quote:
Op zondag 10 oktober 2021 16:09 schreef Markeerstift123 het volgende:Hi allemaal,
Welke universiteit kunnen jullie aanraden aan een wat oudere student (27)?
Op dit moment studeer ik aan de Open Universiteit. Zodra ik mijn propedeuse binnen heb, ben ik van plan om in te stromen bij een reguliere universiteit. Ik heb namelijk behoefte aan meer interactie en aansluiting met anderen.
Ik twijfel tussen de VU en Leiden. Leiden spreekt mij qua stad het meeste aan maar ik heb de indruk dat het veel jonge studenten aantrekt vanwege de verenigingen. Verder lijkt het mij vrij massaal met meer dan duizend eerstejaars en vraag mij af of dit niet ten kost gaat van de kwaliteit.
De VU komt wat serieuzer over, heeft een stuk minder eerstejaars (wat mij fijner lijkt) en bepaalde minors spreken mij ook erg aan. De omgeving is echter wat minder inspirerend.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
Oudere student: ik zou zeggen open universiteit. Maar als je toch regulier wil de EUR. Die heeft een (grote) groep deeltijd studenten (400 per jaar of zo) en op vrijdagmiddag college. Daar kom je echt van alles tegen. Voltijd een bachelor is niet zo leuk, veel studenten zijn dan nog echt een kindje dat stellig is in uitlatingen en dat eigenlijk behoefte heeft om regelmatig gecorrigeerd te worden en tsja levenservaring en gedrag. Ik heb zelf mijn bachelor aan de EUR gedaan en hoewel je daar niet moet verwachten dat je cumlaude kunt afstuderen (tentamens worden streng beoordeeld en de voorbereiding vanuit de EUR erop is vaak matig. Voor veel vakken haalt bijna niemand hoger dan 6/7 op miss 1-3 studenten na) is het wel goed te doen. In mijn jaar was er maar 1 cum laude afgestudeerde rechtenstudent en dat was iemand die eerst een paar jaar parttime ingeschreven stond en het laatste jaar fulltime.
EUR rechten is volgens mij wel momenteel de slechtst beoordeelde (rechten)studie van heel nederland volgens de keuzegids wat denk ik toch ligt aan dat studenten vaak goed en serieus hun tentamens voorbeiden en dan toch maar een 5,6 halen en dan nog tot de top 25% beste studenten horen
Oh ja, de EUR is helaas niet al te best in studenten begeleiden. Toppunt is het bachelorwerkstuk waar studenten elkaar tussentijds moeten beoordelen ipv dat je steeds feedback krijgt van een echte student. De VU waar ik mijn master deed vond ik daar zeker tijdens mijn (master)scriptie bij mijn toch nog overspannen docent wel echt stukken beter in. (Je moet wel hard zijn en soms doordrammen, zeuren en de studieadviseur erbij halen maar goed de begeleiding is nog steeds beter dan aan de EUR. En aan de VU merkte ik ook dat sommige studenten wel geluk hadden met hun begeleider en anderen dus niet die dus moeten gaan drammen)
Maar de VU heeft dacht ik ook minder studenten per docent (of organisatorisch toch het een en ander beter dan te uit de klauwen gegroeide EUR…….) Bij zowel de VU als de EUR merkte ik helaas dat er docenten zijn die wel reageren op je mails maar ook heel veel die dat niet doen. Medewerkers van universiteiten hebben helaas een hele hoge werkdruk en zijn doorgaans overbelast.
Mijn zusje studeert in Leiden de bachelor. Ik weet niet goed hoe de stof daar is en zo. Ik merkte tijdens mijn master wel dat veel Leidse studenten studievertraging hebben opgelopen. Miss is het daar wel heel veel meer dan de EUR feesten en stoer doen met dat je tentamens niet hebt gemaakt of er een slecht cijfer voor hebt zoals “iedereen”. Mijn zusje zegt wel dat iedereen er met kanker zou lopen schelden omdat het veel Leidenaren en Hagenezen zijn en ze daar wel erg van is geschrokken. Ik heb aan de EUR nooit dit soort taal gehoord en aan de VU alleen een keer in een computerzaal waarvan de meesten andere samenvattingen dan rechtsgeleerdheid naast zich hadden liggen en wellicht het eerste jaar deden en toch niet zouden halen
VU: geen bachelor gedaan wel master. Prima te doen overigens. De truuk hier is achteraf gezien dat je echt heel letterlijk kijkt naar wat er in de wet staat en dat laat zien. En sowieso goed laat merken dat je een tekst (begrijpend) kan lezen. Dat had ik achteraf op de eur wel iets beter willen leren/eringeramd krijgen. Nogmaals, jonge studenten met weinig levenservaring op de studie zijn gewoon irritant. Het is geen hoger niveau dan jijzelf waar je van kan leren. Die jonkies gaan toch al snel zelf dingen invullen en elkaar aanpraten en opjutten wat juist is ipv zelf dingen opzoeken, heel goed lezen en een oordeel vormen waar ze niet door hun vaak toch niet snuggere ouders of door hun al overbelaste docenten goed voor op de vingers worden getikt. Tijdens de master had ik zeer veel medestudenten die al fulltime werkten. Iets waarvan ik nu op de werkvloer merk dat zulke studenten ook aan de UvT studeren. Ik had een medestudent die wijkagent is maar ook een medestudent die in de ICT werkte maar toch liever de juristiek in wilde. VU master rechten staat goed aangeschreven, de bachelor een paar jaar geleden juist niet maar ik dacht dat die inmiddels al is verbeterd. Veel (of zelfs de meeste) VU masterstudenten komen van andere universiteiten en dan met name Utrecht, het lijkt met rechten meer een plek voor je master dan bachelor

aan de EUR is het juist precies andersom terwijl juist daar de bachelor momenteel niet goed zou zijn aangeschreven en verschillende masters op papier dan weer wel…
Enfin, boodschap van dit verhaal is kijken hoe je zoveel mogelijk jonge studenten ontwijkt zodat je je kan ontwikkelen door je te kunnen optrekken aan een hoger niveau dan jijzelf wat mijns insziens aan een reguliere rechtenuni het beste aan de EUR bij de groep parttimestudenten/deeltijd kan
[ Bericht 3% gewijzigd door Dikke_Kont op 05-12-2021 23:08:32 ]