abonnement Unibet Coolblue
pi_201496335
Sinds gisterenavond kan ik de verlichting van de plafondventilator niet meer uitzetten met de afstandsbediening, alleen maar met de schakelaar van de muur.
Verschillende nieuwe lampjes geprobeerd (led met kleine fitting) maar het probleem blijft.
De lamp blijft bij het uitschakelen half branden of knipperen.

Nou is het bij het gebruik van de lamp geen probleem om naar de muur te lopen maar wel irritant als ik de ventilator wil gebruiken zonder verlichting.
Dimfunctie zit er ook op maar die boeit me niet.

Voorheen nooit problemen gehad.
Gaat trouwens om dit model uit 2016, van de Gamma.
Iemand ervaring en tips?

  Forum Admin vrijdag 24 september 2021 @ 12:23:14 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_201496392
Staat die dimfunctie nu niet half aan dan? Klinkt als een halogeendimmer die nu een ledlamp probeert te dimmen.
pi_201496475
Pleur alle lampen je huis uit en zet kaarsen op tafel.
Stroom wordt toch onbetaalbaar.
pi_201496496
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Staat die dimfunctie nu niet half aan dan? Klinkt als een halogeendimmer die nu een ledlamp probeert te dimmen.
Hoe kom ik daar achter?
Heb alle knoppen al tien keer ingeduwd en nieuwe batterijen in die afstandsbediening gedaan.
Probleem is dat de aan/uitschakelbaar nu ook werkt als dimmer.
pi_201496539
Batterijen vervangen als dat niet helpt dan is die stuk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201496770
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Batterijen vervangen als dat niet helpt dan is die stuk.
De ventilator of de afstandsbediening?
pi_201496772
Reageert het draaien wel zoals normaal op de ab? En wat doet de lamp als je de fan snelheid wijzigt?
pi_201496847
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:47 schreef Werkman het volgende:

[..]
De ventilator of de afstandsbediening?
Dat weet ik niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201498108
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:47 schreef qajariaq het volgende:
Reageert het draaien wel zoals normaal op de ab? En wat doet de lamp als je de fan snelheid wijzigt?
Draaien gaat prima.
Dat heeft geen invloed op de lamp.
Weet iemand misschien of je die dimmer uit kan bouwen? Gewoon aan/uit is mij genoeg.
pi_201500452
Nou de zaak blijkt op te lossen door er een hallogeenbolletje in te draaien.
Ik weet nog steeds niet wat het euvel is of hoe dat dan zit met led maar het blijkt te werken.
pi_201500529
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:29 schreef Werkman het volgende:
Nou de zaak blijkt op te lossen door er een hallogeenbolletje in te draaien.
Ik weet nog steeds niet wat het euvel is of hoe dat dan zit met led maar het blijkt te werken.
OMG :D

Ledlampjes hebben veel minder stroom nodig om te werken, halogeenlamp gaat uit bij zeer weinig reststroom, led niet. Je lamparmatuur is domweg niet geschikt voor ledjes.

Jammer dat ik dit nu pas zie want anders had ik meteen geopperd dat je eens met de standaardlamp (in jouw geval dus halogeen) zou moeten proberen.
pi_201500555
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:33 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
OMG :D

Ledlampjes hebben veel minder stroom nodig om te werken, halogeenlamp gaat uit bij zeer weinig reststroom, led niet. Je lamparmatuur is domweg niet geschikt voor ledjes.

Jammer dat ik dit nu pas zie want anders had ik meteen geopperd dat je eens met de standaardlamp (in jouw geval dus halogeen) zou moeten proberen.
Verklaard niet waarom het led-lampje jarenlang heeft kunnen blijven zitten. :7

Heeft vast op één of andere kromme manier te maken met die dimfunctie.
Boven hangt een stokoud exemplaar met trekkoordjes en die heeft nooit kuren. :7
pi_201500601
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:35 schreef Werkman het volgende:

[..]
Verklaard niet waarom het led-lampje jarenlang heeft kunnen blijven zitten. :7
En je hebt onlangs niks gewijzigd? Dat hij niet uit wilt, of zelfs flikkert is een typische syndroom van niet geschikt voor led en algemeen bekend ook nog. Mijn auto bijv had ook ledjes achterin en toen ging mijn ruitenwisser spontaan werken en bleef de led zachtjes branden :') Dat was opgelost door de originele lamp terug te plaatsen.

