abonnement Unibet Coolblue
pi_201483623
quote:
'Waar corona ineens op de stoep stond bij de horeca, staat de hoge gasprijs nu op de stoep bij de tuinbouw'



Het is het gesprek van de dag bij groente – en fruittelers in de regio. Veel glastuinbouwbedrijven zitten in zwaar weer door de hoge gasprijs van dit moment. Verduurzamen gaat langzaam en is prijzig. Veel ondernemers zijn dus nog aangewezen op gas. En dat zorgt voor pijn in de portemonnee.

“Dit gaat om heel veel geld”, zegt komkommerteler Jaco den Bakker uit Brielle. “Op die manier gaat ook de winstgevendheid flink naar beneden. Per vierkante meter is de gasprijs met 6 tot 7 euro gestegen. Dat klinkt als weinig, tot je bedenkt dat mijn kas 25 duizend vierkante meter is.”

Ook de energierekening van paprikateler Maikel van den Berg uit Bleiswijk komt dit jaar flink hoger uit. “Het gaat echt om tonnen, het is 150 duizend euro meer dan normaal."

Den Bakker denkt niet dat de prijs van komkommers op korte termijn ineens veel hoger wordt. “Maar over een paar maanden, kan het best zo zijn dat bijvoorbeeld komkommers duurder worden in de supermarkt. Er zijn prijzen afgesproken met de agrarische sector, dus de verhoging zal daarom niet meteen merkbaar zijn voor de consument.”

Om de prijs van de producten omhoog te krijgen, moet er minder aanbod komen. Dat betekent dat er eerst bedrijven moeten omvallen. “Het is de harde werkelijkheid in de tuinbouw”, betreurt Van den Berg.

De energiekosten bij de paprikateler waren eerst 20 procent van de totale kosten. “Momenteel gaat dat naar de 35 procent toe."

Ook Jakoline van Straalen van Glastuinbouw Nederland zegt dat de hoge gasprijs grote gevolgen heeft voor de bedrijven. “Het is de vraag of de supermarkt bereid is om meer te betalen. Het is een hele lastige situatie. We zijn in overleg als bedrijfstak over de prijsvorming.”

Enorm frustrerend
De hoge gasprijs zorgt er ook voor dat de noodzaak om te verduurzamen dichterbij komt. Den Bakker is met zijn komkommerbedrijf bezig met een aardwarmte-installatie. “De put is geslagen, maar er is helaas iets kapot. Dat duurt een half jaar om te laten repareren. Enorm frustrerend, want ik moet het nu met duur gas doen terwijl de oplossing al klaar ligt.”

Paprikakweker Van den Berg is ook hard bezig met verduurzaming. "Ik kan als paprikakweker geen leiding leggen tussen de Rotterdamse haven en Bleiswijk, daar hebben we de overheid voor nodig”, legt hij uit. “Ook moeten er meer bedrijven meedoen. Het is nu zo kleinschalig."

"Vorig jaar was verduurzamen minder noodzakelijk, nu is het bijna van levensbelang”, voegt Van den Berg eraan toe. “Waar corona ineens op de stoep stond bij de horeca, staat de gasprijs nu op de stoep bij de tuinbouw. Het is hopen dat de prijs zakt, net zoals je hoopt dat corona ook weer weg gaat.”
Gewoon doorbereken in de prijzen, niets aan de hand.
pi_201483764
Gaaf!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 23 september 2021 @ 15:25:06 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201483866
De enige reden dat die tuinbouw in Nederland kan bestaan is dat ze gas onder de marktwaarde krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201484145
Ik ben benieuwd wat voor vergelijking Forum voor Democratie hiermee kan treffen om gewicht in de argumentatie te kunnen plaatsen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_201484282
De glastuinbouw heeft afgelopen jaren een enorm hoge winstgevendheid gehad. Veel medelijden hoeven we dus niet te hebben. Bovendien konden uit die winsten klimaat investeringen worden gedaan. Dat er failliet zullen gaan omdat ze die winsten ondoelmatig besteden hoort gewoon bij de marktwerking.

Glastuinbouw
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_201484370
Laat die uitzuigers lekkers naar het Oostblok verkassen (no pun intended).

Scheelt ons een heleboel overlast en creeert een hoop ruimte.

