abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:36:54 #76
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201625808
twitter

Om te :r :r
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:39:06 #77
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_201625839
Formeel heeft hij niets fout gedaan zeggen ze bij nieuwsuur.

20% over 8 jaar is wel een matige investering. Ik zou Wopke niet als vermogensbeheerder inhuren :N

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 03-10-2021 21:44:58 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:41:17 #78
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201625885
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:39 schreef monkyyy het volgende:>..
20% over 8 jaar is wel een matige investering. Ik zou Wopke niet als vermogensbeheerder inhuren :N
Hij kan beter boekhouden :') _O-
5.7 miljard uitgegeven zonder bonnetjes :|W :r
pi_201625922
quote:
6s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
En straks bij nieuwsuur *O* *O* *O*
Wie? Geert Wilders?
pi_201625934
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:39 schreef monkyyy het volgende:
Formeel heft hij niets fout gedaan zeggen ze bij nieuwsuur.

20% over 8 jaar is wel een matige investering. Ik zou Wopke niet als vermogensbeheerder inhuren :N
In het fiscale recht is er zoiets als fraus legis, wat inhoudt dat je belastingconstructie toch illegaal kan zijn als die tegen de geest van de wet ingaan, ook al heb je aan de formele voorwaarden voldaan.

Het is jammer dat er duistere belangen meespelen om vervolging en/of navordering op die grond op te starten.
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:52:59 #81
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626132
Verschillende partijen in de Tweede Kamer nemen geen genoegen met de uitleg. _O_ *O* *O*

PvdA en GroenLinks willen snel een debat met Hoekstra. ‘Het is uitermate verontrustend nieuws dat de naam van onze minister van Financin voorkomt in deze gelekte documenten over brievenbusfirma’s’, schrijft GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver op Twitter. ‘De onderste steen moet boven.’

https://www.parool.nl/ned(...)sterschap~b294ceb17/

Ik pak de popcorn 🍿
pi_201626181
FOPHEF

Wopke deed niks fout.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:55:54 #83
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626186
Als we dit allemaal wel mee vinden vallen, dan verdienen we het leiderschap wat we nu hebben.

Emeritus hoogleraar Huberts vat het treffend samen in het Investico-artikel: ‘Ook als er geen regel wordt overtreden, moet je nadenken over wat moreel verantwoord is. Alleen zeggen “het was volgens de regels” vind ik mager. Hoekstra staat daarin niet alleen, die nonchalance delen velen in de landelijke politiek.'

Hoekstra is niet een willekeurig burger, maar onze minister van financin. Boeit mij niet hoeveel geld het was of wat zijn intenties precies waren. ^O^

https://www.nu.nl/economi(...)9#coral_talk_wrapper

_O_
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:56:49 #84
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626208
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:55 schreef superniger het volgende:
Wopke deed niks fout.
Wopke heeft in zijn hele bestaan als minister nog HELEMAAL NIETS goed gedaan

FTFY
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:59:19 #85
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626261
twitter

^O^
pi_201626269
quote:
twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_201626285
quote:
6s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Als we dit allemaal wel mee vinden vallen, dan verdienen we het leiderschap wat we nu hebben.

Emeritus hoogleraar Huberts vat het treffend samen in het Investico-artikel: ‘Ook als er geen regel wordt overtreden, moet je nadenken over wat moreel verantwoord is. Alleen zeggen “het was volgens de regels” vind ik mager. Hoekstra staat daarin niet alleen, die nonchalance delen velen in de landelijke politiek.'

Hoekstra is niet een willekeurig burger, maar onze minister van financin. Boeit mij niet hoeveel geld het was of wat zijn intenties precies waren. ^O^

https://www.nu.nl/economi(...)9#coral_talk_wrapper

_O_
Dikgedrukte is gewoon een reactie van een willekeurige gebruiker op nu.nl.

:')
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:02:38 #88
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626311
Oppositiepartijen in de Tweede Kamer noemen het nieuws over de investering van CDA'er Wopke Hoekstra via een belastingparadijs, schadelijk voor zijn geloofwaardigheid n voor de reputatie van Nederland. "Dat de minister van Financin zo hiermee omgaat, geeft zeer te denken over hoe geloofwaardig deze minister nog kan zijn in de aanpak van belastingontwijking", zegt SP-leider Lilian Marijnissen.

