abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201644436
Wanneer je menstruatie hoort, hoor je vaak diverse lichamelijke ongemakken erachter aan. Maar wat je minder hoort zijn geestelijke klachten.

Ik heb zelden lichamelijke klachten, maar wel geestelijke. Dit uit zich vooral in angstig voelen. Als ik angstige gevoelens heb weet ik zeker dat ik de dag erna ongesteld word. Vaak ebben de gedachten en gevoelens wel weer met een paar dagen weg, maar het is niet echt leuk dit elke maand te hebben. Ik neem momenteel trouwens geen anti conceptie.

Ik weet dat dit hormonaal is, maar misschien heeft iemand een tip om de scherpe randjes eraf te kunnen halen? Iets homeopathisch bijvoorbeeld? Of bepaalde vitaminen?
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:24:47 #2
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_201644758
Lichaamsbeweging. Wandelen, zoiets.
Aan het typen...
pi_201644780
Waar heb je dan angst voor, het is toch een terugkerend iets? Bang dat je doodbloed, bang voor de pijn, voor doorlekken? Of gewoon een soort paniekgevoelens?

Angst is sowieso in alle gevallen geen goede raadgever voor zowel psychische als lichamelijke ongemakken. Ik zou dus proberen daar wat aan te doen.
pi_201644889
Teunisbloemolie kan helpen. Hier valt het geestelijke mee bij ongesteldheid, maar rond ovulatie wel meer last voor een of twee dagen.
pi_201645275
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:26 schreef PS. het volgende:
Waar heb je dan angst voor, het is toch een terugkerend iets? Bang dat je doodbloed, bang voor de pijn, voor doorlekken? Of gewoon een soort paniekgevoelens?

Angst is sowieso in alle gevallen geen goede raadgever voor zowel psychische als lichamelijke ongemakken. Ik zou dus proberen daar wat aan te doen.
Nee, ik ben niet bang om dood te bloeden oid :P Er zijn alleen dan extreme beren op de weg. Zo van, ik hoop niet dat dat gebeurt, want dan gebeurt er dat.

Ik heb overdag genoeg afleiding en beweging, maar het valt 's avonds echt bij me binnen. Vooral in bed is het malen, malen, malen. Ik slaap dan ook rond mijn menstruaties beroerd.

Teunisbloem ga ik eens op googlen, Holy!
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:38:06 #6
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201645672
Er zijn vele zaken die kunnen helpen. Er is bar weinig bekend, maar er zijn een hoop ‘huis, tuin en keuken tips’.

Zoek ernaar op het internet, ik weet iig niet alles uit mijn hoofd.

Eet iig rond je menstruatie niet teveel melkproducten en eieren. Rond je vruchtbare periode kan je dat prima hebben, verder met mate en bij last rond de menstruatie niet.
Veel aminozuren, ijzer, magnesium en kalium lijkt rond en tijdens de menstruatie voordelig te werken. Zo ook vitamine E.
Vis, paprika en potjandorie chocolade,

Kijk eens naar zaken die elkaar versterken of juist verzwakken. Ijzer, calcium en vitaminen E lijken van redelijk belang te zijn. Dat zijn allen vormen die baat hebben bij andere zaken en minder opgenomen worden bij weer andere zaken.

Teveel suikers lijkt een nare boosdoener, rood vlees lijkt niet teveel gegeten te moeten worden (gevogelte en vooral vis lijken juist weer bij te dragen).
Foliumzuur en B12 helpen bij de aanmaak van serotonine, noradrenaline en dopamine.

Koffie lijkt een wat apart goedje te zijn. Bij onderzoek bij vrouwen lijkt het negatief te beïnvloeden op de geestelijke gesteldheid, bij mannen juist positief. Probeer het eens uit, kijk eens wat er gebeurd met geen koffie en/of thee (theïne).
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:05:21 #7
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_201646172
Mijn vrouw wordt vaak een dag voor haar menstruatie heel aanhankelijk. Is ook een geestelijke klacht toch?
pi_201646548
Toelaten en je focus op iets anders richten?
Somebody that I used to know
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:43:38 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201647797
Ik geloof niet zo in huis-, tuin- of keukenmiddeltjes. Belangrijkste is dat je het weet en en dat je er hopelijk leert rekening mee te houden en je directe omgeving ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201648396
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Er zijn vele zaken die kunnen helpen. Er is bar weinig bekend, maar er zijn een hoop ‘huis, tuin en keuken tips’.

Zoek ernaar op het internet, ik weet iig niet alles uit mijn hoofd.

Eet iig rond je menstruatie niet teveel melkproducten en eieren. Rond je vruchtbare periode kan je dat prima hebben, verder met mate en bij last rond de menstruatie niet.
Veel aminozuren, ijzer, magnesium en kalium lijkt rond en tijdens de menstruatie voordelig te werken. Zo ook vitamine E.
Vis, paprika en potjandorie chocolade,

Kijk eens naar zaken die elkaar versterken of juist verzwakken. Ijzer, calcium en vitaminen E lijken van redelijk belang te zijn. Dat zijn allen vormen die baat hebben bij andere zaken en minder opgenomen worden bij weer andere zaken.

Teveel suikers lijkt een nare boosdoener, rood vlees lijkt niet teveel gegeten te moeten worden (gevogelte en vooral vis lijken juist weer bij te dragen).
Foliumzuur en B12 helpen bij de aanmaak van serotonine, noradrenaline en dopamine.

Koffie lijkt een wat apart goedje te zijn. Bij onderzoek bij vrouwen lijkt het negatief te beïnvloeden op de geestelijke gesteldheid, bij mannen juist positief. Probeer het eens uit, kijk eens wat er gebeurd met geen koffie en/of thee (theïne).
Bedankt voor je uitgebreide post! Als ik tijd heb ga ik 'm even goed doorlezen :)


@Lienekien, het is ook niet wereldschokkend gelukkig. Maar wel iets waarbij ik kan kijken of iets (een beetje) wil helpen. Even een dag of 3 in de maand dat het iets minder gaat en daarna gaan we gewoon weer verder :) Het is ook iets van na mijn laatste zwangerschap, misschien is het ook gewoon tijdelijk.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:40:55 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_201648438
Ik reageer ook sterk op hormonen. Niet angstig, wel depressieve klachten. Bij mij werkt Sint Jans kruid goed icm sport/beweging en gezond eten.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:46:28 #12
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201648504
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:40 schreef Tinkepink het volgende:
Ik reageer ook sterk op hormonen. Niet angstig, wel depressieve klachten. Bij mij werkt Sint Jans kruid goed icm sport/beweging en gezond eten.
Sint Janskruid verminderd wel de werking van de pil, dat is een waarschuwing die je erbij moet geven.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:57:36 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201648637
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:37 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitgebreide post! Als ik tijd heb ga ik 'm even goed doorlezen :)


@:Lienekien, het is ook niet wereldschokkend gelukkig. Maar wel iets waarbij ik kan kijken of iets (een beetje) wil helpen. Even een dag of 3 in de maand dat het iets minder gaat en daarna gaan we gewoon weer verder :) Het is ook iets van na mijn laatste zwangerschap, misschien is het ook gewoon tijdelijk.
Moet je ook gewoon doen, maar met gepaste voorzichtigheid: al zijn het producten van de drogist of natuurwinkel, het is niet per se ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ (zie de waarschuwing voor St. Janskruid).

Hopelijk gaat het weer over bij jou. Ik had lichte pms, altijd hevige pijnklachten, uiteindelijk een pil die wel hielp maar later in verband werd gebracht met een trombose in mijn been ( }:| ) dus toen moest ik er accuut mee stoppen. En nu de overgang. :+
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:07:20 #14
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_201649488
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Sint Janskruid verminderd wel de werking van de pil, dat is een waarschuwing die je erbij moet geven.
goed punt
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Vis een optie? dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:16:54 #15
70532 loveli
N
pi_201653049
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 13:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
Teunisbloem ga ik eens op googlen, Holy!
Goed plan. Magnesium is ook goed, bv. de 150 mg van H&B (is een goed opneembare vorm). Vitamine D3 is ook een aanrader (voor je serotonine en in het hele covid-verhaal ook nog eens voor je immuunsysteem).

Je bent nu niet aan de pil, recent gestopt? Pilgebruik kan een vitamine B6 gebrek veroorzaken, even bloed laten prikken en kijken hoe de waardes zijn kan misschien geen kwaad.