Bizar gebeuren, dat zoveel stukje Nederland opgeofferd worden voor deze banale business.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201484397
Noordwest Friesland was altijd koude grondteelt van voornamelijk aardappelen en groenten.
Zo'n tien jaar geleden is een mislukt kassenprojekt opgestart in Berlikum, wat de Rabobank Leeuwarden een strop heeft opgeleverd van zo'n 13 miljoen euro, waarna zij moesten fuseren met een betere liquide Rabobank.

Onze verder wel fantastische gemeente, maar alleen met economische en financiële onbenullen aan het roer, leurt nu al jaren met het Waddenglas-projekt. Terwijl de Polen en Roemenen hier veel liever in de scheepsbouw willen werken.
pi_201484425
Hier in de omgeving was een weiland/akker.
Leuk.

Vervolgens hebben ze daar een enorm kassen complex neergezet. +12 containers waar ze hun loonslaven in op kunnen hokken. Ze kweken iets voor de export.

Bizar dat dit toegestaan wordt. Dit brengt de gemeenschap alleen maar een hoop overlast, en een enkele ondernemer profiteert er van.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201484628
Kun je nagaan hoeveel gas ze verstoken. Misschien eens nadenken om naar een land te vertrekken met een gunstiger klimaat.
pi_201484725
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:26 schreef Makrelis het volgende:
Kun je nagaan hoeveel gas ze verstoken. Misschien eens nadenken om naar een land te vertrekken met een gunstiger klimaat.
Zelfs met stijgende energieprijzen is het voor een heel groot deel van dit soort misbruikers nog rendabel. Kan je nagaan…
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201485084
De glastuinbouw mits up-to-date is van belang voor de voedselvoorziening alswel inkomsten uit export. De belangrijkste concurrentie vanuit Spanje en Italie is vele malen slechter in meerdere opzichten. Dmv Ledverlichting, biologische bestrijding van insectenplagen en gebruik van warmtepompen etc kan men hier nog veel bereiken.
De afhankelijkheid hier van goedkope arbeiders/plukkers gaat hierbij komende jaren dan flink afnemen.


Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_201485085
Het kost wat gas maar dan heb je ook wat:

pi_201485202
quote:
11s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:59 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Gewoon doorbereken in de prijzen, niets aan de hand.
Ja, erg leuk.
Maar het zijn niet de tuinders die de prijzen maken.
Het zijn de grootgrutters als Albert Heijn.

Tuinders verkopen allang niet meer op de veiling onder de klok.
Tegenwoordig wordt alles op voorhand verkocht, aan de hand van oogstprognoses.
De producten worden geleverd aan een handelaar, die ze voor de beste prijs gaat verkopen aan retailers.

Als er weinig geoogst wordt, willen ze best betalen, omdat ze weinig keus hebben.
Als er heel veel aanvoer is, kunnen ze gaan shoppen voor de laagste prijs.

Als branche afspraken maken om niet onder een bepaalde prijs aan de retailers te verkopen, is al vaker geprobeerd.
Maar dan is er altijd wel een die het voor een paar centen per kilo minder wil leveren.
Want daar gaat het om; centen.

De rest moet dan toch mee, anders verkopen ze niks meer.
Hebben de retailers toch weer gewonnen.

Zo vaak geprobeerd en zo vaak mislukt.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_201485906
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:10 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Ja, erg leuk.
Maar het zijn niet de tuinders die de prijzen maken.
Het zijn de grootgrutters als Albert Heijn.

Tuinders verkopen allang niet meer op de veiling onder de klok.
Tegenwoordig wordt alles op voorhand verkocht, aan de hand van oogstprognoses.
De producten worden geleverd aan een handelaar, die ze voor de beste prijs gaat verkopen aan retailers.

Als er weinig geoogst wordt, willen ze best betalen, omdat ze weinig keus hebben.
Als er heel veel aanvoer is, kunnen ze gaan shoppen voor de laagste prijs.

Als branche afspraken maken om niet onder een bepaalde prijs aan de retailers te verkopen, is al vaker geprobeerd.
Maar dan is er altijd wel een die het voor een paar centen per kilo minder wil leveren.
Want daar gaat het om; centen.

