abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201490981

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

De afgestudeerde arbeiders van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat)
• Eriksd
• Ryon
• Sideshowbobbie (Emeritus Novietenhoeder II)
• Ansu
• Phaelanx_NL
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder I)
• IkeDubaku99
• DoubleDip
• IPA35
• Aethereal
• Bolasie
• DETELEVISIEKIJKER

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.
pi_201490997
Fipo.

OP aangepast naar aanleiding van vorige topic. Tevens topic titel aangepast want de vorige begon wat oud te worden.
pi_201520227
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 22:27 schreef DoubleDip het volgende:
Fipo.

OP aangepast naar aanleiding van vorige topic. Tevens topic titel aangepast want de vorige begon wat oud te worden.
Je vergeet een samenvatting te geven van het arrest.
pi_201543634
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 23:18 schreef Bolasie het volgende:

[..]
Je vergeet een samenvatting te geven van het arrest.
Mag hopen dat iedereen hier dat wel kent.
pi_201555261
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 19:24 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Mag hopen dat iedereen hier dat wel kent.
De casus kan ik mij nog enigszins herinneren maar wat eruit is gekomen? Geen idee. Voor het laatst in het eerste jaar gehad en dat is alweer veel te lang geleden. Nu ben ik ook totaal niet bezig met het strafrecht, dus dat helpt ook niet echt. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het dat vakgebied wel.

Wel even braaf weer gezocht naar het arrest. Moet toch eerlijk bekennen dat het stukje (voorwaardelijk) opzet ook civielrechtelijk een rol speelt. Ach, doe mij maar de klassieke arresten binnen het BW.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2021 19:11:29 ]
pi_201556175
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:07 schreef Bolasie het volgende:

[..]
De casus kan ik mij nog enigszins herinneren maar wat eruit is gekomen? Geen idee. Voor het laatst in het eerste jaar gehad en dat is alweer veel te lang geleden. Nu ben ik ook totaal niet bezig met het strafrecht, dus dat helpt ook niet echt. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het dat vakgebied wel.

Wel even braaf weer gezocht naar het arrest. Moet toch eerlijk bekennen dat het stukje (voorwaardelijk) opzet ook civielrechtelijk een rol speelt. Ach, doe mij maar de klassieke arresten binnen het BW.
Hoornse taart heb ik zelf nooit gehad. Het arrest voor voorwaardelijk opzet is HR Aanmerkelijke kans dacht ik.
pi_201706191
Hi allemaal,

Welke universiteit kunnen jullie aanraden aan een wat oudere student (27)?

Op dit moment studeer ik aan de Open Universiteit. Zodra ik mijn propedeuse binnen heb, ben ik van plan om in te stromen bij een reguliere universiteit. Ik heb namelijk behoefte aan meer interactie en aansluiting met anderen.

Ik twijfel tussen de VU en Leiden. Leiden spreekt mij qua stad het meeste aan maar ik heb de indruk dat het veel jonge studenten aantrekt vanwege de verenigingen. Verder lijkt het mij vrij massaal met meer dan duizend eerstejaars en vraag mij af of dit niet ten kost gaat van de kwaliteit.

De VU komt wat serieuzer over, heeft een stuk minder eerstejaars (wat mij fijner lijkt) en bepaalde minors spreken mij ook erg aan. De omgeving is echter wat minder inspirerend.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
pi_201730095
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:03 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]
Hoornse taart heb ik zelf nooit gehad. Het arrest voor voorwaardelijk opzet is HR Aanmerkelijke kans dacht ik.
Ik ken Hoornse Taart ook (nog) niet inderdaad. Bij ons is voorwaardelijk opzet ook HR Schieten op bovenwoning en HR Hiv1 dacht ik
pi_201764754
Mooie dingen die recruitment events. Wordt een flinke hoeveelheid geld in de nieuwe generatie gepompt :P
pi_201821007
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 14:52 schreef BredeBroeder het volgende:
Mooie dingen die recruitment events. Wordt een flinke hoeveelheid geld in de nieuwe generatie gepompt :P
Je bedoelt dat FD artikel van laatst? Tsja blijkbaar zijn er nog steeds mensen zo gek dat ze daar willen werken.
pi_201826242
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 19:28 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Je bedoelt dat FD artikel van laatst? Tsja blijkbaar zijn er nog steeds mensen zo gek dat ze daar willen werken.
Welk artikel bedoel je?
pi_201835574
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 00:36 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]
Welk artikel bedoel je?
Kan er zo niet bij. Maar de titel is: In de slag om talent winnen vooral de huurlingen.
pi_201845933
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 16:09 schreef Markeerstift123 het volgende:
Hi allemaal,

Op dit moment studeer ik aan de Open Universiteit. Zodra ik mijn propedeuse binnen heb, ben ik van plan om in te stromen bij een reguliere universiteit. Ik heb namelijk behoefte aan meer interactie en aansluiting met anderen.

Ik twijfel tussen de VU en Leiden. Leiden spreekt mij qua stad het meeste aan maar ik heb de indruk dat het veel jonge studenten aantrekt vanwege de verenigingen. Verder lijkt het mij vrij massaal met meer dan duizend eerstejaars en vraag mij af of dit niet ten kost gaat van de kwaliteit.

De VU komt wat serieuzer over, heeft een stuk minder eerstejaars (wat mij fijner lijkt) en bepaalde minors spreken mij ook erg aan. De omgeving is echter wat minder inspirerend.

Wat dacht je van Erasmus Universiteit en dan deeltijd?
pi_201902674
quote:
Hi allemaal,

Je bent nooit te oud om te studeren. 27 is nog veel te jong. Universiteit verder boeit niet veel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2021 21:23:56 ]
pi_201911300
quote:
Hi allemaal,

Ik heb in Leiden gestudeerd en kan het erg aanraden, is natuurlijk ook wel dé stad om je rechtenstudie te volgen ;). Het aandeel jonge studenten valt naar mijn idee mee, er zijn er genoeg die later gaan studeren en je komt ook hier en daar mensen van 40/50/60 tegen die (meestal in deeltijd) nog een studie volgen. Ongeveer de helft is ergens lid, maar dus ook de helft niet.
De colleges bij Rechtsgeleerdheid vond ik inderdaad wel massaal, maar als je serieus meedoet kun je er echt wat aan hebben. Wel haken veel ongemotiveerde studenten naar verloop van tijd af. Helaas wel wat incapabele lui tegengekomen maar die heb je overal denk ik. Uiteindelijk is het niveau niet slecht en je doet de studie voor jezelf.

Je zou ook kunnen overwegen de studie in deeltijd te doen, dan heb je meer aansluiting bij mensen die wat ouder zijn (en doorgaans ook een stuk serieuzer dan de gemiddelde 18-jarige). Collegegeld is hetzelfde geloof ik en ook de studie kan je in voltijdtempo volgen vanwege de weinige contacturen.

Ik neem trouwens aan dat je de reguliere studie Rechtsgeleerdheid wilt gaan volgen? Ik heb zelf Fiscaal Recht gedaan en daarbij volg je de eerste 1,5 jaar vakken van Rechtsgeleerdheid en daarna fiscale vakken. De studie is minder massaal dan Rechtsgeleerdheid en de meeste studenten waren naar mijn idee heel wat gemotiveerder (en zo niet vielen ze wel ergens halverwege af). Hetzelfde geldt ongeveer voor Notarieel Recht qua vakken en (denk ik) studenten. Omdat deze studies wat kleiner zijn volg je wel samen met voltijd en deeltijdstudenten het onderwijs, bij fiscaal was dat altijd tussen 17 en 19 uur voor hoorcolleges. Werkgroepen zijn in de middag of avond. Wel onhandig qua tijden van hoorcolleges maar alles went. Kwaliteit van de opleiding ben ik zelf ook tevreden over, alleen jammer dat een stage geen onderdeel is van de master en je pas bij je masterscriptie echt leert hoe je een wetenschappelijk stuk moet schrijven. Maar dat terzijde.

Leiden als studiestad werd mij destijds aangeraden van verschillende kanten en ik ben er over het algemeen tevreden over. Met de VU heb ik geen ervaring helaas, maar er zijn vast mensen die daar meer over weten.
pi_201960544
Burgerlijk procesrecht net afgesloten. Prachtig vak
pi_201989199
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 19:34 schreef BredeBroeder het volgende:
Burgerlijk procesrecht net afgesloten. Prachtig vak
Ik vond het echt een grafvak, nooit kunnen halen ook.
Maar gefeliciteerd, civiel is dus favoriet?
pi_201993143
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 20:09 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ik vond het echt een grafvak, nooit kunnen halen ook.
Maar gefeliciteerd, civiel is dus favoriet?
Dat hoor ik van meerdere mensen, maar ik vind de structuur en het gemierenneukerij wel prettig aangezien ik zelf ook best perfectionistisch ben.

Civiel vooralsnog favoriet m.u.v. Europees mededingingsrecht. Vond ik ook prachtig, maar ik zie mezelf geen Engelstalige master doen na 3 jaar Nederlands recht. Tevens vermoed ik dat de concurrentie moordend is gezien het aantal internationals.

Zelfs goederenrecht vind ik wel interessant moet ik toch bekennen. Heb nu een beetje door hoe het allemaal werkt en dan is zo’n puzzelcasus wel lachen om uit te werken. Het begrijpen was echter een hel :’)
pi_202171046
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 18:13 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ik heb in Leiden gestudeerd en kan het erg aanraden, is natuurlijk ook wel dé stad om je rechtenstudie te volgen ;). Het aandeel jonge studenten valt naar mijn idee mee, er zijn er genoeg die later gaan studeren en je komt ook hier en daar mensen van 40/50/60 tegen die (meestal in deeltijd) nog een studie volgen. Ongeveer de helft is ergens lid, maar dus ook de helft niet.
De colleges bij Rechtsgeleerdheid vond ik inderdaad wel massaal, maar als je serieus meedoet kun je er echt wat aan hebben. Wel haken veel ongemotiveerde studenten naar verloop van tijd af. Helaas wel wat incapabele lui tegengekomen maar die heb je overal denk ik. Uiteindelijk is het niveau niet slecht en je doet de studie voor jezelf.

Je zou ook kunnen overwegen de studie in deeltijd te doen, dan heb je meer aansluiting bij mensen die wat ouder zijn (en doorgaans ook een stuk serieuzer dan de gemiddelde 18-jarige). Collegegeld is hetzelfde geloof ik en ook de studie kan je in voltijdtempo volgen vanwege de weinige contacturen.

Ik neem trouwens aan dat je de reguliere studie Rechtsgeleerdheid wilt gaan volgen? Ik heb zelf Fiscaal Recht gedaan en daarbij volg je de eerste 1,5 jaar vakken van Rechtsgeleerdheid en daarna fiscale vakken. De studie is minder massaal dan Rechtsgeleerdheid en de meeste studenten waren naar mijn idee heel wat gemotiveerder (en zo niet vielen ze wel ergens halverwege af). Hetzelfde geldt ongeveer voor Notarieel Recht qua vakken en (denk ik) studenten. Omdat deze studies wat kleiner zijn volg je wel samen met voltijd en deeltijdstudenten het onderwijs, bij fiscaal was dat altijd tussen 17 en 19 uur voor hoorcolleges. Werkgroepen zijn in de middag of avond. Wel onhandig qua tijden van hoorcolleges maar alles went. Kwaliteit van de opleiding ben ik zelf ook tevreden over, alleen jammer dat een stage geen onderdeel is van de master en je pas bij je masterscriptie echt leert hoe je een wetenschappelijk stuk moet schrijven. Maar dat terzijde.

Leiden als studiestad werd mij destijds aangeraden van verschillende kanten en ik ben er over het algemeen tevreden over. Met de VU heb ik geen ervaring helaas, maar er zijn vast mensen die daar meer over weten.
Bedankt voor het delen van je ervaring! Hier heb ik veel aan.
pi_202171136
Dacht even alle filosofievakken wel gehad te hebben, komt fiscale ethiek }:|
pi_202171400
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 12:04 schreef BredeBroeder het volgende:
Dacht even alle filosofievakken wel gehad te hebben, komt fiscale ethiek }:|
Oh leuk, nooit gehad maar op zich best wel relevant.

Al vraag ik me wel af of dat niet gewoon tussendoor had gekund bij de overige vakken zoals bij ons.
pi_202171453
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 12:34 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Oh leuk, nooit gehad maar op zich best wel relevant.

Al vraag ik me wel af of dat niet gewoon tussendoor had gekund bij de overige vakken zoals bij ons.
Het vak is zelfs een vereiste voor deelname aan de scriptie en niveau 400, redelijk aanzienlijk dus voor een bachelorvak.

Essay van 2500 woorden over de ethiek van het progressieve belastingstelsel in NL :Y)
pi_202178016
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2021 12:39 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]
Het vak is zelfs een vereiste voor deelname aan de scriptie en niveau 400, redelijk aanzienlijk dus voor een bachelorvak.

Essay van 2500 woorden over de ethiek van het progressieve belastingstelsel in NL :Y)
Haha serieus, oké dan. Ben wel benieuwd wat iedereen dan gaat opschrijven, want fiscalisten stemmen relatief vaak op de VVD.

Tsja de bachelorscriptie heet niet voor niets Fiscaal Eindwerkstuk. Is niet eens een scriptie eigenlijk maar een essay. Absoluut niet te vergelijken ook met een masterscriptie.
pi_202474110
Zo Heeren, hoe maakt iedereen het hier?

