abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:25 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201714589
Kopen zonder kijken

Elke maandag om 20:30 op RTL 4



Woonprogramma waarin stellen de zoektocht én aankoop van hun nieuwe woning uit handen geven. De stellen laten Martijn Krabbé en zijn team (notaris Sandra Viveen, makelaar Alex van Keulen, bouwdeskundige Bob Sikkes en stylist Roos Reedijk) een huis voor hen zoeken, kopen en verbouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201714629
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 22:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja, da's dus een fikse korting ten opzichte van wat het je zou kosten als je het zelf zou doen.
Vind het ook bijzonder dat de verbouwing altijd volledig mee kan in het beschikbare budget voor de aankoop. Dat ik bedrag x kan financieren bij de bank voor een hypotheek en een bedrag eigen geld heb maakt niet dat ik zomaar die extra ruimte tot het max. hypotheekbedrag nog volledig kan benutten met verbouwen en styling.

Met een bouwdepot kan dat deels (vergt ook weer inleg eigen geld), maar als je dan aankomt met de begroting van het programma vinden ze dat je de kosten te laag hebt geraamd waarschijnlijk. :P En alle stylingdingen moeten ook volledig uit eigen geld, want smaak/geen onderdeel van het huis.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_201714777
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daarom moeten ze wel stellen hebben die op basis van kwaliteit niet heel veeleisend zijn.

Een bad willen is een ander verhaal dan een Bette bad willen.
Dat gaat Sanisale niet leveren.
Idem voor Miele apparatuur in de keuken.

Als je daar wel budget voor hebt geeft Bob het aan iets anders uit :')
Mijn indruk is dat ze zo'n verbouwing netjes doen, al blijft dat moeilijk te bepalen via de tv. Ik heb het in ieder geval wel eens anders gezien. Maar je moet inderdaad wel met goedkopere opties genoegen nemen, zoals het inmiddels welbekende over bestaande tegels heen tegelen. En dat lijkt me volstrekt logisch, want het gaat om mensen die zelf geen woning kunnen vinden vanwege een beperkt budget. Het zou tamelijk belachelijk zijn als ze dure apparatuur gaan verwachten.

Ik heb ook het idee dat ze wel rekening houden met de wensen van een stel: willen ze meer ruimte of juist een woning verduurzamen? Heb jij het idee dat Bob wel eens expliciet tegen wensen in is gegaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201714826
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:45 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Vind het ook bijzonder dat de verbouwing altijd volledig mee kan in het beschikbare budget voor de aankoop. Dat ik bedrag x kan financieren bij de bank voor een hypotheek en een bedrag eigen geld heb maakt niet dat ik zomaar die extra ruimte tot het max. hypotheekbedrag nog volledig kan benutten met verbouwen en styling.

Met een bouwdepot kan dat deels (vergt ook weer inleg eigen geld), maar als je dan aankomt met de begroting van het programma vinden ze dat je de kosten te laag hebt geraamd waarschijnlijk. :P En alle stylingdingen moeten ook volledig uit eigen geld, want smaak/geen onderdeel van het huis.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een hypotheek afgesloten waar verbouwingskosten bij in zaten en het heeft mij juist verbaasd hoe makkelijk het ging. Als je waardevermeerderende maatregelen treft, kun je vrij eenvoudig meer krijgen dan de waarde van een woning. En achteraf was er niemand die controleerde of we ook hadden gedaan wat we tevoren hadden opgegeven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 oktober 2021 @ 12:05:03 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201714890
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn indruk is dat ze zo'n verbouwing netjes doen, al blijft dat moeilijk te bepalen via de tv. Ik heb het in ieder geval wel eens anders gezien. Maar je moet inderdaad wel met goedkopere opties genoegen nemen, zoals het inmiddels welbekende over bestaande tegels heen tegelen. En dat lijkt me volstrekt logisch, want het gaat om mensen die zelf geen woning kunnen vinden vanwege een beperkt budget. Het zou tamelijk belachelijk zijn als ze dure apparatuur gaan verwachten.

