Regelgeving geeft aan max 5, in uitzonderlijke gevallen max 7.5 meterquote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Hoe hoog zouden jullie maximaal klimmen op een ladder? Ik vroeg laatst een klusjesman ergens voor maar die moest dan op de loods komen, dit is ongeveer 6 meter hoog maar dat wilde hij niet. Is dat zo bijzonder eigenlijk? Je staat niet eens constant op de ladder, je klimt alleen het platte dak op. Ik heb weleens bijna op 6 meter met ene hand een hoge druk de gevel staan schoon maken, maar goed mijn leven is dan ook weinig waard.
Wat is het gemakkelijkste alternatief als het echt te hoog wordt en je eigenlijk alleen een dak op wil komen? (andere deel van m'n kantoor is zo'n 10 meter hoog bijvoorbeeld)
Welke regelgeving is dat precies? Geldt dat dan alleen voor personeel?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:18 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Regelgeving geeft aan max 5, in uitzonderlijke gevallen max 7.5 meter
Arbo normen. 7.23 en 7.23a geloof ik.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Welke regelgeving is dat precies? Geldt dat dan alleen voor personeel?
Dan heb je het ws. over werken vanaf een ladder wat volgens mij volgens de VCA niet eens mag maar Yoshi vraagt het niet als werkplek maar als transportmiddel naar een hoger gelegen, solide werkplek.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:18 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Regelgeving geeft aan max 5, in uitzonderlijke gevallen max 7.5 meter
En anders een hoogwerker
Nee want werken vanaf een ladder is in principe niet toegestaan.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:35 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan heb je het ws. over werken vanaf een ladder wat volgens mij volgens de VCA niet eens mag maar Yoshi vraagt het niet als werkplek maar als transportmiddel naar een hoger gelegen, solide werkplek.
Denk dat er dan geen hoogtebeperking in zit want toen ik in de hoogspanningsmasten werkte ben ik via een interne ladder tot 80 meter gekomen.
Dat was in Nederland, in Duitse masten zat toen geen fraaie aluminium ladder maar waren er klimpennen aan de buitenkant van een mastpoot. Ongeacht hoe hoog de mast was.
Maar nogmaals, dat was alleen om ergens te komen. Niet om vanaf daar te werken.
In hoogspanning masten heb je wel klimharnas aan, net als in vakwerkmasten. Maar je mag volgens mij gewoon met n ladder naar een 6 meter hoog dak, de regel(s) van 5 en 7.5 meter betreft werkzaamheden op een ladderquote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:35 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan heb je het ws. over werken vanaf een ladder wat volgens mij volgens de VCA niet eens mag maar Yoshi vraagt het niet als werkplek maar als transportmiddel naar een hoger gelegen, solide werkplek.
Denk dat er dan geen hoogtebeperking in zit want toen ik in de hoogspanningsmasten werkte ben ik via een interne ladder tot 80 meter gekomen.
Dat was in Nederland, in Duitse masten zat toen geen fraaie aluminium ladder maar waren er klimpennen aan de buitenkant van een mastpoot. Ongeacht hoe hoog de mast was.
Maar nogmaals, dat was alleen om ergens te komen. Niet om vanaf daar te werken.
Het is dan ook aan hem om dat voor zichzelf te bepalen. Het is niet aan jou om dat voor hem te bepalen.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Hoe hoog zouden jullie maximaal klimmen op een ladder? Ik vroeg laatst een klusjesman ergens voor maar die moest dan op de loods komen, dit is ongeveer 6 meter hoog maar dat wilde hij niet. Is dat zo bijzonder eigenlijk? Je staat niet eens constant op de ladder, je klimt alleen het platte dak op. Ik heb weleens bijna op 6 meter met ene hand een hoge druk de gevel staan schoon maken, maar goed mijn leven is dan ook weinig waard.
Wat is het gemakkelijkste alternatief als het echt te hoog wordt en je eigenlijk alleen een dak op wil komen? (andere deel van m'n kantoor is zo'n 10 meter hoog bijvoorbeeld)
Die bordessen waren er idd wel (gelukkig! Want hijgen en puffen op weg naar boven) en volgens mij, als ik het me goed herinner, waren het ook kooiladders maar dat weet ik niet meer zeker.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 17:29 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Nee want werken vanaf een ladder is in principe niet toegestaan.
Vond ook nog dit:
De verticale overbrugging mag maximaal 10 meter zijn. Breng bij een groter hoogteverschil een laddertoren aan met rustbordessen, maximaal om de 7,5 meter.