Rtlnieuws.nl
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:05:24 #89
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201626355
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:39 schreef monkyyy het volgende:
Formeel heeft hij niets fout gedaan zeggen ze bij nieuwsuur.

20% over 8 jaar is wel een matige investering. Ik zou Wopke niet als vermogensbeheerder inhuren :N
Wopke had dat geld beter op zijn spaarrekening kunnen zetten...dat had meer opgeleverd.
pi_201626385
Prima draadje van alcoholist Zihni.

twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:07:26 #91
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626386
twitter

^O^ ^O^ _O- _O-
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:12:11 #92
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626464
twitter


_O_ _O_ _O- _O-
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:13:23 #93
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626478
twitter


_O_ _O- _O-
pi_201626548
Veel mensen hier vinden het niet echt fout omdat het over een, voor Wopke, niet zo'n hoog bedrag gaat. Dat is totaal irrelevant. Het stelen van een pakje kauwgom is niet ineens goed, omdat zo'n pakje een habbekrats kost.

En in de basis maakt het mij niet zoveel uit dat hij die belegging had. Het gaat mij erom dat de politiek iets is dat jij uit een overtuigen doet, maar tegenwoordig zie ik steeds meer politici die A preken en zelf B doen:

• Grapperhaus die iedereen een aso vindt die zich niet aan de coronaregels houdt en vervolgens tijdens zijn bruiloft zelf de regels aan zijn laars lapt.

• Jetten die vliegen hoger wil belasten, mensen oproept minder te vliegen, maar vervolgens zelf iedere vakantie op het vliegtuig stapt,

Dat soort handelingen kan ik prima hebben, maar niet als de persoon die de handeling doet het tegenovergestelde preekt.
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:18:51 #95
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201626575
Hoe Hoekstra’s investering op de Maagdeneilanden belandde :D

“‘Ik moet er n vanaf”, zei Wopke.’ Bas Hochstenbach krijgt in oktober 2017 een telefoontje van zijn vriend Wopke Hoekstra, die dan net is gevraagd om minister van financin te worden in het kabinet Rutte III. Hoekstra moet af van zijn aandelen in Asilia, een safaribedrijf in Kenia en Tanzania dat zijn vriend Hochstenbach begin deze eeuw had opgezet. Sinds 2009 had Hoekstra 26.500 euro genvesteerd om het bedrijf op weg te helpen, maar een minister mag geen aandelen in z’n persoonlijke portefeuille hebben.

‘De landsadvocaat zei: “natuurlijk zie ik wel dat dit een prijswinnend ecotoerismebedrijf is dat het verschrikkelijk goed doet. Maar voor ministers geldt gewoon: no shares.”’ Hochstenbach en Hoekstra draaien snel een drieregelig documentje in elkaar waarmee Hoekstra de aandelen aan zijn vriend verkoopt, ‘en even later stond Wopke op het bordes’, zegt Hochstenbach. ‘Een uiterst vermakelijke episode in onze vriendschap.’

Ook toen Hoekstra als minister van financin de taak kreeg om belastingparadijzen te bestrijden, liet hij niet aan de kamer weten dat hij kort daarvoor zelf nog aandelen in zo’n paradijs had
Afgelopen september belde Hoekstra opnieuw, zegt Hochstenbach. ‘“Even voor de goede orde: kan je me nog even het bewijsje sturen dat de hele aandelentransactie is afgerond? En hoe komt het nou dat Asilia opeens in zo’n Panama Papers-achtige file terechtkomt?”, vroeg Wopke.’

Hoekstra duikt op in de Pandora Papers omdat hij in het safaribedrijf investeerde via de Britse Maagdeneilanden, een van de meest beruchte belastingparadijzen ter wereld. Hoekstra meldde zijn zakelijke belangen niet toen hij tussen 2011 en 2017 Eerste Kamerlid was en vice-voorzitter van de commissie financin, die zich onder meer bezighield met wetsvoorstellen om belastingontwijking tegen te gaan. Ook toen hij als minister van financin de taak kreeg1 om belastingparadijzen te bestrijden, liet hij nooit aan de Tweede Kamer weten dat hij tot enkele dagen daarvoor zelf nog aandelen had in een belastingparadijs. Hij meldde dat niet omdat het niet verplicht was, zegt Hoekstra in reactie op vragen.

