abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201706326
Hoi klussers!

Wij krijgen in december de sleutel van onze nieuwe woning. We waren er eerder over uit dat wij de radiatoren laten zitten en de vloer voorzien van een klik-pvc. Echter beginnen we wel te twijfelen over dit besluit om de volgende redenen:
-radiatoren zijn lelijk, en een ombouw houdt warmte weg
-vloerverwarming is aangenaam volgens veel kennissen en verwarmt de ruimte geleidelijker
-gezien de vloer gedaan moet worden kunnen we het beter gelijk goed doen

Nu betekent dit wel dat we ook voor een gelijmde pvc moeten gaan voor betere doorlaat, en gezien het toch geėgaliseerd dient te worden na het invrezen, is dit de kortste klap.
Verder krijg ik ook te horen dat electrische vloerverwarming tegenwoordig ook een goed alternatief is maar hier twijfel ik wel aan.

Concreet is mijn vraag dus: wat zouden jullie aanraden? De kosten zijn ook een factor natuurlijk. De vloer komt nu uit op 3500 euro inclusief leggen voor 70m2. Al moet dit gelijmde pvc worden en een vloerverwarming hierbij komt het geheel al snel op 6000 euro uit. De verwachting is wel dat dit huis voor een hele lange tijd van ons zal zijn dus we willen het ook goed aanpakken.

Ik hoor graag over jullie ervaringen/aanbevelingen!
pi_201706423
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 16:21 schreef Nick het volgende:
Verder krijg ik ook te horen dat electrische vloerverwarming tegenwoordig ook een goed alternatief is maar hier twijfel ik wel aan.

Als bedoeld word een weerstandsdraad in de vloer werken dan is dat een vreselijk duur alternatief in gebruik. Dat is leuk voor een badkamer waar je een uurtje per dag stookt en je geen ruimte hebt om buizen te leggen. Voor een hele woonkamer drie tot vier keer zo duur in gebruik als een systeem met buizen in de vloer.
pi_201707177
Vloerverwarming is zeker fijn. (ik heb het) Maar hou er rekening mee dat het traag reageert. Dus als je nu de vloer aan zet is morgen (of overmorgen pas de hele vloer warm)
Ik zou er zeker nog een warmtebron naast nemen. Radiatoren of een haard/ kachel.
Dat is handig voor het najaar. Op momenten als het fris is maar eigenlijk niet koud genoeg om de hele vloer al op te warmen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_201707237
Vloerverwarming werkt ook met klik PVC.
pi_201707280
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 17:35 schreef valentijn101 het volgende:
Vloerverwarming is zeker fijn. (ik heb het) Maar hou er rekening mee dat het traag reageert. Dus als je nu de vloer aan zet is morgen (of overmorgen pas de hele vloer warm)
Ik zou er zeker nog een warmtebron naast nemen. Radiatoren of een haard/ kachel.
Dat is handig voor het najaar. Op momenten als het fris is maar eigenlijk niet koud genoeg om de hele vloer al op te warmen.
Dan ben je waarschijnlijk een koukleum of je hebt vloerverwarming in een oud huis.
Hier mis ik niks naast de vloerverwarming.
pi_201707598
Sowieso is vloerverwarmingen toekomstvaster, aangezien je op lage temperatuur gaat verwarmen kan dat ook met een ander systeem dan de cv ketel.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_201707647
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 17:46 schreef zoz het volgende:

[..]
Dan ben je waarschijnlijk een koukleum of je hebt vloerverwarming in een oud huis.
Hier mis ik niks naast de vloerverwarming.
Beide idd.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_201707653
dit zou voor mij een nobrainer zijn :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201708997
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 16:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als bedoeld word een weerstandsdraad in de vloer werken dan is dat een vreselijk duur alternatief in gebruik. Dat is leuk voor een badkamer waar je een uurtje per dag stookt en je geen ruimte hebt om buizen te leggen. Voor een hele woonkamer drie tot vier keer zo duur in gebruik als een systeem met buizen in de vloer.
Nee het zijn van die infrarood matten die compleet verwarmen. Maar ik ken hier te weinig referenties mee, waardoor ik toch neig naar normale vloerverwarming.
pi_201710404
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 20:16 schreef Nick het volgende:

[..]
Nee het zijn van die infrarood matten die compleet verwarmen. Maar ik ken hier te weinig referenties mee, waardoor ik toch neig naar normale vloerverwarming.
Ik ken wel IR verwarming die je heel plaatselijk toepast en daardoor goedkoper is omdat je de rest niet opwarmt. Een IR mat in een vloer stoppen lijkt me niet erg logisch. IR verwarming is trouwens ook gewoon een weerstandverwarming en dus geen warmtepomp.

Kies inderdaad maar voor een buisjespatroon in de vloer. Dat kan je inderdaad met je cv ketel verwarmen of met een warmtepomp.
pi_201710446
Elektrische vloerverwarming is in gebruik ongeveer 2x duurder dan gas, dus altijd voor een wateroplossing gaan.
Voordeel is dat je dan ook klaar bent voor een warmtepomp (wat weer goedkoper is dan gas).
pi_201714896
Ik zou nooit meer een huis willen zonder vloerverwarming. Wij hebben er wel een grote radiator bij genomen voor het geval wij de temperatuur even snel omhoog willen hebben.
Nadat wij de onderkant van de vloer hebben laten inspuiten met pur en de gevel hebben geisoleerd gebruiken wij heel veel minder energie. Zelfs zo weinig dat de vloer lang niet zo warm wordt als voorheen. De radiator staat vrijwel altijd uit.
Zeker met de huidige energieprijzen en rentestanden loont het altijd om je huis zo energie neutraal mogelijk te maken.
pi_201715485
quote:

Concreet is mijn vraag dus: wat zouden jullie aanraden? De kosten zijn ook een factor natuurlijk. De vloer komt nu uit op 3500 euro inclusief leggen voor 70m2. Al moet dit gelijmde pvc worden en een vloerverwarming hierbij komt het geheel al snel op 6000 euro uit. De verwachting is wel dat dit huis voor een hele lange tijd van ons zal zijn dus we willen het ook goed aanpakken.

Ja alles draait om de centjes. Ik verhuis volgende maand en zat er ook over te twijfelen, alleen ik heb al geen radiatoren want er zit luchtverwarming in de woning. Ik zit ook ongeveer op 70m2 maar ik vraag me af of jouw bedragen kloppen. Als ik het goed begrijp is het dus 3500 voor alleen vloer en 6000 voor vloer + vloerverwarming en prijzen incl. montage etc.? Voor dat prijsverschilletje zou ik het eigenlijk ook wel incl. vloerverwarming doen ook al heb ik er minder aan dan jij. Luchtverwarmingsinstallatie is al wel 13 jaar oud dus mocht ie het ooit begeven kan ik overstappen op warmtepomp + vloerverwarming zonder m'n pvc weer te slopen.

Hoe doen alle mensen met vloerverwarming het trouwens op de verdiepingen? Ik ken eigenlijk niemand die vloerverwarming heeft op de eerste verdieping en kan me ook niet herinneren dat ik dat ooit gezien heb. Staan daar dan gewoon nog radiatoren? Maar die worden dan ook niet heel warm vanwege de lage temperatuur dat de cv ketel (als het goed is) staat?
Facts don't care about your feelings
pi_201715821
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 12:55 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja alles draait om de centjes. Ik verhuis volgende maand en zat er ook over te twijfelen, alleen ik heb al geen radiatoren want er zit luchtverwarming in de woning. Ik zit ook ongeveer op 70m2 maar ik vraag me af of jouw bedragen kloppen. Als ik het goed begrijp is het dus 3500 voor alleen vloer en 6000 voor vloer + vloerverwarming en prijzen incl. montage etc.? Voor dat prijsverschilletje zou ik het eigenlijk ook wel incl. vloerverwarming doen ook al heb ik er minder aan dan jij. Luchtverwarmingsinstallatie is al wel 13 jaar oud dus mocht ie het ooit begeven kan ik overstappen op warmtepomp + vloerverwarming zonder m'n pvc weer te slopen.

Hoe doen alle mensen met vloerverwarming het trouwens op de verdiepingen? Ik ken eigenlijk niemand die vloerverwarming heeft op de eerste verdieping en kan me ook niet herinneren dat ik dat ooit gezien heb. Staan daar dan gewoon nog radiatoren? Maar die worden dan ook niet heel warm vanwege de lage temperatuur dat de cv ketel (als het goed is) staat?
Vloerverwarming op 1e verdieping komt wel voor.

Als je radiatoren hebt op de 1e verdieping en naar een warmtepomp over wil, dan is Jaga met DBA of DBH een oplossing, heb ik hier boven en beneden (geen vloerverwarming).

Je hebt ze in bijna alle maten, heb hier ook een verticale (Jaga Vertiga) versie in de keuken.
pi_201718098
quote:

[..]

Op de verdiepingen heb ik oversized radiators. Met evohome en lage temperatuur gaat dat prima.
pi_201718682
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 20:16 schreef Nick het volgende:

[..]
Infrarood is net als een weerstandsdraad een verwarming die 1kWh elektriciteit omzet in 1kWh warmte.

Daarmee stook je ongeveer 2 keer zo duur als vloerverwarming op waterbasis op een gas-cv en 4 keer zo duur als met een warmtepomp. Gewoon absoluut wegblijven van elke vorm van elektrische vloerverwarming.

Vloerverwarming op de bovenverdieping is sterk in opkomst. Kan gewoon, zeker met toepassing van een zone-regeling. Gasloze nieuwbouw wordt er steeds vaker van voorzien. Mijn schoonouders hebben al sinds de bouw van hun huis halverwege de jaren 90 vloerverwarming op de bovenverdieping.

Vloerverwarming is by far de meest comfortable vorm van verwarming en 100% toekomst bestendig.
pi_201725251
Vloerverwarming is awesome, mįįr, je kunt wel koudeval krijgen, dus ik zou nog steeds een radiatoren onder de grote ramen plaatsen, zeker als je ventilatietype A (roosters) hebt of als ze minder dan HR++ zijn.
pi_201725623
Toch blijf ik erbij dat heteluchtverwarming ook heel efficiėnt kan zijn, in veel gevallen zelfs efficiėnter dan vloerverwarming. Ik ben niet zo vaak thuis en vloerverwarming werkt toch het beste als het gewoon altijd aan staat. Luchtverwarming kan in enkele sec. alles warm blazen en als ik weer weg ben (of ga slapen) kan het uit. Het is alleen een wat minder comfortabele warmte, net zoals airco's.
pi_201727352
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 07:44 schreef Zandstrand het volgende:
Vloerverwarming is awesome, mįįr, je kunt wel koudeval krijgen, dus ik zou nog steeds een radiatoren onder de grote ramen plaatsen, zeker als je ventilatietype A (roosters) hebt of als ze minder dan HR++ zijn.
Ramen zijn 2 jaar geleden allemaal vervangen voor HR++ inclusief kunststof kozijnen. Dus dit durven we wel aan.

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot zover! We zijn er wel over uit dat infrarood/electrisch niet de juiste keuze is. We vinden, behalve leveranciers ervan, weinig positieve feedback hierover.

De keuze moet nu nog gemaakt worden.. We waren even vergeten dat er nog een marmoleum vloer onder de huidige laminaat vloer ligt, dus dit gaat ook nog een leuke klus worden om los te krijgen. En het prijsverschil ligt wat hoger dan we hoopte:

Vloer Klic-PVC incl leggen+ ¤3800,-
Vloer lijm-PVC, totaal installatie vloerverwarming en al het bijkomende: ¤9100,-

Een erg lastige afweging omdat we het wel in één keer goed willen doen..
pi_201727581
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:25 schreef Nick het volgende:

[..]
Ramen zijn 2 jaar geleden allemaal vervangen voor HR++ inclusief kunststof kozijnen. Dus dit durven we wel aan.

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot zover! We zijn er wel over uit dat infrarood/electrisch niet de juiste keuze is. We vinden, behalve leveranciers ervan, weinig positieve feedback hierover.

De keuze moet nu nog gemaakt worden.. We waren even vergeten dat er nog een marmoleum vloer onder de huidige laminaat vloer ligt, dus dit gaat ook nog een leuke klus worden om los te krijgen. En het prijsverschil ligt wat hoger dan we hoopte:

Vloer Klic-PVC incl leggen+ ¤3800,-
Vloer lijm-PVC, totaal installatie vloerverwarming en al het bijkomende: ¤9100,-

Een erg lastige afweging omdat we het wel in één keer goed willen doen..
Ik dacht al dat het wat te optimistisch was de prijs met vloerverwarming. Ik vind het ook wat te veel dan om het als extra te doen voor later.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:44:35 #21
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_201727640
quote:

[..]

Ik heb boven op kantoor en 1 slaapkamer droogbouw vloerverwarming aangelegd. Rest van de slaapkamers zit nog gewoon een radiator. CV + hybride warmtepomp draaien op max 40°C. Dat gaat goed, ook afgelopen februari. Maar ik hoef de slaapkamers niet zo warm te hebben.
En mocht 1 van de kinderen wanneer ze meer op hun kamer huiswerk gaan maken klagen hang ik wel een grotere radiator of wat TheFreshPrince zegt een convector op.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_201728114
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ik dacht al dat het wat te optimistisch was de prijs met vloerverwarming. Ik vind het ook wat te veel dan om het als extra te doen voor later.
Ja daar had je ook gelijk in, het waren schattingen maar heb nu definitieve offertes van een aantal partijen.
pi_201728264
quote:
-gezien de vloer gedaan moet worden kunnen we het beter gelijk goed doen

Om je keuze nog lastiger te maken moet je beseffen dat dit in de praktijk ongeveer het enige moment is dat je het kan laten doen. Later alsnog in laten frezen kost je weer een nieuwe vloer en bovendien een complete verhuizing voor die verdieping plus een hoop stof in huis. Het is feitelijk dus wel nu of nooit.

Succes met je keuze.
pi_201728460
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 12:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Om je keuze nog lastiger te maken moet je beseffen dat dit in de praktijk ongeveer het enige moment is dat je het kan laten doen. Later alsnog in laten frezen kost je weer een nieuwe vloer en bovendien een complete verhuizing voor die verdieping plus een hoop stof in huis. Het is feitelijk dus wel nu of nooit.

Succes met je keuze.
Nu of nooit is natuurlijk wat dramatisch. Laminaat gaat gemiddeld maar zo'n 10 jaar mee en bij beetje intensief gebruik al eerder lelijk. Niet al te duur PVC doet het niet veel beter, nog los van het feit dat je het dan misschien alweer zat bent. Al zou hij er 15 jaar mee doen heeft het hem dus 250,- per jaar gekost over die periode. Vind ik ook weer niet heel schokkend. En je kan ook gewoon met een warmtepomp radiatoren verwarmen in de toekomst dus het is ook weer niet dat je uiteindelijk wel vloerverwarming MOET hebben.

En als je tijd niet zo heel veel waard is kun je klik-pvc natuurlijk ook weer los halen.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:07:21 #25
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_201728542
ik heb nu in mijn volledige woning vloerverwarming maar ik mis mijn radiatoren, en helemaal nu ik kinderen heb. Voornaamste reden

Even je theedoekkie of je natte kleren in de winter laten drogen op de radiator.. kan het nu moeilijk op de vloer leggen.
pi_201728753
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 13:01 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Nu of nooit is natuurlijk wat dramatisch. Laminaat gaat gemiddeld maar zo'n 10 jaar mee en bij beetje intensief gebruik al eerder lelijk. Niet al te duur PVC doet het niet veel beter, nog los van het feit dat je het dan misschien alweer zat bent. Al zou hij er 15 jaar mee doen heeft het hem dus 250,- per jaar gekost over die periode. Vind ik ook weer niet heel schokkend. En je kan ook gewoon met een warmtepomp radiatoren verwarmen in de toekomst dus het is ook weer niet dat je uiteindelijk wel vloerverwarming MOET hebben.

En als je tijd niet zo heel veel waard is kun je klik-pvc natuurlijk ook weer los halen.
Als ik google mag geloven gaat een goede pvc vloer juist heel lang mee.

Dan blijft nog het punt staan dat je dan ooit de hele kamer echt leeg moet hebben en een aantal dagen niet eens mag komen. Na het freeswerk is alles stoffig, dus lampen, apparatuur en alles is vies van buiten en van binnen.

Maar je hebt inderdaad best kans dat warme lucht verwarmen of zo uiteindelijk net zo prettig wordt ervaren. Of juist de muren verwarmen in plaats van de vloer zoals 'de Kleine Aarde' in de jaren tachtig had verzonnen.
pi_201729444
Is nog een stukje lastiger geworden. De keuken is op dit moment een L opstelling. Wij willen hier echter openslaande tuindeuren in de toekomst (+- 3 jaar) met een nieuwe keuken. Dit betekent dat het gaat van:

-----
|
|
|

Naar

|
| |
| |

Soort kookeiland vast aan de muur. Maar dit betekent dat er bij het huidige L stuk niet ingevreesd kan worden, geen PVC doorgelegd kan worden en niet geegaliseerd kan worden...
pi_201729499
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 17:35 schreef valentijn101 het volgende:
Dat is bij mij een uur of 2-3.
pi_201729854
Valentijn heeft waarschijnlijk ook te weinig groepen.
pi_201730455
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 14:31 schreef rival het volgende:

[..]
Dat is bij mij een uur of 2-3.
Neem aan dat hij bedoelt dan is z'n hele huis op de juiste temperatuur... 24-48u wachten is wel heel overdreven :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')