Ik plaats dit in B&W omdat het B&W-gedrag is om verzamelingen aan feiten anders te zien en te doen alsof een correctie op het gebrek aan kennis icm het wel of niet hebben van een groot ego zou zijn omdat er in de wereld van de realiteit iets zou zijn veranderd.
Een paar dingen
+ Wij nemen in Nederland vaak dingen over van hoe de Amerikaan naar de wereld kijkt. Zie vele B&W topics
+De kijk van de gemiddelde Amerikaanse burger op de wereld is vrij beroerd
+Politiek en het schoolsysteem idem.
Omdat ze toevallig veel buitenlandse wetenschappers aantrekken en ze op de maan zijn geweest denken we vaak dat alles wat daar wegkomt de heilige graal van kennis is, maar het staat er meestal haaks op.
Bij dit schilderij van Rembrandt
Riep iemand uit een ander deel van de wereld al vroeg "Mandela effect" omdat het niet naar voren was gekomen in de les(sen) die hem over Rembrandt was gegeven.
Om even wat aan te halen
Het Mandela effect in de kern zelf kan als een rot fundament van kennis worden beschouwd door een combinatie van verschillende dingen.
-De totale disinteresse in Zuid Afrikaanse geschiedenis vanuit vele delen van de wereld, met wellicht de minste interesse onder Amerikaanse scholieren.
- De naam Mandela wel kennen maar zijn persoonlijke geschiedenis niet.
- Geen interesse in de les zelf. Men heeft verhaal ooit eens opgelepeld gekregen waarbij men mogelijk half of helemaal in slaap viel tijdens een les. Ik zag geregeld scholieren letterlijk liggen slapen tijdens interessante lessen, waarbij men later liep "dat hebben ze nooit verteld".
- Men heeft eens een rubriekje over A op TV gezien, plakt het aan rubriekje B.
Dat men zich collectief dingen als gewone burger herinnert zegt helemaal niets over portalen naar andere dimensies. Het zegt meer over de eigen onkunde.
Bij dat van Rembrandt denk ik niet dat een gemiddelde Amerikaanse student ooit iets opvangt over een stuk dat pas in 2003 werd toegeschreven aan Rembrandt. Het heeft daar altijd een expo of documentaire nodig net als bij andere schilderijen wil het de aandacht van internationale leerkrachten e.d. trekken.
Verder past dit in een serie aan vroege werken waar Rembrandt eenzelfde effect toepaste. Minder bekend internationaal wellicht, want er is nog geen film of weet ik wat over geweest.
P.s. ik ben geen kunsthistoricus maar ik vind dat mensen vaak teveel buiten de realiteit zoeken als ze wat willen verklaren wat ze zelf niet kunnen verklaren. Zie vele alternatieve "verhalen"
[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 25-10-2021 13:35:43 ]