Veel meer dan over financile criminaliteit, gaat dit verhaal over een onderliggend probleem: de vanzelfsprekendheid waarmee vooraanstaande ondernemers nog altijd via een belastingparadijs investeren
Hoekstra’s investering is van een totaal andere orde dan alle schandalen rondom corrupte machthebbers die de Pandora Papers nu onthullen. Hij ontdook geen belasting, zegt zijn belang altijd te hebben opgegeven bij de fiscus, en wilde vooral een buitenlands avontuur van zijn studievriend steunen. Veel meer dan over financile criminaliteit, gaat dit verhaal over een onderliggend probleem: de vanzelfsprekendheid waarmee vooraanstaande ondernemers nog altijd via een belastingparadijs investeren.

Politici en topbankiers zijn degenen die een einde kunnen maken aan misbruik van belastingparadijzen, maar investeren ondertussen achteloos en zelfs met de beste bedoelingen via de Maagdeneilanden. Anderhalve maand nadat hij zijn aandelen van de hand deed, vergaderde Hoekstra in Brussel over de vraag of diezelfde Maagdeneilanden op de zwarte lijst van belastingparadijzen thuishoren. Zolang politici en topbankiers de Cariben als een normale en acceptabele investeringsroute beschouwen, blijft de route open, ook voor criminelen en witwassers.

Duurzaam toerisme

Jeroen Harderwijk, investment banker bij ABN Amro, gooit in 2002 het roer om. Samen met zijn Tanzaniaanse vrouw Jane verhuist hij naar haar moederland. ‘Zijn vrouw had tien jaar in Nederland in de modder en kou gezeten, en nu moest Jeroen het in Tanzania proberen’, zegt Bas Hochstenbach. Ook hij had net een carrireswitch gemaakt. ‘Ik werkte met veel plezier bij McKinsey, maar ik wilde iets doen waarmee ik meer begaan ben, iets met purpose.’ Hochstenbach verhuist naar Tanzania en daar brengt iemand van McKinsey hem in contact met Harderwijk. ‘Ik dacht: that sounds like my kinda guy.’

De twee richten in 2004 het safaribedrijf Asilia op, Swahili voor ‘authentiek’. Wanneer enkele jaren later de financile crisis toeslaat heeft het duo meer geld nodig. ABN Amro is op dat moment net uiteen gevallen na een mislukte overnamestrijd, waarna veel directeuren met een riante gouden handdruk worden weggestuurd. ‘Ik denk dat Jeroen die oud-ABN’ers op het juiste moment gepaaid heeft’, zegt een investeerder die we op achtergrondbasis spreken. Aan zijn coterie van investeerders voegt Harderwijk meerdere oud-directieleden van ABN toe.

Steun Investico
Hochstenbach gaat in zijn eigen netwerk rond en haalt onder andere Hoekstra binnen. ‘Ik ken hem van McKinsey, maar we hebben ook allebei in Leiden gestudeerd en waren jaargenoten bij studentencorps Minerva.’ In 2006 beklom2 Hoekstra met een groep vrienden de Kilimanjaro en gingen ze na afloop een avond eten bij Hochstenbach thuis in Tanzania. ‘We beseften toen eens te meer: “lachen, we komen elkaar alweer tegen.” Toen is het idee geboren dat Wopke bij een volgende ronde mee wilde investeren.’

Zijn eerste investering doet Hoekstra in 2009. ‘Ik deed mee omdat het ondernemerschap van Bas en het concept van duurzaam toerisme in Afrika me aanspraken’, meldt Hoekstra daar nu over. Met die investering treedt hij toe tot de ‘Friends of Asilia’, zoals de investeerders zichzelf noemen. ‘Aandeelhouders rekenden op een serieuze waardestijging’, zegt Jeroen Harderwijk. Maar naast een belegging was het ook een sociale investering. ‘We komen geregeld bij elkaar, meestal bij iemand thuis in Amsterdam’, zegt een van hen. Hoekstra bevestigt ook n keer bij zo’n bijeenkomst te zijn geweest. ‘Jeroen Harderwijk vertelt dan hoe het gaat met Asilia. Dat is een geweldig leuk verhaal’, zegt Alexandra Schaapveld, voormalig ABN-directeur die ruim een halve ton investeerde. ‘Vertellen over aandelen in Asilia, ook al zijn ze nog zo klein, is een stuk leuker dan praten over je aandelen Shell.’

Investeren via een brievenbusbedrijf

Deze ‘Friends of Asilia’ investeren niet direct in Afrika, maar nemen een Caribische omweg. De groep koopt aandelen in Candace Management Limited, een brievenbusbedrijf op de Britse Maagdeneilanden dat weer aandeelhouder is van het safaribedrijf. Een opmerkelijke route, want de Maagdeneilanden staan bovenaan de lijsten van meest notoire belastingparadijzen.

De Maagdeneilanden kennen geen belasting, bedrijven hoeven geen jaarverslagen in te leveren en aandeelhouders kunnen geheim blijven
De eilandengroep ten oosten van Puerto Rico, kleiner dan Schiermonnikoog, heeft slechts dertigduizend inwoners maar telt een half miljoen ondernemingen. De ministaat leeft van het beheren van bedrijven voor mensen die nooit een voet in het land hebben gezet. Het land kent geen belastingen, bedrijven hoeven geen jaarverslagen in te leveren en aandeelhouders kunnen geheim blijven. Het is daarom een geliefd oord onder criminelen en mensen die iets te verbergen hebben.

Het vehikel Candace bestond al voordat de ‘Friends of Asilia’ besloten erin te investeren. ‘Jeroen had nog zo’n ding staan’, zegt Hochstenbach, die sinds 2019 niet meer voor Asilia werkt. ‘Destijds was het een makkelijke en goedkope manier om een internationaal bedrijf te starten’, laat CEO Harderwijk weten. Het had ook via Nederland gekund, maar dat zou duurder en ingewikkelder zijn, zegt hij. Harderwijk stelt dat de aandeelhouders geen financieel voordeel hebben gehad bij de route via de Cariben.

Belangenverstrengeling

In 2009 was de naam Britse Maagdeneilanden nog niet besmet. ‘Twaalf jaar geleden hielden we ons daar gewoon niet zo mee bezig’, zegt ex-ABN’er Schaapveld. Een andere aandeelhouder, die niet met z’n naam in de krant wil, ziet er nog steeds geen kwaad in: ‘de structuur is volledig transparant, daar is geen issue mee. Ik bedoel: voor ons als investeerders is het transparant.’

Maar na de economische crisis en onthullingen zoals de Panama Papers, waarin werd blootgelegd hoe politici, oligarchen en criminelen misbruik maakten van belastingparadijzen, zijn deze landen in een ander daglicht komen te staan. ‘De Britse Maagdeneilanden hebben een zweem van belastingontwijking’, zegt hoogleraar corporate governance Leen Paape aan de universiteit Nyenrode. ‘Ook al mag het, dan willen we het niet. Het gaat vooral over maatschappelijke betamelijkheid.’

‘Alleen zeggen “het was volgens de regels” vind ik mager. Hoekstra staat daarin niet alleen, die nonchalance delen velen in de landelijke politiek’
Christoph Demmke, integriteitsadviseur voor de Raad van de Europese Unie, de Europese Commissie en het Europees Parlement, benadrukt dat Nederland op het gebied van integriteit ver achterloopt op andere Europese landen. ‘Hoekstra heeft geen regel overtreden’, maar het is ‘beneden alle internationale standaarden’ dat hij nooit aan de Kamer liet weten dat hij aandelen had in een belastingparadijs. ‘Politici zijn op dit moment bezig belastingparadijzen aan te pakken. Als hij als individu ondertussen gebruik maakte van het feit dat die belastingparadijzen nog steeds bestaan, dan is dat onacceptabel.’

Volgens Leo Huberts, emeritus hoogleraar bestuurskunde en integriteitsonderzoeker aan de Vrije Universiteit, illustreert de casus nonchalance met betrekking tot integriteit. ‘Ook als er geen regel wordt overtreden, moet je nadenken over wat moreel verantwoord is. Alleen zeggen “het was volgens de regels” vind ik mager. Hoekstra staat daarin niet alleen, die nonchalance delen velen in de landelijke politiek.’

Huberts vindt het ook problematisch dat bankencommissarissen investeren via de Maagdeneilanden. ‘Het is klip en klaar: als je een belang hebt in een belastingparadijs en je moet beslissen over het beleid van de bank in belastingparadijzen, dan is er sprake van belangenverstrengeling, of minstens de schijn daarvan.’

