abonnement Unibet Coolblue
pi_201896881
Ik plaats dit in B&W omdat het B&W-gedrag is om verzamelingen aan feiten anders te zien en te doen alsof een correctie op het gebrek aan kennis icm het wel of niet hebben van een groot ego zou zijn omdat er in de wereld van de realiteit iets zou zijn veranderd.

Een paar dingen
+ Wij nemen in Nederland vaak dingen over van hoe de Amerikaan naar de wereld kijkt. Zie vele B&W topics
+De kijk van de gemiddelde Amerikaanse burger op de wereld is vrij beroerd
+Politiek en het schoolsysteem idem.

Omdat ze toevallig veel buitenlandse wetenschappers aantrekken en ze op de maan zijn geweest denken we vaak dat alles wat daar wegkomt de heilige graal van kennis is, maar het staat er meestal haaks op.

Bij dit schilderij van Rembrandt



Riep iemand uit een ander deel van de wereld al vroeg "Mandela effect" omdat het niet naar voren was gekomen in de les(sen) die hem over Rembrandt was gegeven.

Om even wat aan te halen

Het Mandela effect in de kern zelf kan als een rot fundament van kennis worden beschouwd door een combinatie van verschillende dingen.

-De totale disinteresse in Zuid Afrikaanse geschiedenis vanuit vele delen van de wereld, met wellicht de minste interesse onder Amerikaanse scholieren.

- De naam Mandela wel kennen maar zijn persoonlijke geschiedenis niet.

- Geen interesse in de les zelf. Men heeft verhaal ooit eens opgelepeld gekregen waarbij men mogelijk half of helemaal in slaap viel tijdens een les. Ik zag geregeld scholieren letterlijk liggen slapen tijdens interessante lessen, waarbij men later liep "dat hebben ze nooit verteld".

- Men heeft eens een rubriekje over A op TV gezien, plakt het aan rubriekje B.

Dat men zich collectief dingen als gewone burger herinnert zegt helemaal niets over portalen naar andere dimensies. Het zegt meer over de eigen onkunde.


Bij dat van Rembrandt denk ik niet dat een gemiddelde Amerikaanse student ooit iets opvangt over een stuk dat pas in 2003 werd toegeschreven aan Rembrandt. Het heeft daar altijd een expo of documentaire nodig net als bij andere schilderijen wil het de aandacht van internationale leerkrachten e.d. trekken.

Verder past dit in een serie aan vroege werken waar Rembrandt eenzelfde effect toepaste. Minder bekend internationaal wellicht, want er is nog geen film of weet ik wat over geweest.

P.s. ik ben geen kunsthistoricus maar ik vind dat mensen vaak teveel buiten de realiteit zoeken als ze wat willen verklaren wat ze zelf niet kunnen verklaren. Zie vele alternatieve "verhalen"

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 25-10-2021 13:35:43 ]
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:34:42 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201896999
Opzich begon het wel aardig, maar na het plaatje van die Rembrand raak ik compleet kwijt wat je punt nu is, wat dat Mandela effect nu precies is en wat de relatie van dat effect met dat schilderij is :{ .

Maar goed, het is een BNW topic. Wellicht hoort dat ook in dit subforum.
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:36:47 #3
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_201897014
MuricA is inderdaad wereldvreemd.
Ze denken dat ze overal het beste in zijn.
Maar als je kijkt naar sport honkbal basketbal en NASCAR football zijn het populairst in de VS, dus als ze iets een wereldkampioenschap noemen, dan betreft het 9/10 clubs op eigen bodem.
De VS is groot en het nieuws is dan ook 90% gericht op nieuws van eigen bodem.
Maar 10% is gericht op het buitenland..
Ruw gokje dit hoor.
Ze vinden zichzelf overal de beste in met vrijwel alles, en ken geen ander egocentrisch volk als de Amerikaan maar in feite lopen ze met een groot aantal dingen wat je verwacht waar ze hoog in eindigen in de middenmoot.

In verleden keek ik inderdaad op naar de VS tot mijn besef kwam dat ik het veel beter heb aan deze kant van de plomp vooral wat er allemaal afspeelde na 9/11.

Het is een pannenkoeken land.
En ik zie het land binnen nu en 10 jaar weer net als 150 jaar geleden zichzelf verscheuren in een burgeroorlog.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_201897039
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:34 schreef bleiblei het volgende:
Opzich begon het wel aardig, maar na het plaatje van die Rembrand raak ik compleet kwijt wat je punt nu is, wat dat Mandela effect nu precies is en wat de relatie van dat effect met dat schilderij is :{ .

Maar goed, het is een BNW topic. Wellicht hoort dat ook in dit subforum.
Excuus. Het mandela effect hierin zou zijn dat een Amerikaanse scholier zich niet herinnert dat Rembrandt ooit Trompe l'ouil effecten toepaste. En het nu ineens uit de lucht komt vallen als iets dat er altijd al was.
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:39:32 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_201897058
Ik vind dat ook altijd een beetje gek. Okee, jij herinnert je iets op een andere manier, of je herinnert je iets niet.... en dus is jouw herinnering waar? Mijn geheugen is verdomme nu al een zeef, en dingen uit mijn jeugd kan ik me vaak helemaal niet meer herinneren.
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:40:06 #6
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_201897063
Grappig en simpel feitje..
Iedereen hier en ik noem echt iedereen elke individu hier.