De rest moet dan toch mee, anders verkopen ze niks meer.
Hebben de retailers toch weer gewonnen.

Zo vaak geprobeerd en zo vaak mislukt.
mwah het is een kwestie van vraag en aanbod hoor... de klant, in veel gevallen de supermarkt kiest gewoon de goedkoopste. Ze zeggen wel ik wil die prijs, maar als niemand en echt niemand dan levert dan hebben de supermarkten geen keuze om meer te betalen, of ze kopen het niet in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201485985
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mwah het is een kwestie van vraag en aanbod hoor... de klant, in veel gevallen de supermarkt kiest gewoon de goedkoopste. Ze zeggen wel ik wil die prijs, maar als niemand en echt niemand dan levert dan hebben de supermarkten geen keuze om meer te betalen, of ze kopen het niet in.
Ga het ze maar vertellen hoe het wel moet, dan.
In de 25 jaar dat ik in de glastuinbouw heb gewerkt, is het nog nooit gelukt.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_201485998
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:09 schreef marc0871 het volgende:
Ga het ze maar vertellen hoe het wel moet, dan.
In de 25 jaar dat ik in de glastuinbouw heb gewerkt, is het nog nooit gelukt.
dat komt omdat er niemand zichzelf failliet wil laten gaan. Maar als er collectief wordt gezegd, we leveren niet meer voor die prijs, dan kan de supermarkt kiezen tussen, dan kopen we het niet of ze betalen wel die prijs.

Deze collectieve afspraken mogen trouwens niet vastgelegd worden want dan is het kartelvorming.

Tuinders zijn vrij om te kiezen of verkoop of vernietigen.... Om iets te bereiken moeten wel alle tuinders dan kiezen voor vernietigen en dat zonder onderling contact.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201486109
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat komt omdat er niemand zichzelf failliet wil laten gaan. Maar als er collectief wordt gezegd, we leveren niet meer voor die prijs, dan kan de supermarkt kiezen tussen, dan kopen we het niet of ze betalen wel die prijs.

Deze collectieve afspraken mogen trouwens niet vastgelegd worden want dan is het kartelvorming.
Ja, en daarom werkt het dus niet.

quote:
Tuinders zijn vrij om te kiezen of verkoop of vernietigen....
Oh, maar dat hebben ze een aantal jaren geleden ook gedaan.
Hele bergen met komkommers en tomaten die lagen te rotten.
6 cent de kilo/per stuk vonden ze niet eens de moeite om ze weer terug te laten vervoeren.
Hebben ze alles op een hoop gegooid.
Vrachtwagens vol.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_201486120
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:25 schreef LXIV het volgende:
De enige reden dat die tuinbouw in Nederland kan bestaan is dat ze gas onder de marktwaarde krijgen.
Glastuinbouw heeft anno 2021 net zo veel in Nederland te zoeken als textielindustrie eind jaren '60/begin jaren '70: he-le-maal niets...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 23 september 2021 @ 18:20:59 #19
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201486138
Gewoon compleet optiefen met die sector. Sloten MOE landers die het werk moeten komen doen omdat het zwaar en onderbetaald is, fiscale voordeeltjes om hier in de winter kasjes te verwarmen en dan nu jammeren.

Blijkbaar is het niet levensvatbaar. Ajuus dan maar :W
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201486170
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:19 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Glastuinbouw heeft anno 2021 net zo veel in Nederland te zoeken als textielindustrie eind jaren '60/begin jaren '70: he-le-maal niets...
En er kunnen aardig wat woningen staan als je al die kassen platgooit ;)

Wordt tijd voor een (grotendeels solar en wind aangedreven) elektrische spoorlijn naar Spanje, daar mooi de paprika's halen.
pi_201486396
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En er kunnen aardig wat woningen staan als je al die kassen platgooit ;)

Wordt tijd voor een (grotendeels solar en wind aangedreven) elektrische spoorlijn naar Spanje, daar mooi de paprika's halen.
Waar 8 tot 14 keer de hier toegestane hoeveelheid residuen van gewasbeschermingsmiddelen op zitten, waarvan sommigen hier al 10 jaar of langer verboden zijn.

Moet je 's winters eens bij de lobben en in de kroontjes kijken of er blauw/grijze of witte residuen in zitten.
En dan land van herkomst bekijken.

Nou weet ik wel dat de meeste stoffen maar een dag of 3 werkzaam zijn, maar ik vind dat toch een raar idee.
Wij mogen er in de zomer niet of nauwelijks wat op hebben zitten, terwijl zij in de winter zulke gifballen mogen leveren.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_201488670
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:40 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Waar 8 tot 14 keer de hier toegestane hoeveelheid residuen van gewasbeschermingsmiddelen op zitten, waarvan sommigen hier al 10 jaar of langer verboden zijn.

Moet je 's winters eens bij de lobben en in de kroontjes kijken of er blauw/grijze of witte residuen in zitten.
En dan land van herkomst bekijken.

Nou weet ik wel dat de meeste stoffen maar een dag of 3 werkzaam zijn, maar ik vind dat toch een raar idee.
Wij mogen er in de zomer niet of nauwelijks wat op hebben zitten, terwijl zij in de winter zulke gifballen mogen leveren.
Daarnaast de uitbuiting op grote schaal van illegale migranten die bijvoorbeeld zonder enige beschermingsmiddelen de teelt met insecticiden en herbiciden bespuiten.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 23 september 2021 @ 21:11:43 #23
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201489614
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:26 schreef Makrelis het volgende:
Kun je nagaan hoeveel gas ze verstoken. Misschien eens nadenken om naar een land te vertrekken met een gunstiger klimaat.
Glastuinbouw verstookt 10% van het totale Nederlandse gasverbruik. Kleinverbruikers in de glastuinbouw betalen maar 5 cent energiebelasting waar jij als overige kleinverbruiker 42 cent betaalt per kuub. De meeste tuinders kunnen het wel uitzingen zolang hun energiecontract nog loopt. Tot die tijd hebben ze bedenktijd of ze gaan stoppen, verduurzamen of verkassen naar Zuid-Europa inclusief de arbeidsmigranten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 23-09-2021 21:16:55 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201490032
quote:
3s.gif Op donderdag 23 september 2021 21:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Glastuinbouw verstookt 10% van het totale Nederlandse gasverbruik. Kleinverbruikers in de glastuinbouw betalen maar 5 cent energiebelasting waar jij als overige kleinverbruiker 42 cent betaalt per kuub. De meeste tuinders kunnen het wel uitzingen zolang hun energiecontract nog loopt. Tot die tijd hebben ze bedenktijd of ze gaan stoppen, verduurzamen of verkassen naar Zuid-Europa inclusief de arbeidsmigranten.
Het merendeel van de arbeidsmigranten hier is legaal want hier wordt vervolgt in geval van illegale arbeid in tegenstelling tot Italie en Spanje waar het zelden tot nooit tot vervolging komt.
De salarissen in Spanje en Italie zijn voor illegalen circa 4 tot 5 euro per uur.

quote:
Spain Gets Rich on Cheap Immigrant Labor
It takes Halib an hour walk to where he works in a glasshouse.

"The work is difficult," he said. "It's very hot, and for eight hours, they pay me 31 euros ($42). Life is bad."

Being illegal leaves many of the workers vulnerable to exploitation. Abdelkader Cacha, a right's campaigns at the agricultural workers union, SOC, said there is no protection for workers.

"They don't have masks or any protective clothing," he said. "And those who ask for them, get kicked out."
quote:
'We pick your food': migrant workers speak out from Spain's 'Plastic Sea'
In August, the Observer interviewed more than 45 migrants employed as farm workers in Almería. A joint supply chain investigation by Ethical Consumer magazine has linked many of these workers to the supply chains of UK supermarkets including Tesco, Sainsbury's, Asda, Lidl and Aldi.

Workers employed by Spanish food companies linked to UK supermarkets also claimed that throughout the pandemic they have been denied access to adequate personal protective equipment (PPE) that under Spanish law they are entitled to as essential workers. Many said they were not given enough face masks, gloves or hand sanitiser and have been unable to socially distance at work.


[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 23-09-2021 21:42:02 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 23 september 2021 @ 21:59:40 #25
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_201490493
Afrikanen zijn de de Polen van Spanje. _O_
Enige voordeel is dat ze minder zuipen als onze Polen haha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')