St. Janskruid versterkt de ontgiftende werking van de lever, vandaar dat het de werking van de pil kan verminderen, je breekt de hormonen sneller af. En allerlei andere troep, vandaar dat je er baat bij kunt hebben.
crap in = crap out
  Vis een optie? dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:19:05 #16
70532 loveli
N
pi_201653079
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik geloof niet zo in huis-, tuin- of keukenmiddeltjes. Belangrijkste is dat je het weet en en dat je er hopelijk leert rekening mee te houden en je directe omgeving ook.
Gezonde voeding, al dan niet met huis/tuin/keukenmiddeltjes is een goede basis voor een gezonde hormoonhuishouding. Van Theunisbloemolie is algemeen bekend dat de omega-vetzuren kunnen helpen tegen menstruatieklachten.
crap in = crap out
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:20:48 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201653100
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 22:19 schreef loveli het volgende:

[..]
Gezonde voeding, al dan niet met huis/tuin/keukenmiddeltjes is een goede basis voor een gezonde hormoonhuishouding. Van Theunisbloemolie is algemeen bekend dat de omega-vetzuren kunnen helpen tegen menstruatieklachten.
Ja sorry, maar ik geloof er niet zo in.
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:21:20 #18
70532 loveli
N
pi_201653108
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 22:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja sorry, maar ik geloof er niet zo in.
In gezonde voeding?
crap in = crap out
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:23:08 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201653150
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 22:21 schreef loveli het volgende:

[..]
In gezonde voeding?
Dat je op die manier genoemde klachten zou kunnen verhelpen. Gezonde hormoonhuishouding sluit invloed op stemming e.d. niet uit.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:03:19 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201656242
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 22:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat je op die manier genoemde klachten zou kunnen verhelpen. Gezonde hormoonhuishouding sluit invloed op stemming e.d. niet uit.
Klachten kunnen er wel degelijk door verminderen.
We leven teveel in een wereld waarin het bijkans normaal wordt gevonden dat vrouwen tot best stevige klachten hebben van hun menstruatie. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo normaal.
En er is meer aan te doen dan je denkt. Ook met ogenschijnlijk simpele zaken zoals voeding.

In dit geval gaat het over stemming, ook dat is voor een deel te beïnvloeden met voedingsstoffen.
Neem bv dat foliumzuur en b12. We weten dat dat de aanmaak van serotonine e.d. bevorderd. En dat zijn de stofjes die maken dat je je beter in je vel voelt.

Het is geen koffiedik kijken of bijgeloof. Het is gewoonweg bewezen dat bepaalde voedingsstoffen samenhangen met de aanmaak van hormonen e.d.
Natuurlijk is de werking beperkt, zeker via voeding. En bij een grotere onbalans is er soms wat meer nodig dan wat bewuster eten. Maar dat die samenhang er is is geen vraag, geen misschien. Dat is gewoonweg bewezen.
Daar niet in geloven is een beetje vreemd, dan ontken je een groot deel van de medische wetenschap.

Verwacht geen wonderen als je (gewoon random vb) wat meer vis eet. De hoeveelheid werkende stoffen die je binnen krijgt is beperkt. Maar de samenhang tussen die werkzame stoffen en je gemoed is gewoonweg bewezen. Stof ‘A’ zorgt voor aanmaak van hormoon ‘A’.

[ Bericht 35% gewijzigd door Cause_Mayhem op 06-10-2021 10:12:34 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_201656312
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 22:16 schreef loveli het volgende:

[..]
Goed plan. Magnesium is ook goed, bv. de 150 mg van H&B (is een goed opneembare vorm). Vitamine D3 is ook een aanrader (voor je serotonine en in het hele covid-verhaal ook nog eens voor je immuunsysteem).

Je bent nu niet aan de pil, recent gestopt? Pilgebruik kan een vitamine B6 gebrek veroorzaken, even bloed laten prikken en kijken hoe de waardes zijn kan misschien geen kwaad.

St. Janskruid versterkt de ontgiftende werking van de lever, vandaar dat het de werking van de pil kan verminderen, je breekt de hormonen sneller af. En allerlei andere troep, vandaar dat je er baat bij kunt hebben.
Nee, ik slik al jaren geen pil meer. Wat betreft ac had ik een koperspiraal, maar die heb ik ook al 2,5 jaar niet meer (ligt wel in de planning).

Fijn, alle suggesties! Ik ga eens aan de slag met de tips wat betreft voeding. En magnesium/teunisbloemolie moet je denk ik elke dag nemen? Of alleen rond de menstruatie?
  Vis een optie? woensdag 6 oktober 2021 @ 10:24:06 #22
70532 loveli
N
pi_201656457
Magnesium is overal wel goed voor (speelt een rol bij >300 processen in je lichaam en je haalt het ook uit groene groente), dus die mag best elke dag. Als ik iets zou aanraden aan de gemiddelde vrouw, dan is dat visolie en magnesium. Theunisbloemolie ipv visolie is net wat specifieker bij menstruatieklachten.

Zijdelings over voeding en vruchtbaarheid:
Onderzoek wees uit dat vrouwen die magere zuivel eten ipv volle zuivel, vaker vruchtbaarheidsproblemen hadden. Vetzuren spelen een rol bij de hormoonhuishouding, ook de korte verzadigde vetzuren zoals die in zuivel. Goede basis - minder problemen.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/64192#1
crap in = crap out
pi_201667746
Kwam deze uitleg over magnesium tegen ivm angstig zijn, vond 'm wel nuttig :)
pi_201741481
Herkenbaar, heb het alleen niet met angst, maar wel met matig depressieve klachten.
Ik trek me dan heel erg terug, word heel erg moe en heb geen zin in contact met mensen of om dingen te doen.

Ook snel huilen bij onzinnige dingen, zoals wanneer er een zielig konijn opgevreten wordt door een meeuw ofzo op TV, kan ik zo gaan zitten janken 'hier moet je kijken dat konijn, dat is toch echt niet normaal waarom gebeurd dit zomaar in de wereld.'
pi_201791686
Ben het ook een tijd aan het bijhouden qua lichamelijke en geestelijke klachten, maar het hangt altijd rond die periode samen. Ook erg angstig, niet in slaap kunnen vallen (slaap dan meestal paar dagen slecht). Zodra de menstruatie begint is het ook gewoon weer over. Erg vervelend. Volg dus voor wat tips.

Pinda's triggeren het bij mij trouwens super erg. Geen idee waarom, ik heb altijd super veel zin in pinda's als ik ongesteld moet worden, maar als ik ze dan eenmaal pak heb ik gegarandeerd klachten. Heb ik diverse keren uitgeprobeerd en opgeschreven en hing toch samen, dus geen pinda's meer in huis tegen die tijd ;d.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_201792783
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 06:53 schreef joyvke het volgende:
Ben het ook een tijd aan het bijhouden qua lichamelijke en geestelijke klachten, maar het hangt altijd rond die periode samen. Ook erg angstig, niet in slaap kunnen vallen (slaap dan meestal paar dagen slecht). Zodra de menstruatie begint is het ook gewoon weer over. Erg vervelend. Volg dus voor wat tips.

Pinda's triggeren het bij mij trouwens super erg. Geen idee waarom, ik heb altijd super veel zin in pinda's als ik ongesteld moet worden, maar als ik ze dan eenmaal pak heb ik gegarandeerd klachten. Heb ik diverse keren uitgeprobeerd en opgeschreven en hing toch samen, dus geen pinda's meer in huis tegen die tijd ;d.
Pinda's eet ik zelden, maar er zitten natuurlijk wel sporen in heel wat etenswaren. Hopelijk heb jij ook wat baat bij dit topic. Ook al is het maar een paar dagen in de maand, het is gewoon niet fijn. En het stomme is, als de menstruatie voorbij is denk ik, waar heb ik me nou helemaal druk om gemaakt?

Ik ga vanmiddag magnesium kopen. Ik zag dat ze dat bij kruidvat hebben. Ben dus totaal niet niet thuis in vitamines en mineralen in pil/poedervorm. Ik neem dat nooit eigenlijk.
  Vis een optie? zondag 17 oktober 2021 @ 18:53:21 #27
70532 loveli
N
pi_201798064
Oppassen dat je geen magnesium oxide koopt. Dat is goed voor de stoelgang, maar niet zo goed opneembaar voor waar jij het voor wilt.

Holland & Barrett en dan de 150 mg, magnesium glycinaat. Die is goed.
crap in = crap out
  woensdag 3 november 2021 @ 18:36:33 #28
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_202017450
Ik denk niet dat er bepaalde middelen zijn die invloed zullen hebben op de mentale gesteldheid. Wat mij helpt is er vooral op anticiperen, het verwachten en er rekening mee houden zodat je geen beslissingen of acties onderneemt in zo'n toestand tot het weer weggaat.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')