abonnement Unibet Coolblue
pi_201928137
Welkom Energie heeft de ACM verzocht om zijn vergunning in te trekken. Contracten worden daarom beëindigd en klanten zijn aangewezen op het fors duurdere Eneco. Welkom Energie is nog niet failliet, maar het het is natuurlijk wel te verwachten dat dit gaat gebeuren. Zie Eerste energiebedrijf bezwijkt onder gestegen gasprijzen voor het nieuwsbericht.

Kan ik Welkom Energie aansprakelijk stellen voor contractbreuk? Of zit er iets bijzonders in het recht waardoor dat in dit geval niet kan?

In mijn geval kan dat gunstig zijn. Ik zat nog kort bij Welkom Energie dus ik heb alle betalingen aan Welkom Energie kunnen storneren zodat Welkom Energie geen schulden meer heeft uitstaan bij mij (die in geval van faillissement dus niet worden betaald). Ik heb wel enkele maanden energie gebruikt en die kosten zullen nog bij mij terecht komen. Een curator kan mij geen rekeningen sturen als Welkom Energie juist bij mij in het krijt staat wegens contractbreuk, dus vandaar.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 09:14:04 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201928198
Als Welkom Energie daarwerkelijk failliet gaat? Dan heb je als consument vaak pech gehad.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201928220
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:14 schreef Megumi het volgende:
Als Welkom Energie daarwerkelijk failliet gaat? Dan heb je als consument vaak pech gehad.
Omdat je dan als consument achteraan in de rij staat. Maar dat is alleen zo als jij als consument nog geld tegoed hebt van Welkom Energie, niet als het andersom is. Dat laatste wil ik graag zo houden.
pi_201928328
Storneren klinkt echt als een goed idee ja. Gewoon omdat je denkt recht op geld te hebben :'(
pi_201928455
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:27 schreef PS. het volgende:
Storneren klinkt echt als een goed idee ja. Gewoon omdat je denkt recht op geld te hebben :'(
In dit geval had ik het ook gedaan. Ze sturen maar een eindafrekening voor het werkelijke verbruik.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201928464
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:08 schreef Agronoom2 het volgende:
Kan ik Welkom Energie aansprakelijk stellen voor contractbreuk?
Voor welke schade dan? Dat een andere partij duurder is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201928489
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:45 schreef baskick het volgende:

[..]
Voor welke schade dan? Dat een andere partij duurder is?
Dat. Een jaarcontract sluit je af om je te wapenen tegen korte termijn fluctuaties in de energieprijs. En daarnaast is er nu gedwongen winkelnering bij Eneco. Dat staat allemaal niet in dat contract.
pi_201928493
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:44 schreef baskick het volgende:

[..]
In dit geval had ik het ook gedaan. Ze sturen maar een eindafrekening voor het werkelijke verbruik.
Precies, waarom zou ik vooruitbetalen voor de koude wintermaanden als ik weet dat Welkom Energie toch niet gaat leveren en als ik als consument bij een faillissement achteraan sta?
pi_201928537
Geloof me, je wilt niet dat je bij een energieboer zit die falliet gaat. Dat is nog veeeeeel vervelender. Dan ben je je voorschotten ook kwijt.

Ze doen dit juist om een fallisement te voorkomen, netjes eind afrekenen en opheffen.

Nu handelen ze het netjes af, en ga je naar eneco. Wil je naar een andere dan kan dat ook vast. Feit is dat welkom energie niet meer bestaat over 3 dagen en je er geen cent uit gaan krijgen, juridisch gezien.

Je betalingen aan hun storneren is echt oliedom. En gaan je een hoop kosten opleveren, en niet betalende klanten willen ze bij eneco ook niet.
Dum de dum
pi_201928554
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Geloof me, je wilt niet dat je bij een energieboer zit die falliet gaat. Dat is nog veeeeeel vervelender. Dan ben je je voorschotten ook kwijt.

Ze doen dit juist om een fallisement te voorkomen, netjes eind afrekenen en opheffen.

Nu handelen ze het netjes af, en ga je naar eneco. Wil je naar een andere dan kan dat ook vast. Feit is dat welkom energie niet meer bestaat over 3 dagen en je er geen cent uit gaan krijgen, juridisch gezien.
Het punt is dat er door storneren al geld bij mij staat dat ik niet naar de curator wil sturen omdat ik door contractbreuk ook schade heb geleden.
pi_201928571
En wat je laatste tekstwijziging betreft:

quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:

Je betalingen aan hun storneren is echt oliedom. En gaan je een hoop kosten opleveren, en niet betalende klanten willen ze bij eneco ook niet.
Er komt gewoon een eindafrekening
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:04:42 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201928581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:03 schreef Agronoom2 het volgende:
Er komt gewoon een eindafrekening
Niet als jij de boel hebt gestorneerd ...

Consumenten die zelf maar zaken gaan regelen zijn echt pis irritant voor bedrijven, je gaat gewoon het incasso traject in nu. Gaan ze falliet dan mag je met de curator gaan praten. Dat wilde je juist niet toch.
Dum de dum
pi_201928619
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet als jij de boel hebt gestorneerd ...

Consumenten die zelf maar zaken gaan regelen zijn echt pis irritant voor bedrijven, je gaat gewoon het incasso traject in nu. Gaan ze falliet dan mag je met de curator gaan praten. Dat wilde je juist niet toch.
Graag die curator. Het geld staat op mijn rekening en ik heb een vordering op Welkom Energie die groter is dan het beetje energie dat ik in de zomermaanden heb gebruikt. Als het argument van die contractbreuk geldt, tenminste.

Pisirritant is in dit geval geheel wederzijds.

Ze mogen pas incasso's sturen nadat ze een factuur hebben opgesteld. Als ze diensten erop zetten waarvan nu bekend is dat ze die niet gaan leveren, dan plegen ze fraude.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:21:58 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201928766
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:08 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Graag die curator. Het geld staat op mijn rekening en ik heb een vordering op Welkom Energie die groter is dan het beetje energie dat ik in de zomermaanden heb gebruikt. Als het argument van die contractbreuk geldt, tenminste.

Pisirritant is in dit geval geheel wederzijds.

Ze mogen pas incasso's sturen nadat ze een factuur hebben opgesteld. Als ze diensten erop zetten waarvan nu bekend is dat ze die niet gaan leveren, dan plegen ze fraude.
Ik hoop voor je dat je je eindafrekening gaat krijgen voor X euros, en jij die vrolijk gaat betalen en door naar eneco.

Als ze eerst een incasso traject starten sta je nergens. Ze zijn (nog) niet falliet he.
Dum de dum
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:22:42 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201928774
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Nu handelen ze het netjes af, en ga je naar eneco. Wil je naar een andere dan kan dat ook vast. Feit is dat welkom energie niet meer bestaat over 3 dagen en je er geen cent uit gaan krijgen, juridisch gezien.

Je betalingen aan hun storneren is echt oliedom. En gaan je een hoop kosten opleveren, en niet betalende klanten willen ze bij eneco ook niet.
Het is wel een betalende klant, hij neemt alleen een voorschot op de eindafrekening die over een paar weken komt. Hij storneerd nu alvast 1 of twee maanden en hij wacht braaf op de curator voor de rest van de terugbetaling. (waarvan jij ook dondersgoed weet dat die niet meer komt)

Als hij volgens de eindafreking netjes een stukje terugbetaald indien nodig dan is er geen enkele Eneco die hem als wanbetaler zal zien.

Niet storneren is pas oliedom, de kans is groot dat je dan ook het niet gestorneerde geld kwijt bent.
Tot nooit .......
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:24:35 #16
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201928790
Ik zit niet bij welkom, dus ik ken ook de kleine lettertjes niet. Maar ik denk dat je jezelf mogelijk te rijk rekent met je gedachtes.

Waar je denk ik op mag rekenen - Stel, je hebt een contract voor x aan lage prijs per KWh stroom en per M3 gas. Welkom zal aansturen op een eindafrekening en dan betaal jij die prijs per verbruik die in je afspraak staat. Daar hebben zij recht op, en dat gaan ze ook innen. Eventuele welkomstbonus etc zou zomaar pas gelden aan het eind van x periode. Dat Welkom dat niet gaat halen door hun eigen keuzes, daar ga jij niet direct een claim op die bonus aan overhouden. Dat kan jij wel vinden, maar dit soort lokkertjes, daar heb je in dit soort situaties vaak geen recht meer op. Als het als "bonus" is vertelt, dan zal dat snel worden gezien als "extra" en vervallen rechten mogelijk Zoals gezegd, ik ken de kleine lettertjes niet, en een jurist kan daar anders tegenaan kijken......Maar ik denk dat in een situatie als deze (bedrijf is in liquidatie) dat dit soort claims achteraan staan. En de geleverde diensten eerst zullen moeten worden betaald, en dan als ......

Dus eventuele aansprakelijkheid voor contractbreuk......ik denk dat je jezelf rijk rekent. Je zal ws gewoon moeten betalen voor je verbruik, en de rest zal worden doorgeschoven naar later. En dan kan jij echt wel een rechtszaak beginnen over contractbreuk en gevolgschade......tegen een kale kip. Ik denk niet dat een rechter of deurwaarder met jou mee al gaan dat jij dit even vooraf mag afrekenen.

Als je het idee hebt dat je voorschot te hoog was kan het gunstig zijn er 1 of 2 te storneren. Zo zorg je ervoor dat je eindafrekening van verbruik er 1 is die je moet betalen. Want als je terug krijgt dan, dan kan het mogelijk even wachten zijn.

Wel nu gelijk even de meterstanden opschrijven.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201928818
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
..

Niet storneren is pas oliedom, de kans is groot dat je dan ook het niet gestorneerde geld kwijt bent.
Dat dacht ik ook.
pi_201928835
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:24 schreef HMS het volgende:
Ik zit niet bij welkom, dus ik ken ook de kleine lettertjes niet. Maar ik denk dat je jezelf mogelijk te rijk rekent met je gedachtes.

Waar je denk ik op mag rekenen - Stel, je hebt een contract voor x aan lage prijs per KWh stroom en per M3 gas. Welkom zal aansturen op een eindafrekening en dan betaal jij die prijs per verbruik die in je afspraak staat. Daar hebben zij recht op, en dat gaan ze ook innen. Eventuele welkomstbonus etc zou zomaar pas gelden aan het eind van x periode. Dat Welkom dat niet gaat halen door hun eigen keuzes, daar ga jij niet direct een claim op die bonus aan overhouden. Dat kan jij wel vinden, maar dit soort lokkertjes, daar heb je in dit soort situaties vaak geen recht meer op. Als het als "bonus" is vertelt, dan zal dat snel worden gezien als "extra" en vervallen rechten mogelijk Zoals gezegd, ik ken de kleine lettertjes niet, en een jurist kan daar anders tegenaan kijken......Maar ik denk dat in een situatie als deze (bedrijf is in liquidatie) dat dit soort claims achteraan staan. En de geleverde diensten eerst zullen moeten worden betaald, en dan als ......

Dus eventuele aansprakelijkheid voor contractbreuk......ik denk dat je jezelf rijk rekent. Je zal ws gewoon moeten betalen voor je verbruik, en de rest zal worden doorgeschoven naar later. En dan kan jij echt wel een rechtszaak beginnen over contractbreuk en gevolgschade......tegen een kale kip. Ik denk niet dat een rechter of deurwaarder met jou mee al gaan dat jij dit even vooraf mag afrekenen.

Als je het idee hebt dat je voorschot te hoog was kan het gunstig zijn er 1 of 2 te storneren. Zo zorg je ervoor dat je eindafrekening van verbruik er 1 is die je moet betalen. Want als je terug krijgt dan, dan kan het mogelijk even wachten zijn.

Wel nu gelijk even de meterstanden opschrijven.
Als dit bedrijf overeind blijft dan kunnen ze gaan chanteren met deurwaarderskosten en dan weegt het juridisch gedoe inderdaad niet op tegen de baten.

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:31:05 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201928854
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:28 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Als dit bedrijf overeind blijft dan kunnen ze gaan chanteren met deurwaarderskosten en dan weegt het juridisch gedoe inderdaad niet op tegen de baten.

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
Deurwaarderskosten terwijl je nog geen faktuur hebt ontvangen? Dat gaat niet gebeuren.
Tot nooit .......
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:32:50 #20
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201928878
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:28 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Als dit bedrijf overeind blijft dan kunnen ze gaan chanteren met deurwaarderskosten en dan weegt het juridisch gedoe inderdaad niet op tegen de baten.

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
Dat kan je altijd doen, als je dat wilt. Alleen het ontslaat je ws niet van je verplichting om de verbruikte energie te moeten betalen. Dus dat zal als 2 losse zaken worden gezien, anders wordt het echt een zooitje. Ik denk alleen dat je claim mogelijk wel terecht kan zijn, maar dat je niets kan halen. Dus tja, hoeveel tijd en moeite ga je in zoiets steken.

Misschien een claimstichting oprichten en een Roetje doen......
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201928918
Dus je sluit een contract af met een bedrijf, neemt maandenlang het product af, betaalt daar echter helemaal niets voor en dan beschuldig je het bedrijf van contractbreuk?

Ben je bekend met het fenomeen spiegel? Begin eerst maar eens met je zelf aan het contract te houden. Met je contractbreuk.
pi_201928923
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:32 schreef HMS het volgende:

[..]
Dat kan je altijd doen, als je dat wilt. Alleen het ontslaat je ws niet van je verplichting om de verbruikte energie te moeten betalen.
...
Ik wil ook wel betalen, maar na verrekening :-)
pi_201928956
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:28 schreef Agronoom2 het volgende:

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
Schuldeiser voor welk schuld? Je hebt immers je eigen geld teruggehaald. Wat wil je nog meer?
pi_201929301
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:39 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Schuldeiser voor welk schuld? Je hebt immers je eigen geld teruggehaald. Wat wil je nog meer?
Door het ontbinden van het contract ben ik aangewezen op een duurdere leverancier en duurdere prijzen. Ik had me met dat contract tegen dat risico gewapend.
pi_201929438
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:11 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Door het ontbinden van het contract ben ik aangewezen op een duurdere leverancier en duurdere prijzen. Ik had me met dat contract tegen dat risico gewapend.
Nergens in je contract staat dat zij jou ook moeten gaan compenseren wanneer zij failliet gaan en jij onverhoopt extra kosten moet gaan maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')