Ik heb ook het idee dat ze wel rekening houden met de wensen van een stel: willen ze meer ruimte of juist een woning verduurzamen? Heb jij het idee dat Bob wel eens expliciet tegen wensen in is gegaan?
Somiggen hebben voldoende budget (zoals dat jonge stel in Tilburg vorige week) maar omdat die "keukeneiland" hadden laten vallen moest de hele benedenverdieping uitgebouwd worden, dat kon ook alleen maar omdat er voldoende budget was.
Zonder die uitbouw hadden ze daar ook een prima keuken van kunnen maken, maar niet met de bedrijven waar het programma mee samenwerkt.

Het is niet altijd een kwestie van een te beperkt budget en te hoge eisen, soms weten ze gewoon niet hoe ze ertussen moeten komen.
Ik denk dat het stel van vorige week met een aankoopmakelaar ook een prima huis had kunnen kopen.

Ik weet niet of Bob wel eens expliciet tegen wensen ingegaan is, ik weet wel dat Bob graag verduurzaamt als hij half de kans krijgt O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201715029
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:45 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Vind het ook bijzonder dat de verbouwing altijd volledig mee kan in het beschikbare budget voor de aankoop. Dat ik bedrag x kan financieren bij de bank voor een hypotheek en een bedrag eigen geld heb maakt niet dat ik zomaar die extra ruimte tot het max. hypotheekbedrag nog volledig kan benutten met verbouwen en styling.

Met een bouwdepot kan dat deels (vergt ook weer inleg eigen geld), maar als je dan aankomt met de begroting van het programma vinden ze dat je de kosten te laag hebt geraamd waarschijnlijk. :P En alle stylingdingen moeten ook volledig uit eigen geld, want smaak/geen onderdeel van het huis.
Er is een geheim budget van roos, want bob jatte daar een keer 2000 euro uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201715088
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb zelf een paar jaar geleden een hypotheek afgesloten waar verbouwingskosten bij in zaten en het heeft mij juist verbaasd hoe makkelijk het ging. Als je waardevermeerderende maatregelen treft, kun je vrij eenvoudig meer krijgen dan de waarde van een woning. En achteraf was er niemand die controleerde of we ook hadden gedaan wat we tevoren hadden opgegeven.
Ik heb momenteel ook een bouwdepot lopen voor meer dan de waarde van de woning.

Maar tijdens KVK verbouwingen doen ze juist heel veel zaken die niet waardevermeerderend zijn/op die manier worden gerekend, maar smaakgebonden zoals een nieuwe keuken terwijl er nog een functionerende keuken in zat.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  maandag 11 oktober 2021 @ 12:25:19 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201715134
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:21 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik heb momenteel ook een bouwdepot lopen voor meer dan de waarde van de woning.

Maar tijdens KVK verbouwingen doen ze juist heel veel zaken die niet waardevermeerderend zijn/op die manier worden gerekend, maar smaakgebonden zoals een nieuwe keuken terwijl er nog een functionerende keuken in zat.
Ik denk dat dat wel een van de redenen is dat er vaak wat (meer) eigen geld bij moet.
Die budgetverhogingen die iedere keer plaatsvinden zijn ook vast geen volledige hypotheekverhogingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201715238
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:21 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik heb momenteel ook een bouwdepot lopen voor meer dan de waarde van de woning.

Maar tijdens KVK verbouwingen doen ze juist heel veel zaken die niet waardevermeerderend zijn/op die manier worden gerekend, maar smaakgebonden zoals een nieuwe keuken terwijl er nog een functionerende keuken in zat.
Als het juist die keuken is die gesponsord wordt, dan doet dat er niet zoveel toe.

Ik verbaas me wel eens over ingrepen zoals het vervangen van een werkende pui door een mooier exemplaar, maar ik denk dat ze zo'n ingreep wegschrijven als een isolatiemaatregel. Een uitbouw is sowieso waardevermeerderend, net als het plaatsen van een dakkapel. Daar valt aardig creatief mee te boekhouden, denk ik zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201715304
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Somiggen hebben voldoende budget (zoals dat jonge stel in Tilburg vorige week) maar omdat die "keukeneiland" hadden laten vallen moest de hele benedenverdieping uitgebouwd worden, dat kon ook alleen maar omdat er voldoende budget was.
Zonder die uitbouw hadden ze daar ook een prima keuken van kunnen maken, maar niet met de bedrijven waar het programma mee samenwerkt.
Tevoren spreken ze volgens mij de wensen goed door en daar krijgen wij maar een fractie van te zien. Vooralsnog heb ik dan ook alleen tevreden verhalen van kopers achteraf gehoord.

quote:
Het is niet altijd een kwestie van een te beperkt budget en te hoge eisen, soms weten ze gewoon niet hoe ze ertussen moeten komen.
Ik denk dat het stel van vorige week met een aankoopmakelaar ook een prima huis had kunnen kopen.
True. Die begrijpen gewoon niet dat je de markt dagelijks in de gaten moet houden en meteen een afspraak moet maken als je iets ziet. En dat het je kan helpen om een aankoopmakelaar te hebben die weet welke woningen er op de markt gaan komen.

Ik denk dat bij de meeste stellen een rol speelt dat ze niet goed weten welke wensen realistisch zijn en het programma ze helpt om te bepalen wat het belangrijkst is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 oktober 2021 @ 12:47:19 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201715432
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als het juist die keuken is die gesponsord wordt, dan doet dat er niet zoveel toe.

Ik verbaas me wel eens over ingrepen zoals het vervangen van een werkende pui door een mooier exemplaar, maar ik denk dat ze zo'n ingreep wegschrijven als een isolatiemaatregel. Een uitbouw is sowieso waardevermeerderend, net als het plaatsen van een dakkapel. Daar valt aardig creatief mee te boekhouden, denk ik zo.
Bij een ouderwetse doorwaaiwoning is het plaatsen (of het vervangen) van een dakkapel al snel als energiebesparend weg te zetten.

Het zou me niets verbazen als ze een komend seizoen een warmtepompfabrikant als sponsor krijgen, ik gok dat ze dan ook meer op de jaren 70-90 woningen gaan richten, want dat is de categorie die een stuk makkelijker op een warmtepomp aan te sluiten is.

De energiecrisis komende winter zou wel eens het einde van die eeuwige "karakteristieke jaren 30 woning" kunnen betekenen, want je bent niet blij als het je ¤ 300 per maand kost om een beetje comfortabel in een huis van 100m² te kunnen leven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201715610
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
True. Die begrijpen gewoon niet dat je de markt dagelijks in de gaten moet houden en meteen een afspraak moet maken als je iets ziet. En dat het je kan helpen om een aankoopmakelaar te hebben die weet welke woningen er op de markt gaan komen.

Ik denk dat bij de meeste stellen een rol speelt dat ze niet goed weten welke wensen realistisch zijn en het programma ze helpt om te bepalen wat het belangrijkst is.
Ik heb een huis gekocht met behulp van een aankoopmakelaar, maar die oeverloze deprimerende zoektocht had ik graag aan KVK over gelaten hoor. Hoe goed ik het allemaal zelf ook weet.

Ik denk juist dat je voor het programma moet doen alsof je hoge eisen hebt, want anders is het te saai. Als je zelf al een zoekpoging hebt gedaan weet je ook heel goed dat de wensen die men in het programma vaak heeft je eerder tegenwerken dan helpen. En in de leeftijdscategorie van veel stellen weet je dat anders wel via via.

Wij hebben overigens in het begin van onze zoektocht onze eisen juist een stukje omhoog bijgesteld, want het segment waarin bepaalde personen uit oudere generaties vinden dat je moet gaan zoeken, en die verbaasd zijn als je het hogerop zoekt en denken dat dat voor social media is, was het allemaal nog oververhitter, dus amper aanbod en een nog ergere bezichtigingshel en gekkigheid bij het bieden op inschrijving.

Verbaas me er weleens over hoe mensen die toch wel iets meekrijgen van de woningmarkt op basis daarvan gemakzuchtig oordelen dat je verwend bent of zelfs een hele generatie verwend is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_201715762
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 13:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik heb een huis gekocht met behulp van een aankoopmakelaar, maar die oeverloze deprimerende zoektocht had ik graag aan KVK over gelaten hoor. Hoe goed ik het allemaal zelf ook weet.
Ik absoluut niet! Daarvoor is het een veel te grote beslissing. Maar goed, ik ben een controlfreak.

quote:
Ik denk juist dat je voor het programma moet doen alsof je hoge eisen hebt, want anders is het te saai. Als je zelf al een zoekpoging hebt gedaan weet je ook heel goed dat de wensen die men in het programma vaak heeft je eerder tegenwerken dan helpen. En in de leeftijdscategorie van veel stellen weet je dat anders wel via via.
True, het programma heeft een format waar de stellen in worden gepropt. Da's wel ergerniswekkend. Maar ik denk dat veel stellen vastzitten in een bepaald denkpatroon en het moeilijk vinden om verder te kijken. Denk alleen al aan woonplaats: toen ik in Amsterdam woonde had ik geen benul waar ik nog meer kon kijken. Begeleiding daarbij was best fijn geweest. Ook begeleiding bij een verbouwing was voor ons heel welkom geweest omdat we zelf geen klussers zijn; verbouwprojecten vallen dan al gauw af.

quote:
Verbaas me er weleens over hoe mensen die toch wel iets meekrijgen van de woningmarkt op basis daarvan gemakzuchtig oordelen dat je verwend bent of zelfs een hele generatie verwend is.
Ik vind vooral dat we een kort geheugen hebben. Het is niet eens zo lang geleden dat de markt ook oververhit was en menig huis onder water stond. Door de economische crisis zijn de huizenprijzen gedaald en het heeft een tijdje geduurd voor ze weer op het niveau van 2008 waren. En nu zet de stijging die er al was door. Ik vind overigens niet dat een hele generatie verwend is. De klachten zijn terecht en dat waren die van mijn generatie ook; gelukkig konden wij tijdens de dip wat kopen, al wisten we toen niet dat het een tijdelijke tip was en vond een enkeling het een onverstandige beslissing omdat de huizen alleen maar minder waard werden.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 oktober 2021 @ 13:25:20 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201715769
Wat momenteel vooral heel verneukeratief voor starters is, is dat ze de hypotheek die ze nu afsluiten in de komende 30 jaar moeten aflossen.

Dus je hebt een hypotheek van 450.000 (dat is fantastisch) en die moet je dus tussen nu en 2051 aflossen, ook als je over 10 jaar groter wilt gaan wonen.
Dan is je prirmaire maandlast nog steeds die ¤ 1.600 bruto per maand.

Wat je duurder gaat wonen komt er dan dus bovenop.
Dat maakt het heel lastig om een "wooncarrière" na te streven, want los van de waarde van woningen over 5 of 10 jaar, zit je gewoon vast aan die 25 of 20 jaar waarin je die hypotheek nog moet aflossen.

Dat maakt het juist voor starters heel erg onaantrekkelijk "bescheiden" te beginnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Tettenkoning maandag 11 oktober 2021 @ 14:34:56 #15
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_201716363
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf een paar jaar geleden een hypotheek afgesloten waar verbouwingskosten bij in zaten en het heeft mij juist verbaasd hoe makkelijk het ging. Als je waardevermeerderende maatregelen treft, kun je vrij eenvoudig meer krijgen dan de waarde van een woning. En achteraf was er niemand die controleerde of we ook hadden gedaan wat we tevoren hadden opgegeven.
Hoeveel is 'een paar jaar'? De regels m.b.t. hypotheekfinancieringen zijn in 2018 flink aangescherpt.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_201717289
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 14:34 schreef Nine. het volgende:

[..]
Hoeveel is 'een paar jaar'? De regels m.b.t. hypotheekfinancieringen zijn in 2018 flink aangescherpt.
Eind 2018.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201718777
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 13:25 schreef Leandra het volgende:
Wat momenteel vooral heel verneukeratief voor starters is, is dat ze de hypotheek die ze nu afsluiten in de komende 30 jaar moeten aflossen.

