abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201940548
Ha allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen uit eerste hand van de wand- en plafondafwerking van nieuwbouwwoningen.

Bij mijn nieuwbouwwoning worden de wanden 'behangklaar' opgeleverd. Voor de plafonds kan ik kiezen tussen Spach (en V-naden zichtbaar) of kale oplevering (ook V-naden zichtbaar).

Ik zou dit idealiter direct na oplevering strak willen laten maken. Met op de wanden renovliesbehang + sauzen. En op de plafonds stuc + sauzen.

Nu contact te hebben gehad met een paar bedrijven krijg ik de indruk dat renovlies een beproefde methode is, die geen scheurtjes geeft. Dat zou dus direct na oplevering kunnen. Ook geven de bedrijven aan dat er geen scheurtjes zullen optreden in de stuc op het plafond.

Nu lees ik op internet toch veel ervaringen van mensen die scheurtjes krijgen door de 'werking' van het nieuwe huis. Tegengestelde informatie dus.

Ik ben benieuwd of er FOK!-kers zijn met ervaring met renovliesop wanden /stuc op plafonds direct bij oplevering van nieuwbouw. En ook of het aan te raden is pas na een paar jaar te stucen op de plafonds ipv dit direct te doen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_201940865
Ik kan je wel de ervaring van mijn stukadoor vertellen. Die heeft bij de zoon van z'n buurman geadviseerd dat niet te doen, vanwege scheuren op de v naden. Die wilde ook alles direct klaar, dus doe maar gewoon. 'Ok prima', zegt de stuk, 'maar ik geef er geen garantie op'.

1 jaar later hoort hij van z'n buurman dat er allemaal scheuren in 't plafond zaten, maar de zoon durfde niet meer te bellen met de stukadoor :-)

Hetzelfde met (houten) schilderwerk. Beter doe je er een jaartje alleen grondverf of een eenpotsysteemop. Dan kan het vocht dat er nog in zit van de bouw eruit. En daarna pas aflakken.

Je kunt het ook anders bekijken: je maakt het nu helemaal klaar. En dan weet je dat de kans bestaat dat je over een paar jaartjes weer wat scheurtjes bij kunt (laten) werken. Is dat erg? Dat is aan jezelf.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:45:12 #3
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201941078
Renovlies op de wanden direct na de bouw is prima! De beproefde methode om scheurvorming uit het zicht te houden.

De V-naden van de plafonds zou ik persoonlijk niet direct laten dichtstuccen. Scheurvorming de eerste 1-2 jaar is dan bijna gegarandeerd. Ook de overgang van wand-plafond is zo'n punt wat lekker kan gaan scheuren (dit zijn vaak 2 verschillende materialen die elkaar ontmoeten met verschillende uitzettingscoëfficienten > scheurvorming)

Wil je de plafonds strak laten zetten, wacht dan even tot het huis zich "definitief" gezet heeft.
pi_201941829
Wij hebben renovlies op de wanden en de V groeven dicht laten stucen in ons nieuwbouwhuis.

Renovlies: mooi, zo lang er geen scheuren onder komen. Bij ons is er behangen met dik papier dat het het beste zou kunnen “verdoezelen” maar toch zie je het nog best goed vind ik. Het worden dan een soort van vouwen waardoor het niet netjes behangen lijkt.
Als er geen scheuren onder zitten dan is het súper strak en niet kwetsbaar.

Stucen: aanrader, maar wel kans op scheuren. Bij ons zie je piepkleine scheurtjes op de naden van de v-groeven maar dan moet je echt inspecterend naar boven kijken. Als je het niet weet dan zie je het niet.

Wat betreft verven (hierboven benoemd): bij ons zie je vooral scheuren op de kitranden waar het hout samen komt. Denk aan de hoeken van de omlijsting omlijsting van de raamkozijnen of de plek waar 2 deurkozijnen samenkomen. De losse deurkozijnen zien er nog heel strak uit.

Ons huis is mei 2020 opgeleverd.
pi_201950258
Ik heb renovlies in mijn nieuwbouw en na 2 jaar heb ik nog geen scheur gezien (dat zit ook achter het behang). Je ziet ook niet dat het behang is, lijkt gewoon geschilderd. Behangklaar is alleen geen behangklaar zoals je zou denken. Overal zitten nog pitjes en puisten enzo. Kost een paar honderd euro om dat weg te laten halen door de behanger.

Achterlijk dat ze het zo mogen noemen.
pi_201955690
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 13:54 schreef Patoshik het volgende:
Wij hebben renovlies op de wanden en de V groeven dicht laten stucen in ons nieuwbouwhuis.

Renovlies: mooi, zo lang er geen scheuren onder komen. Bij ons is er behangen met dik papier dat het het beste zou kunnen “verdoezelen” maar toch zie je het nog best goed vind ik. Het worden dan een soort van vouwen waardoor het niet netjes behangen lijkt.
Als er geen scheuren onder zitten dan is het súper strak en niet kwetsbaar.

Stucen: aanrader, maar wel kans op scheuren. Bij ons zie je piepkleine scheurtjes op de naden van de v-groeven maar dan moet je echt inspecterend naar boven kijken. Als je het niet weet dan zie je het niet.

Wat betreft verven (hierboven benoemd): bij ons zie je vooral scheuren op de kitranden waar het hout samen komt. Denk aan de hoeken van de omlijsting omlijsting van de raamkozijnen of de plek waar 2 deurkozijnen samenkomen. De losse deurkozijnen zien er nog heel strak uit.

Ons huis is mei 2020 opgeleverd.
Dank voor het delen! Gaan jullie het plafond nog bij laten werken (en is dat een beetje simpel te doen)?
Ik ben wat bang dat als ik 2 jaar ga wachten, ik het dan te veel moeite vind om alsnog te laten stucen. Omdat je je hele huis leeg moet gaan trekken. Dan liever direct doen en later wat kleine scheurtjes herstellen.

De partij waar ik contact mee heb geeft 3 jaar garantie. Als er binnen die tijd scheurtjes ontstaan in het plafond, mogen ze het komen fixxen. :-)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_201955729
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 23:32 schreef BEFEM het volgende:
Ik heb renovlies in mijn nieuwbouw en na 2 jaar heb ik nog geen scheur gezien (dat zit ook achter het behang). Je ziet ook niet dat het behang is, lijkt gewoon geschilderd. Behangklaar is alleen geen behangklaar zoals je zou denken. Overal zitten nog pitjes en puisten enzo. Kost een paar honderd euro om dat weg te laten halen door de behanger.

Achterlijk dat ze het zo mogen noemen.
Goed punt. Ik ga de behanger vragen of hij uitgaat van schuren ook.
Hij heeft me uitgenodigd om vrijdag op een project te komen kijken waaraan hij nu werkt. Ga ik wel ff doen denk ik.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_201960394
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 14:19 schreef Skv het volgende:

[..]
Dank voor het delen! Gaan jullie het plafond nog bij laten werken (en is dat een beetje simpel te doen)?
Ik ben wat bang dat als ik 2 jaar ga wachten, ik het dan te veel moeite vind om alsnog te laten stucen. Omdat je je hele huis leeg moet gaan trekken. Dan liever direct doen en later wat kleine scheurtjes herstellen.

De partij waar ik contact mee heb geeft 3 jaar garantie. Als er binnen die tijd scheurtjes ontstaan in het plafond, mogen ze het komen fixxen. :-)
Nee, wij vinden het niet de moeite waard omdat het helemaal niet op valt. Het weegt niet op tegen het gedoe dat je weer hebt (troep, opnieuw sauzen).
pi_201960731
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 14:19 schreef Skv het volgende:

[..]
Dank voor het delen! Gaan jullie het plafond nog bij laten werken (en is dat een beetje simpel te doen)?
Ik ben wat bang dat als ik 2 jaar ga wachten, ik het dan te veel moeite vind om alsnog te laten stucen. Omdat je je hele huis leeg moet gaan trekken. Dan liever direct doen en later wat kleine scheurtjes herstellen.

De partij waar ik contact mee heb geeft 3 jaar garantie. Als er binnen die tijd scheurtjes ontstaan in het plafond, mogen ze het komen fixxen. :-)
Geeft hij geen garantie op muur stucwerk dan?
Want waarom niet gelijk je muren stucen?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_201964116
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 19:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Geeft hij geen garantie op muur stucwerk dan?
Want waarom niet gelijk je muren stucen?
Muren worden niet gestuct maar behangen met renovlies is het plan. Plafonds wel stucen. Op beiden geeft hij 3 jaar garantie.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_201964220
Er is veel verschil in glasvlies of renovlies behang.
Heb zelf goede ervaring met een gladde glasvezel van 150gr/m2 ipv renovlies wat meer papier is.

Je stucwerk kun je sterker laten maken door het plakken van gaas over de v-groeven en een stuc met dispersie.
Vakman pur sang
pi_201966606
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 23:32 schreef BEFEM het volgende:
Ik heb renovlies in mijn nieuwbouw en na 2 jaar heb ik nog geen scheur gezien (dat zit ook achter het behang). Je ziet ook niet dat het behang is, lijkt gewoon geschilderd. Behangklaar is alleen geen behangklaar zoals je zou denken. Overal zitten nog pitjes en puisten enzo. Kost een paar honderd euro om dat weg te laten halen door de behanger.

Achterlijk dat ze het zo mogen noemen.
Ik heb even nagevraagd hoe hij het aanpakt. Eerst de stopcontacten er af, dan wanden schuren, dan renovlies er op, vervolgens afkitten en tot slot sauzen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 1 november 2021 @ 09:03:28 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201980647
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 23:32 schreef BEFEM het volgende:
Ik heb renovlies in mijn nieuwbouw en na 2 jaar heb ik nog geen scheur gezien (dat zit ook achter het behang). Je ziet ook niet dat het behang is, lijkt gewoon geschilderd. Behangklaar is alleen geen behangklaar zoals je zou denken. Overal zitten nog pitjes en puisten enzo. Kost een paar honderd euro om dat weg te laten halen door de behanger.

Achterlijk dat ze het zo mogen noemen.
Achterlijk? De term behangklaar geeft aan dat er nog pitjes en oneffenheden in de stuclaag mogen zitten.
Als je niet specifiek aangeeft dat je een woning sausklaar, of behangklaar volgens groep 1 of 2 opgeleverd wil hebben, krijg je hem behangklaar volgens groep 3 of 4. Dat is voor de aannemer het voordeligste.

Misschien de verwachtingen te hoog gehad?

Ik beschreef in bestekken dan ook vaak sausklaar, dan weet je dat je muur in ieder geval redelijk vlak en glad is.
pi_201981621
Wij hebben direct na oplevering van onze nieuwbouwwoning de plafonds direct laten stucen en nu na 4 jaar nog steeds geen scheurtje te vinden - wel op de muren overigens. Volgens de stukadoor was het 100% afhankelijk van de gebruikte plafondplaten (kaneelplaat vs breedplaat). Op een kanaalplaat wordt maar een klein laagje beton gestort ter afwerking van de vloer, terwijl bij een breedplaat vloer een volledig betondek wordt gestort. Hierdoor is er minder kans op beweging tussen de panelen en dus minder kans op scheuren.

Op de wanden zien we wel bij bijna iedere onderbreking (kozijn, uitbouw etc) wel scheurtjes, maar dit mag over een paar jaar als we gaan schilderen wel opgelost worden denk ik :/

De naam behang- en sausklaar wekken natuurlijk andere indrukken dan wat de term daadwerkelijk betekend. Wil je iets vlaks zonder putjes/bultjes etc gaat de aannemer natuurlijk niet leveren :/
pi_201987581
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 09:03 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Achterlijk? De term behangklaar geeft aan dat er nog pitjes en oneffenheden in de stuclaag mogen zitten.
Als je niet specifiek aangeeft dat je een woning sausklaar, of behangklaar volgens groep 1 of 2 opgeleverd wil hebben, krijg je hem behangklaar volgens groep 3 of 4. Dat is voor de aannemer het voordeligste.

Misschien de verwachtingen te hoog gehad?

Ik beschreef in bestekken dan ook vaak sausklaar, dan weet je dat je muur in ieder geval redelijk vlak en glad is.
Dat het zo werkt wil niet zeggen dat het niet achterlijk is. Als iets behangklaar heet dan verwacht je te kunnen behangen, dat kan niet. Snap dat het goedkoper us voor de aannemer maar het is natuurlijk gewoon misleiding.

Als je bij mij een biefstuk medium bestelt en hij is rauw dan kom ik er ook niet mee weg van 'je moet zelf nog ff wat opwarmen, zo gaat dat nu eenmaal in de horeca'
pi_201987751
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2021 18:15 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat het zo werkt wil niet zeggen dat het niet achterlijk is. Als iets behangklaar heet dan verwacht je te kunnen behangen, dat kan niet. Snap dat het goedkoper us voor de aannemer maar het is natuurlijk gewoon misleiding.

Als je bij mij een biefstuk medium bestelt en hij is rauw dan kom ik er ook niet mee weg van 'je moet zelf nog ff wat opwarmen, zo gaat dat nu eenmaal in de horeca'
De naam is voor een leek nu eenmaal wat misleidend ja.
En eigenlijk klopt het ook wel. Behangklaar betekent dat de schilder er in kan. Die moet de muur voorschuren, oneffenheden dichtstrijken en dan kan hij behangen.
Wat klopt er niet in dit plaatje?

Ja dat je eerst moet schuren en afwerken, maa das gewoon luiigheid.
Vakman pur sang
pi_201988598
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2021 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De naam is voor een leek nu eenmaal wat misleidend ja.
En eigenlijk klopt het ook wel. Behangklaar betekent dat de schilder er in kan. Die moet de muur voorschuren, oneffenheden dichtstrijken en dan kan hij behangen.
Wat klopt er niet in dit plaatje?

Ja dat je eerst moet schuren en afwerken, maa das gewoon luiigheid.
Iets wat je nog moet bereiden voordat je het kunt opeten noem je ook niet klaar om te eten. Dat het een gangbare term is prima. Taalkundig klopt het alleen niet dus snap wel dat het voor sommige mensen verwarrend is. Heeft niks met luiheid te maken.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 1 november 2021 @ 21:03:54 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201990066
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2021 18:15 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat het zo werkt wil niet zeggen dat het niet achterlijk is. Als iets behangklaar heet dan verwacht je te kunnen behangen, dat kan niet. Snap dat het goedkoper us voor de aannemer maar het is natuurlijk gewoon misleiding.

Als je bij mij een biefstuk medium bestelt en hij is rauw dan kom ik er ook niet mee weg van 'je moet zelf nog ff wat opwarmen, zo gaat dat nu eenmaal in de horeca'
Daarom noem ik ook de groepen behangklaar. Die geven prima aan wat je kunt verwachten van de term behangklaar.
Hoe het bij TS beschreven of omschreven is in de stukken weet ik natuurlijk niet, dat is wel interessant om te weten.
Misleidend is de term behangklaar m.i. niet, wel ruim.
pi_202011378
Ik heb twee keer alles laten stuken, één keer bij een nieuwbouwwoning en één keer bij een totaalrenovatie. Eerste keer: vrijwel geen scheuren, alleen in de hoeken van een paar wanden. Tweede keer: vooralsnog (na een paar jaar) geen scheuren. Ik zou zo weer alles laten stuken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202011481
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2021 18:15 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat het zo werkt wil niet zeggen dat het niet achterlijk is. Als iets behangklaar heet dan verwacht je te kunnen behangen, dat kan niet. Snap dat het goedkoper us voor de aannemer maar het is natuurlijk gewoon misleiding.
Ik ben het helemaal met je eens. Inmiddels heb ik wel geleerd dat je bij alles moet bespreken in welke staat je het opgeleverd krijgt, want aannemers zijn niet allemaal geneigd dat uit zichzelf te zeggen. Ik weet niet wat het is, een onvermogen om vanuit het perspectief van de klant te denken, gebrekkige communicatieve vaardigheden, laksheid? En ik snap best dat een klant ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft om een en ander uit te zoeken, maar je kunt van een leek niet verwachten dat die alles weet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202014638
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 21:03 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Daarom noem ik ook de groepen behangklaar. Die geven prima aan wat je kunt verwachten van de term behangklaar.
Hoe het bij TS beschreven of omschreven is in de stukken weet ik natuurlijk niet, dat is wel interessant om te weten.
Misleidend is de term behangklaar m.i. niet, wel ruim.
Ik heb hierover het volgende opgezocht:


Oppervlaktebeoordelingscriteria stukadoorswerk binnen groep 3.

Toepassing
Glad oppervlak met een laagdikte van 0 mm tot maximaal 2 mm, uitgevoerd als filmwerk en dat naderhand kan worden voorzien van een dikker behang, sierpleister en dergelijke met een korreldikte vanaf 2,5 mm.

Plaatselijke onregelmatigheden
Tot maximaal 1 mm toegestaan

Kleurverschil
Toegestaan

Vlakheidstolerantie in mm bij een onderlinge afstand
Geen eisen, volgt oppervlak ondergrond

[ Bericht 21% gewijzigd door Skv op 03-11-2021 14:50:26 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202014647
Ik ga later deze week op het werk kijken bij de beoogde renovliesbehanger. Om even te zien hoe ze het aanpakken, of het een beetje een oké figuur is en wat ik van het resultaat mag verwachten. :-)

Ik ben nog wel in dubio over het laten stucen van de plafonds. Kost een smak geld extra die er eigenlijk niet meer is. Maar een paar jaar na oplevering het hele huis leeg gaan trekken om het alsnog te doen zie ik ook niet voor me.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202014737
quote:
3s.gif Op maandag 1 november 2021 10:30 schreef boerjanssen1 het volgende:
Wij hebben direct na oplevering van onze nieuwbouwwoning de plafonds direct laten stucen en nu na 4 jaar nog steeds geen scheurtje te vinden - wel op de muren overigens. Volgens de stukadoor was het 100% afhankelijk van de gebruikte plafondplaten (kaneelplaat vs breedplaat). Op een kanaalplaat wordt maar een klein laagje beton gestort ter afwerking van de vloer, terwijl bij een breedplaat vloer een volledig betondek wordt gestort. Hierdoor is er minder kans op beweging tussen de panelen en dus minder kans op scheuren.

Op de wanden zien we wel bij bijna iedere onderbreking (kozijn, uitbouw etc) wel scheurtjes, maar dit mag over een paar jaar als we gaan schilderen wel opgelost worden denk ik :/

De naam behang- en sausklaar wekken natuurlijk andere indrukken dan wat de term daadwerkelijk betekend. Wil je iets vlaks zonder putjes/bultjes etc gaat de aannemer natuurlijk niet leveren :/
Kijk, dit is een waardevolle reactie. Ik heb het nagevraagd bij de aannemer en die geeft aan:

quote:
De begane grondvloer wordt uitgevoerd als een geïsoleerde kanaalplaatvloer, de
verdiepingsvloeren en de platte daken worden uitgevoerd als een zogenoemde breedplaatvloer
(schilvloer) waar overheen in het werk een laag beton wordt gestort.
De onderlinge naden tussen
de breedplaten hebben een V-vorm welke in het zicht blijft. In het plan worden de woningscheidende
verdiepingsvloeren voorzien van een zwevende dekvloer waarbij de opbouw bestaat uit beton,
isolatie en een dekvloer. Het dak bestaat uit geprefabriceerde en geïsoleerde houten dakelementen.
Daaruit leid ik op basis van jouw reactie af dat we redelijk veilig de plafonds kunnen laten stucen direct na oplevering, met klein risico op scheurtjes. Want het zijn inderdaad breedplaten met (hopelijk) minder werking.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202014758
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb twee keer alles laten stuken, één keer bij een nieuwbouwwoning en één keer bij een totaalrenovatie. Eerste keer: vrijwel geen scheuren, alleen in de hoeken van een paar wanden. Tweede keer: vooralsnog (na een paar jaar) geen scheuren. Ik zou zo weer alles laten stuken.
Heb je het dan bij de nieuwbouw over de plafonds ook?
Daar gaat het mij specifiek om. Ik wil de plafonds laten stucen maar maak me zorgen over scheurtjes.
Muren wordt waarschijnlijk renovlies, omdat dat een beproefde methode is.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202015021
quote:
7s.gif Op woensdag 3 november 2021 14:51 schreef Skv het volgende:

[..]
Heb je het dan bij de nieuwbouw over de plafonds ook?
Daar gaat het mij specifiek om. Ik wil de plafonds laten stucen maar maak me zorgen over scheurtjes.
Muren wordt waarschijnlijk renovlies, omdat dat een beproefde methode is.
Ja, ook over plafonds. En ik begrijp dat je al hebt besloten tot renovlies, maar mijn ervaring is dus dat het stuken van muren prima gaat. Ik zie dat ook als een beproefde methode en ben blij dat ik geen behang heb.

@miss_sly, wat is jouw ervaring met je nieuwbouwwoning? Je hebt geloof ik twee keer een woning volledig laten stuken, inclusief de plafonds?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202015798
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 15:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ook over plafonds. En ik begrijp dat je al hebt besloten tot renovlies, maar mijn ervaring is dus dat het stuken van muren prima gaat. Ik zie dat ook als een beproefde methode en ben blij dat ik geen behang heb.

@:miss_sly, wat is jouw ervaring met je nieuwbouwwoning? Je hebt geloof ik twee keer een woning volledig laten stuken, inclusief de plafonds?
Het is niet of maar en.
Stucen tot een gladde muur moet je altijd.
Gladdevlies op je muur plakken daarna heeft een aantal flinke voordelen.
Bij werking krijg je geen scheuren, de wand ziet er nog vlakker en strakker uit. Bij stoten geen deuken. De saus dekt egaler en mooier, het isoleert licht warmte en goed geluid.
Het is dus een extra, wat duurder maar in de afwerking veel mooier.
Tegenwoordig plakken ze het ook op plafonds.
Vakman pur sang
pi_202016048
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2021 16:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is niet of maar en.
Stucen tot een gladde muur moet je altijd.
Gladdevlies op je muur plakken daarna heeft een aantal flinke voordelen.
Bij werking krijg je geen scheuren, de wand ziet er nog vlakker en strakker uit. Bij stoten geen deuken. De saus dekt egaler en mooier, het isoleert licht warmte en goed geluid.
Het is dus een extra, wat duurder maar in de afwerking veel mooier.
Tegenwoordig plakken ze het ook op plafonds.
Tja, ik vind niks in de afwerking zo mooi als stucwerk. En mijn muren zijn strak. Er komt alleen een buts in als we ergens flink mee beuken (bijv. sjouwen van meubels een trap op) en die werk ik dan weer eenvoudig zelf weg.

De isolerende werking lijkt me wel aantrekkelijk. Over wat voor effect hebben we het dan precies in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202016532
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 15:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ook over plafonds. En ik begrijp dat je al hebt besloten tot renovlies, maar mijn ervaring is dus dat het stuken van muren prima gaat. Ik zie dat ook als een beproefde methode en ben blij dat ik geen behang heb.

@:miss_sly, wat is jouw ervaring met je nieuwbouwwoning? Je hebt geloof ik twee keer een woning volledig laten stuken, inclusief de plafonds?
Klopt, ik heb tweemaal een nieuwbouwwoning volledig laten stuken, alle wanden en plafonds. Heel tevreden over. In de vorige woning iets meer haarscheurtjes dan in de huidige woning. Hier zit het er nu anderhalf jaar op. In het stuukwerk van de plafonds hebben we eigenlijk nooit een scheurtje gehad.

Voordeel van stuukwerk boven renovlies, is dat je het stuukwerk gemakkelijk kunt repareren. En als je toe bent aan het schilderen van een flink aantal muren, kun je de scheurtjes laten 'lijmen' en er dan weer overheen schilderen.

Overigens lijkt het me echt niet gemiddeld om eerst volledig te stuken en dan overal renovlies op te doen en dan te schilderen. Over het algemeen is het of stuukwerk, of renovlies.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_202016562
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Klopt, ik heb tweemaal een nieuwbouwwoning volledig laten stuken, alle wanden en plafonds. Heel tevreden over. In de vorige woning iets meer haarscheurtjes dan in de huidige woning. Hier zit het er nu anderhalf jaar op. In het stuukwerk van de plafonds hebben we eigenlijk nooit een scheurtje gehad.

Voordeel van stuukwerk boven renovlies, is dat je het stuukwerk gemakkelijk kunt repareren. En als je toe bent aan het schilderen van een flink aantal muren, kun je de scheurtjes laten 'lijmen' en er dan weer overheen schilderen.

Overigens lijkt het me echt niet gemiddeld om eerst volledig te stuken en dan overal renovlies op te doen en dan te schilderen. Over het algemeen is het of stuukwerk, of renovlies.
Ja precies. In alle gevallen moet je eerst schuren. En daarna óf stucen/sauzen óf renovlies/sauzen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202016615
quote:
7s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:19 schreef Skv het volgende:

[..]
Ja precies. In alle gevallen moet je eerst schuren. En daarna óf stucen/sauzen óf renovlies/sauzen.
Een user een paar posts hierboven zegt het en/en te doen. Lijkt me onzin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_202016644
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een user een paar posts hierboven zegt het en/en te doen. Lijkt me onzin.
Ik denk dat hij ook bedoelt 'schuren' ipv 'stucen' in zijn eerste zin. [14.gif]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202016728
quote:
7s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:25 schreef Skv het volgende:

[..]
Ik denk dat hij ook bedoelt 'schuren' ipv 'stucen' in zijn eerste zin. [14.gif]
Ja ik bedoel schuren ipv een pleister toplaag, maar hier in huis heb ik na de gladde pleister toplaag als nog strakke glasvlies 150gr/m2 geplakt en dat zie ik overal tegenwoordig in de strakkere afwerkingen gebeuren.
Ook voor de betere akoestiek en sterkere wanden.

Je merkt pas het verschil als je het ziet en voelt.
Vakman pur sang
pi_202380044
Update.

Inmiddels hebben we gekozen om de woning na oplevering helemaal te laten behangen met renovlies en te sausen en de plafonds te laten stucen.

Ik heb gekeken bij mensen waar het zo is gedaan en dat zag er prima uit. Op 1 hoek na, waar de muren behoorlijk zijn gaan bewegen en er daardoor bobbels zijn ontstaan in het behang.

Ik ga kijken of dat nog te voorkomen is. Of dat als dat ontstaat het mogelijk is om na een paar jaar die ene baan opnieuw te behangen en sausen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_202390834
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 17:14 schreef Skv het volgende:
Update.

Inmiddels hebben we gekozen om de woning na oplevering helemaal te laten behangen met renovlies en te sausen en de plafonds te laten stucen.

Ik heb gekeken bij mensen waar het zo is gedaan en dat zag er prima uit. Op 1 hoek na, waar de muren behoorlijk zijn gaan bewegen en er daardoor bobbels zijn ontstaan in het behang.

Ik ga kijken of dat nog te voorkomen is. Of dat als dat ontstaat het mogelijk is om na een paar jaar die ene baan opnieuw te behangen en sausen.
En indien je een andere kleur op de muur wilt, is het dan een kwestie van het huidige behang overschilderen?
pi_202455841
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 14:04 schreef jesseax het volgende:

[..]
En indien je een andere kleur op de muur wilt, is het dan een kwestie van het huidige behang overschilderen?
Yes
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')