abonnement Unibet Coolblue
pi_201828546
Appels liggen onberoerd op de grond op diverse plekken.
Jammer eigenlijk. Hoeveel voedsel je via groente/fruit je kan produceren per oppervlakte.
Nu alleen de opslag nog. Oplossing: inwecken. Vroeger veel gedaan. Appels tot appelmoes. En peren. Luchtdicht in weckflessen opgeborgen in de kelder.
Eigenlijk ideaal voor nieuwe stappen in een duurzame samenleving.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 10:22:24 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201828748
In Nederland geen idee. In het Oostblok overleven er 's winters hele volksstammen op.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201829173
M'n moeder deed ook altijd ja (vooral veel sperziebonen, van die legergroene :r ). Nog trauma's van.
Tegenwoordig gaat alles in de vriezer, dat zal bij veel mensen zo zijn.
pi_201829446
Bij de braumarkt hebben ze een behoorlijk deel van de winkel ingeruimd voor het wecken, drogen en fermenteren van voedsel.
Er zal dus best een markt voor zijn.

Ook voor sap, jam, kaas en yoghurt maken hebben ze het nodige in huis.
Naast hun hoofdassortiment voor het brouwen van bier en het maken van wijn.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_201830631
Wecken nooit gedaan. Maar fermenteren doe ik nog wel eens, zuurkool of kimchi bijvoorbeeld, erg lekker.
pi_201830676
Ja hoor, wecken en inmaken wordt nog best veel gedaan. Het is ook weer flink in opkomst de laatste jaren. In CUL is er zelfs een topicreeks over dit soort technieken: CUL / Zelf conserveren van voedsel #3

Ik heb dit jaar zo'n 60 potten ingemaakt en 140 geweckt. Ik heb een aantal voedselintoleranties dus wecken en inmaken is ideaal voor mij.
Ik ga straks of morgen nog een paar potjes jalapenos en een potje kappertjes van Oost Indische kers inmaken.

[ Bericht 29% gewijzigd door Lucky_Strike op 20-10-2021 13:34:37 ]
Spoilers!
pi_201834806
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 13:04 schreef Farenji het volgende:
Wecken nooit gedaan. Maar fermenteren doe ik nog wel eens, zuurkool of kimchi bijvoorbeeld, erg lekker.
Kimchi moet alleen gekoeld bewaart, onhandig als je weinig koelruimte hebt, wecken kan daarbuiten lang goed blijven.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_201839339
Ja, ik maak jam van het fruit van de markt. En ik maak elk jaar mijn zuurkool zelf in een paar weckpotten.
pi_201839481
Hier wordt op zich nog wel gewerkte. Hebben alles er ook wel voor in huis. Weckketel, weck potten etc. Misschien maar weer eens doen. Goed idee! ^O^
Wakadoodle!
pi_202045800
Mijn oma deed dat voor ons appelmoes, perenpartjes, pruimen, kersen. Boontjes worteltje prei en aardbeien werden ingevroren. Als we daar dan eens waar ging de kofferbak vol. De rest van de familie kreeg ook alleen de andere kleinkinderen moesten helpen omdat ze dichtbij woonde dat moet ik nog steeds horen hoe zwaar dat werk was en oma maakt op zijn minst al 25 jaar niet meer in.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 7 november 2021 @ 17:36:43 #11
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202073407
mijn ouders deden dat O+ heerlijk altijd
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 7 november 2021 @ 17:38:54 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_202073446
Het is ‘wecken’ of ‘inmaken’, niet ‘inwecken’
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_202420403
Is meer iets voor katten vrouwtjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')