Dus je hebt een hypotheek van 450.000 (dat is fantastisch) en die moet je dus tussen nu en 2051 aflossen, ook als je over 10 jaar groter wilt gaan wonen.
Dan is je prirmaire maandlast nog steeds die ¤ 1.600 bruto per maand.

Wat je duurder gaat wonen komt er dan dus bovenop.
Dat maakt het heel lastig om een "wooncarrière" na te streven, want los van de waarde van woningen over 5 of 10 jaar, zit je gewoon vast aan die 25 of 20 jaar waarin je die hypotheek nog moet aflossen.

Dat maakt het juist voor starters heel erg onaantrekkelijk "bescheiden" te beginnen.
ik vind sowieso de hele aflos dwang de reinste kolder en als ik verhuis dan neem ik gewoon het extra gedeelte aflossingsvrij.
Ik heb 100x liever liquiditeit met een hypotheek dan minder liquiditeit zonder hypotheek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 oktober 2021 @ 18:08:33 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201718849
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik vind sowieso de hele aflos dwang de reinste kolder en als ik verhuis dan neem ik gewoon het extra gedeelte aflossingsvrij.
Ik heb 100x liever liquiditeit met een hypotheek dan minder liquiditeit zonder hypotheek.
Ik vind aflossen geen enkel probleem, maar ik vind de manier waarop dit nu voor starters is ronduit bizar.
Zeker als je weet dat mensen hun oude aflossingsvrije hypotheek nog steeds kunnen meenemen (of zelfs laten herleven) en dan gewoon recht op HRA houden.

De tegenstelling is absurd en zeer in het nadeel van de starter die nu zelfs nog beter uit zou kunnen zijn met een deel aflossingsvrij, dan maar geen aftrek over dat deel, maar dan zitten ze minder vast als ze over een paar jaar meer ruimte nodig hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201718872
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik vind aflossen geen enkel probleem, maar ik vind de manier waarop dit nu voor starters is ronduit bizar.
Zeker als je weet dat mensen hun oude aflossingsvrije hypotheek nog steeds kunnen meenemen (of zelfs laten herleven) en dan gewoon recht op HRA houden.

De tegenstelling is absurd en zeer in het nadeel van de starter die nu zelfs nog beter uit zou kunnen zijn met een deel aflossingsvrij, dan maar geen aftrek over dat deel, maar dan zitten ze minder vast als ze over een paar jaar meer ruimte nodig hebben.
Dat het een bizar systeem is ben ik met je eens. Je hebt de 'haves' en de 'not haves' en dat verschil is wanneer je je hypotheek voor het eerst hebt afgesloten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201719881
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:21 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik heb momenteel ook een bouwdepot lopen voor meer dan de waarde van de woning.

Maar tijdens KVK verbouwingen doen ze juist heel veel zaken die niet waardevermeerderend zijn/op die manier worden gerekend, maar smaakgebonden zoals een nieuwe keuken terwijl er nog een functionerende keuken in zat.
Wat heeft de Kamer van Koophandel ermee te maken? :P
Somebody that I used to know
pi_201720748
Herhaling -O-
A mind with a heart of it's own
pi_201720826
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:34 schreef DrMarten het volgende:
Herhaling -O-
Ewout op RTL5 is leuk vandaag. Is nu bezig.Zap snel!!
pi_201720890
Ik dacht al, dit komt wel erg bekend voor
pi_201720956
Wat een schijtzender is die RTL toch ook. Die hebben echt geen respect voor hun kijkers.
pi_201722273
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:39 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ewout op RTL5 is leuk vandaag. Is nu bezig.Zap snel!!
Echt flut die herhalingen. Ben ook Ewout gaan kijken. Dikke billen!!! :')
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')