Candace nog altijd gevestigd op Maagdeneilanden

Toch lijken slechts enkele investeerders in Candace zich dat te realiseren. Ook na de Panama Papers blijft het bedrijf in de Maagdeneilanden geregistreerd staan. ‘We hebben wel eens tegen elkaar gezegd: “dit gaat een keer vragen oproepen”’, vertelt een anonieme investeerder. ‘En dat blijkt nu.’ Enkele aandeelhouders pleitten ervoor om hun bedrijf weg te halen uit de Maagdeneilanden.

Wopke Hoekstra niet. In antwoord op vragen zegt hij aanvankelijk dat hij investeerde via de Maagdeneilanden omdat die route er al lag. Een week later, in reactie op vervolgvragen, zegt hij nooit te hebben voorgesteld om uit de Maagdeneilanden weg te gaan omdat hij zich er niet bewust van was dat Candace daar gevestigd is. De zeven andere aandeelhouders die we hierover spraken wisten dat wel: een enkeling vertelt formulieren te hebben getekend waarop ‘Britse Maagdeneilanden’ stond. Hoogleraar corporate governance Paape noemt het verweer van Hoekstra ‘ongeloofwaardig. Je kunt je in die positie niet verschuilen achter: “ik heb het niet gelezen”. Deze mensen weten beter.’

‘Je kunt je in die positie niet verschuilen achter: “ik heb het niet gelezen”. Deze mensen weten beter’
Ondertussen staat Candace nog steeds op de Maagdeneilanden geregistreerd, en hebben meerdere bankencommissarissen nog altijd aandelen in het belastingparadijs. ‘Om eerlijk te zijn was er voor ons geen harde noodzaak om te verhuizen’, zegt Harderwijk, omdat er tot nu toe geen betalingsstromen naar de Maagdeneilanden gingen, en er dus ook geen belastingvoordelen waren.

Het toont dat zelfs voor politici die een einde moeten maken aan misbruik van belastingparadijzen, en bankiers die dagelijks te kampen hebben met verdachte betalingsstromen uit fiscaal aantrekkelijke oorden, privinvesteringen in die landen nog altijd doodnormaal zijn.

‘Je kunt je eindeloos bezighouden met structureren, maar het is veel belangrijker dat de directeur zich bezighoudt met Asilia en de duizenden gezinnen die afhankelijk zijn van het bedrijf’, zegt ex-FMO-commissaris Alexandra Schaapveld. ‘Dat is het mooie van Asilia, niet of de aandeelhouders nu wel of niet via de Maagdeneilanden hebben genvesteerd.’

Dit document bevat de pagina’s uit het register van aandeelhouders van Candace Management Limited waarin Wopke Hoekstra als aandeelhouder wordt genoemd.

De Pandora Papers kwamen in handen van het Internationaal Consortium van Onderzoeksjournalisten (ICIJ) dat ze deelde met ruim 150 media wereldwijd. In Nederland zijn de documenten onderzocht door een team van platform voor onderzoeksjournalistiek Investico (Anouk Kootstra en Karlijn Kuijpers), Trouw (Dirk Waterval) en Het Financieele Dagblad (Gaby de Groot en Johan Leupen).

https://www.platform-inve(...)eneilanden-belandde/

:o :o je laten adviseren door de landsadvocaat die zelf 16 miljoen verduisterd en niet meer kan vinden :') :|W _O-
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:31:23 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_201626805
26.000 pffrt. Ik vind het eerder schokkend dat ie voor zo'n fooitje uit wil wijken naar het buitenland.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:43:10 #97
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201627008
Hij is in goed gezelschap :D

Pandora Papers: Secret wealth and dealings of world leaders exposed :o :o

https://www.bbc.com/news/world-58780465

Grote boem aanstaande _O_ _O-
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:46:14 #98
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201627047
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 22:31 schreef speknek het volgende:
26.000 pffrt. Ik vind het eerder schokkend dat ie voor zo'n fooitje uit wil wijken naar het buitenland.
Yep, het is waarschijnlijk een hobby-projectje geweest. Dit heeft helemaal niets met belastingontwijking te maken.
pi_201627114
Eigenlijk moeten we allemaal een groot voorbeeld aan hem nemen. Geld investeren, en de opbrengst schenken aan een goed doel.

Ik snap niet dat ze in Den Haag niks beters te doen hebben!? In deze tijd…
pi_201627138
Is is al gearresteerd?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')