Is rijker dan de VS.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:41:37 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201897085
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Excuus. Het mandela effect hierin zou zijn dat een Amerikaanse scholier zich niet herinnert dat Rembrandt ooit Trompe l'ouil effecten toepaste. En het nu ineens uit de lucht komt vallen als iets dat er altijd al was.
Ik heb even het "Mandela effect" opgezocht omdat ik er wel door geintrigeerd was.
Maar als ik het goed begrijp, is de essentie dat een hoop mensen denken dat een gebeurtenis of iets daadwerkelijk plaats heeft gevonden, terwijl dat niet zo was (In de context van Mandela, veel mensen denken dat die man is overleden in de gevangenis, grappige is dat een NL bron beweert dat het gekoppeld is aan presidentschap.. naja, whatever) Dit wordt met name beinvloed door digitale media waar mensen heel snel onwaarheden van elkaar overnemen.

Dat staat dus los van arrogantie of desinteresse in andermans cultuur.

Leuke link:
https://www.verywellmind.com/what-is-the-mandela-effect-4589394

[ Bericht 5% gewijzigd door bleiblei op 25-10-2021 13:54:34 ]
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:43:51 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201897115
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Excuus. Het mandela effect hierin zou zijn dat een Amerikaanse scholier zich niet herinnert dat Rembrandt ooit Trompe l'ouil effecten toepaste. En het nu ineens uit de lucht komt vallen als iets dat er altijd al was.
Nouja, dat wist ik tot een half uur geleden ook niet :P .
Ben ik nu afgeserveerd als Nederlander? ;)

Persoonlijk vind ik dit gegeven niet onder het "Mandela effect" vallen en staat het m.i. ook los van desinteresse van Amerikanen. Vraag is, zijn wij wel geinteresseerd in de aziatische cultuur? Op een handvol klassiekers na heb ik werkelijk waar geen flauw idee wie nu de grote kunstenaars uit Azie zijn en wat ze hebben voortgebracht. Ik gok dat dat ook geldt voor minimaal 16.5 miljoen andere Nederlanders.
pi_201897775
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik heb even het "Mandela effect" opgezocht omdat ik er wel door geintrigeerd was.
Maar als ik het goed begrijp, is de essentie dat een hoop mensen denken dat een gebeurtenis of iets daadwerkelijk plaats heeft gevonden, terwijl dat niet zo was (In de context van Mandela, veel mensen denken dat die man is overleden in de gevangenis, grappige is dat een NL bron beweert dat het gekoppeld is aan presidentschap.. naja, whatever) Dit wordt met name beinvloed door digitale media waar mensen heel snel onwaarheden van elkaar overnemen.

Dat staat dus los van arrogantie of desinteresse in andermans cultuur.
Arrogantie begint met de spreekwoordelijke vraag naar de hemel "waarom is mij /ons dat nooit of anders verteld" met daaruit de conclusie "Mandela effect" . Ipv het "waarom heb ik mij daar nooit zelf in verdiept".

Het eerste zegt namelijk dat je zelf geen ongelijk kan hebben en je naar externe factoren wijst, terwijl je je bij het tweede wel de schuldvraag bij jezelf legt en de echokamer waaraan je meedoet.

Het interesseert mij opzich niet zoveel dat half Amerika een beeld van Mandela heeft dat niet klopt.Men gelooft daar wel meer. Maar het niet willen zien van de eigen collectieve onwetendheid is een ander punt. :)
pi_201897932
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nouja, dat wist ik tot een half uur geleden ook niet :P .
Ben ik nu afgeserveerd als Nederlander? ;)

Persoonlijk vind ik dit gegeven niet onder het "Mandela effect" vallen en staat het m.i. ook los van desinteresse van Amerikanen. Vraag is, zijn wij wel geinteresseerd in de aziatische cultuur? Op een handvol klassiekers na heb ik werkelijk waar geen flauw idee wie nu de grote kunstenaars uit Azie zijn en wat ze hebben voortgebracht. Ik gok dat dat ook geldt voor minimaal 16.5 miljoen andere Nederlanders.
Jij doet dan ook geen claims dat leerkrachten je nooit die specifieke details uit de Chinese geschiedenis hebben verteld en dat dit een latere alteratie is geweest op een bestaand feit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 25-10-2021 14:55:32 ]
pi_201898493
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:39 schreef herverwijderd het volgende:
Ik vind dat ook altijd een beetje gek. Okee, jij herinnert je iets op een andere manier, of je herinnert je iets niet.... en dus is jouw herinnering waar? Mijn geheugen is verdomme nu al een zeef, en dingen uit mijn jeugd kan ik me vaak helemaal niet meer herinneren.
Al die mandela effecten zijn leuke kennisbijschavers.

De meeste voorbeelden zijn vrij onschuldig, maar ik vind mensen die het als een soort hypothese van dimensiereizen zien ipv dat het bij ons eigen gebrek aan perfectie te zoeken meer het probleem dan het gegeven zelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')