Nope, bij FOK! had ik een waggie en pensioen inderdaadquote:Op donderdag 16 september 2021 13:11 schreef Hallojo het volgende:
Slechte CAO heeft FOK!![]()
Maar pensioenbijdragen verschillen volgens mij nogal.
Edit: Ow wacht, je bent geen mod meer...
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:34 schreef Tjalala het volgende:
Wie betaalt het aanvullend pensioen?
Zowel werknemers als hun werkgever betalen mee aan deze pensioenpot voor later. Alleen in een paar grote bedrijven betaalt de werkgever alles. Doorgaans is de werkgeverspremie wat hoger dan de werknemerspremie, maar hoeveel verschilt per pensioenfonds. De verhoudingen variëren van 70% voor de werkgever en 30% voor de werknemer tot 50% voor beide partijen. Op je loonstrook staat de pensioenpremie vermeld. Ook in de Bruto/Netto-Check is voor een stuk of 50 sectoren de pensioenpremie van de werknemer én de werkgever inzichtelijk gemaakt.
Bron.
Bij fondsen is het ca 24%-25% van het inkomen-franchise.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:36 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.
Zal altijd per regeling verschillen, je kan ervoor kiezen om de maximale vrije ruimte te reserveren wat sjorsie zijn vrouw doet of er iets onder gaan zitten.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:36 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.
Mijn werknemer krijgt ook geen pensioen, dus ten opzichte van hem heb je een goed salarisquote:Op donderdag 16 september 2021 13:04 schreef Leonos het volgende:
Mijn werkgever lapt geen pensioen, dus dit moet ik zelf regelen.
Nu krijg ik een redelijk bruto salaris, maar nu vraag ik mij af of dit wel zo is, want hoeveel betaalt een werkgever normaal gezien ongeveer aan pensioen?
Als ik dit dan van mijn huidige bruto salaris afhaal, weet ik of het echt een redelijk salaris is
Denk niet dat hij recht heeft op toeslagen als ie aangeeft dat ie een "redelijk bruto salaris" krijgt. Tenzij iemand 2000 bruto p/m redelijk noemtquote:Op donderdag 16 september 2021 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij mij betaalde ik 450 euro en de werkgever de andere helft. Dit zijn bruto bedragen per maand voor middelloon regeling.
Je kan uitrekenen via de website van de belastingdienst hoeveel je mag aftrekken van de belasting. Ik zou dat bedrag ook inleggen. Zo kan je ook meer toeslagen krijgen.
De percentages hangen af van je leeftijd, Voor de jonkies is het 3,9 % van het pensioengevend salaris, voor de oudjes is het maar liefst 26,9 %. Zie hier de staffel.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:36 schreef Leonos het volgende:
[..]
9,8% is toch veelst te weinig... Wat is dat voor bagger pensioen daar...quote:Op donderdag 16 september 2021 15:03 schreef paardendokter het volgende:
[..]
De percentages hangen af van je leeftijd, Voor de jonkies is het 3,9 % van het pensioengevend salaris, voor de oudjes is het maar liefst 26,9 %. Zie hier de staffel.
Vereenvoudigd voorbeeld: stel je verdient 65.000 ¤ per jaar dan gaat daar de AOW franchise van 15.000 ¤ af.
De premie voor een 40-jarige is dan 9,8 % van ca. ¤ 50.000.
De volgende vraag is dan in welke verhouding dit door de werkgever en de werknemer betaald wordt.
Voor 2 personen met kinderen ligt de grens voor toeslagen wel wat hoger en er is kinderopvangtoeslag dat iedereen kan aanvragen.quote:Op donderdag 16 september 2021 14:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mijn werknemer krijgt ook geen pensioen, dus ten opzichte van hem heb je een goed salaris
[..]
Denk niet dat hij recht heeft op toeslagen als ie aangeeft dat ie een "redelijk bruto salaris" krijgt. Tenzij iemand 2000 bruto p/m redelijk noemt
Dat is het maximum fiscaal toegestane. Geldt voor alle pensioenen gebaseerd op de zgn. beschikbare premie....quote:Op donderdag 16 september 2021 15:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
9,8% is toch veelst te weinig... Wat is dat voor bagger pensioen daar...
Pme zit al op ca 24% en ik had altijd nog ruimte om separaat extra in te leggen. Dit varieerde van 700 tot 1500 euro per jaar wat ik extra fiscaal kon inleggen bij BND.quote:Op donderdag 16 september 2021 15:27 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Dat is het maximum fiscaal toegestane. Geldt voor alle pensioenen gebaseerd op de zgn. beschikbare premie....
Hoe zit dat nou George, hierboven meldde je nog dat de premie op 8 % zit..quote:Op donderdag 16 september 2021 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Pme zit al op ca 24% en ik had altijd nog ruimte om separaat extra in te leggen. Dit varieerde van 700 tot 1500 euro per jaar wat ik extra fiscaal kon inleggen bij BND.
[quote:Op donderdag 16 september 2021 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nu heb ik een bpr en hangt de inleg van de werkgever af hoe oud ik ben. Hoe ouder hoe meer de werkgever moet betalen. Ik betaal dacht ik 8% nu van mijn inkomen-franchise. Die 8% geldt voor iedereen ongeacht leeftijd. Ik dacht dat mijn werkgever nu richting de 600 eur per maand voor mij inlegt.
Ik heb meerdere werkgevers gehad.quote:Op donderdag 16 september 2021 15:52 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Hoe zit dat nou George, hierboven meldde je nog dat de premie op 8 % zit..
[..]
[
300k voor een bpr pensioenpot is een schijntje...quote:Op donderdag 16 september 2021 16:16 schreef HMS het volgende:
pensieonstaffel was al gedeeld dus reken het maar eens uit. Loopt an als je jong bent van 4% tot 26%. gemiddeld ergens 10%. Dat is dus wat je mag inleggen. En als je een pensieon wil opbouwen als een werknemer met een pensieonfonds, dan moet je eigenlijk elk jaar wel in de buurt van die staffel inleggen.
Een werknemer met pensieonfonds ziet dit nooit maar dewerkgever draagt dus elk jaar fors bij in de pensieonpot.
Jij ziet niets, en je werkgever doet ook niets. Das dus niets, en geen geld na je pensieoneren
Je kan zelf sparen in een pensieonplan bij een instelling. Voordeel is dat je je inleg mag aftrekken van de belasting tot een maximum (zie de staffel post). Dan leg je geld vast tot je pensieon, dat rnedeert tot die tijd en het telt niet als je kapitaal voor de VRH.
Maar, gemiddeld over zeg 40K, met gemiddeld 10% inleg gaat het toch over vette bedragen uiteindelijk. 4000 per jaar over 35 of 40 jaar - 160K in je pot aan inleg. maar als je met pensioen gaat moet die pot echt veel voller zitten. Denk 250K-300K. Dat is geld vn jou, allen nog wel belasting over de uitkering betalen. Meeste fondsen redeneren nu met iet van 18 jaar uitkering, uit een pot van 270K is dat dus zo een 15K per jaar, voor na je pensioendatum. Dat is dus een hoop poen, en die krijg je niet.
Krijg je nu wel 10% meer loon (tov een ander werkgever) omdat je geen pensioen hebt? of leg je niet in, dan ben je gewoon een dief van jezelf.
Die 9,8 % is variabel. Stijgt exponentieel naarmate je ouder wordt…quote:Op donderdag 16 september 2021 16:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb meerdere werkgevers gehad.
Die 9,8% is veelst te laag. Pme maar ook andere fondsen zitten al op ca 24% en toen ik bij pme zat, nog niet lang geleden, kon ik nog extra fiscaal inleggen.
Sowieso met 9,8% van de inkomen-franchise bouw je amper pensioen op.
Bij pme is dat niet en toch is die 24% fiscaal aftrekbaar voor iedereen want dit gebeurd automatisch.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:41 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Die 9,8 % is variabel. Stijgt exponentieel naarmate je ouder wordt…
Bij Zwitserleven ¤ 1148,33 per maand levenslang, als aanvulling op je aowquote:Op donderdag 16 september 2021 16:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
300k voor een bpr pensioenpot is een schijntje...
Van je pot moet je een pensioen kopen bij een aanbieder. Je krijgt die 300k niet op je rekening gestort na afloop.
Ik zou offertjes opvragen, de uitkeringen kunnen aanzienlijk verschillen tussen aanbieders.
Dat is bruto neem ik aan... En ik weet niet if jij dit veel noemt maar met de aow erbij zou ik er ontzettend op achteruit gaan.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:47 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Bij Zwitserleven ¤ 1148,33 per maand levenslang, als aanvulling opje aow
Dan moet z'n partner echt stront verdienen en dan nog... huurtoeslag is echt voor armoedzaaiers en zorgtoeslag met twee personen onder de 38k per jaar verdienen is verre van redelijk.quote:Op donderdag 16 september 2021 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Voor 2 personen met kinderen ligt de grens voor toeslagen wel wat hoger en er is kinderopvangtoeslag dat iedereen kan aanvragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |