abonnement Unibet Coolblue
pi_201496411
quote:
Voorlopige instroomcijfers: TU blíjft groeien



De teller van het aantal studenten aan de TU in studiejaar 2021-2022 staat momenteel op 28.066. Het is een tussenstand, maar duidelijk is wel dat de TU wéér groeit.

Rob Mudde, vice-president onderwijs, gaf de update over de instroom voor het nieuwe studiejaar donderdag 23 september tijdens de GV (gemeenschappelijke vergadering) van het college van bestuur, ondernemingsraad en studentenraad. Volgens de meest recente cijfers telt de TU nu precies 28.066 diplomastudenten (studenten van wie eenduidig vastgesteld kan worden dat zij zich inschrijven om een diploma te behalen bij de TU Delft).

Mudde benadrukte dat het om een tussenstand gaat – per 1 oktober wordt de definitieve balans opgemaakt – maar duidelijk is al wel dat de TU wéér groeit, met zo’n zes- a zevenhonderd studenten. Die aanhoudende groei leidt tot extra druk, erkende collegevoorzitter Tim van der Hagen. “En op verschillende fronten. Het gaat niet alleen om extra werkdruk binnen de universiteit, maar ook om extra druk op de stad – al is het maar om al die extra studenten te huisvesten. Daar moeten we echt bij stilstaan”, zei hij.

Vooral meer masterstudenten
Volgens Muddes cijfers komt de groei met name uit de masterstudies. Die instroom nam toe met zo’n 10 procent. Deels is dat een inhaaleffect van vorig jaar. Relatief veel niet-EU/EER studenten die toen hun inschrijving uitstelden door corona, komen nu alsnog. Het gevolg is wel dat de TU dit jaar waarschijnlijk het omslagpunt bereikt dat de instroom voor de masteropleidingen – de optelsom van doorstromers uit de bacheloropleidingen, plus de nieuwe masterstudenten – inmiddels groter is dan de instroom voor de bachelorstudies.

Werktuigbouw piekt
Bij die bachelorstudies is het beeld stabieler. Net als vorig jaar krimpt deze instroom licht (-1%), wat in lijn is met de demografische ontwikkeling in Nederland: het aantal 18-jarigen daalt, maar dat wordt deels gecompenseerd doordat meer scholieren hun vwo-diploma halen. Op opleidingsniveau is werktuigbouw opvallend. Daar overschrijdt de instroom de 765 – een all time high, volgens Mudde. “Dat is fijn omdat er heel veel werktuigbouwers in Nederland nodig zijn. Tegelijkertijd is het níet fijn omdat de aantallen wel héél groot zijn. En dat is tegelijkertijd een enorm compliment voor de faculteit dat ze dit toch ook weer geplooid krijgen”, aldus Mudde.
In mijn tijd studeerden daar iets van 13.000 studenten, vond ik een mooi aantal. Nu dik het dubbele. Waar de kwantiteit stijgt daalt echter de kwaliteit: Simpele basisbegrippen zoals logaritmen, die beheersen de studenten uit Azië. Daar moet je bij een Nederlandse vierdejaars student uit Delft niet mee aankomen. Zou dat soms de reden zijn dat we zoveel buitenlandse studenten importeren. Die kunnen tenminste wat.
pi_201496428
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:24 schreef Alpha0 het volgende:

Zou dat soms de reden zijn dat we zoveel buitenlandse studenten importeren. Die kunnen tenminste wat.
De reden dat de uni dat doet is geld. Ze krijgen er geld voor. :) :Y
pi_201496447
Die 28k zijn de nieuwe studenten, ik schat een viervoud studenten studeren er nu, dat is wel wat meer dan die 13k. Hoeveel jaar geleden was dat?

Dat de kwaliteit daalt van instromers komt door ons ouderwetse middelbare school systeem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201496510
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:24 schreef Alpha0 het volgende:
Zou dat soms de reden zijn dat we zoveel buitenlandse studenten importeren. Die kunnen tenminste wat.
We importeren studenten zodat het niveau hier omlaag gaat opdat we elders opgeleide studenten moeten importen om hier werk te doen? Bedoel je dat te zeggen?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 24 september 2021 @ 12:52:11 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201496830
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat de kwaliteit daalt van instromers komt door ons ouderwetse middelbare school systeem.
Dat oude systeem van voor 1996 was juist beter. Daarna kwam er een soort marktwerking waarbij scholen betaald kregen per leerling + extra als er een diploma behaald werd. Om de financiën veilig te stellen ging het om de kwantiteiten waardoor de eisen omlaag moesten om zoveel mogelijk leerlingen een diploma te laten halen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201496896
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die 28k zijn de nieuwe studenten, ik schat een viervoud studenten studeren er nu, dat is wel wat meer dan die 13k. Hoeveel jaar geleden was dat?

Dat de kwaliteit daalt van instromers komt door ons ouderwetse middelbare school systeem.
Nee, 28k is totaal aantal studenten.
pi_201496943
Zou het misschien kunnen dat meerdere neoliberale kabinetten flink hebben bezuinigd op het onderwijs om geld naar het bedrijfsleven te brengen?

Ik snap dat het simpeler is om asielzoekers te bashen
pi_201498145
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:01 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nee, 28k is totaal aantal studenten.
Er staat toch echt studiejaar 2021-2022.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201498507
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:24 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
In mijn tijd studeerden daar iets van 13.000 studenten, vond ik een mooi aantal. Nu dik het dubbele. Waar de kwantiteit stijgt daalt echter de kwaliteit: Simpele basisbegrippen zoals logaritmen, die beheersen de studenten uit Azië. Daar moet je bij een Nederlandse vierdejaars student uit Delft niet mee aankomen. Zou dat soms de reden zijn dat we zoveel buitenlandse studenten importeren. Die kunnen tenminste wat.
Die buitenlandse studenten kunnen mij wat, de pot op. Een beetje van Nederlands belastinggeld de arbeidsmarktpositie van Nederlandse studenten verslechteren en hun opleidingsniveau omlaag brengen.

Dit is gewoon weer typisch Nederland wingewest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201498580
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er staat toch echt studiejaar 2021-2022.
Verderop staat dat het 600 tot 700 extra studenten zijn ten opzichte van vorig jaar.
pi_201498727
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er staat toch echt studiejaar 2021-2022.
Ja in betreffende studiejaar natuurlijk .... duh.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')