abonnement Unibet Coolblue
pi_201397212
bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/245355176/britse-uitvinder-betaalbare-computer-clive-sinclair-81-overleden


Sir Clive Sinclair op z'n (geflopte) C5.

quote:
Britse uitvinder betaalbare computer Clive Sinclair (81) overleden

LONDEN (ANP/AFP) - De Britse uitvinder Clive Sinclair is donderdag op 81-jarige leeftijd overleden in zijn woning in Londen, na een jarenlange strijd tegen kanker.

Sinclair was een van de grondleggers van betaalbare computers. Hij werd onder meer bekend met baanbrekende uitvindingen zoals een elektronische rekenmachine in de jaren 70 en verschillende personal computers (pc’s) in de jaren 80.

Met de Sinclair ZX80, een pc die in 1980 op de markt kwam voor een bedrag van minder dan 100 Britse pond, werden computers toegankelijk voor een breed Brits publiek. Andere thuiscomputers, zoals de Apple II, kosten destijds veel meer. Het bedrijf van Sinclair was de eerste ter wereld die meer dan een miljoen machines verkocht.

Dure flop
Niet alle uitvindingen van de Brit waren succesvol. Zo was de Sinclair C5, een elektrische driewieler die in 1985 werd gepresenteerd als het vervoersmiddel van de toekomst, een dure flop. Gezien de huidige focus op elektrische voertuigen was Sinclair zijn tijd echter mogelijk ver vooruit.

De dochter van Sinclair vertelt aan de BBC dat de uitvinder nog tot vorige week aan nieuwe plannen zat te werken omdat „dat nou eenmaal was wat hij het liefste deed.” In 2013 vertelde de uitvinder aan de BBC dat hij zelf nooit computers gebruikte. „Ik houd niet van de afleiding”, legde hij uit.
Als verzamelaar van Sinclair computers voelt dit toch een beetje als het een "einde van een tijdperk".
RIP Sir Clive

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-09-2021 11:48:27 ]
pi_201397233
Z'n eerste computer in kleine oplage, de Sinclair MK14:



De eerste betaalbare computer uit 1980, de Sinclair ZX80 met 1KB geheugen.
Je kon hem kant-en-klaar kopen of iets goedkoper als kit die je zelf in elkaar moest solderen.
Het toetsenbord was afschuwelijk en bij het typen ververste het hele scherm na indrukken van 1 teken.

Van deze machine heb ik er een stuk of 8, waarvan de 1 nog geler dan de andere.



Al m'n ZX80's op een rij en ter vergelijking een ZX Spectrum en een ZX81.



De opvolger in 1981 was de Sinclair ZX81.
Deze had nog steeds maar 1KB geheugen maar dit was wel uitbreidbaar met een losse module van 16KB die je achterin kon steken. Je kon beter niet te hard tegen de tafel stoten, grote kans dat het contact met de module wegviel en je je programma opnieuw kon intikken. Het toetsenbord was nog steeds waardeloos maar het scherm knipperde gelukkig niet meer na iedere toetsaanslag.

Ook deze machine kon je als kit kopen (waar ik naast enkele gebouwde exemplaren ook nog 1 exemplaar van heb in ongebouwde staat).



In 1982 kwam Sinclair met z'n succesvolle Sinclair ZX Spectrum.
De toetsen waren van rubber (kleine vooruitgang) en de machines hadden 16 of 48KB en kleurweergave!



Er volgden nog enkele computermodellen waarna Sinclair ongeveer failliet ging aan z'n elektrische C5 (zie OP) en z'n computerdivisie "Sinclair Research" verkocht aan Amstrad.

Naast computers maakte Sinclair ook rekenmachines, versterkers, een micro radio, een horloge met radio, een mini-TV en vele andere bijzondere producten.
Zie ook:




[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-09-2021 12:00:46 ]
pi_201397266
Wel ZX81 geworden!
Rip beste man…
  vrijdag 17 september 2021 @ 11:40:05 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201397301
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
De eerste betaalbare computer, de Sinclair ZX80 met 1KB geheugen:

[ afbeelding ]
Uit 1980.
Die ziet er toch nog redelijk modern uit.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201397318
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Uit 1980.
Die ziet er toch nog redelijk modern uit.
Legendarisch was het schaakprogramma dat in 1k paste! En hij was nog sterk ook.
Was een heel knap staaltje programmeerwerk.
pi_201397324
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:37 schreef -Sigaartje het volgende:
Wel ZX81 geworden!
Rip beste man…
Markante man met vooruitstrevende ideeën. Vooral die foto hier met zijn electrisch aangedreven wagentje was natuurlijk zijn tijd 30 jaar vooruit.

Veel plezier gehad met mijn zx spectrum toendertijd mijn eerste computer.
pi_201397603
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Markante man met vooruitstrevende ideeën. Vooral die foto hier met zijn electrisch aangedreven wagentje was natuurlijk zijn tijd 30 jaar vooruit.

Veel plezier gehad met mijn zx spectrum toendertijd mijn eerste computer.
Ja, was een leuke computer voor het geld in die tijd :)
pi_201397729
Ik had op school het vak "Computerkunde" . En dan hadden we 1 ZX Spectrum per groepje van 4 leerlingen. En die ZX spectrum werkte heel veel met toetsencombinaties. En dat werkt niet zo handig als er dus 4 paar handen over het toetsen bord gaan.

Verder natuurlijk een geniale man overleden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 17 september 2021 @ 13:34:55 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201398918
Ik ben begonnen met een ZX81. Legendarisch. (M'n username komt ook van een Sinclair product)
pi_201399837
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 13:34 schreef qltel het volgende:
Ik ben begonnen met een ZX81. Legendarisch. (M'n username komt ook van een Sinclair product)
Nice! De Sinclair QL heb ik nog in goede staat, boxed in m'n collectie. Prachtmachine met z'n microdrive en tegelijk heel fragiel, zoals bijna alle Sinclair producten. Hij had de gave om iets uit te vinden en produceren dat voor een breed publiek betaalbaar was en zocht ook altijd "shortcuts" om het goedkoop te houden. Er zat zelden een onderdeel teveel op een product.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 17 september 2021 @ 15:05:35 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201400241
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nice! De Sinclair QL heb ik nog in goede staat, boxed in m'n collectie. Prachtmachine met z'n microdrive en tegelijk heel fragiel, zoals bijna alle Sinclair producten. Hij had de gave om iets uit te vinden en produceren dat voor een breed publiek betaalbaar was en zocht ook altijd "shortcuts" om het goedkoop te houden. Er zat zelden een onderdeel teveel op een product.
Van de QL heb ik ook nog een stapeltje liggen. Ik heb 'm erg lang gebruikt. De bijgeleverde database was een prachtig programma. Ik heb zelfs de PC-versie ervan tot ver in de jaren 90 voor diverse toepassingen gebruikt.

ZX-spectrum ben ik nooit zo'n fan van geweest,, maar ik heb 'm uiteraard wel gebruikt (Atic Atac blijft een leuk spelletje). En de ZX-81 was super voor die tijd. ZX-80 heb ik nooit in mijn bezit gehad..

Tja, het was fragiel en in deze tijd misschien vrij belachelijk, maar het was toegankelijk, goedkoop en goed bruikbaar. En meer wilde je in die tijd niet.
pi_201400641
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:05 schreef qltel het volgende:

[..]
Van de QL heb ik ook nog een stapeltje liggen. Ik heb 'm erg lang gebruikt. De bijgeleverde database was een prachtig programma. Ik heb zelfs de PC-versie ervan tot ver in de jaren 90 voor diverse toepassingen gebruikt.

ZX-spectrum ben ik nooit zo'n fan van geweest,, maar ik heb 'm uiteraard wel gebruikt (Atic Atac blijft een leuk spelletje). En de ZX-81 was super voor die tijd. ZX-80 heb ik nooit in mijn bezit gehad..

Tja, het was fragiel en in deze tijd misschien vrij belachelijk, maar het was toegankelijk, goedkoop en goed bruikbaar. En meer wilde je in die tijd niet.
Nee, idd.

M'n eerste ervaring met een computer was een Laser 310 die je via Scheidegger bij de cursus leende.
Zo'n 2 jaar terug heb ik zo'n zelfde exemplaar (met originele koffer) ook daadwerkelijk gevonden op Marktplaats en mijn cursusmap had ik nog :)

Kort daarna leende ik van een docent op de MAVO een Toshiba MSX en dat was natuurlijk nog mooier.
Daarbij nog een Commodore 64 en een Schneider Joyce gehad en toen al snel richting een IBM PS/2 model 30, 386, 486, etc....

pi_201401128
Die man heeft echt veel mensen aan de computer geholpen.

De eeuwige wedstrijd in ver pissen tussen Sinclair gebruikers en commodore....
pi_201403775
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, idd.

M'n eerste ervaring met een computer was een Laser 310 die je via Scheidegger bij de cursus leende.
Zo'n 2 jaar terug heb ik zo'n zelfde exemplaar (met originele koffer) ook daadwerkelijk gevonden op Marktplaats en mijn cursusmap had ik nog :)

scheidegger nog steeds nachtmerries van mijn blind typ cursus met 4 verschillende kleuren dopjes over de toetsen op een electrische typmachine.

asdf hjkl
asdf hjkl
:')
pi_201403830
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
scheidegger nog steeds nachtmerries van mijn blind typ cursus met 4 verschillende kleuren dopjes over de toetsen op een electrische typmachine.

asdf hjkl
asdf hjkl
:')
Wees blij dat dat nog elektrisch was. Ik ram nog steeds elk toetsenbord doormidden. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_201404077
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Wees blij dat dat nog elektrisch was. Ik ram nog steeds elk toetsenbord doormidden. :P
_O- Herkenbaar.

In 1987 (ik was 11) kreeg ik een type-cursus bij Travaille in Franeker en die had destijds nog mechanische typemachines. Net een paar weken voor de examens kwamen er elektrische machines en moesten we daar nog even snel aan wennen :D

Je kan je voorstellen dat die toetsen het zwaar te verduren hadden _O-

Een jaartje later die computercursus bij Scheidegger en dat was een openbaring voor me...

Die computer + cursusboek werden een maand voor de cursus begon al bezorgd zodat ik er alvast wat wegwijs op kon worden. Nou... die cursus was niet meer nodig, ik had de hele map al doorgewerkt (of beter gezegd: verslonden) in een paar weken en was al druk aan het programmeren. Voor de vorm ging ik nog wel naar de cursus en haalde het examen met een 9,5 (had 2 variabelen verwisseld :P).

Ik zat dus pas op m'n 12e voor het eerst achter een computer maar het veranderde m'n leven drastisch.
Anders was ik misschien pijpenbuiger geworden of iets in de zwakstroom :P Maar nee, 21 jaar in de ICT gezeten.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-09-2021 20:30:22 ]
pi_201404179
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
_O- Herkenbaar.

In 1987 (ik was 11) kreeg ik een type-cursus bij Travaille in Franeker en die had destijds nog mechanische typemachines. Net een paar weken voor de examens kwamen er elektrische machines en moesten we daar nog even snel aan wennen :D

Je kan je voorstellen dat die toetsen het zwaar te verduren hadden _O-
Ben een paar jaar jonger, maar als ik het me goed herinner was het bij mij zo'n Scheidegger cursus met BYOD, dus ik had net als de meeste andere kinderen nog zo'n ouderwets mechanisch ding, hoewel er ook een paar zo'n elektrisch ding hadden.

Maar goed, het gaat hier over Sinclair. :P
De ZX was toch allemaal net een beetje voor mijn tijd aangezien ik uit '82 stam. Het oudste dat ik nog bewust heb meegemaakt is de Commodore 64.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_201406660
Typen heb ik geleerd met een geleend cursusboek van scheidegger en een machine uit 1924. Kreeg wel commentaar van de buren dat i in de nacht niet mocht oefenen.

Hoewel ik op school eind jaren zeventig al iets met een computer mocht spelen duurde het tot de Sinclair 128+ in de aanbieding kwam in 1983? Regelmatig iets mee gespeeld maar het ging pas echt los dat ik een echte 2e hands XT kocht in 1991, kort daarop gevolgd door een 386. In 1999 omgeschoold naar IT.

Die Sinclair met de Z80 chip heb ik wel ontiegelijk veel van geleerd, in ieder geval heeft dat de basis gelegd.
  zondag 19 september 2021 @ 19:14:57 #19
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_201430856
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 13:34 schreef qltel het volgende:
Ik ben begonnen met een ZX81. Legendarisch. (M'n username komt ook van een Sinclair product)
Same here :) Eerst de ZX-81 met geheugenuitbreiding en cassettedeck (!). Later de ZX-Spectrum, C64 2e gen., Amiga en daarna de eerste pc (Pentium 120Mhz) met 1GB hdd, waarvan toen nog werd gezegd dat het bijna onmogelijk is om die vol te krijgen :7
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')