Dat ledlampje is dus ondertussen oud en nou doet ie dit of is onlangs kapot gegaan en je denkt eenzelfde led erin te draaien?
pi_201500661
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:38 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
En je hebt onlangs niks gewijzigd? Dat hij niet uit wilt, of zelfs flikkert is een typische syndroom van niet geschikt voor led en algemeen bekend ook nog. Mijn auto bijv had ook ledjes achterin en toen ging mijn ruitenwisser spontaan werken en bleef de led zachtjes branden :') Dat was opgelost door de originele lamp terug te plaatsen.

Dat ledlampje is dus ondertussen oud en nou doet ie dit of is onlangs kapot gegaan en je denkt eenzelfde led erin te draaien?
Ik heb er gisterenavond van alles in geduwd, van led tot oude zuinigheidslampen.
Alleen halogeen en een koelkastlampje storen niet.
pi_201500665
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:35 schreef Werkman het volgende:

[..]
Verklaard niet waarom het led-lampje jarenlang heeft kunnen blijven zitten. :7

Heeft vast op één of andere kromme manier te maken met die dimfunctie.
Boven hangt een stokoud exemplaar met trekkoordjes en die heeft nooit kuren. :7
Dat klopt wel, de dimfunctie laat teveel stroom door wat de halogeenlamp niet laat branden en een ledlamp wel want zoals eerder gezegd heeft led veel minder stroom nodig om te kunnen branden. Juist daarom zijn er halogeendimmers en leddimmers, het verschil tussen die 2 is dat bijv halogeendimmer veel hogere ondergrens weerstand nodig heeft om te werken en dit niet gehaald wordt bij ledjes.
pi_201500671
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:42 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ik heb er gisterenavond van alles in geduwd, van led tot oude zuinigheidslampen.
Alleen halogeen en een koelkastlampje storen niet.
En wat had je eergisteren erin zitten dan? Waarom vervangen?
pi_201500832
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:43 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
En wat had je eergisteren erin zitten dan? Waarom vervangen?
Led-lampje van 6 watt van de action met kleine fitting.
Zat er al vanaf 2016 in en begon gisteren te knipperen nadat ik de muurschakelaar over haalde.
Soortgelijk lampje er in en precies hetzelfde.
pi_201500889
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 17:55 schreef Werkman het volgende:

[..]
Led-lampje van 6 watt van de action met kleine fitting.
Zat er al vanaf 2016 in en begon gisteren te knipperen nadat ik de muurschakelaar over haalde.
Soortgelijk lampje er in en precies hetzelfde.
En de afgelopen 5 jaar werkte hij goed toen je de muurschakelaar over haalde? Bijzonder hoor dat dat nu niet meer gaat, ook niet na nieuwe eenzelfde ledje erin doen.

Wacht, hoe zeker ben je ervan dat dat exact dezelfde ledje is? 5 jaar geleden gekocht of nu pas? Misschien heeft de fabrikant ondertussen iets gewijzigd.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2021 18:01:11 ]
pi_201501022
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:00 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
En de afgelopen 5 jaar werkte hij goed toen je de muurschakelaar over haalde? Bijzonder hoor dat dat nu niet meer gaat, ook niet na nieuwe eenzelfde ledje erin doen.

Wacht, hoe zeker ben je ervan dat dat exact dezelfde ledje is? 5 jaar geleden gekocht of nu pas? Misschien heeft de fabrikant ondertussen iets gewijzigd.
Wat ik heb liggen is oud reserveremateriaal.
Mijn schoonouders hadden een keer hetzelfde probleem en mijn vriendin zei doe er hallogeen of dimbaar led in.
pi_201501126
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:12 schreef Werkman het volgende:

[..]
Wat ik heb liggen is oud reserveremateriaal.
Mijn schoonouders hadden een keer hetzelfde probleem en mijn vriendin zei doe er hallogeen of dimbaar led in.
Je vriendin klinkt heel wijs :D Wees maar zuinig met haar.

Lijkt erop dat je lampenvoeding van je plafondventilator niet helemaal meer goed is aangezien dat eerst wel gewerkt had. Misschien kan je die vervangen door een echte LEDdriver als dat niet al erin zat of je laat het lekker zo zoals het nu is?
pi_201501517
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:19 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
Je vriendin klinkt heel wijs :D Wees maar zuinig met haar.

Lijkt erop dat je lampenvoeding van je plafondventilator niet helemaal meer goed is aangezien dat eerst wel gewerkt had. Misschien kan je die vervangen door een echte LEDdriver als dat niet al erin zat of je laat het lekker zo zoals het nu is?
Ik ben handig, vandaar ook de naam Werkman.
Maar van stroom heb ik weinig kaas gegeten.
(Iedere sukkel kan kabels doortrekken en stekkers aan zetten.)
Daarbij lees ik op internet veel soortgelijke klachten over dit specifieke model die meestal al beginnen na aankoop.
Kom ik pas aan na vijf jaar.

Als ik het dan op kan lossen met een bolletje van 60 cent in plaats van honderd Euro of een verder-van-huis project beschouw ik het als opgelost.
pi_201506969
Ik hou het nog op twee mogelijkheden. De meest waarschijnlijke is dat de 'schakelaar' in de lamp een vorm van kortsluiting maakt, dus een vervuiling over de contacten die net genoeg doorlaat waardoor je lamp iets gaat branden. Voor een gloeilamp of halogeenlamp is dat te weinig om te merken maar led kan met veel minder toe.

De andere mogelijkheid is wat onwaarschijnlijker omdat er niets is veranderd. Het kan dat er een draad met stroom tegen de schakeldraad aanligt, die twee werken dan als een soort transformator waardoor er net voldoende stroom wordt doorgegeven om de ledlamp iets te laten branden. Dat heb ik dus in mijn wc licht. Die kan ik sinds er led in zit alleen nog maar vol aan zetten of dimmen, uit kan niet meer.

Maar goed, dit klinkt meer als een probleem in de ventilator zelf. Hopelijk blijft ie het met dat halogeen lampje nog een tijd doen.
pi_201508412
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 07:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik hou het nog op twee mogelijkheden. De meest waarschijnlijke is dat de 'schakelaar' in de lamp een vorm van kortsluiting maakt, dus een vervuiling over de contacten die net genoeg doorlaat waardoor je lamp iets gaat branden. Voor een gloeilamp of halogeenlamp is dat te weinig om te merken maar led kan met veel minder toe.

De andere mogelijkheid is wat onwaarschijnlijker omdat er niets is veranderd. Het kan dat er een draad met stroom tegen de schakeldraad aanligt, die twee werken dan als een soort transformator waardoor er net voldoende stroom wordt doorgegeven om de ledlamp iets te laten branden. Dat heb ik dus in mijn wc licht. Die kan ik sinds er led in zit alleen nog maar vol aan zetten of dimmen, uit kan niet meer.

Maar goed, dit klinkt meer als een probleem in de ventilator zelf. Hopelijk blijft ie het met dat halogeen lampje nog een tijd doen.
Op je plee kan je dan nog altijd nieuwe bedrading trekken.
Ik heb die ventilator al helemaal uit elkaar geschroefd om de bedrading te controleren op beschadigingen en dergelijke maar niks kunnen vinden.
pi_201508723
Volgens mij kun je de ventilator ook rechtstreeks op de stroom aansluiten en dan de lamp via de muurschakelaar.
.
pi_201514614
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:10 schreef Fer het volgende:
Volgens mij kun je de ventilator ook rechtstreeks op de stroom aansluiten en dan de lamp via de muurschakelaar.
Hoe? :?
pi_201514781
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 18:16 schreef Werkman het volgende:

[..]
Hoe? :?
Bruin/blauw laat je zoals het nu is, zwart sluit je rechtstreeks aan op je lichtmodule. Moet je min of meer wel weten wat je doet. En als het 220v lampje is kan het zelfs rechtstreeks op de gloeilampfitting. Maar dan ben je de dimfunctie wel kwijt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')