Hoe kom ik daar achter?quote:Op vrijdag 24 september 2021 12:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Staat die dimfunctie nu niet half aan dan? Klinkt als een halogeendimmer die nu een ledlamp probeert te dimmen.
De ventilator of de afstandsbediening?quote:Op vrijdag 24 september 2021 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Batterijen vervangen als dat niet helpt dan is die stuk.
Dat weet ik niet.quote:Op vrijdag 24 september 2021 12:47 schreef Werkman het volgende:
[..]
De ventilator of de afstandsbediening?
Draaien gaat prima.quote:Op vrijdag 24 september 2021 12:47 schreef qajariaq het volgende:
Reageert het draaien wel zoals normaal op de ab? En wat doet de lamp als je de fan snelheid wijzigt?
OMGquote:Op vrijdag 24 september 2021 17:29 schreef Werkman het volgende:
Nou de zaak blijkt op te lossen door er een hallogeenbolletje in te draaien.
Ik weet nog steeds niet wat het euvel is of hoe dat dan zit met led maar het blijkt te werken.
Verklaard niet waarom het led-lampje jarenlang heeft kunnen blijven zitten.quote:Op vrijdag 24 september 2021 17:33 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
OMG
Ledlampjes hebben veel minder stroom nodig om te werken, halogeenlamp gaat uit bij zeer weinig reststroom, led niet. Je lamparmatuur is domweg niet geschikt voor ledjes.
Jammer dat ik dit nu pas zie want anders had ik meteen geopperd dat je eens met de standaardlamp (in jouw geval dus halogeen) zou moeten proberen.
En je hebt onlangs niks gewijzigd? Dat hij niet uit wilt, of zelfs flikkert is een typische syndroom van niet geschikt voor led en algemeen bekend ook nog. Mijn auto bijv had ook ledjes achterin en toen ging mijn ruitenwisser spontaan werken en bleef de led zachtjes brandenquote:Op vrijdag 24 september 2021 17:35 schreef Werkman het volgende:
[..]
Verklaard niet waarom het led-lampje jarenlang heeft kunnen blijven zitten.
Ik heb er gisterenavond van alles in geduwd, van led tot oude zuinigheidslampen.quote:Op vrijdag 24 september 2021 17:38 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
En je hebt onlangs niks gewijzigd? Dat hij niet uit wilt, of zelfs flikkert is een typische syndroom van niet geschikt voor led en algemeen bekend ook nog. Mijn auto bijv had ook ledjes achterin en toen ging mijn ruitenwisser spontaan werken en bleef de led zachtjes brandenDat was opgelost door de originele lamp terug te plaatsen.
Dat ledlampje is dus ondertussen oud en nou doet ie dit of is onlangs kapot gegaan en je denkt eenzelfde led erin te draaien?
Dat klopt wel, de dimfunctie laat teveel stroom door wat de halogeenlamp niet laat branden en een ledlamp wel want zoals eerder gezegd heeft led veel minder stroom nodig om te kunnen branden. Juist daarom zijn er halogeendimmers en leddimmers, het verschil tussen die 2 is dat bijv halogeendimmer veel hogere ondergrens weerstand nodig heeft om te werken en dit niet gehaald wordt bij ledjes.quote:Op vrijdag 24 september 2021 17:35 schreef Werkman het volgende:
[..]
Verklaard niet waarom het led-lampje jarenlang heeft kunnen blijven zitten.
Heeft vast op één of andere kromme manier te maken met die dimfunctie.
Boven hangt een stokoud exemplaar met trekkoordjes en die heeft nooit kuren.
En wat had je eergisteren erin zitten dan? Waarom vervangen?quote:Op vrijdag 24 september 2021 17:42 schreef Werkman het volgende:
[..]
Ik heb er gisterenavond van alles in geduwd, van led tot oude zuinigheidslampen.
Alleen halogeen en een koelkastlampje storen niet.
Led-lampje van 6 watt van de action met kleine fitting.quote:Op vrijdag 24 september 2021 17:43 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
En wat had je eergisteren erin zitten dan? Waarom vervangen?
En de afgelopen 5 jaar werkte hij goed toen je de muurschakelaar over haalde? Bijzonder hoor dat dat nu niet meer gaat, ook niet na nieuwe eenzelfde ledje erin doen.quote:Op vrijdag 24 september 2021 17:55 schreef Werkman het volgende:
[..]
Led-lampje van 6 watt van de action met kleine fitting.
Zat er al vanaf 2016 in en begon gisteren te knipperen nadat ik de muurschakelaar over haalde.
Soortgelijk lampje er in en precies hetzelfde.
Wat ik heb liggen is oud reserveremateriaal.quote:Op vrijdag 24 september 2021 18:00 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
En de afgelopen 5 jaar werkte hij goed toen je de muurschakelaar over haalde? Bijzonder hoor dat dat nu niet meer gaat, ook niet na nieuwe eenzelfde ledje erin doen.
Wacht, hoe zeker ben je ervan dat dat exact dezelfde ledje is? 5 jaar geleden gekocht of nu pas? Misschien heeft de fabrikant ondertussen iets gewijzigd.
Je vriendin klinkt heel wijsquote:Op vrijdag 24 september 2021 18:12 schreef Werkman het volgende:
[..]
Wat ik heb liggen is oud reserveremateriaal.
Mijn schoonouders hadden een keer hetzelfde probleem en mijn vriendin zei doe er hallogeen of dimbaar led in.
Ik ben handig, vandaar ook de naam Werkman.quote:Op vrijdag 24 september 2021 18:19 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Je vriendin klinkt heel wijsWees maar zuinig met haar.
Lijkt erop dat je lampenvoeding van je plafondventilator niet helemaal meer goed is aangezien dat eerst wel gewerkt had. Misschien kan je die vervangen door een echte LEDdriver als dat niet al erin zat of je laat het lekker zo zoals het nu is?
Op je plee kan je dan nog altijd nieuwe bedrading trekken.quote:Op zaterdag 25 september 2021 07:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik hou het nog op twee mogelijkheden. De meest waarschijnlijke is dat de 'schakelaar' in de lamp een vorm van kortsluiting maakt, dus een vervuiling over de contacten die net genoeg doorlaat waardoor je lamp iets gaat branden. Voor een gloeilamp of halogeenlamp is dat te weinig om te merken maar led kan met veel minder toe.
De andere mogelijkheid is wat onwaarschijnlijker omdat er niets is veranderd. Het kan dat er een draad met stroom tegen de schakeldraad aanligt, die twee werken dan als een soort transformator waardoor er net voldoende stroom wordt doorgegeven om de ledlamp iets te laten branden. Dat heb ik dus in mijn wc licht. Die kan ik sinds er led in zit alleen nog maar vol aan zetten of dimmen, uit kan niet meer.
Maar goed, dit klinkt meer als een probleem in de ventilator zelf. Hopelijk blijft ie het met dat halogeen lampje nog een tijd doen.
Hoe?quote:Op zaterdag 25 september 2021 11:10 schreef Fer het volgende:
Volgens mij kun je de ventilator ook rechtstreeks op de stroom aansluiten en dan de lamp via de muurschakelaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |