Oeps, ik loop wat achter met je topics lezen
quote:
De focus van protestanten ligt daarom ook meer op orthodoxie, het hebben van het juiste geloof, terwijl het voor roomsen gaat om orthopraxie, het doen van de juiste dingen.
Ik moet zeggen dat ik deze karakterisering niet zo herken. Misschien in de liturgie, die inderdaad in de katholieke kerk inderdaad wel érg strak is en weinig ruimte laat voor creativiteit. Maar dat zie je in de PKN ook wel eigenlijk, alleen de evangelische wereld is daar veel vrijer in. Aan de andere kant kun je orthopraxie ook anders invullen: hoe moet je handelen in het dagelijks leven. En daarin zijn katholieken, zeker tegenwoordig, toch een stuk minder streng dan protestanten. De intentie/gedachte achter de handeling wordt doorgaans leidend beschouwd en niet zozeer de handeling zelf, ik vermoed dat dat een beetje de reden is. Als je de katholieke catechismus doorleest bemerk je juist meer een focus op de orthodoxie; elk woordje uit de geloofsbelijdenis is tot in de kleinste details uitgewerkt. Leefregels staan er ook wel in, maar die bevatten wel een stuk meer nuances en uitzonderingsclausules.
Verder ben ik zelf ook nooit zo wild van die oecumenische vieringen, hoewel ik principieel wel een groot voorstander ben van de oecumene - we aanbidden immers dezelfde God. Het probleem met oecumenische vieringen is dat ze vaak vlees noch vis zijn, ze ontberen meestal een eigen karakter en proberen vooral heel hard om niemand voor de schenen te schoppen. Daardoor zijn ze vaak echter ook weinig inspirerend in mijn ervaring. Als je heel oecumenisch bent ingesteld kun je haast nog beter, zoals jij nu ook doet, vieringen van diverse stromingen bijwonen, een beetje afwisselen dus. Dan krijg je een beter totaalplaatje van het christelijk geloof dan wanneer je consequent oecumenische vieringen bijwoont, denk ik.