abonnement Unibet Coolblue
pi_201475320
Een kennis van me heeft net een huurcontract getekend voor een kamer. In het huurcontract staat dat het schilderen van de wanden of boren in de wanden niet is toegestaan zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder.

Ik lees hier dat dit voor een rechter bijvoorbeeld geen stand houdt omdat het een inbreuk is op de persoonlijke leefsfeer: https://www.woonbond.nl/nieuws/vreemde-voorwaarden-huurcontract

Hij heeft uiteraard wel meteen getekend omdat hij door de woningnood geen keuze heeft en de makelaar anders een ander kiest. Hij wil echter wel graag de muur schilderen en wat schilderijtjes ophangen. Wat is nu verstandig? Toestemming vragen omdat dat zo in het contract staat en dan de kans krijgen om nee te horen? Achteraf bezwaar maken tegen de voorwaarden van het contract en kijken of het kan worden aangepast? Of gewoon gaan schilderen en boren? Mijn kennis is bang dat bij tóch schilderen en boren later ook nog eens moeilijk zal worden gedaan over de borg.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 22 september 2021 @ 20:47:58 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201475393
quote:
8s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:41 schreef JohnDDD het volgende:
Mijn kennis is bang dat bij tóch schilderen en boren later ook nog eens moeilijk zal worden gedaan over de borg.
Als je de kamer niet in originele staat achterlaat lijkt het me logisch dat de kosten om het weer in originele staat te krijgen van de borg afgehaald worden ja.
pi_201475409
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:47 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Als je de kamer niet in originele staat achterlaat lijkt het me logisch dat de kosten om het weer in originele staat te krijgen van de borg afgehaald worden ja.
In originele staat gaat sowieso niet. De kamer wordt namelijk bewoond en dan ontstaan er altijd gebruikssporen.

Voor zover ik weet is het genoeg om de kamer weer in vergelijkbare staat achter te laten, wat zoveel betekent als gaten dichtstoppen en eventuele in een neutrale kleur overschilderen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 22 september 2021 @ 21:03:47 #4
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_201475643
Een vriend van me had eenzelfde bepaling, daar was het appartement 'gerenoveerd' met gipsplaten voorzetwanden, vandaar. Een schilderij is geen probleem maar met echt zware dingen ophangen moet je opletten.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_201475670
Wat is er mis met toestemming vragen?
pi_201475676
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 21:03 schreef Clupea het volgende:
Een vriend van me had eenzelfde bepaling, daar was het appartement 'gerenoveerd' met gipsplaten voorzetwanden, vandaar. Een schilderij is geen probleem maar met echt zware dingen ophangen moet je opletten.
Dit inderdaad. En dan nog steeds kun je kastjes ophangen oid, alleen moet je daar een ander ophangsysteem voor kopen of maken.

Het gaat de verhuurder er gewoon om dat er geen schade ontstaat waar achteraf gedoe over kan komen.
pi_201476240
quote:
Het gaat de verhuurder er gewoon om dat er geen schade ontstaat waar achteraf gedoe over kan komen.
Als je bang bent dat je woonruimte gebruikt wordt dan moet je het niet verhuren ... maar deze bepaling houdt echt wel stand bij de rechter tot op zekere hoogte, dit is kamerhuur he en geen hele woning.

Redelijke verzoeken zullen moeten worden ingewilligd, maar je kan je ook voorstellen dat sommige muren niet geschikt zijn voor gaatjes of bepaalde kleuren niet gemakkelijk herstelbaar zijn bij iets wat toch van nature voor tijdelijke aard is over het algemeen (kamerverhuur).

Ook een beetje kip-ei, in je contract staat in overleg. Zomaar doen is dat dan wel of niet redelijk? Vragen is niet meteen een nee natuurlijk. Het zal van het geval afhangen lijkt me, en net als zoveel dingen, als je met je huisbaas en huurcontract bij de rechter staat ben je imho al veeeeeel te ver heen.
Dum de dum
pi_201477896
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 21:45 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Als je bang bent dat je woonruimte gebruikt wordt dan moet je het niet verhuren ... maar deze bepaling houdt echt wel stand bij de rechter tot op zekere hoogte, dit is kamerhuur he en geen hele woning.

Redelijke verzoeken zullen moeten worden ingewilligd, maar je kan je ook voorstellen dat sommige muren niet geschikt zijn voor gaatjes of bepaalde kleuren niet gemakkelijk herstelbaar zijn bij iets wat toch van nature voor tijdelijke aard is over het algemeen (kamerverhuur).

Ook een beetje kip-ei, in je contract staat in overleg. Zomaar doen is dat dan wel of niet redelijk? Vragen is niet meteen een nee natuurlijk. Het zal van het geval afhangen lijkt me, en net als zoveel dingen, als je met je huisbaas en huurcontract bij de rechter staat ben je imho al veeeeeel te ver heen.
Uitgaande van een kale woonruimte die gehuurd wordt gaat zo'n bepaling in Nederland echt geen stand houden. Tijdens de huurperiode mag je zo'n beetje alles in je eigen woonruimte doen wat je wilt. Zolang het maar niet in strijd is met de wet of overlast danwel gevaar veroorzaakt.

Het naar eigen wens inrichten en decoreren van de woonruimte behoort absoluut tot het woongenot. En je hebt van je verhuurder geen separate toestemming nodig om van het woongenot van de gehuurde woonruimte gebruik te maken. Het wederzijds ondertekende huurcontract geeft immers al die toestemming.

De enige uitzondering waarbij er beperkingen toegestaan zijn op het opnieuw decoreren, is wanneer de woonruimte gestoffeerd of gemeubileerd verhuurd wordt.

Wel mag een verhuurder verwachten dat bij vertrek van de huurder schroefgaten dicht geplamuurd worden en de muren in een lichte neutrale tint geschilderd worden. Zodat een nieuwe huurder met normale muurverf in één keer het gewenste resultaat krijgt. Als je bereid bent nog een keer te sausen bij vertrek, mag je gerust je muren knal oranje, donkerpaars of fluo groen schilderen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 september 2021 @ 23:49:04 #9
408813 crew  trein2000
pi_201478077
quote:
Artikel 215 113
1 De huurder is niet bevoegd de inrichting of gedaante van het gehuurde geheel of gedeeltelijk te veranderen dan na schriftelijke toestemming van de verhuurder, tenzij het gaat om veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten kunnen worden ongedaan gemaakt en verwijderd.

2 Indien het de huur van woonruimte betreft, verleent de verhuurder binnen acht weken de toestemming in ieder geval, indien de voorgenomen veranderingen de verhuurbaarheid van het gehuurde niet schaden, dan wel niet leiden tot een waardedaling van het gehuurde.

3 Indien de verhuurder de toestemming niet verleent, kan de huurder vorderen dat de rechter hem zal machtigen tot het aanbrengen van de veranderingen. Indien de verhuurder niet tevens de eigenaar, vruchtgebruiker of erfpachter van de zaak is, draagt de verhuurder ervoor zorg dat ook de eigenaar, vruchtgebruiker of erfpachter tijdig in het geding wordt geroepen. Indien op de zaak een hypotheek rust, bestaat deze verplichting tevens ten aanzien van de hypotheekhouder.

4 De rechter wijst de vordering in ieder geval toe, indien de verhuurder op grond van lid 2 toestemming had behoren te geven. In andere gevallen wijst hij de vordering slechts toe, indien de veranderingen noodzakelijk zijn voor een doelmatig gebruik van het gehuurde door de huurder of het woongenot verhogen en geen zwaarwichtige bezwaren aan de zijde van de verhuurder zich tegen het aanbrengen daarvan verzetten.

5 De rechter kan aan de machtiging voorwaarden verbinden of daarbij een last opleggen; hij kan op vordering van de verhuurder de huurprijs verhogen, indien de veranderingen daartoe aanleiding geven.

6 Van de voorgaande leden kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken, tenzij het de buitenzijde van gehuurde woonruimte betreft.
Kleine dingetjes mag je gewoon doen. En voor wat grotere dingen moet de verhuurder in principe toestemming geven tenzij.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201478479
quote:
8s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:41 schreef JohnDDD het volgende:
Hij wil echter wel graag wat schilderijtjes ophangen. Wat is nu verstandig? Toestemming vragen omdat dat zo in het contract staat en dan de kans krijgen om nee te horen?
Tesa klevende schroeven.
https://www.tesa.com/nl-n(...)n/klevende-schroeven
pi_201478736
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:47 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Als je de kamer niet in originele staat achterlaat lijkt het me logisch dat de kosten om het weer in originele staat te krijgen van de borg afgehaald worden ja.
Vaak zijn er algemene voorwaarden aan wat dat dan inhoudt.

Bijvoorbeeld witte muren en geen behang.
Maar dat is niet altijd realistisch.

De oud bewoners laten soms ook zaken achter op muren of in of rondom het huis, als de opzichter dat niet heeft laten verwijderen, hoort het bij het gehuurde.

Kun je moeilijk verwachten van de volgende bewoners dat zij het wel moeten weghalen bij vertrek.
Het is maw, vaak toch iets ingewikkelder dan je zou verwachten.
pi_201478745
Wel mooi dat iedereen er een andere mening op na houdt. Denk dat je er het snelste achter komt als je gewoon aan de verhuurder vraagt of je een wandje mag schilderen.
pi_201478830
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 23:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Uitgaande van een kale woonruimte die gehuurd wordt gaat zo'n bepaling in Nederland echt geen stand houden. Tijdens de huurperiode mag je zo'n beetje alles in je eigen woonruimte doen wat je wilt. Zolang het maar niet in strijd is met de wet of overlast danwel gevaar veroorzaakt.

Het naar eigen wens inrichten en decoreren van de woonruimte behoort absoluut tot het woongenot. En je hebt van je verhuurder geen separate toestemming nodig om van het woongenot van de gehuurde woonruimte gebruik te maken. Het wederzijds ondertekende huurcontract geeft immers al die toestemming.

De enige uitzondering waarbij er beperkingen toegestaan zijn op het opnieuw decoreren, is wanneer de woonruimte gestoffeerd of gemeubileerd verhuurd wordt.

Wel mag een verhuurder verwachten dat bij vertrek van de huurder schroefgaten dicht geplamuurd worden en de muren in een lichte neutrale tint geschilderd worden. Zodat een nieuwe huurder met normale muurverf in één keer het gewenste resultaat krijgt. Als je bereid bent nog een keer te sausen bij vertrek, mag je gerust je muren knal oranje, donkerpaars of fluo groen schilderen.
Topic gaat over kamer huur, niet de huur van een volledige zelfstandige woonruimte ...

Natuurlijk moet je eea zo kunnen inrichten als jij wilt, maar zomaar de muren vol met gaten boren kan echt wel een veligheidsrisico met zich mee brengen. Muren kunnen ook van bepaalde materialen zijn gemaakt die je niet zomaar kan/mag beschilderen of je een rolberoerte van krijgt wat het kost als je ze moet herstellen (daarom mocht je er geen gaten in maken he ...) al is het wel logisch dat je ook meteen in het huurcontract aangeeft waarom zaken niet mogen ...

Uberhaupt gaat het om de intentie van de bepaling; is het een sjago oud wijf/man die moeilijk doet over z'n kamer die niet mag veranderen of een bewuste verhuurder die de brandveiligheid in het oog moet houden en daarom geen (onbeperkte, onbekende) doorvoeren in brandwerende materialen kan riskeren.

Je hebt pas een stok om mee te slaan als je het vraagt, en een nee zonder motivatie krijgt. Zomaar wat doen en het weer ongedaan moeten maken omdat er een valide reden is dat het niet mag om een valide reden is ook weer zo zonde. Zomaar als huurder schijt aan zaken op de zwarte of grijze lijstjes gaan hebben en toch doen is een fantastische manier om zomaar in een hoop gezeik terecht te komen.
Dum de dum
pi_201479571
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 08:13 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Topic gaat over kamer huur, niet de huur van een volledige zelfstandige woonruimte ...

En waar maakt de regelgeving onderscheid in het woongenot van een zelfstandige woonruimte en onzelfstandige woonruimte?

quote:
Natuurlijk moet je eea zo kunnen inrichten als jij wilt, maar zomaar de muren vol met gaten boren kan echt wel een veligheidsrisico met zich mee brengen. Muren kunnen ook van bepaalde materialen zijn gemaakt die je niet zomaar kan/mag beschilderen of je een rolberoerte van krijgt wat het kost als je ze moet herstellen (daarom mocht je er geen gaten in maken he ...) al is het wel logisch dat je ook meteen in het huurcontract aangeeft waarom zaken niet mogen ...

Uberhaupt gaat het om de intentie van de bepaling; is het een sjago oud wijf/man die moeilijk doet over z'n kamer die niet mag veranderen of een bewuste verhuurder die de brandveiligheid in het oog moet houden en daarom geen (onbeperkte, onbekende) doorvoeren in brandwerende materialen kan riskeren.

Als dat soort situaties zich voordoen, moet verhuurder pro-actief gemotiveerd aangeven waarom voor die wanden beperkingen gelden ten aanzien van het aankleden van de woning. Bijvoorbeeld dat voor het schilderen eerst voorstrijkmiddel of primer type X gebruikt wordt. Of dat in de koof om de leidingschacht links in de kamer niet geboord mag worden omdat dit de brandwerende bekleding van de koof aantast.


quote:
Je hebt pas een stok om mee te slaan als je het vraagt, en een nee zonder motivatie krijgt. Zomaar wat doen en het weer ongedaan moeten maken omdat er een valide reden is dat het niet mag om een valide reden is ook weer zo zonde. Zomaar als huurder schijt aan zaken op de zwarte of grijze lijstjes gaan hebben en toch doen is een fantastische manier om zomaar in een hoop gezeik terecht te komen.
Nee, dit soort kleine aanpassingen als schilderen of een schroefje in de muur draaien om een schilderijtje op te hangen mogen in beginsel gewoon zonder toestemming gedaan worden. Het hierboven geciteerde wetsartikel is daarin duidelijk.
pi_201479809
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 23:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 09:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Erg informatief dit. Je herinnert me er weer even aan waarom een forum een goed idee kan zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201479917
Ik heb in genoeg huizen gewoond waarin de staat van de muren zo slecht is dat je er kraters in maakt met een boormachine. Ik snap dit dus wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 23 september 2021 @ 10:23:44 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201480056
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb in genoeg huizen gewoond waarin de staat van de muren zo slecht is dat je er kraters in maakt met een boormachine. Ik snap dit dus wel.
Of huurders die na een huurperiode de muren achterlaten met 100 boorgaten erin, al dan niet zeer slecht dichtgesmeerd.
pi_201480610
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:49 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
In originele staat gaat sowieso niet. De kamer wordt namelijk bewoond en dan ontstaan er altijd gebruikssporen.

Voor zover ik weet is het genoeg om de kamer weer in vergelijkbare staat achter te laten, wat zoveel betekent als gaten dichtstoppen en eventuele in een neutrale kleur overschilderen.
De bedoeling van deze regel is natuurlijk dat de woning achtergelaten wordt zoals hij verhuurd is aan de verhuurder. Dus niet dat bijvoorbeeld de muren in de woning wit waren tijdens de levering. En als je het verlaat dat ze dan blauw zijn. Met andere woorden ik zou gewoon gaan schilderen en boren :)
  donderdag 23 september 2021 @ 11:27:42 #19
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201480826
Gewoon doen. Sowieso laatste maand de huur niet overmaken verrekent ie maar met de borg. Als ie moeilijk gaat doen mag ie z'n best doen om kosten op je te verhalen wat waarschijnlijk niet lukt. Rare bepaling in het contract moet je gewoon schijt aan hebben. Het is niet alsof je zomaar een andere woning kan krijgen in dit verrotte neoliberale kutland. Dus je wordt zo'n beetje gedwongen whatever te tekenen.
pi_201480864
behangen en dan alles ophangen met montagekit. dat zal hem leren, die verhuurder.
pi_201482571
quote:
7s.gif Op donderdag 23 september 2021 11:27 schreef borbit het volgende:
Gewoon doen. Sowieso laatste maand de huur niet overmaken verrekent ie maar met de borg. Als ie moeilijk gaat doen mag ie z'n best doen om kosten op je te verhalen wat waarschijnlijk niet lukt. Rare bepaling in het contract moet je gewoon schijt aan hebben. Het is niet alsof je zomaar een andere woning kan krijgen in dit verrotte neoliberale kutland. Dus je wordt zo'n beetje gedwongen whatever te tekenen.
De borg is twee maanden huur.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 23 september 2021 @ 14:25:20 #22
414785 sirdanilot
pi_201483142
Zoals met alles eerst wachten tot je goed en wel de sleutels hebt en alles geregeld is, daarna toestemming vragen, indien geweigerd kun je het gewoon doen en dan zie je bij de rechter wel of je je borg terugkrijgt .
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 23 september 2021 @ 14:26:29 #23
414785 sirdanilot
pi_201483158
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 13:43 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
De borg is twee maanden huur.
Dan zorgen dat je 2 maand huurachterstand hebt voordat je opzegt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201483825
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 09:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als dat soort situaties zich voordoen, moet verhuurder pro-actief gemotiveerd aangeven waarom voor die wanden beperkingen gelden ten aanzien van het aankleden van de woning. Bijvoorbeeld dat voor het schilderen eerst voorstrijkmiddel of primer type X gebruikt wordt. Of dat in de koof om de leidingschacht links in de kamer niet geboord mag worden omdat dit de brandwerende bekleding van de koof aantast.
[..]

Hier zat ik ook aan te denken. Als er bijvoorbeeld metalstudwanden gebruikt zijn, kan het boren in de wanden een vanuit het Bouwbesluit vereiste brandwerendheid teniet doen. Als verhuurder zou ik niet blij worden als ik door toedoen van mijn huurder gezeik krijg met bouw- en woningtoezicht of een verzekeraar.
Maar dan lijkt het mij verstandiger om dit met die uitleg aan de huurder te communiceren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201484583
Van jouw opties sluit het een het andere niet uit.

Je kan beginnen met toestemming vragen. Wellicht is het probleem helemaal geen probleem en maak jij je om niets druk.
Bij een 'nee' kan je altijd nog bezwaar maken tegen het contract of zelf beginnen met het risico dat je de borg verliest. Als je er hele rechtelijke toestanden van wilt maken om het contract goed te krijgen, kan jij je wel afvragen of het niet goedkoper is om gewoon te accepteren dat je de borg kwijt bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')