Ja klopt, tuigje hadden we idd altijd aan en was toen ik dat VCA haalde ook verplicht vanaf een hoogte van 2,5 meterquote:Op donderdag 7 oktober 2021 17:40 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
In hoogspanning masten heb je wel klimharnas aan, net als in vakwerkmasten. Maar je mag volgens mij gewoon met n ladder naar een 6 meter hoog dak, de regel(s) van 5 en 7.5 meter betreft werkzaamheden op een ladder
https://www.werkenveiligh(...)lig-werken-op-hoogte
Echt no way dat ik die 5 treden op het uitgeschoven gedeelte op ging, dan verzinnen ze maar wat anders.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Ligt er natuurlijk ook maar een beetje aan hoe goed je ergens bij kunt komen; om hier op het dak te kunnen komen gebruiken we een ladder van 7,5m lengte; helemaal uitgeschoven en dan kan hij nog net een meter boven de dakrand uitkomen. Precies genoeg. Maar ik vind het geen pretje om dan nog naar boven te moeten gaan.
En als je iets niet vertrouwd moet je het ook vooral niet doen, daar komt alleen maar narigheid van.
Zelf al eens geweigerd om op een ladder die in A style op gesteld stond te gaan werken om op die manier tl verlichting uit te gaan wisselen. Je moest dan ook vijf treden of zo al op het uitgeschoven deel gaan staan om er bij te kunnen komen.
Mooi niet dat we dat gingen doen !![]()
[ afbeelding ]
Dat is het allerbelangrijkste bij werken op hoogte. Mensen die het eigenlijk niet durven zijn dan gevaarlijk. Niet alleen voor hunzelf maar ook voor collega's omdat hun eigen veiligheid het 1e en enige is waar ze aan denken.quote:En als je iets niet vertrouwd moet je het ook vooral niet doen, daar komt alleen maar narigheid van.
Ik heb je linkje bekeken en het lijkt mij duidelijk dat werken vanaf een ladder niet mag:quote:Op donderdag 7 oktober 2021 17:40 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
In hoogspanning masten heb je wel klimharnas aan, net als in vakwerkmasten. Maar je mag volgens mij gewoon met n ladder naar een 6 meter hoog dak, de regel(s) van 5 en 7.5 meter betreft werkzaamheden op een ladder
https://www.werkenveiligh(...)lig-werken-op-hoogte
quote:Opstapjes, krukjes, ladders, loopbruggen en dergelijke zijn eigenlijk niet om op hoogte te werken, maar om op hoogte te komen. Het zijn de platformen, steigers en hoogwerkers die mensen goed beschermen tegen vallen en waarop je dus kunt werken.
Om op hoogte te komen (en dus niet om er te werken) heb je de volgende mogelijkheden:
Opstapjes en krukjes
Huishoudtrappen en professionele trappen
Ladders, schuifladders, reformladders en vouwladders
Vaste of verrijdbare loopbruggen en vaste trappen
Vluchtladders
Het werken op hoogte kan op verschillende manieren:
Rolplatforms
Aluminium steigers
Elektrische hoogwerkers
Ik zei ook dat de regels gingen over werken op een ladder niet dat het mocht. Maar er staat niets over ermee naar een dak gaan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 19:06 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik heb je linkje bekeken en het lijkt mij duidelijk dat werken vanaf een ladder niet mag:
[..]
Nou...... dat betwijfel ik.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 19:09 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Ik zei ook dat de regels gingen over werken op een ladder niet dat het mocht. Maar er staat niets over ermee naar een dak gaan.
schreef je, geen idee hoe ik dat anders op moet vatten.quote:de regel(s) van 5 en 7.5 meter betreft werkzaamheden op een ladder
Geen idee hoe hoog dat ding is maar ik geloof je direct.quote:Verder qua hoogte was de top van de Gerbrandytoren toch wel me max. Hoger hoeft van mij echt niet.
treetje of drie.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 16:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Hoe hoog zouden jullie maximaal klimmen op een ladder?
Mag ik die hebben dan kan ik het dak van m'n loods opquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
treetje of drie.
Daarboven een (kamer)steiger.
ik heb ooit een schuifladder van 7.5meter (4 delen) gekregen. Die ligt al 10 jaar ongebruikt op mijn schuur.
Dan ben je echt ladderzatquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:04 schreef Speekselklier het volgende:
ik heb ooit een schuifladder van 7.5meter (4 delen) gekregen. Die ligt al 10 jaar ongebruikt op mijn schuur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |