abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_201928137
Welkom Energie heeft de ACM verzocht om zijn vergunning in te trekken. Contracten worden daarom beŽindigd en klanten zijn aangewezen op het fors duurdere Eneco. Welkom Energie is nog niet failliet, maar het het is natuurlijk wel te verwachten dat dit gaat gebeuren. Zie Eerste energiebedrijf bezwijkt onder gestegen gasprijzen voor het nieuwsbericht.

Kan ik Welkom Energie aansprakelijk stellen voor contractbreuk? Of zit er iets bijzonders in het recht waardoor dat in dit geval niet kan?

In mijn geval kan dat gunstig zijn. Ik zat nog kort bij Welkom Energie dus ik heb alle betalingen aan Welkom Energie kunnen storneren zodat Welkom Energie geen schulden meer heeft uitstaan bij mij (die in geval van faillissement dus niet worden betaald). Ik heb wel enkele maanden energie gebruikt en die kosten zullen nog bij mij terecht komen. Een curator kan mij geen rekeningen sturen als Welkom Energie juist bij mij in het krijt staat wegens contractbreuk, dus vandaar.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 09:14:04 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201928198
Als Welkom Energie daarwerkelijk failliet gaat? Dan heb je als consument vaak pech gehad.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidű sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201928220
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:14 schreef Megumi het volgende:
Als Welkom Energie daarwerkelijk failliet gaat? Dan heb je als consument vaak pech gehad.
Omdat je dan als consument achteraan in de rij staat. Maar dat is alleen zo als jij als consument nog geld tegoed hebt van Welkom Energie, niet als het andersom is. Dat laatste wil ik graag zo houden.
pi_201928328
Storneren klinkt echt als een goed idee ja. Gewoon omdat je denkt recht op geld te hebben :'(
pi_201928455
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:27 schreef PS. het volgende:
Storneren klinkt echt als een goed idee ja. Gewoon omdat je denkt recht op geld te hebben :'(
In dit geval had ik het ook gedaan. Ze sturen maar een eindafrekening voor het werkelijke verbruik.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201928464
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:08 schreef Agronoom2 het volgende:
Kan ik Welkom Energie aansprakelijk stellen voor contractbreuk?
Voor welke schade dan? Dat een andere partij duurder is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201928489
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:45 schreef baskick het volgende:

[..]
Voor welke schade dan? Dat een andere partij duurder is?
Dat. Een jaarcontract sluit je af om je te wapenen tegen korte termijn fluctuaties in de energieprijs. En daarnaast is er nu gedwongen winkelnering bij Eneco. Dat staat allemaal niet in dat contract.
pi_201928493
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:44 schreef baskick het volgende:

[..]
In dit geval had ik het ook gedaan. Ze sturen maar een eindafrekening voor het werkelijke verbruik.
Precies, waarom zou ik vooruitbetalen voor de koude wintermaanden als ik weet dat Welkom Energie toch niet gaat leveren en als ik als consument bij een faillissement achteraan sta?
pi_201928537
Geloof me, je wilt niet dat je bij een energieboer zit die falliet gaat. Dat is nog veeeeeel vervelender. Dan ben je je voorschotten ook kwijt.

Ze doen dit juist om een fallisement te voorkomen, netjes eind afrekenen en opheffen.

Nu handelen ze het netjes af, en ga je naar eneco. Wil je naar een andere dan kan dat ook vast. Feit is dat welkom energie niet meer bestaat over 3 dagen en je er geen cent uit gaan krijgen, juridisch gezien.

Je betalingen aan hun storneren is echt oliedom. En gaan je een hoop kosten opleveren, en niet betalende klanten willen ze bij eneco ook niet.
Dum de dum
pi_201928554
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Geloof me, je wilt niet dat je bij een energieboer zit die falliet gaat. Dat is nog veeeeeel vervelender. Dan ben je je voorschotten ook kwijt.

Ze doen dit juist om een fallisement te voorkomen, netjes eind afrekenen en opheffen.

Nu handelen ze het netjes af, en ga je naar eneco. Wil je naar een andere dan kan dat ook vast. Feit is dat welkom energie niet meer bestaat over 3 dagen en je er geen cent uit gaan krijgen, juridisch gezien.
Het punt is dat er door storneren al geld bij mij staat dat ik niet naar de curator wil sturen omdat ik door contractbreuk ook schade heb geleden.
pi_201928571
En wat je laatste tekstwijziging betreft:

quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:

Je betalingen aan hun storneren is echt oliedom. En gaan je een hoop kosten opleveren, en niet betalende klanten willen ze bij eneco ook niet.
Er komt gewoon een eindafrekening
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:04:42 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201928581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:03 schreef Agronoom2 het volgende:
Er komt gewoon een eindafrekening
Niet als jij de boel hebt gestorneerd ...

Consumenten die zelf maar zaken gaan regelen zijn echt pis irritant voor bedrijven, je gaat gewoon het incasso traject in nu. Gaan ze falliet dan mag je met de curator gaan praten. Dat wilde je juist niet toch.
Dum de dum
pi_201928619
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet als jij de boel hebt gestorneerd ...

Consumenten die zelf maar zaken gaan regelen zijn echt pis irritant voor bedrijven, je gaat gewoon het incasso traject in nu. Gaan ze falliet dan mag je met de curator gaan praten. Dat wilde je juist niet toch.
Graag die curator. Het geld staat op mijn rekening en ik heb een vordering op Welkom Energie die groter is dan het beetje energie dat ik in de zomermaanden heb gebruikt. Als het argument van die contractbreuk geldt, tenminste.

Pisirritant is in dit geval geheel wederzijds.

Ze mogen pas incasso's sturen nadat ze een factuur hebben opgesteld. Als ze diensten erop zetten waarvan nu bekend is dat ze die niet gaan leveren, dan plegen ze fraude.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:21:58 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201928766
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:08 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Graag die curator. Het geld staat op mijn rekening en ik heb een vordering op Welkom Energie die groter is dan het beetje energie dat ik in de zomermaanden heb gebruikt. Als het argument van die contractbreuk geldt, tenminste.

Pisirritant is in dit geval geheel wederzijds.

Ze mogen pas incasso's sturen nadat ze een factuur hebben opgesteld. Als ze diensten erop zetten waarvan nu bekend is dat ze die niet gaan leveren, dan plegen ze fraude.
Ik hoop voor je dat je je eindafrekening gaat krijgen voor X euros, en jij die vrolijk gaat betalen en door naar eneco.

Als ze eerst een incasso traject starten sta je nergens. Ze zijn (nog) niet falliet he.
Dum de dum
pi_201928774
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Nu handelen ze het netjes af, en ga je naar eneco. Wil je naar een andere dan kan dat ook vast. Feit is dat welkom energie niet meer bestaat over 3 dagen en je er geen cent uit gaan krijgen, juridisch gezien.

Je betalingen aan hun storneren is echt oliedom. En gaan je een hoop kosten opleveren, en niet betalende klanten willen ze bij eneco ook niet.
Het is wel een betalende klant, hij neemt alleen een voorschot op de eindafrekening die over een paar weken komt. Hij storneerd nu alvast 1 of twee maanden en hij wacht braaf op de curator voor de rest van de terugbetaling. (waarvan jij ook dondersgoed weet dat die niet meer komt)

Als hij volgens de eindafreking netjes een stukje terugbetaald indien nodig dan is er geen enkele Eneco die hem als wanbetaler zal zien.

Niet storneren is pas oliedom, de kans is groot dat je dan ook het niet gestorneerde geld kwijt bent.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:24:35 #16
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201928790
Ik zit niet bij welkom, dus ik ken ook de kleine lettertjes niet. Maar ik denk dat je jezelf mogelijk te rijk rekent met je gedachtes.

Waar je denk ik op mag rekenen - Stel, je hebt een contract voor x aan lage prijs per KWh stroom en per M3 gas. Welkom zal aansturen op een eindafrekening en dan betaal jij die prijs per verbruik die in je afspraak staat. Daar hebben zij recht op, en dat gaan ze ook innen. Eventuele welkomstbonus etc zou zomaar pas gelden aan het eind van x periode. Dat Welkom dat niet gaat halen door hun eigen keuzes, daar ga jij niet direct een claim op die bonus aan overhouden. Dat kan jij wel vinden, maar dit soort lokkertjes, daar heb je in dit soort situaties vaak geen recht meer op. Als het als "bonus" is vertelt, dan zal dat snel worden gezien als "extra" en vervallen rechten mogelijk Zoals gezegd, ik ken de kleine lettertjes niet, en een jurist kan daar anders tegenaan kijken......Maar ik denk dat in een situatie als deze (bedrijf is in liquidatie) dat dit soort claims achteraan staan. En de geleverde diensten eerst zullen moeten worden betaald, en dan als ......

Dus eventuele aansprakelijkheid voor contractbreuk......ik denk dat je jezelf rijk rekent. Je zal ws gewoon moeten betalen voor je verbruik, en de rest zal worden doorgeschoven naar later. En dan kan jij echt wel een rechtszaak beginnen over contractbreuk en gevolgschade......tegen een kale kip. Ik denk niet dat een rechter of deurwaarder met jou mee al gaan dat jij dit even vooraf mag afrekenen.

Als je het idee hebt dat je voorschot te hoog was kan het gunstig zijn er 1 of 2 te storneren. Zo zorg je ervoor dat je eindafrekening van verbruik er 1 is die je moet betalen. Want als je terug krijgt dan, dan kan het mogelijk even wachten zijn.

Wel nu gelijk even de meterstanden opschrijven.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201928818
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
..

Niet storneren is pas oliedom, de kans is groot dat je dan ook het niet gestorneerde geld kwijt bent.
Dat dacht ik ook.
pi_201928835
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:24 schreef HMS het volgende:
Ik zit niet bij welkom, dus ik ken ook de kleine lettertjes niet. Maar ik denk dat je jezelf mogelijk te rijk rekent met je gedachtes.

Waar je denk ik op mag rekenen - Stel, je hebt een contract voor x aan lage prijs per KWh stroom en per M3 gas. Welkom zal aansturen op een eindafrekening en dan betaal jij die prijs per verbruik die in je afspraak staat. Daar hebben zij recht op, en dat gaan ze ook innen. Eventuele welkomstbonus etc zou zomaar pas gelden aan het eind van x periode. Dat Welkom dat niet gaat halen door hun eigen keuzes, daar ga jij niet direct een claim op die bonus aan overhouden. Dat kan jij wel vinden, maar dit soort lokkertjes, daar heb je in dit soort situaties vaak geen recht meer op. Als het als "bonus" is vertelt, dan zal dat snel worden gezien als "extra" en vervallen rechten mogelijk Zoals gezegd, ik ken de kleine lettertjes niet, en een jurist kan daar anders tegenaan kijken......Maar ik denk dat in een situatie als deze (bedrijf is in liquidatie) dat dit soort claims achteraan staan. En de geleverde diensten eerst zullen moeten worden betaald, en dan als ......

Dus eventuele aansprakelijkheid voor contractbreuk......ik denk dat je jezelf rijk rekent. Je zal ws gewoon moeten betalen voor je verbruik, en de rest zal worden doorgeschoven naar later. En dan kan jij echt wel een rechtszaak beginnen over contractbreuk en gevolgschade......tegen een kale kip. Ik denk niet dat een rechter of deurwaarder met jou mee al gaan dat jij dit even vooraf mag afrekenen.

Als je het idee hebt dat je voorschot te hoog was kan het gunstig zijn er 1 of 2 te storneren. Zo zorg je ervoor dat je eindafrekening van verbruik er 1 is die je moet betalen. Want als je terug krijgt dan, dan kan het mogelijk even wachten zijn.

Wel nu gelijk even de meterstanden opschrijven.
Als dit bedrijf overeind blijft dan kunnen ze gaan chanteren met deurwaarderskosten en dan weegt het juridisch gedoe inderdaad niet op tegen de baten.

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
pi_201928854
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:28 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Als dit bedrijf overeind blijft dan kunnen ze gaan chanteren met deurwaarderskosten en dan weegt het juridisch gedoe inderdaad niet op tegen de baten.

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
Deurwaarderskosten terwijl je nog geen faktuur hebt ontvangen? Dat gaat niet gebeuren.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  donderdag 28 oktober 2021 @ 10:32:50 #20
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201928878
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:28 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Als dit bedrijf overeind blijft dan kunnen ze gaan chanteren met deurwaarderskosten en dan weegt het juridisch gedoe inderdaad niet op tegen de baten.

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
Dat kan je altijd doen, als je dat wilt. Alleen het ontslaat je ws niet van je verplichting om de verbruikte energie te moeten betalen. Dus dat zal als 2 losse zaken worden gezien, anders wordt het echt een zooitje. Ik denk alleen dat je claim mogelijk wel terecht kan zijn, maar dat je niets kan halen. Dus tja, hoeveel tijd en moeite ga je in zoiets steken.

Misschien een claimstichting oprichten en een Roetje doen......
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201928918
Dus je sluit een contract af met een bedrijf, neemt maandenlang het product af, betaalt daar echter helemaal niets voor en dan beschuldig je het bedrijf van contractbreuk?

Ben je bekend met het fenomeen spiegel? Begin eerst maar eens met je zelf aan het contract te houden. Met je contractbreuk.
pi_201928923
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:32 schreef HMS het volgende:

[..]
Dat kan je altijd doen, als je dat wilt. Alleen het ontslaat je ws niet van je verplichting om de verbruikte energie te moeten betalen.
...
Ik wil ook wel betalen, maar na verrekening :-)
pi_201928956
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:28 schreef Agronoom2 het volgende:

Ik wilde me gewoon als schuldeiser melden bij de curator. Nog nooit gedaan, vandaar :)
Schuldeiser voor welk schuld? Je hebt immers je eigen geld teruggehaald. Wat wil je nog meer?
pi_201929301
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:39 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Schuldeiser voor welk schuld? Je hebt immers je eigen geld teruggehaald. Wat wil je nog meer?
Door het ontbinden van het contract ben ik aangewezen op een duurdere leverancier en duurdere prijzen. Ik had me met dat contract tegen dat risico gewapend.
pi_201929438
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:11 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Door het ontbinden van het contract ben ik aangewezen op een duurdere leverancier en duurdere prijzen. Ik had me met dat contract tegen dat risico gewapend.
Nergens in je contract staat dat zij jou ook moeten gaan compenseren wanneer zij failliet gaan en jij onverhoopt extra kosten moet gaan maken.
pi_201929455
Ze zijn nog niet failliet en pacta sunt servanda.

Ze gaan waarschijnlijk wel bankroet en dan zal de curator zich afvragen of ik hen netto geld schuld ben, of dat zij mij netto geld schuldig zijn. In het eerste geval zal ik moeten betalen, in het tweede geval kunnen zij ook fluiten naar de bedragen die ze ook bij mij uit hebben staan.

Dus dan fluiten we samen :)
pi_201929551
Heb het idee dat TS de boel te slim af probeert te zijn maar waarschijnlijk de deksel op zijn neus zal krijgen. Eigen rechter spelen en zelfbedachte wetgeving volgen werkt vaak averechts. Je kan beter een professional inschakelen om naar je casus te kijken.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_201929798
Ts heeft blijkbaar 0,0 verstand van failisementswetgeving en regels.

Sterkte ermee. Storneren is per definitie het stomste wat je kan dien bij een geschil, behalve als de incasso geheel onterecht is.
pi_201929831
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ts heeft blijkbaar 0,0 verstand van failisementswetgeving en regels.

Sterkte ermee. Storneren is per definitie het stomste wat je kan dien bij een geschil, behalve als de incasso geheel onterecht is.
Als men een voorschot vraagt voor een product dat ze niet meer zullen leveren, zou ik zelf dat voorschot niet meer betalen geloof ik. Zo vreemd is dat niet toch?
pi_201929899
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 09:44 schreef baskick het volgende:

[..]
In dit geval had ik het ook gedaan. Ze sturen maar een eindafrekening voor het werkelijke verbruik.
Heb ik ook gedaan vanmorgen. Wel vervelend dat ze het niet 1 dag eerder hadden aangekondigd, want dan had de termijnincasso van eind augustus ook nog gestorneerd kunnen worden. Met een voorschot van 200 euro en een werkelijk gebruik van 150 euro, heb ik toch over 10 maanden 500 euro teveel betaald. Dus ik heb alle recht om te storneren. Er is immers geen overeenkomst meer nu (deze is eenzijdig door hen ontbonden).
pi_201929915
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:01 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Als men een voorschot vraagt voor een product dat ze niet meer zullen leveren, zou ik zelf dat voorschot niet meer betalen geloof ik. Zo vreemd is dat niet toch?
Dat hangt van de situatie af.

Storneren blijft oliedom en geeft alleen maar problemen.
Betalingen staan geheel los van elk conflict, behalve een onterechte incasso en zo handelt elk bedrijf het ook af. Als 2 separate dingen.
pi_201929922
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 10:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet als jij de boel hebt gestorneerd ...

Consumenten die zelf maar zaken gaan regelen zijn echt pis irritant voor bedrijven, je gaat gewoon het incasso traject in nu. Gaan ze falliet dan mag je met de curator gaan praten. Dat wilde je juist niet toch.
Incasso traject is een beetje lastig als er niet is aangemaand (met bijv een eindafrekening).

OP heeft het slim gedaan. Wel wat kut voor het bedrijf maar hij heeft tenminste zijn geld terug.
pi_201929938
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:10 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Heb ik ook gedaan vanmorgen. Wel vervelend dat ze het niet 1 dag eerder hadden aangekondigd, want dan had de termijnincasso van eind augustus ook nog gestorneerd kunnen worden. Met een voorschot van 200 euro en een werkelijk gebruik van 150 euro, heb ik toch over 10 maanden 500 euro teveel betaald. Dus ik heb alle recht om te storneren. Er is immers geen overeenkomst meer nu (deze is eenzijdig door hen ontbonden).
Vanaf 1 november en nu niet.

Iedereen staat in zijn recht om incassos te storneren, maar ook de consequenties daarvan.
pi_201929966
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat hangt van de situatie af.

Storneren blijft oliedom en geeft alleen maar problemen.
Betalingen staan geheel los van elk conflict, behalve een onterechte incasso en zo handelt elk bedrijf het ook af. Als 2 separate dingen.
Mja, ik weet het niet hoor. Als individuele schuldeiser sta je ver achter in de rij. Snap wel dat je daar niet passief op gaat zitten wachten, een grote groep is vaak gewoon de lul bij een faillisement.

Nou worden in dit geval de klanten overgeheveld, dus dat maakt het wel weer complexer dan bij een 'normaal' faillisement.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 12:17:45 #35
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201929975
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:12 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Incasso traject is een beetje lastig als er niet is aangemaand (met bijv een eindafrekening).

OP heeft het slim gedaan. Wel wat kut voor het bedrijf maar hij heeft tenminste zijn geld terug.
Jij denkt serieus dat er in het contract van ts niks over voorschotten staat of termijnen van betalen? En dat ts dat nu keihard niet aan het nakomen is?

Blijf me verbazen over hoe mensen denken dat de grote mensen wereld werkt.
Dum de dum
pi_201929986
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Mja, ik weet het niet hoor. Als individuele schuldeiser sta je ver achter in de rij. Snap wel dat je daar niet passief op gaat zitten wachten, een grote groep is vaak gewoon de lul bij een faillisement.

Nou worden in dit geval de klanten overgeheveld, dus dat maakt het wel weer complexer dan bij een 'normaal' faillisement.
Vorderingen worden ook bij een faillisement gewoon geincasseerd evt met incassokosten, dagvaarding en evt gijzeling bij wanbetaling.

Schades van klanten of leveranciers bij failissement kunnen nooit verhaald worden op het failiette bedrijf.
Alleen openstaande facturen kunnen bij de curator worden ingediend maar kosten/kosten die je maakt vanwege het failisement niet.
pi_201930028
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Heb het idee dat TS de boel te slim af probeert te zijn maar waarschijnlijk de deksel op zijn neus zal krijgen. Eigen rechter spelen en zelfbedachte wetgeving volgen werkt vaak averechts. Je kan beter een professional inschakelen om naar je casus te kijken.
Er zijn genoeg wetsartikelen in het civiel recht die wijzen op een minnelijke manier van afhandelen. Als Welkom het er niet mee eens is dan kunnen ze aanmanen. Je kan het vergelijken met investeerders die weglopen bij een bedrijf omdat ze weten dat het failliet gaat.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ts heeft blijkbaar 0,0 verstand van failisementswetgeving en regels.

Sterkte ermee. Storneren is per definitie het stomste wat je kan dien bij een geschil, behalve als de incasso geheel onterecht is.
Nogmaals een incasso traject loopt alleen als er is aangemaand.

quote:
[Art 82 BW 6
1.Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.2.Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.
pi_201930032
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vorderingen worden ook bij een faillisement gewoon geincasseerd evt met incassokosten, dagvaarding en evt gijzeling bij wanbetaling.
Ja en die vordering volgt uit de eindafrekening (denk ik, IANAL)

Als je voor 200 euro aan energie hebt afgenomen, maar je hebt voor 500 euro aan voorschotten betaald dan heb jij een vordering op hun.
pi_201930045
Zo heb flink peentjes gezweet, vorige week net mijn eindafrekening binnen a 1800 ballen. Zo de tering was echt bang dat ik mijn geld kwijt zou zijn
Hallo
pi_201930070
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:22 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja en die vordering volgt uit de eindafrekening (denk ik, IANAL)

Als je voor 200 euro aan energie hebt afgenomen, maar je hebt voor 500 euro aan voorschotten betaald dan heb jij een vordering op hun.
Juist en die vordering dien je dan in bij de curator, maar een incasso storneren valt daar niet onder.
Het bedrijf vordert hun vordering altijd in bij jou.

Failisementen horen bij de enge grote mensenwereld en kost iedereen altijd geld.
pi_201930095
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:22 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja en die vordering volgt uit de eindafrekening (denk ik, IANAL)

Als je voor 200 euro aan energie hebt afgenomen, maar je hebt voor 500 euro aan voorschotten betaald dan heb jij een vordering op hun.
Dat dus.

Behalve dat ik die voorschotten van 500 euro nu weer op mijn rekening heb staan dankzij het heilige ritueel van storneren. Ik verwacht dus een rekening van 200 euro maar ik zo'n 1200 euro schade doordat ze hun contract wederrechtelijk beŽindigen. De vraag is of zij dat contract zomaar mogen beŽindigen, of dat zij daar aansprakelijk voor zijn. Als ze aansprakelijk zijn, dan ga ik die 200 euro natuurlijk aftrekken van hetgeen ze mij nog schuldig zijn.
pi_201930135
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:27 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]
Dat dus.

Behalve dat ik die voorschotten van 500 euro nu weer op mijn rekening heb staan dankzij het heilige ritueel van storneren. Ik verwacht dus een rekening van 200 euro maar ik zo'n 1200 euro schade doordat ze hun contract wederrechtelijk beŽindigen. De vraag is of zij dat contract zomaar mogen beŽindigen, of dat zij daar aansprakelijk voor zijn. Als ze aansprakelijk zijn, dan ga ik die 200 euro natuurlijk aftrekken van hetgeen ze mij nog schuldig zijn.
Bij failissement wordt per definitie elk contract ontbonden of het nou mag of niet. Schades die daaruit voortvloeien worden nooit betaald door het failiete bedrijf.
pi_201930185
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Juist en die vordering dien je dan in bij de curator, maar een incasso storneren valt daar niet onder.
Het bedrijf vordert hun vordering altijd in bij jou.

Failisementen horen bij de enge grote mensenwereld en kost iedereen altijd geld.
Beetje slim met een situatie omgaan hoort ook bij de grote mensenwereld. Als jij straks braaf een vordering indient bij de curator heb je een dikke vette kans dat er geen geld meer over is.
pi_201930211
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Beetje slim met een situatie omgaan hoort ook bij de grote mensenwereld. Als jij straks braaf een vordering indient bij de curator heb je een dikke vette kans dat er geen geld meer over is.
Dat hoort bij de grote enge boze mensenwereld.
Failisementen horen erbij en elk bedrijf kan failliet gaan. Grote bedrijven controleren ook altijd de boekhouding voordat ze in zee gaan met nieuwe bedrijven hierom.
pi_201930229
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Beetje slim met een situatie omgaan hoort ook bij de grote mensenwereld. Als jij straks braaf een vordering indient bij de curator heb je een dikke vette kans dat er geen geld meer over is.
dit inderdaad.
Er is al eerder een failisement van een energiebedrijf (energiedirect) geweest. Ik heb het een beetje gevolgt op een ander forum (tw....). De enige die er goed zijn uitgesprongen zijn de mensen die hebben gestorneerd.

Die kregen van de curator gewoon een eindafrekening die ze dan moesten betalen.
Geen enkele boete, of naheffing als je die betaald.

Zelf iets gehad met een bank waar ik snel mijn centen vandaan heb getrokken. Ik had toen ook een paar honderd euro te veel overgeboekt en stond dus rood kwam ik later achter. Na een briefje het verschil gewoon aan de curator overgemaakt, niks aan de hand verder.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_201930528
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat hoort bij de grote enge boze mensenwereld.
Failisementen horen erbij en elk bedrijf kan failliet gaan. Grote bedrijven controleren ook altijd de boekhouding voordat ze in zee gaan met nieuwe bedrijven hierom.
We hebben een bedrijvenfantast gevonden _O_

Faillissementen worden ook gebruikt om van overbodig persoon en kosten af te komen

https://www.ftm.nl/artikelen/zo-start-je-in-coronatijd-je-bedrijf-door-met-hulp-van-de-belastingbetaler[quote]0s.gif Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2625371/1/999#p201930095]donderdag 28 oktober 2021 12:27[/url] schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/432658]Agronoom2[/url] het volgende:

[..]
Dat dus.

Behalve dat ik die voorschotten van 500 euro nu weer op mijn rekening heb staan dankzij het heilige ritueel van storneren. Ik verwacht dus een rekening van 200 euro maar ik zo'n 1200 euro schade doordat ze hun contract wederrechtelijk beŽindigen. De vraag is of zij dat contract zomaar mogen beŽindigen, of dat zij daar aansprakelijk voor zijn. Als ze aansprakelijk zijn, dan ga ik die 200 euro natuurlijk aftrekken van hetgeen ze mij nog schuldig zijn.
[/quote]
Dat kan. Maar dan zou je de eigenaren persoonlijk aansprakelijk moeten stellen voor wanbeleid en dit kunnen aantonen bij de rechter. Je zou het ook bij de curator kunnen proberen maar dat lijkt mij stug en weet ik te weinig over.
pi_201930549
Als je lid worst bij dit soort vage energie bedrijfjes moet je in iedergeval je maandbedrag lekker laag zetten.

Mochten ze failiet gaan dan weet je in iedergeval zeker dat je nooit teveel betaald hebt wat je ook niet meer kan terug vorderen.
pi_201930753
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:14 schreef 111210 het volgende:
Als je lid worst bij dit soort vage energie bedrijfjes moet je in iedergeval je maandbedrag lekker laag zetten.

Mochten ze failiet gaan dan weet je in iedergeval zeker dat je nooit teveel betaald hebt wat je ook niet meer kan terug vorderen.
Dat verbaasd mij sowieso al, hoeveel mensen er blijkbaar fors te hoge voorschotten betalen om in de eindafrekening geld "terug" te krijgen. Je weet toch wat je jaarverbruik ongeveer is...dan stem je daar je maandbedrag toch op af?

Eťn van de gedupeerden twittert ook gewoon: "elke maand teveel betaald met als doel cashback aan het einde van het jaar". Waarom betaal je expres teveel aan een bedrijf dat gewoon failliet kan gaan? Onbegrijpelijk...
pi_201930865
TS, bespaar je de moeite. Slim dat je op tijd gestorneerd hebt om de jaarafrekening in ieder geval positief te maken. De curator zal een eindafrekening laten maken en het teveel gestorneerde bij jou komen halen, al dan niet via een incassobureau.

Dat bedrag zal zeker *niet* verrekend kunnen worden met de tegenvordering die jij zegt te hebben. Die zul je eerst moeten gaan afdwingen bij de rechtbank om vervolgens te horen dat er geen geld meer is. Een goede jurist kan je vast vertellen hoe het zit met volgordelijkheid van de diverse vorderingen die er bij dat bedrijf spelen.

Als je slim bent neem je dit verlies voordat je er heel veel tijd en moeite in gaat stoppen. Wees blij dat je in ieder geval je teveel betaalde voorschotten terug hebt gekregen.

FYI, het faillisement van de vorige energieboer (energieflex) is nu 3 jaar na dato nog steeds niet afgerond. Wil je al die tijd boos en gefrustreed blijven hopen dat je nog iets krijgt?
pi_201930915
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat verbaasd mij sowieso al, hoeveel mensen er blijkbaar fors te hoge voorschotten betalen om in de eindafrekening geld "terug" te krijgen. Je weet toch wat je jaarverbruik ongeveer is...dan stem je daar je maandbedrag toch op af?

Eťn van de gedupeerden twittert ook gewoon: "elke maand teveel betaald met als doel cashback aan het einde van het jaar". Waarom betaal je expres teveel aan een bedrijf dat gewoon failliet kan gaan? Onbegrijpelijk...
Ik kan me voorstellen dat men dat doet. Voelt als een meevaller.

Maar om dat te doen bij een klein/net begonnen bedrijf is natuurlijk een risico. Bij Eneco, Vattenfall of zulke toko's werkt het wel.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')