maand kunnen blijven, waardoor het slechts ¤14/m is. Maar wellicht geldt dit niet voor OP, dus dit is meer een sidenote dan een antwoord van mijquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 14:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
elk huis is te isoleren.
ik vind hybride warmtepompen een leuk idee, echter een hele grote besparing die je hebt met all-electric warmtepompen heb je dan niet, namelijk je abonnement op gas van ca 25-30 euro per maand.
Niks direct doen, vind ik.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef JeOma het volgende:
[..]
Bovenop die 14 eur komt nog het vastrecht van de leverancier van 4-10 eur per maand.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:08 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Bedoel je het vastrecht? Met een hybride WP, en zeker als je er nog een WPB bij doet (dat is ook 2 keer subsidie), dan moet je onder bepaalde omstandigheden prima onder de 500m3 in de maand kunnen blijven, waardoor het slechts ¤14/m is. Maar wellicht geldt dit niet voor OP, dus dit is meer een sidenote dan een antwoord van mij
Voor OP: een hybride WP heeft altijd nut, de vraag is gewoon hoeveel, en hoelang de terugverdientijd is. Het is immers lang niet altijd of zomer of een ijskoude winter. En ook in een koude winter kan een WP het water nog voorverwarmen voor de CV-ketel. Pas onder de -12 wordt gas efficiënter dan een WP (beetje afhankelijk van de WP en de prijzen natuurlijk). Je zou dan je CV-ketel in serie kunnen schakelen, achter de WP. De WP verwarmt het water dan tot 50 graden, en de HR-ketel doet de rest. Of je schakelt ze in parallel, maar ik heb er te weinig verstand van om te zeggen wat handig is. Zie ook deze site voor diverse bivalente oplossingen: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
Huh? Naast het vastrecht van de netwerkbeheerder? Ik betaal ¤11/m volgens mij, all in: https://www.enexis.nl/-/m(...)vanaf-01-01-2021.pdf. De meeste anderen betalen ¤15/m. Geen schrikbarend hoog bedrag vind ik.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bovenop die 14 eur komt nog het vastrecht van de leverancier van 4-10 eur per maand.
20 eur per maand is toch ca 685 kwh per jaar en daar kan je meerdere dagen je huis elektrisch mee verwarmen zo niet weken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 20:41 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Huh? Naast het vastrecht van de netwerkbeheerder? Ik betaal ¤11/m volgens mij, all in: https://www.enexis.nl/-/m(...)vanaf-01-01-2021.pdf. De meeste anderen betalen ¤15/m. Geen schrikbarend hoog bedrag vind ik.
edit: oh ja, zo te zien heb je gelijk. Mijn leverancier gooit daar nog ¤5 "vaste leveringskosten" bovenop.
Ik naam aan dat je hier een zonnewarmtecollector mee bedoeld, van die vacuümbuizen met 'water'.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:38 schreef Fer het volgende:
Is een Hewalex iets voor je? Investering niet zo hoog en toch aardig wat m3 gas besparen.
Icm radiatoren met fans eronder?
Sorry bedoel Solmax WP van Hewalexquote:Op maandag 1 november 2021 10:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik naam aan dat je hier een zonnewarmtecollector mee bedoeld, van die vacuümbuizen met 'water'.
Die dingen zijn achterhaald sinds PV betaalbaar is. Het probleem met die dingen is dat ze vrijwel niets produceren voor verwarming want die staat toch al minder aan als de zon schijnt.
Voor sanitair warm water (SWW) doen ze het prima in de zomer maar de gehele winter doen ze vrijwel niets meer alleen al omdat het pompje uit gaat. In de zomer dekken ze iets van driekwart van je douche water.
Over het jaar spaar je dus ruim 1/3 op je douche-energie en in voor en naseizoen een minimale bijdrage aan je stookkosten. Dat kost je dan wel iets van drie tot vijfduizend euro. Vrijwel niemand gaat dat ooit terug verdienen.
Gebruik de plek voor die collectors voor een paar zonnepanelen en plaats een wpboiler. Kost minder en levert meer op. Bovendien als je wp-boiler op temperatuur is hou je stroom over terwijl die collectors gewoon stoppen als je water warm is om negen uur in de morgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |