abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 oktober 2021 @ 16:07:28 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201899029
Onze hypotheekverstrekker accepteert voor een waardebepaling van de woning een Calcasa Desktop rapport. Ik heb eerder 2x een Calcasa rapportje opgevraagd. Dat kost nog geen 3 tientjes. Die Desktop variant kost 85 euro. Het verschil is (zo te zien) dat deze laatste "binnen 4 uur door een onafhankelijke taxateur in combinatie met Calcasa" een rapport oplevert.

Heeft iemand hier ervaring met hoe de uitkomst van de taxatie zich verhoudt tussen deze 2? Zit daar een lijn in? Is een taxateur meestal kritischer of juist optimistischer? Ik heb namelijk wel een recente uitkomst van de El Cheapo Calcasa, maar wil eigenlijk van te voren weten wat er voor bedrag op het rapport komt te staan als woningwaarde, omdat ik dan pas weet of ik er iets aan heb. (het is t.b.v. herbepaling schuld-marktwaarde-verhouding)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_201901262
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:07 schreef JeOma het volgende:
maar wil eigenlijk van te voren weten wat er voor bedrag op het rapport komt te staan als woningwaarde, omdat ik dan pas weet of ik er iets aan heb. (het is t.b.v. herbepaling schuld-marktwaarde-verhouding)
Iets zegt me dat dat niet gaat lukken.

De uitkomst van het geautomatiseerde rapport is niet naar wens?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201901342
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:07 schreef JeOma het volgende:
Onze hypotheekverstrekker accepteert voor een waardebepaling van de woning een Calcasa Desktop rapport. Ik heb eerder 2x een Calcasa rapportje opgevraagd. Dat kost nog geen 3 tientjes. Die Desktop variant kost 85 euro. Het verschil is (zo te zien) dat deze laatste "binnen 4 uur door een onafhankelijke taxateur in combinatie met Calcasa" een rapport oplevert.

Heeft iemand hier ervaring met hoe de uitkomst van de taxatie zich verhoudt tussen deze 2? Zit daar een lijn in? Is een taxateur meestal kritischer of juist optimistischer? Ik heb namelijk wel een recente uitkomst van de El Cheapo Calcasa, maar wil eigenlijk van te voren weten wat er voor bedrag op het rapport komt te staan als woningwaarde, omdat ik dan pas weet of ik er iets aan heb. (het is t.b.v. herbepaling schuld-marktwaarde-verhouding)
Toevallig heb ik recent beide laten doen. De goedkope voor mezelf omdat ik beeld wilde hebben hoe e.e.a. zat; daarna -toen ik zag dat deze hoog genoeg was- een desktoptaxatie voor een lagere hypotheekrente.

Het idee bij die tweede is ook dat het uit de data van verschillende systemen komt, maar een 'onafhankelijke taxateur' controleert dit en staat voor de taxatie in. Die desktoptaxatie kwam opeens veel hoger uit dan de gratis variant. Hoe dat kwam? Ze rekenden onterecht met een te groot aantal vierkante meters woonoppervlak. Ik heb daarover gelijk gemaild en het antwoord was: "ik zie dat je gelijk hebt als ik de bronnen erbij pak, maar omdat dit geautomatiseerd tot stand komt kunnen we dit niet handmatig wijzigen. Als hierdoor de taxatie niet wordt geaccepteerd door je bank, dan krijg je je geld terug."

Ik heb het maar naar de bank gestuurd en wacht waar die mee komen; maar dit slaat nergens op natuurlijk.
pi_201905290
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:45 schreef Qyra het volgende:

[..]
Toevallig heb ik recent beide laten doen. De goedkope voor mezelf omdat ik beeld wilde hebben hoe e.e.a. zat; daarna -toen ik zag dat deze hoog genoeg was- een desktoptaxatie voor een lagere hypotheekrente.

Het idee bij die tweede is ook dat het uit de data van verschillende systemen komt, maar een 'onafhankelijke taxateur' controleert dit en staat voor de taxatie in. Die desktoptaxatie kwam opeens veel hoger uit dan de gratis variant. Hoe dat kwam? Ze rekenden onterecht met een te groot aantal vierkante meters woonoppervlak. Ik heb daarover gelijk gemaild en het antwoord was: "ik zie dat je gelijk hebt als ik de bronnen erbij pak, maar omdat dit geautomatiseerd tot stand komt kunnen we dit niet handmatig wijzigen. Als hierdoor de taxatie niet wordt geaccepteerd door je bank, dan krijg je je geld terug."

Ik heb het maar naar de bank gestuurd en wacht waar die mee komen; maar dit slaat nergens op natuurlijk.
Dus de menselijke taxateur controleert, merkt een fout niet op, constateert op jouw aangeven dat het incorrect is maar heeft de facto geen invloed op de (uitkomst van de) waardebepaling? Jij hebt een waarde die hoog genoeg is voor het doel waarvoor je hem nodig had, maar geen reële taxatiewaarde. Apart.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201905950
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 06:34 schreef baskick het volgende:

[..]
Dus de menselijke taxateur controleert, merkt een fout niet op, constateert op jouw aangeven dat het incorrect is maar heeft de facto geen invloed op de (uitkomst van de) waardebepaling? Jij hebt een waarde die hoog genoeg is voor het doel waarvoor je hem nodig had, maar geen reële taxatiewaarde. Apart.
Dat hele taxeren is meer magie dan wetenschap en eigenlijk weet iedereen dat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:26:40 #6
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201907125
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:39 schreef baskick het volgende:

[..]
Iets zegt me dat dat niet gaat lukken.

De uitkomst van het geautomatiseerde rapport is niet naar wens?
Voor mij wel, maar de bank accepteert hem helaas niet.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:27:44 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201907135
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 19:45 schreef Qyra het volgende:

[..]
Toevallig heb ik recent beide laten doen. De goedkope voor mezelf omdat ik beeld wilde hebben hoe e.e.a. zat; daarna -toen ik zag dat deze hoog genoeg was- een desktoptaxatie voor een lagere hypotheekrente.

Het idee bij die tweede is ook dat het uit de data van verschillende systemen komt, maar een 'onafhankelijke taxateur' controleert dit en staat voor de taxatie in. Die desktoptaxatie kwam opeens veel hoger uit dan de gratis variant. Hoe dat kwam? Ze rekenden onterecht met een te groot aantal vierkante meters woonoppervlak. Ik heb daarover gelijk gemaild en het antwoord was: "ik zie dat je gelijk hebt als ik de bronnen erbij pak, maar omdat dit geautomatiseerd tot stand komt kunnen we dit niet handmatig wijzigen. Als hierdoor de taxatie niet wordt geaccepteerd door je bank, dan krijg je je geld terug."

Ik heb het maar naar de bank gestuurd en wacht waar die mee komen; maar dit slaat nergens op natuurlijk.
Thanks. Goed om zo'n ervaring te lezen. Begrijp ik het wel goed dat ondanks jouw feedback geen wijziging(en) meer mogelijk zijn? Dat is wel shit inderdaad.

Ik zag ook dat de bank zich het recht voorbehoudt om alsnóg een echte taxatie te verlangen, dat maakt het helemaal zuur als je dan voor nop 85 euro aftikt.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_201907218
Lol, bij de verkoop van een object van 100k+ zeuren om 100 euro :')

[ Bericht 15% gewijzigd door Nizno op 27-10-2021 08:05:03 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:37:26 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_201907234
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 11:35 schreef Het_Bokje het volgende:
van een object van 100k+ zeuren om
Het gaat helemaal niet om de aankoop/verkoop van een woning, man... :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 27-10-2021 08:05:13 ]
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_201907821
Wij hebben zo'n taxtie gedaan online. Dat was 15.000 minder dan dat we hadden geboden en ik moet zeggen dat ik het positief mee vond vallen.

Als je echt datgene moet financieren wat je hebt geboden dan zou ik wel altijd kiezen voor een echte taxateur. Alleen als je een lage hypotheek nodig hebt dan is het wel een mooie manier om toch een paar 100 euro te besparen. Alle stukken waren daardoor ook een stuk sneller rond.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_201908096
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 11:27 schreef JeOma het volgende:

[..]
Thanks. Goed om zo'n ervaring te lezen. Begrijp ik het wel goed dat ondanks jouw feedback geen wijziging(en) meer mogelijk zijn? Dat is wel shit inderdaad.

Ik zag ook dat de bank zich het recht voorbehoudt om alsnóg een echte taxatie te verlangen, dat maakt het helemaal zuur als je dan voor nop 85 euro aftikt.
Klopt. Op hun website staat dus ook dat als je achteraf klachten hebt, ze dit niet kunnen aanpassen (ik ging er vanuit dat dat de situatie betrof als mensen de waarde omhoog willen, maar dit geldt kennelijk ook andersom).

Ze geven dus wel aan het bedrag te vergoeden als hierdoor het rapport niet wordt geaccepteerd.
pi_201912427
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 11:37 schreef JeOma het volgende:

[..]
Het gaat helemaal niet om de aankoop/verkoop van een woning, man... :P
Excuses voor de lompe/niet rake opmerking.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 27-10-2021 08:05:30 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')