Binnenkort alweer tentamens. Dit collegejaar gaat wel snel vind ik.
pi_202490132
quote:
Hi allemaal,

Oudere student: ik zou zeggen open universiteit. Maar als je toch regulier wil de EUR. Die heeft een (grote) groep deeltijd studenten (400 per jaar of zo) en op vrijdagmiddag college. Daar kom je echt van alles tegen. Voltijd een bachelor is niet zo leuk, veel studenten zijn dan nog echt een kindje dat stellig is in uitlatingen en dat eigenlijk behoefte heeft om regelmatig gecorrigeerd te worden en tsja levenservaring en gedrag. Ik heb zelf mijn bachelor aan de EUR gedaan en hoewel je daar niet moet verwachten dat je cumlaude kunt afstuderen (tentamens worden streng beoordeeld en de voorbereiding vanuit de EUR erop is vaak matig. Voor veel vakken haalt bijna niemand hoger dan 6/7 op miss 1-3 studenten na) is het wel goed te doen. In mijn jaar was er maar 1 cum laude afgestudeerde rechtenstudent en dat was iemand die eerst een paar jaar parttime ingeschreven stond en het laatste jaar fulltime.
EUR rechten is volgens mij wel momenteel de slechtst beoordeelde (rechten)studie van heel nederland volgens de keuzegids wat denk ik toch ligt aan dat studenten vaak goed en serieus hun tentamens voorbeiden en dan toch maar een 5,6 halen en dan nog tot de top 25% beste studenten horen
Oh ja, de EUR is helaas niet al te best in studenten begeleiden. Toppunt is het bachelorwerkstuk waar studenten elkaar tussentijds moeten beoordelen ipv dat je steeds feedback krijgt van een echte student. De VU waar ik mijn master deed vond ik daar zeker tijdens mijn (master)scriptie bij mijn toch nog overspannen docent wel echt stukken beter in. (Je moet wel hard zijn en soms doordrammen, zeuren en de studieadviseur erbij halen maar goed de begeleiding is nog steeds beter dan aan de EUR. En aan de VU merkte ik ook dat sommige studenten wel geluk hadden met hun begeleider en anderen dus niet die dus moeten gaan drammen)
Maar de VU heeft dacht ik ook minder studenten per docent (of organisatorisch toch het een en ander beter dan te uit de klauwen gegroeide EUR…….) Bij zowel de VU als de EUR merkte ik helaas dat er docenten zijn die wel reageren op je mails maar ook heel veel die dat niet doen. Medewerkers van universiteiten hebben helaas een hele hoge werkdruk en zijn doorgaans overbelast.

Mijn zusje studeert in Leiden de bachelor. Ik weet niet goed hoe de stof daar is en zo. Ik merkte tijdens mijn master wel dat veel Leidse studenten studievertraging hebben opgelopen. Miss is het daar wel heel veel meer dan de EUR feesten en stoer doen met dat je tentamens niet hebt gemaakt of er een slecht cijfer voor hebt zoals “iedereen”. Mijn zusje zegt wel dat iedereen er met kanker zou lopen schelden omdat het veel Leidenaren en Hagenezen zijn en ze daar wel erg van is geschrokken. Ik heb aan de EUR nooit dit soort taal gehoord en aan de VU alleen een keer in een computerzaal waarvan de meesten andere samenvattingen dan rechtsgeleerdheid naast zich hadden liggen en wellicht het eerste jaar deden en toch niet zouden halen

VU: geen bachelor gedaan wel master. Prima te doen overigens. De truuk hier is achteraf gezien dat je echt heel letterlijk kijkt naar wat er in de wet staat en dat laat zien. En sowieso goed laat merken dat je een tekst (begrijpend) kan lezen. Dat had ik achteraf op de eur wel iets beter willen leren/eringeramd krijgen. Nogmaals, jonge studenten met weinig levenservaring op de studie zijn gewoon irritant. Het is geen hoger niveau dan jijzelf waar je van kan leren. Die jonkies gaan toch al snel zelf dingen invullen en elkaar aanpraten en opjutten wat juist is ipv zelf dingen opzoeken, heel goed lezen en een oordeel vormen waar ze niet door hun vaak toch niet snuggere ouders of door hun al overbelaste docenten goed voor op de vingers worden getikt. Tijdens de master had ik zeer veel medestudenten die al fulltime werkten. Iets waarvan ik nu op de werkvloer merk dat zulke studenten ook aan de UvT studeren. Ik had een medestudent die wijkagent is maar ook een medestudent die in de ICT werkte maar toch liever de juristiek in wilde. VU master rechten staat goed aangeschreven, de bachelor een paar jaar geleden juist niet maar ik dacht dat die inmiddels al is verbeterd. Veel (of zelfs de meeste) VU masterstudenten komen van andere universiteiten en dan met name Utrecht, het lijkt met rechten meer een plek voor je master dan bachelor :P aan de EUR is het juist precies andersom terwijl juist daar de bachelor momenteel niet goed zou zijn aangeschreven en verschillende masters op papier dan weer wel…

Enfin, boodschap van dit verhaal is kijken hoe je zoveel mogelijk jonge studenten ontwijkt zodat je je kan ontwikkelen door je te kunnen optrekken aan een hoger niveau dan jijzelf wat mijns insziens aan een reguliere rechtenuni het beste aan de EUR bij de groep parttimestudenten/deeltijd kan

[ Bericht 3% gewijzigd door Dikke_Kont op 05-12-2021 23:08:32 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')